Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Škoda Octavia RS TDI 4x4: některá přání je lepší neplnit
26.2.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nejnovější verze Octavie RS připomíná, že napůl splněná přání bývají zdrojem rozpaků.
Přehled kapitol
Auto je to přesto parádní
Po dosud zaznivším to může působit zvláštně, ale dejte mi prosím šanci a přestaňte chvíli myslet na to, že si tyhle řádky škodovka koupila. Mně se tato Octavie jako auto vážně docela zamlouvala, jen na ni zkrátka nesmíte hledět jako na RS.
Uznávám, že je to trochu problém, pokud se jmenuje RS a vypadá jako RS. Jenže co když to žádné RS není? Má smysl nějaké auto odsuzovat jen proto, že jej někdo nevhodně nazve? Na každou věc se dá dívat různou optikou a stejně tak, jako na tento stroj můžete hledět jako na „nepřesvědčivou Octavii RS”, můžete ji vnímat také jako „dobrou Octavii s označením, které ji nepřísluší”. A myslím si, že já i vy jsme dostatečně inteligentní na to, abychom v tomto případě marketingovému označení vozu nepodléhali do té míry, abychom výsledný produkt hodnotili jen podle něj. To mi přijde hloupé, stačí si říci, jak to s ním ve skutečnosti je.
Kdyby se testované auto jmenovalo třeba Octavia TDI 4x4 Monte Carlo, svou podstatou by jiné nebylo a známky by dostalo od začátku vysoké. Ačkoli nejsem úplně konformní řidič, přinejmenším s rodinou zase tak nekonformně nejezdím. Ani tak to nejsou pomalé přesuny, oněch 85 či více procent možností ale takové ježdění pochopitelně nepřekračuje. Troufnu si navíc říci, že naprostá většina lidí aktivněji nejezdí bez ohledu na okolnosti a ty ostatní stejně nenapadne, že by si RS TDI 4x4 koupili. Takže komu tento vůz rozmlouvat? A pokud tu někdo takový přece jen je, z dosavadních řádek jistě pochopil.
Při jakémkoli jiném než „RS-ježdění” je tohle auto velmi uspokojivé a svým projevem připomene jiné koncernové stroje, ty od Audi. Ani ty se navzdory marketingu pro ostré ježdění obvykle nehodí, jinak ale představují velmi přesvědčivý „balíček” pro všechny náročnější, nikoli však extrémně náročné zákazníky. A přesně takové je i toto „RS”.
Představuje vůz schopný obstát svou komplexností ve spoustě rozličných situací a jako takový mi imponoval, nakonec i svou výbavou čítající třeba i nezávislé topení - v RS zbytečné harampádí, u převlečeného Scoutu prima věc. Těšil rovněž praktičností pramenící zejména z vnitřního prostoru a nezklame nutně ani jízdně - už probíraná nenucenost už rychlého, ne však extrémně rychlého pohybu po techničtější silnici není zdaleka samozřejmá a toto auto ji opravdu nabízí. Dieselový motor se 184 koňmi sice neznamená uragán na kolech, výkon mu ale nechybí na okresce ani na dálnici. A průměrnou rychlost 95 km/h na silnici 1. třídy, což už má daleko k pasivnímu přesunu, zvládl v nejlepším případě i za 8,1 litru nafty na 100 km, to také není k zahození. Relativně úsporný zkrátka být umí, jen ne při vysoké zátěži.
Co pohon 4x4? Naplno jej využijete sice jen zřídka, je ale velmi uspokojivé, pokud čas od času nemusíte brát až takové ohledy na aktuální povětrnostní podmínky, „modří” budou vědět. Jestli snesete neodmyslitelný automat DSG, si nejlépe přebere sami a že tohle auto s designovými prvky RS dobře vypadá? Za to se asi nemá smysl zlobit, činí to z něj o poznání více žádoucí zboží a jeho existenci dává dost možná největší smysl.
Pochopitelně, ono „pseudoeReSství” má také své neduhy, ale za jediný znatelný lze označit trochu tvrdší podvozek. Nezdál se mi ale zase tak tuhý, aby to mohlo posádku citelně obtěžovat, pokud s autem budete dělat to, co umí nejlépe - svižně a v relativním komfortu vás odvézt z jednoho místa na druhé. To je jeho určení, ať už si říká jakkoli.
Falešné RS, ale jinak špičková Octavia
Ne, tohle auto mi vážně nevadilo, jen jsem musel pustit z hlavy jeho jméno. Pakliže to nesvedete, odhalíte rychle jeho faleš - na RS není ani dost rychlé, ani dost řidičsky podmanivé, ani dost odolné jízdě hledající samou hranici možností. A budete to vnímat o to intenzivněji, o co více budete mít zkušeností s benzinovým RS, zvláště pak s tím označeným číslicí 230. Jde o natolik odlišné světy, že budete mít potíž dávat jim stejné jméno.
Nechci ale říci, že jde jen Octavii 2,0 TDI 4x4 DSG s paketem RS, který by ji přidal kráse a víc nic. Tak to není, i technika prošla změnami a z Octavií používající stejný motor a pohon kol nabízí tato verze jízdně jasně nejvíce. Tak moc, že vás za určitých okolností může i řidičsky těšit.
Není to dost na to, aby si mohla říkat RS, o tom jsem přesvědčen, není to ale ani málo na to, aby výsledkem nebyla jedna ze špiček nabídky Škody Octavia, která má potenciál oslovit spoustu náročnější zákazníků. Je šik, je praktická, je relativně komfortní, dosti agilní, slušně rychlá a dokáže být i úsporná. Sám nevidím důvod, proč bych ji měl dát přednost před okouzlujícím a levnějším benzinovým RS (i verze 230 stojí s manuálem o 44 tisíc Kč méně), pokud ale vy nějaký spatřujete, nemíním vám ji při přijetí zmiňovaných limitů rozmlouvat.
Je to dobré auto, přesto se nemohu ubránit pocitu, že pokud Škoda nebyla z jakéhokoli důvodu schopna nabídnout skutečné RS 4x4, neměla plnit přání zákazníků tímto strojem nebo mu přinejmenším neříkat RS. Jízdně nesrovnatelně lepší předokolky, zejména ty benzinové, si po mém soudu nezaslouží být s ním v jednom pytli...
Cena
Základní cena testovaného vozu (Octavia III RS TDI 4x4 6 AT): 777 900 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 135 kW (184 k) při 3 500 - 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 380 Nm při 1 750 - 3 250 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 228 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,7 l
Mimo město: 4,5 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 685 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 449 mm
Rozvor náprav: 2 680 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 475/1 550 kg
Užitečná hmotnost: 542 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB