Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 130i: opravdové BMW
26.2.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.
Přehled kapitol
- Úvod, Funkcionalistický exteriér, Kvalitní interiér za příplatek
- Perfektní pozice za volantem, Dokonalý šestiválec
- Úctyhodná dynamika, Skvělé jízdní vlastnosti
- Neuvěřitelně odolné brzdy, Záď touží po sedativech
- Běžnému provozu neříká ne, Odpovídající provozní náklady
- Prostě jednička, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
- Kompletní fotogalerie (52 foto)
Perfektní pozice za volantem
Ale výše zmíněné je zase hlavně o vzhledu. Pakliže chcete BMW 130i hlavně jako sportovně výživný hatch, nepotřebujete většinu z toho (doporučuji jen obyčejný M paket, navíc stotřicítka nemá šerednosti nejnižších verzí ani v základu), vše podstatné dostanete v základním balení. Je to především špičková pozice za volantem a prostor pro řidiče. Věřte nebo ne, ale jednička je podle mých zkušeností nejprostornějším BMW co se místa pro řidiče týče. V žádném jiném modelu si nedáte sedadlo tak nízko a dozadu, abyste za volantem našli i s dvěma metry živé výšky dokonalou polohu. Naprosto dokonalou. A pokud k tomu sedíte ve velmi kvalitních sportovních sedadlech s nastavitelným bočním vedením, třímáte v ruce neobyčejně povedený M volant s minimálním průměrem a velmi tlustým věncem a vaše ruka spočívá a kůží obšité zkrácené M řadičce, budete se smát, ještě než vyjedete.
Neznám jiné auto této třídy, které by nabízelo tak intenzivní statický sportovní dojem. Vnější i vnitřní provedení jsou z tohoto hlediska velmi uspokojivé, už od prvního kontaktu je jasné, s čím máte tu čest. Řeči o přemotorované nákupní tašce si nechte od cesty, neznám jediný „nákupní aspekt” tohoto auta, prvotní zacílení je očividně zcela odlišné. A to jste ještě nenastartovali...
Dokonalý motor
Řadový šestiválec BMW je pojem. Škoda, že žijeme v době dieselové a jeden ze základních atributů písmen BMW si většina zákazníků vědomě nechává ujít. Jeho typickými vlastnostmi jsou nadprůměrný výkon, vysoká kultivovanost, skvělý zvuk a relativně nízká spotřeba. Nutno říci, že ne každý šestiválec BMW je dnes takový, ale hořčíkový třílitr upravený speciálně pro řadu 1 (později použitý i v Z4) na výkon 195 kW a točivý moment 315 Nm splňuje vše zmíněné beze zbytku. Je to nesporně jeden z nejlepších šestiválců dneška.
Po nastartování ihned zaujme velmi dospělým zvukem. Není to žádný tichošlápek se zvukovou kulisou vznikající u výfuků, ale poctivý motor s krásným mechanickým projevem. Příjemně naladěný výfuk tento dojem jen podtrhuje, nebere si příliš servítky a po podtlakovém otevření klapky druhé „roury” vydává velmi sytý a intenzivní zvuk středně vysokých až vyšších tónů. Pokud se rozhodnete ostře prohánět po horských hvozdech, místní fauna si vás neoblíbí, zvuk je slyšet na hony daleko. Ale kdo ví, jestli jí to vadí, kdyby srnka neměla kopýtka, jistě by si také ráda sjela. Takhle může 130i vnímat alespoň z druhé ruky...
Ale vážně. Skutečně působivý je průběh výkonu dvěstěšedesátipětikoňového motoru. Dokola mě hořce rozesmívají narážky neznalých na to, že atmosféricky plněný motor nemůže mít sílu v nízkých otáčkách. Opak je pravdou a to, co tento motor předvádí od 1 000 obrátek, je na „pouhý třílitr” skutečně impozantní. Dokonce bych řekl pro BMW netypické, starší šestiválce byly lineárnější a i 190 kW verze motoru je spíše taková. Silnější provedení pro jedničku přidává výkonovému projevu na naléhavosti v nízkých otáčkách a přitom neubírá na následné linearitě. Pro představu: motor v 1 400 ot. výkonově překoná ideál českých rodin, Fabii HTP, v 2 000 ot. jde před nejrychlejší auto dálnice D1, Octavii 1,9 TDI 66 kW. Ve 3 000 má již více výkonu než uctívaný supersport Fabia RS i panevropský expres Passat 1,9 TDI a v cca 4 500 ot. překoná nejvyšší výkon respektovaného Golfu GTI a tedy i Octavie RS druhé generace. A to jsme se ještě nedostali do sfér, kde se bude motor v případě rychlé jízdy pohybovat nejčastěji, zbývají mu skoro další 3 000 těch nejlepších otáček.
Síla agregátu v nízkých a středních otáčkách je přesvědčivá a ani pro velmi rychlou jízdu nemusíte motor točit přes 3 500 ot. Jde to, ale to by bylo pouhým mrháním jeho potenciálu. To pravé peklo začne někdy za 5 000 ot., kdy ze sebe motor začne vydávat to nejlepší a s neuvěřitelnou vervou se začne hrnout k maximálním otáčkám. Ty jsou v závislosti na době výroby nastaveny kamsi mezi 6 800 a 7 200 ot., ale obojí je málo, omezovač motor jednoznačně zastavuje v rozletu. Doporučuji jeho nastavení na vyšší hodnotu. Ne snad proto, že by bylo dobré jej v těchto otáčkách často trápit, ale nic tím nezkazíte a občasný výlet až k opravdovému maximu třeba při předjíždění vám vykouzlí úsměv na tváři. Osobně jsem zvolil hodnotu 7 800 a teprve těsně před ní začínal motor reálně vadnout. Nutno podotknout, že hovoříme o otáčkách udávaných, nikoli reálných, pro srovnání se jich ale raději držme. Tak jako ve skoro každém autě „lže” tachometr, neříká pravdu ani otáčkoměr. I ten vám rád dopřeje pocit větší schumacherovitosti, než jaký byste si zasloužili. 7 800 ot. tak v případě jedničky odpovídá cca 7 300 a to na takový motor opravdu není příliš.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 52 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva