Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 130i: opravdové BMW
26.2.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.
Přehled kapitol
- Úvod, Funkcionalistický exteriér, Kvalitní interiér za příplatek
- Perfektní pozice za volantem, Dokonalý šestiválec
- Úctyhodná dynamika, Skvělé jízdní vlastnosti
- Neuvěřitelně odolné brzdy, Záď touží po sedativech
- Běžnému provozu neříká ne, Odpovídající provozní náklady
- Prostě jednička, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
- Kompletní fotogalerie (52 foto)
Zvládá i běžný provoz
Má slova mohou vyvolávat dojem, že jsem s vozem jinde než po okruzích nejezdil a trochu mi unikají potřeby běžného provozu. Ano i ne, ale má 130i strávila ve zcela běžném provozu dobrou polovinu všech najetých kilometrů. Jak se chová při obyčejném přesunu?
Obecně řečeno jej zvládá bez problémů. Ostatně 130i není žádný supersport a ústupky běžnému využití nejsou tak významné, aby normální jízdě zásadně bránily.
M-paketový podvozek, pakliže jej zbavíte dojezdových pneu RunFlat, které jsou v ČR vskutku obtížně snesitelné, je sice tuhý, ale dobře odhlučněný a povrch českých asfaltových polňaček zvládá s přehledem. Určitě nebude dost dobrý fandům komfortní jízdy, ale je s to uspokojit širší spektrum uživatelů než jen sportovně laděné řidiče.
Odhlučnění interiéru je průměrné, aerodynamický svist je potlačen velmi dobře až do 250 km/h, s hlukem od kol je to horší a záměrně nijak zvlášť neodhlučněný je motor. Jeho zvuk je tak lahodný, že by v Mnichově museli být blázni, aby vás jej stranili. Slyšet je ale až ve vyšších otáčkách a pokud si do vozu pořídíte slušné audio, dálničních 130-160 km/h bude zvládat velmi noblesně.
Uspořádání interiéru fandí z německého slovníku spíše pojmu Nordschleife než Interspar, ale ani druhá možnost jej neurazí. Pokud se vaše manželka smíří s tím, že bude sedět skoro na zemi, děti se nebudou zlobit, když je po dovršení 15. roku života necháte doma (pak se už nevejdou) a tchán pochopí, že cestou zpátky už se nemůžete stavit v Bauhausu, protože ty dlaždičky se do kufru opravdu nevejdou, bude všechno v pořádku. No, 130i prostě není sen typického Čecha, ale upřímně si vůz ve svých rukou dokáži představit jako jediný pro všechny příležitosti. Velmi zábavně vás odveze kamkoli, rychle i pomalu, bez RunFlatů ho netrápí jízda po českých silnicích a když bude třeba něco převézt, podrží vás. A možnosti výbavy jsou tak široké, že udělat z něj velmi komfortní auto není problém. V tomto si ale musíte udělat jasno sami...
Provozní náklady? Odpovídající
Dlouhodobé zkušenosti s vozem volají po nastínění provozních nákladů, a tak se alespoň pokusím v krátkosti shrnout to nejdůležitější. Byť znovu upozorňuji, že mé využití vozu mělo daleko od jakkoli běžného provozu, šlo opravdu spíše o víkendové auto.
Největším provozním nákladem bude servis a spotřební materiál. Pokud počítáte se sportovním využitím, připravte se na životnost pneumatik cca 5 000 km, brzdových destiček okolo 7 500 km, výměnu oleje a filtrů každých 10 000 km (dodržovat výrobcem předepsaný interval až 25 000 km mi přijde být šílené) a výměnu brzdových kotoučů cca každých 18 000 km. Na kvalitní pneumatiky je třeba počítat s cca 30 000 Kč, destičky vyjdou na 7 000 Kč, olej a filtry vám v servisu spolu se základní kontrolou vymění cca za 8 000 Kč a kotouče přibližně za 11 000 Kč. Vše i s prací. Každých 20 000 km je tak třeba počítat s výdaji okolo 170 tisíc Kč, tedy něco přes 8 Kč na kilometr. A to je očekávaná hodnota.
K ní si připočtěte náklady na palivo, které se budou výrazně lišit dle stylu jízdy. Motor 3,0i je schopen v jedničkové řadě jezdit se spotřebou od necelých 6 až po cca 23 litrů na 100 km, každopádně je ve všech režimech nadprůměrně úsporný, jak jsme ostatně u BMW zvyklí. V mém případě činila dlouhodobá spotřeba 14,6 litru Naturalu 98 na 100 km, což při dnešních cenách dělá něco kolem 4 Kč na kilometr.
Velmi důležitou složkou celkových nákladů je jistě pokles hodnoty. Z úcty k dodavateli nebudu zveřejňovat reálnou nákupní a s ohledem na dopočítatelnost ani konečnou prodejní cenu, ale výsledek vychází i přes vcelku brzký prodej na solidních 8,40 Kč na kilometr.
Suma sumarum jsme na necelých 21 Kč na kilometr a to je méně, než bych u takto „nesmyslného“ a „iracionálně využívaného” vozu čekal.
Výsledek nelze příliš zobecňovat, náklady na servis není problém dostat na třetinu, co se spotřeby týče, nebude problém jezdit za 10 litrů i při vcelku svižném stylu. Na druhou stranu, ne každému se podaří takto optimalizovat samotný pokles hodnoty, nákupní cena bude pro většinu zákazníků vyšší.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry