Test BMW 130i: opravdové BMW

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 130i: opravdové BMW

26.2.2007 | Pavel Janda | 1 příspěvek

Test BMW 130i: opravdové BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.

Zvládá i běžný provoz

Má slova mohou vyvolávat dojem, že jsem s vozem jinde než po okruzích nejezdil a trochu mi unikají potřeby běžného provozu. Ano i ne, ale má 130i strávila ve zcela běžném provozu dobrou polovinu všech najetých kilometrů. Jak se chová při obyčejném přesunu?

Obecně řečeno jej zvládá bez problémů. Ostatně 130i není žádný supersport a ústupky běžnému využití nejsou tak významné, aby normální jízdě zásadně bránily.

M-paketový podvozek, pakliže jej zbavíte dojezdových pneu RunFlat, které jsou v ČR vskutku obtížně snesitelné, je sice tuhý, ale dobře odhlučněný a povrch českých asfaltových polňaček zvládá s přehledem. Určitě nebude dost dobrý fandům komfortní jízdy, ale je s to uspokojit širší spektrum uživatelů než jen sportovně laděné řidiče.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 40 -  Test BMW 130i: opravdové BMW - 41 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 42 -

Odhlučnění interiéru je průměrné, aerodynamický svist je potlačen velmi dobře až do 250 km/h, s hlukem od kol je to horší a záměrně nijak zvlášť neodhlučněný je motor. Jeho zvuk je tak lahodný, že by v Mnichově museli být blázni, aby vás jej stranili. Slyšet je ale až ve vyšších otáčkách a pokud si do vozu pořídíte slušné audio, dálničních 130-160 km/h bude zvládat velmi noblesně.

Uspořádání interiéru fandí z německého slovníku spíše pojmu Nordschleife než Interspar, ale ani druhá možnost jej neurazí. Pokud se vaše manželka smíří s tím, že bude sedět skoro na zemi, děti se nebudou zlobit, když je po dovršení 15. roku života necháte doma (pak se už nevejdou) a tchán pochopí, že cestou zpátky už se nemůžete stavit v Bauhausu, protože ty dlaždičky se do kufru opravdu nevejdou, bude všechno v pořádku. No, 130i prostě není sen typického Čecha, ale upřímně si vůz ve svých rukou dokáži představit jako jediný pro všechny příležitosti. Velmi zábavně vás odveze kamkoli, rychle i pomalu, bez RunFlatů ho netrápí jízda po českých silnicích a když bude třeba něco převézt, podrží vás. A možnosti výbavy jsou tak široké, že udělat z něj velmi komfortní auto není problém. V tomto si ale musíte udělat jasno sami...

Provozní náklady? Odpovídající

Dlouhodobé zkušenosti s vozem volají po nastínění provozních nákladů, a tak se alespoň pokusím v krátkosti shrnout to nejdůležitější. Byť znovu upozorňuji, že mé využití vozu mělo daleko od jakkoli běžného provozu, šlo opravdu spíše o víkendové auto.

Největším provozním nákladem bude servis a spotřební materiál. Pokud počítáte se sportovním využitím, připravte se na životnost pneumatik cca 5 000 km, brzdových destiček okolo 7 500 km, výměnu oleje a filtrů každých 10 000 km (dodržovat výrobcem předepsaný interval až 25 000 km mi přijde být šílené) a výměnu brzdových kotoučů cca každých 18 000 km. Na kvalitní pneumatiky je třeba počítat s cca 30 000 Kč, destičky vyjdou na 7 000 Kč, olej a filtry vám v servisu spolu se základní kontrolou vymění cca za 8 000 Kč a kotouče přibližně za 11 000 Kč. Vše i s prací. Každých 20 000 km je tak třeba počítat s výdaji okolo 170 tisíc Kč, tedy něco přes 8 Kč na kilometr. A to je očekávaná hodnota.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 43 -  Test BMW 130i: opravdové BMW - 44 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 45 -

K ní si připočtěte náklady na palivo, které se budou výrazně lišit dle stylu jízdy. Motor 3,0i je schopen v jedničkové řadě jezdit se spotřebou od necelých 6 až po cca 23 litrů na 100 km, každopádně je ve všech režimech nadprůměrně úsporný, jak jsme ostatně u BMW zvyklí. V mém případě činila dlouhodobá spotřeba 14,6 litru Naturalu 98 na 100 km, což při dnešních cenách dělá něco kolem 4 Kč na kilometr.

Velmi důležitou složkou celkových nákladů je jistě pokles hodnoty. Z úcty k dodavateli nebudu zveřejňovat reálnou nákupní a s ohledem na dopočítatelnost ani konečnou prodejní cenu, ale výsledek vychází i přes vcelku brzký prodej na solidních 8,40 Kč na kilometr.

Suma sumarum jsme na necelých 21 Kč na kilometr a to je méně, než bych u takto „nesmyslného“ a „iracionálně využívaného” vozu čekal.

Test BMW 130i: opravdové BMW - 46 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 47 - Test BMW 130i: opravdové BMW - 48 -

Výsledek nelze příliš zobecňovat, náklady na servis není problém dostat na třetinu, co se spotřeby týče, nebude problém jezdit za 10 litrů i při vcelku svižném stylu. Na druhou stranu, ne každému se podaří takto optimalizovat samotný pokles hodnoty, nákupní cena bude pro většinu zákazníků vyšší.

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.