Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní

Na první pohled se může zdát, že nové Audi S4 jde s dobou. Dostalo totiž menší motor s přeplňováním, tím ale poplatnost současné módě končí. Motor má menší výkon, celý vůz je lehčí, spotřeba paliva ovšem dolů rozhodně nešla. Nová S4 se ale jakési módní záležitosti vzdaluje i v jiných aspektech. V jakých konkrétně? Nepředbíhejte, vše se dozvíte v našem testu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní

14.4.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na první pohled se může zdát, že nové Audi S4 jde s dobou. Dostalo totiž menší motor s přeplňováním, tím ale poplatnost současné módě končí. Motor má menší výkon, celý vůz je lehčí, spotřeba paliva ovšem dolů rozhodně nešla. Nová S4 se ale jakési módní záležitosti vzdaluje i v jiných aspektech. V jakých konkrétně? Nepředbíhejte, vše se dozvíte v našem testu.

Mrštné kombi

Překvapivě nejpozitivnějším zážitkem byla jízda s novou S4. Ne že by neměla své slabé stránky, ale staré neduhy jsou ty tam. Kdo by čekal pokračování festivalu nedotáčivosti a podvozek, který se trápí na dobitých českých cestách, bude vyveden z omylu. Ale vezměme to popořadě.

Nová S4 v prvé řadě dokáže být mnohem komfortnějším vozem. Zdůrazňuji slova „dokáže být” - její přirozené naladění je opravdu jemnější, ale díky zmiňovanému Drive select, který si pohrává i naladěním adaptivního podvozku, konkrétně tuhostí tlumičů, umí sekundovat i ostřejšímu zacházení. Schopnost podvozku, v našem případě navíc trápenému 19" disky s nízkoprofilovými pneu, fungovat na špatných českých silnicích je velmi sympatická. Nelze říci, že by žehlil jakoukouli rozbitou silnici, která vám vytane na mysli, poradí si ale s nadhledem i s povrchy, kde byste čekali velké problémy. A pokud se vydáte na alespoň trochu kvalitní silnici, maximálně se jemně pohupuje a neobtěžuje vás tím, co kde jaká stavební firma ošidila.

Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 15 - S4DSC_007417Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 16 - S4DSC_007718Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 17 - S4DSC_008620

Pokud se rozhodnete vyzkoušet, co S4 dokáže, budete překvapeni ještě více. Technickou tratí se dokáže proplétat s neobvyklou lehkostí a to prakticky ve všech režimech. V nájezdech do zatáček si nechá záď nasměrovat kam řeknete a nedává znát ani náznak nedotáčivosti. Na výjezdech se pak pod plynem chová vyloženě přetáčivě. Nové naladění podvozku a diferenciálů nechá dokonce i jemně smýkat zádí, což je chování, které bylo Audi donedávna zcela zapovězeno. Pokud se snažíte o maximálně rychlé a čisté průjezdy s precizním dávkováním plynu i brzd, projeví se S4 na limitu přesto jako jemně nedotáčivé auto, nějaké dramatické napadání na přední kola se ale nekoná.

Nová S4 je opravdu schopným autem, které dokáže rozdávat nefalšovanou radost z jízdy. Může za to hlavně akční naladění podvozku a mezinápravového diferenciálu, které se projeví právě pokud budete s vozem „hloupnout” při ne zrovna maximálně rychlých průjezdech. Škoda jen, že totálně odtažité elektricky posilované řízení nedává ani šanci tušit, co se děje s předními koly, pokud se ale naučíte vůz číst jinak, dokážete z něj dostat opravdu solidní jízdní výkony.

Pominu-li řízení, pak mě nemile překvapily pouze brzdy. Nemám výjimečně na mysli ani tak jejich dávkování, ale spíše schopnost delší dobu vzdorovat vyšší zátěži. V podstatě stačí jedno zabrzdění z vyšší rychlosti a brzdy jsou na hranici své schopnosti podat podobný výkon znovu. Pokud takových zpomalení zopakujete pár za sebou, brzdy jsou u konce s dechem. U „eSkových” Audi to není nic nového, doufal jsem ale, že to u nové S4 bude lepší. Bohužel není, brzdy náročnější zacházení s vozem nepodporují.

Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 18 - S4_A11541301Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 19 - S4_A115421a02Test Audi S4 Avant: 333 cestovních koní - 20 - S4_A11545804

Naměřená dynamika

Zrychlení:
0-100 km/h: 5,5 s
0-160 km/h: 12,5 s
0-200 km/h: 20,9 s

Nejvyšší naměřená rychlost: 250 km/h (omezovač)

Kvalitní jízda za zvuku trombónu

Pokud se zklidníte a s vozem se vydáte více či méně běžnými rychlostmi brázdit běžné silnice a dálnice, dočkáte se kvalitní jízdy po všech stránkách. O pohodovém naladění podvozku a příjemném interiéru již byla řeč, k tomu se přidává i nízký aerodynamický hluk, jež neruší ani při jízdě na omezovači rychlosti. Odtažité řízení se rázem stává výhodou a nezatěžuje vás informacemi o tom, co vše za zvěrstva se odehrává pod předními koly vašeho vozu a také automatická převodovka je vítaným pomocníkem, který ušetří trochu práce vašim rukám i nohám.

Ale víte jak to chodí - když nějaké problémy mizí, jiné se objevují. Tím, který se objevuje, je při poklidné jízdě zmiňované naladění výfuku. Libozučný výfuk, který před malou chvílí fascinoval vás i kolemjdoucí, je při jízdě určitými konstatními rychlostmi (typicky tempomatových 130 km/h) rázem dunivým trombónem, který zaplavuje intenzivním zvukem celý interiér vozu a je daleko nejintenzivnějším zdrojem hluku na palubě. Musím říci, že i mně byl v takových chvílích nepříjemný, o posádce vozu, které nekoluje v žilách vysokoktanový benzin tak jako mně, ani nemluvě.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše