Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní

Trojkové BMW s číslovkou okolo třicítky v názvu je poprvé čtyřválcové. Jeho charakteru to neprospělo, i tak nabízí něco, co šestiválce neumí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní

19.6.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trojkové BMW s číslovkou okolo třicítky v názvu je poprvé čtyřválcové. Jeho charakteru to neprospělo, i tak nabízí něco, co šestiválce neumí.

Motor neurazí, šestiválci se ale nevyrovná

Příběh motoru N20, zde v provedení s 240 koňmi a obchodním označením 28i, je pro mě od začátku docela smutné kino. BMW mělo po dekádách piplavé práce k dispozici ten nejlepší třílitrový šestiválec, který kdy kdo v této třídě vyvinul. Můžete mi pravidelně vypouštět pneumatiky, trávit domácí zvěř nebo mi třeba unést rodinu, ale nikdy neuznám, že by Audi, Mercedes, Infiniti, Lexus nebo nedej bože někdo jako Renault udělal něco srovnatelného. Neudělal, prostě to nesvedl, tolik charakteru, zvuku, efektivity a v neposlední řadě dynamiky ze srovnatelného šestiválce nikdo nikdy nedostal. Samo BMW udělalo něco ještě lepšího (3,2 R6 pro M3) a hodně daleko to dotáhlo také Porsche (3,4 a 3,6 H6), ale to už jsou jiné motory pro jinou třídu aut. Teď jsme ve sférách cestovních sedanů střední třídy, kde bavorská R6 neměla konkurenci.

Ano, tento motor byl v posledních letech už tak trochu odpadlík. Chtěli ho zabít, místo toho mu nejdříve nadělili nesmyslně dlouhé převody a nakonec i naladění, u nějž otáčky v nejvyšší sférách padaly rychlostí peří vyprášeného z duchny po babičce. Ale přesto to byl on, měl svou noblesu, výkon i efektivitu. Překonejte všechny rychlostní rekordy takto výkonných aut na okresce odkudkoli kamkoli a pojedete za 18 litrů na sto. To jiný motor neumí.

Něco takového se z nabídky nevyřazuje, něco takového se v ní hýčká. Jenže motor s velkým objemem nemá nikdy šanci stát se hvězdou před testy normované spotřeby a před těmi chtělo BMW zářit především. A tak třílitr poslalo do důchodu a místo něj vymyslelo dvoulitrové turbo. V testu spotřeby samozřejmě funguje, ale co praxe?

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 14 - Test BMW 328i F30 74Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 15 - Test BMW 328i F30 75

Po nad očekávání pozitivní zkušenosti s nově vyladěnou 35i jsem tak trochu doufal, že by podobný charakter mohla v F30 dostat i 28i. Ono to jde, je to věc naladění, turbo nutně nemusí být nezáživné. Jenže něco takového se u 328i nekonalo. Je to úplně ten samý motor, který od doby příchodu X1 28i najdeme v plejádě dalších bavoráků od pětky až po zet-čtyřku.

On není špatný, je jen zoufale bezcharakterní. Nemá silné spodky, středy, špičky, nic. Emoce z něj čiší jak z Kimiho Raikkönena na tiskovce - dáte už pod 1 500 otáčkami plný plyn, on jen s drobnou prodlevou zareaguje, lehce, ale nikterak hrozivě se opře, odtáhne auto někam k 6 000 ot. a tam vám začne mávat, že už by rád zase trochu níž. Když je třeba, dotočí se až k 7 000 otáček, ale s chutí to rozhodně nedělá, výkonová špička se nekoná. A takhle je to pořád dokola. Charakter? Nula.

Další věcí je zvuk. V 328i budete zažívat pocity majitelů naftových šestiválců, akorát místo: „To je diesel?” (údiv) budete slýchat: „To je diesel?” (vážně míněná otázka). Když jsem do auta poprvé sedl a uslyšel takový lehký, ale nepřeslechutnelý cvakot z pod přední kapoty, který navíc trval až někam za 2 000 ot./min, šel jsem se vážně podívat do OTP, jestli jsem nedostal jiné auto. Nedostal, 28i si opravdu takto cvrliká a nesnaží se to ani přebýt nějak „drsně” naladěným výfukem. Ve vyšších otáčkách motor sice jednoznačně identifikujete jako benzinový, ale že by vám nějak laskal sluch...

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 16 - Test BMW 328i F30 78Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 17 - Test BMW 328i F30 77Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 18 - Test BMW 328i F30 76

Problém 28i není v tom, že by byl špatný, je to vlastně velmi dobrý dvoulitrový turbomotor, jakkoli je mu vlastní to, co většině konkurenčních děl téhož ražení - nemá charakter ani zvuk. Jeho potíž je v tom, že musí žít ve stínu staršího šestiválcového třílitru. Navíc moc dobře ví, že se mu v těchto směrech nemůže rovnat a chce jej výměnou za to přebít vyšší provozní efektivitou. Zvládá to ale skutečně?

A spotřebou stejně nenadchne

Zjištění výše popsaného stavu mě nepřekvapilo, jakkoli jsem doufal, že by to tentokrát mohlo být trochu jiné. Po velmi solidním představení 335i co do provozní efektivity jsem si ale říkal, že by nějakým novým kouzlem mohli v Mnichově obdařit i 328i. Zmíněné vlastnosti bych si kvůli tomu jistě neoblíbil, kdyby ale přicházely výměnou za jinou hmatatelnou přednost, bylo by to aspoň něco za něco. Ale už jste asi pochopili, že spotřeba paliva zase tak výraznou předností není.

Nejprve si můžeme otevřeně říci, že 28i co do spotřeby nefunguje při velmi aktivní jízdě. Není to tedy tak tragické, jak to u dvoulitrových turb s tímto výkonem bývá, ale opravdu náročný režim se spotřebou 28 litrů benzinu na 100 km a velmi rychlý přes s apetitem okolo 22 litrů, to není nic pěkného. Pokud jezdíte rychle, kupte si 335i - nejenže jede nakonec o dost rychleji (k tomu se ještě dostanu), ale nakonec je i její spotřeba v tomto režimu v podstatě stejná. Inu, relativně nízkotlaké přeplňování zde bere bank.

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 19 - Test BMW 328i F30 18Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 20 - Test BMW 328i F30 20Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 21 - Test BMW 328i F30 25

Ale co pomalejší ježdění? Svižné přesuny adekvátní možnostem motoru se spotřebou kolem 16 litrů jsou v pořádku, jakkoli šestiválec byl pořád nějakých 10-20 procent lepší. Lehce nepředpisovou jízdu zvládnete mezi 10 a 12 litry, víceméně předpisovou bez omezování, tedy s předjetím, koho je třeba, kolem 8. Nejsou to špatná čísla, ale proti předchozímu šestiválcovému třílitru nejsou zásadně lepší. Jediné, kde 328i dokáže více, je economy run - opravdu pomalu se dá mimo město jet i za 4 litry, tam si šestiválec řekne alespoň o 25 procent paliva navíc. Ale je to u auta jako BMW 3 podstatné vítězství? A není nakonec dáno jen osmistupňovým automatem nové trojky, která má „vánoční osmičku”, při níž má motor opravdu mimimální otáčky a tedy i spotřebu? Spotřebou mě motor nezklamal, ale ani nenadchl.

Asi málokomu bude 28i v trojce jakýmkoli ze svých projevů proti srsti, tedy pokud neočekáváte nějaký slastný zvuk či opojný charakter. V mých očích ztrácí lesk hlavně kvůli tomu, že jej nedokážu vnímat samostatně nebo čistě ve srovnání s aktuální konkurencí (třeba s rovněž velmi dobrým TFSI od VW si určitě v ničem nezadá), musím jej pořád srovnávat s atmosférickou R6, kterou nahradil. Když si představím, kolik BMW muselo věnovat úsilí a finančních prostředků, aby tento zcela nový motor vyvinulo... A ve výsledku jej lze ve srovnání s předchůdcem vesměs hodnotit jen procenty od 0 do 100, ne více. Těžko mu mohu za takového stavu vystavit nějaké úchvatné vysvědčení.

N20 je zkrátka typický dobrý turbomotor. Sice maximálně eliminuje většinu typických neduhů této koncepce (prodlevy, neliearita, nesmyslně vysoká spotřeba při jakýchkoli nárocích), nad to ale nedokáže přidat nic, čím by vyloženě nadchnul. Je v tomto naladění zkrátka nevýrazný ve všech směrech a na trhu nepředstavuje tak jednoznačnou špičku jako dřívější R6. Na BMW je to podle mě málo.

O jednu velmi zajímavou vlastnost 328i se ale přece jen zasluhuje, byť tak trochu nepřímo.

Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 22 - Test BMW 328i F30 31Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 23 - Test BMW 328i F30 34Test BMW 328i F30: charakterně lehké, lehce bezcharakterní - 24 - Test BMW 328i F30 35

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše