Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku

Trumfem kupé byl až dosud design, na který se lepily zejména ženy. Z vozu nejasného pohlaví se až nyní podařilo namixovat koktejl s řízem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku

13.7.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trumfem kupé byl až dosud design, na který se lepily zejména ženy. Z vozu nejasného pohlaví se až nyní podařilo namixovat koktejl s řízem.

Revoluční kabina dělá radost, chyby se ale najdou

Nejsem si jistý, jaký dojem na vás dělá interiér z fotografií, v praxi se každopádně nelze vyhnout použití slov minimalistický a ohromující. Zmíněné pramení především z nevídaně nízkého počtu ovládacích prvků a displejů, z absence panelu klimatizace i audiosystému a celkové čistoty palubní desky. Ohromující jsou nejen použité materiály v čele s měkkými, mistrně slícovanými plasty a kovovými dekory, zájemci se budou kochat také stylovými ovladači klimatizace instalovanými ve středech výdechů ventilace, které připomínají zcela záměrně lopatky turbíny.

Už podle názvu je středobodem „virtuálního kokpitu“ digitální displej s výtečnou grafikou, jenž se nachází za volantem. Na něm se vám zobrazuje v podstatě vše, co si lze představit, co dnešní auta umějí svému řidiči ukázat - od rychloměru a otáčkoměru, přes rozhlasové stanice, telefonní seznam a položky palubního počítače až po navigační mapy a detaily konfigurace jízdních režimů. Tlačítka rychlé volby pod výdechy pomáhají práci se systémy zjednodušit, i zde ovšem platí, že každá sranda něco stojí a že všechno netradiční vyžaduje jistou dávku nových návyků.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 13 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 052Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 14 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 060Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 15 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 053

Naprostou většinu funkcí palubních systémů, kterých je v takto nakonfigurovaném TT nespočet, musí řidič kočírovat soustavou ovladačů MMI - buď na volantu nebo zde (kvůli jedinému displeji) trochu nepřirozeně skupinou u páky převodovky. Tady velký problém nenastává, já si na to zvykl za pár dnů. Barevný digitální displej však ani při nejlepší vůli nebude s to zobrazit tolik informací najednou, kolik by se občas slušelo. Jako praktičtější řešení se mi jeví kupříkladu to v posledním Passatu, kde můžete pro klasickou mapu navigace použít středovou obrazovku a grafický štít před vámi pro listování v telefonním seznamu.

V TT mimo toho kvůli absenci head-up displeje při navádění do cíle odvádí mapa pozornost od dění před vámi. Pevný či výsuvný displej na vrcholu palubní desky - jaký je třeba v poslední A3 - takové přeostřování nevyžaduje. Ještě na moment zakotvím u služeb Audi Connect s mobilním připojením k internetu. Co do funkčnosti ještě docela dost prostoru k vylepšení, jakoby byl systém ještě v plenkách.

Už při vyhledávání bodů zájmů nefunguje pořádně ani v centru velkoměsta a je s podivem, že podstatně propracovanější řešení nabídnou i sourozenci z Vlčího hradu. Netvrdím, že je tato koncepce interiéru zlá, byl bych nerad kdyby to tak vyznělo. Je tomu totiž právě naopak, máloco lze kritizovat. Jen zkrátka spíše než displejem nadchne kabina vším ostatním, tedy až na ruční brzdu, která je i zde jen elektronická. Příklady uvedu hned.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 16 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 055Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 17 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 056Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 18 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 057

Řeč se v první řadě stáčí na sportovní kožená sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a bohatým bočním vedením těla, ze kterého těží i ramena. Byť se to nezdá, lepší než předtím je rovněž celkové využití vnitřního prostoru, který v kombinaci se sportovně nízkou pozicí za volantem, vhodným umístěním pedálů a páky převodovky, poskytne ideální místo k životu většiny šoférů. Mohl bych znovu kritizovat spodní úkos jinak solidně tvarovaného volantu, ale skončím u tvrzení, že pravověrní řidiči mohou volit klasičtější provedení (nikoliv testovaný S line).

Nemusím snad dodávat, že na zadní lavici by se stěží dalo vozit pohodlně cokoliv většího než děti a zavazadla, ale pokud berete TT od počátku správně jako primárně dvoumístné, pak už může možnost sklápění opěradel zadních „nouzovek“ jedině potěšit. Rozšíří totiž standardní objem zavazadelníku (mimochodem velmi blízký Fabii hatchback) na dvojnásobek. Na zadních místech tedy přepravíte více věcí než v poslední devětsetjedenáctce. Měli jste snad větší nároky? Pak vás ujišťuji, že jste si otevřeli špatný test. Ostatní čtenáře ale ubezpečím, že se nyní dozví zřejmě to nejdůležitější. Jak tedy nové TT jezdí?

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 19 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 066Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 20 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 067Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 21 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 074

Dvoulitr z Golfu GTI je dynamický, jiskru ale nezažehl

V posledních letech se z líhně VW Group na modulární platformě MQB ukázalo hned několik velezajímavých a vysoce talentovaných ostrých aut, která aspirují ve své kategorii na malé krále Ringu, přičemž na pomyslném trůnu sedí Golf R a Audi S3 následované Leonem Cupra. Bez ohledu na počet hnaných náprav roztáčí kola všech těchto kompaktních řezníků čtyřválcový dvoulitrový turbomotor TFSI (EA888), který v jejich případě vrcholí až na 221 kW (300 koních).

V Audi TTS jeho výkon kvůli vysokému postavení v žebříčku koncernové hierarchie poskočil až na 310 koní, my tuhle verzi dnes ale k dispozici nemáme. Musíme se spokojit se slabší alternativou pod jejíž přední kapotou dupe koníků 230 - tedy totéž stádo, s jakým jsme v minulém roce testovali Golf GTI Performance. Bylo by divné, kdyby se nějaký rozdíl nenašel, v Audi je jednotka naladěna minimálně na nepatrně vyšší točivý moment (370 vs. 350 Nm) a do dynamické stránky věci v jeho případě jistě promluví také menší odpor vzduchu, o 67 kg nižší hmotnost dozajista nevyjímaje.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 22 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 103Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 23 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 102Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 24 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 101

Za výslednými 1 410 kg TT vděčí ještě hojnějšímu využití hliníkových panelů karoserie a témuž materiálu i v samotné konstrukci. Když už jsem odstartovat teoretickou analýzu, bylo by jistě nefér opomíjet pohon všech kol spojený (vyjma TTS) napevno se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, obzvláště když ta se ve VW ukázala býti ve srovnání s manuálním protějškem lehkou brzdou rozletu. Jaká je skutečnost v novém té-téčku? Praxe může být ledajaká, předesílám však, že v tomto případě docela překvapila.

Nebudu vám nalhávat, že by TT po zařazení delšího čtvrtého stupně v akceleraci nepolevilo, přesto jsem přesvědčen, že apetit k dalšímu zrychlování neztratí tak rychle. S následujícími, podstatně delšími kvalty se motor i tak zvládá vypořádat statečně. Zatímco v GTI skříň škrtila motor jako ostrý stahovací obojek psa, zde se jako zásadní problém nejevila. Vadou na kráse převodovky přesto zůstávají místy pomalejší reakce na povely plynového pedálu a samovolné řazení vyššího stupně při dosažení 6 500 otáček i v manuálním módu, jenž nabízí možnost tahat za páčky na volantu.

Líbilo se mi však poměrně intuitivní chování ve všech režimech a zatáčkách (v automatickém módu), které poukazovalo minimálně na optimalizovaný software. Ať už je ve finále tahle dvouspojka jakákoliv, spojení řidičem s vozem není ani při nejlepší vůli schopná zlepšit. Dlužno říci, že mezi automaty ale ani zásadně pokazit. O to více bych očekával, že bude málo rušivým elementem systém start/stop, bohužel to byla úvaha mylná. Navzdory automatické převodovce dokázal vyčarovat na čele vrásky, protože nějaké rychlé startování neměl povětšinou na pořadu dne. To však berte pouze jako odbočku.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 25 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 079Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 26 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 072Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 27 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 077

Kdybych si měl z fleku vybavit alespoň pocitově srovnatelně dynamický vůz, vzpomenu na minulé TTS, které umělo zdolat stokilometrovou rychlost za 5,4 sekundy. To novinka vypálí z klidu na sto ještě o desetinku sekundy svižněji a popravdě si nemyslím, že by za to vděčila jen Haldexu 5. generace (ano, i takové řešení se dnes v modelech s MQB běžně označuje quattro). Díky patří pohonné jednotce, jaká v nové generaci podstoupila spolu s přechodem na Euro 6 řadu změn, a zdá se, že ne všechny byly jen přiškrcující. Tenhle dvoulitr je prostě dobrý a zásadními nedostatky netrpí.

Motor se při klidné jízdě neprojevuje jako prvoplánový agresor, možná by to nakonec nebyla ani vítaná vlastnost. Nadále je velmi dobře odhlučněný, kultivovaný, jen těžko utahatelný. Patříte mezi zapálené náročné řidiče? Pak si dozajista všimnete lehké turbodíry v pásmu do dvou tisíc otáček a absence jakékoliv výkonové špičky. Ne, pro mnohé to v době downsizingu není zásadním negativem, jen jsem tím chtěl říci, že se při plném využití potenciálu prostě nedočkáte doslova animální rvavosti Cupry, ani tak vysokého efektivního výkonu v tak širokém spektru s gradací, k jemuž vám dá přičichnout například S3.

Spotřebou nezarmoutil motor ani tentokrát, jelikož uměl při ekologické jízdě ukázat chvílemi i hodnoty kolem šesti litrů (i když to už jen s potem na čele v 80 km/h). Ve městě se pohyboval odběr kolem desítky, při svižnějším tempu ještě o jeden až dva litry výše. Jakmile jsem se snažil dostat vůz na 90 procent možností, velmi rychle se hodnoty vyhouply za 16, ale v extrému pak palubní počítač jen málokdy ukazoval vyšší cifry než 20 l/100 km. To se mi jeví, jako nikoliv kouzelná, ale rozhodně akceptovatelná hodnota. V delším časovém horizontu bych na základě testu tipoval hodnoty v okolí desítky.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 28 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 075Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 29 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 063Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 30 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 064

Tenhle motor je tedy po zkušenosti dostatečně efektivní i silný, v 90 procentech případů snad silnější než by jakkoliv napovídalo papírových 116 koní na litr, je ale také v zátahu lineární a zároveň překvapivě znělý. Tím se oklikou dostáváme k volbě jízdních režimů Audi Drive select (kterých je celkem pět) a souvisejícím nastavením vozu - konkrétně k mapám motoru s převodovkou, odporu elektrického posilovače řízení, pohonu všech kol a konečně i naznačeného zvuku motoru.

Sám o sobě je zvukový projev poměrně hutný. Vzdálený zvuk sání, hvízdání turbodmychadla a dramatické prásknutí do výfuků, které je na pořadu při řazení rychlostí pod plynem, však dělají ze svižnější jízdy ještě větší drama. Nikdy předtím jsem si nemyslel, že by právě Audi mohlo dostat tak dobře odladěný zvukový syntetizér, ale byl jsem skutečně příjemně překvapený. Nemluvil bych asi o přirozenosti, přesto bych se ostýchal prohlásit ho za otravný či nenáviděníhodný. Pokud přesto nemáte čirou náhodou na jeho služby náladu, můžete ho kdykoliv poslat skrze nastavení v MMI mimo službu - stejně jako v S3.

Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 31 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 082Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 32 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 084Test Audi TT 2015 2,0 TFSI quattro: více ginu do toniku - 33 - Test Audi TT 20 TFSI 2015 093

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše