Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko

Golf kombi s motorem TDI a 4x4. Že by ideál českého chalupáře, zabiják Octavie? Tak snadné to mít nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko

12.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Golf kombi s motorem TDI a 4x4. Že by ideál českého chalupáře, zabiják Octavie? Tak snadné to mít nebude.

Interiér téměř podle mého gusta

Pryč jsou doby, kdy jste se v kompaktech mohli cítit méněcenně. A v Golfu na tom má lví podíl primárně kvalitní a uživatelsky přívětivý interiér, ve kterém nenarazíte na zásadnější přešlapy. Dobrá, něco se přece jen najde. Třeba složitější ovládání tempomatu, zdlouhavější nastavování jasu přístrojů přes centrální displej a snad už tradičně zcela zbytečné zkosení volantu ve spodní části, které občas způsobí i částečné sáhnutí mimo. Pokud jste ale na tohle připraveni, pak už je tu vše jen přesně takové, jaké to očekáváte.

Kvalita zpracování je bez přehánění na úrovni Audi, materiály bych postavil minimálně na roveň Passatu, snad i výše a celkové zpracování na samotný vrchol segmentu této cenové kategorie. Orientace palubní desky na řidiče mi vyhovuje stejně jako výhled do všech stran, dekory mě nijak neruší, byť originalitou zrovna dvakrát nehýří. Golf ale přesto padne do ruky každému doslova jako ulitý. Některým majitelům předchozí generace sice nesedí umístění ovladače oken u madla kliky, ale to je tak vše, na co by mohli zpočátku nadávat.

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 22 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 47Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 23 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 48Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 24 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 51

Dříve mi osobně vadila nevýrazně tvarovaná standardní sedadla nižších výbav, a tak jsem jednoznačně uvítal příplatek ergoActive. Ne snad pro tu masážní funkci u řidiče, která je na skutečný relax užitečná jako sáně v létě, ale pro to štědré boční vedení, elektrickou bederní opěrku a rozšířené možnosti nastavení. Díky možnosti prodloužení podpěry stehen a regulace sklonu sedáku si Golf rozhodně nezadá ani s Passatem. Spolu s tím ale dostáváte také kožené čalounění boků a hlavové opěrky a dokonce i o chlup výraznější boční vedení na sedadlech vzadu.

Pokud bych zvažoval nějaké příplatky a věřte, že zvažoval, pak by právě tahle možnost (za 14 tisíc Kč) stála na předních příčkách hned za bi-xenony. Ještě by za to stálo opravdu citelně lépe hrající rádio s osmi reproduktory, rozhraním Bluetooth a zdířkou USB či prodloužená záruka na čtyři roky. Jinak je prostřední výbava Comfortline, na které verze 1,6 TDI s pohonem všech kol začíná a také zcela končí, více než racionální volbou. Dražší příplatky její cenu jen zbytečně vyšroubují výše a najednou se ztrácí kouzlo relativně příznivé pořizovací ceny.

Dvouzónová klimatizace, tempomat, lepší palubní počítač, dvě loketní opěrky (včetně zadní s průvlakem) a sedm airbagů jsou docela slušný standard, který není třeba zásadně rozšiřovat. Zamrzí jen standardně dodávaná elektronická parkovací brzda na místě klasické ručky, všemi proklínaný start/stop a některé i lehce zapadlý plynový pedál (nevhodný pro menší chodidla při meziplynech při brzdění). Poznávacím znamením toho, že sedíte ve čtyřkolce je nápis 4Motion před řadicí pákou, poznáte ale pohon obou náprav také bez pohledu na něj?

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 25 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 49Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 26 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 57Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 27 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 56

Čtyřkolka zatíží rozpočet i obě nápravy, výběr omezí

Začít musím technickou odbočkou. Pokud něčím tenhle zatím poměrně vydařený model něčím strádá, pak možností výběru. S pohonem všech kol nedostanete nic jiného než naftový motor a výhradně šestistupňový manuál. Plná nálož z vyšších a citelně dražších tříd, kde si vyberete šestiválec s pohonem všech kol a salvou mnohdy zbytečných prvků výbavy, se v Golfu nekoná. Nekoná se bohužel benzinová jednotka 1,4 TSI, což nás mrzí. Ruce vám svazuje ale sváže Němec i když zatoužíte po silnější stopadesátikoňovém 2,0 TDI. To je dostupné výhradně s nejvyšší výbavou Highline.

DSG a tudíž žádné rozporuplné rozbory toho, proč to či ono jede hůře, se tedy nedočkáte. Ale jak ještě za chvíli prozradím, nemusí to být zrovna pro dobro věci. Totéž v bledě modrém platí také v levnějším Leonu ST a u turbodieselových Octavií, jenomže ta je navíc nabízena v „kombajnu“ i s 1,8 TSI a DSG. Příznivce benzinových verzí s automatem tedy posílám do Mladé Boleslavi a přeji jen nižší cenu a méně rozpaků z šestistupňového DSG. Ale zpět ke Golfu chalupáři...

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 28 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 34Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 29 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 35Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 30 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 37

Výhoda pohonu všech kol 4Motion je jistě v trakci za všech podmínek, protože mezinápravová spojka Haldex ve své páté generaci odvádí práci dobře, dokáže šikovně předvídat a dostat výkon tam, kde je ho třeba. Ještě před hodnocením jízdních vlastností si ale nemůžu odpustit rýpnutí na téma: „co hraje už od podstaty věci v neprospěch vozu?“ Posuďte sami. Kombiverze (za příplatek 25 tisíc Kč) přidává oproti klasickému hatchbacku na váze nemalých 84 kilogramů hmotnosti, což odpovídá jednomu silnějšímu černému pasažérovi na palubě. Dalším skrytým pasažérem, ale tentokrát už snad kulturistou, je právě ústrojí Haldex. To přihazuje zhruba dalších 100 kilogramů a z peněženky vybere 60 tisíc korun, což je ekvivalentní příplatek jako u DSG s předním pohonem.

Na zbývajících 15 kilogramů mi pak vychází ještě ozubená kolečka a větší skříň o stupeň bohatší převodovky. Ve výsledku tento Golf Variant váží navzdory 105 koním výkonu téměř 1,5 tuny a dynamicky toho tedy opravdu nemůže slibovat mnoho. Připočtěte si, že do něho naložíte celou rodinu, o kufru raději nemluvě a k tomu ještě potáhnete až 1,9 tuny vážící přívěs... Hrůza je snad v tomhle případě ještě docela slabé slovo. Je mi ho už dopředu líto a to se s ním ještě nemusím ani projet. Kromě toho to ani na papíře nevypadá zrovna dobře.

Verze 4Motion má podle údajů akcelerovat na stovku o 0,7 sekundy pomaleji a odebírat o 0,6 litru více paliva na každých sto kilometrech. To vše ovšem už jen podle údajů, o jejichž vypovídací schopnosti neustále pochybujeme. Na druhou stranu s pohonem všech kol nedostanete vlečená ramena spojená torzní příčkou, ale plnohodnotný nešizený víceprvek, který se běžně do 90 kilowattů nevyskytuje ani v Golfu, natož pak v Octavii (jen s 1,8 TSI nebo ve verzích RS). Bonusem by pak mohla být i šestistupňová převodovka, jak je to ale ve skutečnosti?

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 31 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 36Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 32 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 38Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 33 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 50

Dynamickou tragédii nečekejte, zázraky též ne

Startujeme motorem, který určuje vlastně celou povahu tohoto vozu. Naftový čtyřválec klasického středu nabídky z řady EA 288 vám víc než 105 koní nenaslibuje. Víme o něm už z Octavie, že se napříč trhem nachází v součtu někde nad průměrem a že svojí kultivovaností a hladkým projevem vyhovuje potřebám průměrného zákazníka. Nadprůměrný charakter ano, výkonem ani spotřebou však neoslní. Co byste od něho v minulé generaci nenašli, to je takřka ukázkové utlumení v režimu nízké až střední zátěže.

Turbodíra se u tohoto TDI dozajista najde a to v nejnižších otáčkách. Mezi 1 800 a 3 000 otáčkami už ale táhne statečně a bez větších protestů. Snaha o to jít dál, třeba až omezovači v 5 tisících je bohužel přirovnatelná trochu k házení hrachu na zeď, zejména na čtyřku a výše. Tím se také velmi rychle dostávám k převodovce. Ani výkon korespondující s točivým momentem až 250 Nm u verzí s pětistupňovým manuálem na ukrutně dlouhé převody jednotka dříve nestačí, to by tedy mohl zahojit šestikvalt. Jak se věci mají ve skutečnosti? Prozradím, že žádný rychlík to opravdu není a s manuálem bez pohonu všech kol budete citelně rychlejší.

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 34 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 73Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 35 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 74Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 36 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 75

Je pravdou, že motoru kvalt navíc pomáhá, protože se celkový rozsah převodů mohl díky rychloběžné šestce snad ještě výrazněji zúžit. Jedna až tři slušné a rozhodně ne nesmyslné, ale stále to ale není žádná sláva. Na čtyřku motor po delším trápení doženete až k hranici 170 km/h a to je u turbodieselu, který nejede ani dvě stě docela scestné. Od motoru Euro 5 bych čekal více a snad i v dobrém vzpomenu na sedmistupňovou dvouuspojku. Jakmile dosáhne maximální rychlosti, a že je těch papírových 189 dosažitelných až po delším trápení na rovince (letiště asi nestačí), ukazuje otáčkoměr na poslední rychlostní stupeň jen málo přes 3 600 otáček.

Namítnete, že tenhle motor není stavěný na vysokorychlostní boje a já nebudu oponovat. Jen jsem tím chtěl demonstrovat, že si šestikvalt ponechal relativně delší zpřevodování, které je dobré pro 2 500 otáček při dálniční stotřicítce a tedy hodnoty zdánlivě nízké spotřeby. Jenomže spíše vidím problém v tom, že tenhle vůz ve stoupání na více než 160 km/h nedoženete a to ani na slibně vytočenou čtyřku. A to se teď bavím o naprosto prázdném voze s lehkým řidičem. Takže tady je dost možná vidět úděl vyšší hmotnosti.

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 37 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 59Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 38 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 60Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 39 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 61

Co tedy spotřeba, bude lepší než opravdu velmi skromná dynamika? Popravdě ani není, 4,5 l/100 km je hodnota z říše snů. Je jisté, že pokud se budete snažit trhnout eko-rekord, pak se pod hranici pěti litrů podíváte, jenomže jindy (nebo nedej bože dlouhodobě) asi jen pokud vám David Copperfield bude říkat mistře. Nebudu vám vyprávět, že při maximální rychlosti žádá zhruba 14 litrů, i když je to pravda, ale povím vám, že už při 120 km/h je to takřka 6 litrů, v rámci maxima českých limitů pak minimálně o půl litru více. Jakmile se po testu koukám na průměrnou spotřebu českých novinářů, na palubním počítači svítí 7,1 litru, z toho lze usuzovat, že v reálném životě při každodenním ježdění zakotvíte někde u 6,7 litru, a to se mi jako zrovna skvělý výkon nejeví. Takových hodnot dosahovala třeba předloňská Ibiza ST s prehistorickou benzinovou čtrnáctistovkou a pětikvaltem.

S ohledem na vyšší nutnost využívání potenciálu motoru i při běžné jízdě to bude dost možná víc. Třeba při stopadesátce na tachometru je odběr paliva už 9 litrů a to byste stěží s takovými převody nečekali pomalu ani od benzinového kolegy. Vyšší hmotnost a pohon všech kol zkrátka v konečném zúčtování vyplyne na povrch nejen v horší dynamice, ale také v podobě provozních nákladů. Tragédie to není, ale prostě musíte vzít v potaz, že 4x4 v tomhle případě není jen plusem, ale snad jen výraznějším minusem. Stojí po tom všem za pozornost?

Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 40 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 62Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 41 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 63Rychlý test VW Golf VII Variant 1,6 TDI 4Motion: ideál chataře leda naoko - 42 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 64

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše