Test BMW 130i: opravdové BMW

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 130i: opravdové BMW

26.2.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 130i: opravdové BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.

Zvládá i běžný provoz

Má slova mohou vyvolávat dojem, že jsem s vozem jinde než po okruzích nejezdil a trochu mi unikají potřeby běžného provozu. Ano i ne, ale má 130i strávila ve zcela běžném provozu dobrou polovinu všech najetých kilometrů. Jak se chová při obyčejném přesunu?

Obecně řečeno jej zvládá bez problémů. Ostatně 130i není žádný supersport a ústupky běžnému využití nejsou tak významné, aby normální jízdě zásadně bránily.

M-paketový podvozek, pakliže jej zbavíte dojezdových pneu RunFlat, které jsou v ČR vskutku obtížně snesitelné, je sice tuhý, ale dobře odhlučněný a povrch českých asfaltových polňaček zvládá s přehledem. Určitě nebude dost dobrý fandům komfortní jízdy, ale je s to uspokojit širší spektrum uživatelů než jen sportovně laděné řidiče.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 40 -  Test BMW 130i: opravdové BMW - 41 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 42 -

Odhlučnění interiéru je průměrné, aerodynamický svist je potlačen velmi dobře až do 250 km/h, s hlukem od kol je to horší a záměrně nijak zvlášť neodhlučněný je motor. Jeho zvuk je tak lahodný, že by v Mnichově museli být blázni, aby vás jej stranili. Slyšet je ale až ve vyšších otáčkách a pokud si do vozu pořídíte slušné audio, dálničních 130-160 km/h bude zvládat velmi noblesně.

Uspořádání interiéru fandí z německého slovníku spíše pojmu Nordschleife než Interspar, ale ani druhá možnost jej neurazí. Pokud se vaše manželka smíří s tím, že bude sedět skoro na zemi, děti se nebudou zlobit, když je po dovršení 15. roku života necháte doma (pak se už nevejdou) a tchán pochopí, že cestou zpátky už se nemůžete stavit v Bauhausu, protože ty dlaždičky se do kufru opravdu nevejdou, bude všechno v pořádku. No, 130i prostě není sen typického Čecha, ale upřímně si vůz ve svých rukou dokáži představit jako jediný pro všechny příležitosti. Velmi zábavně vás odveze kamkoli, rychle i pomalu, bez RunFlatů ho netrápí jízda po českých silnicích a když bude třeba něco převézt, podrží vás. A možnosti výbavy jsou tak široké, že udělat z něj velmi komfortní auto není problém. V tomto si ale musíte udělat jasno sami...

Provozní náklady? Odpovídající

Dlouhodobé zkušenosti s vozem volají po nastínění provozních nákladů, a tak se alespoň pokusím v krátkosti shrnout to nejdůležitější. Byť znovu upozorňuji, že mé využití vozu mělo daleko od jakkoli běžného provozu, šlo opravdu spíše o víkendové auto.

Největším provozním nákladem bude servis a spotřební materiál. Pokud počítáte se sportovním využitím, připravte se na životnost pneumatik cca 5 000 km, brzdových destiček okolo 7 500 km, výměnu oleje a filtrů každých 10 000 km (dodržovat výrobcem předepsaný interval až 25 000 km mi přijde být šílené) a výměnu brzdových kotoučů cca každých 18 000 km. Na kvalitní pneumatiky je třeba počítat s cca 30 000 Kč, destičky vyjdou na 7 000 Kč, olej a filtry vám v servisu spolu se základní kontrolou vymění cca za 8 000 Kč a kotouče přibližně za 11 000 Kč. Vše i s prací. Každých 20 000 km je tak třeba počítat s výdaji okolo 170 tisíc Kč, tedy něco přes 8 Kč na kilometr. A to je očekávaná hodnota.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 43 -  Test BMW 130i: opravdové BMW - 44 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 45 -

K ní si připočtěte náklady na palivo, které se budou výrazně lišit dle stylu jízdy. Motor 3,0i je schopen v jedničkové řadě jezdit se spotřebou od necelých 6 až po cca 23 litrů na 100 km, každopádně je ve všech režimech nadprůměrně úsporný, jak jsme ostatně u BMW zvyklí. V mém případě činila dlouhodobá spotřeba 14,6 litru Naturalu 98 na 100 km, což při dnešních cenách dělá něco kolem 4 Kč na kilometr.

Velmi důležitou složkou celkových nákladů je jistě pokles hodnoty. Z úcty k dodavateli nebudu zveřejňovat reálnou nákupní a s ohledem na dopočítatelnost ani konečnou prodejní cenu, ale výsledek vychází i přes vcelku brzký prodej na solidních 8,40 Kč na kilometr.

Suma sumarum jsme na necelých 21 Kč na kilometr a to je méně, než bych u takto „nesmyslného“ a „iracionálně využívaného” vozu čekal.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 46 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 47 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 48 -

Výsledek nelze příliš zobecňovat, náklady na servis není problém dostat na třetinu, co se spotřeby týče, nebude problém jezdit za 10 litrů i při vcelku svižném stylu. Na druhou stranu, ne každému se podaří takto optimalizovat samotný pokles hodnoty, nákupní cena bude pro většinu zákazníků vyšší.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše