Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

9.3.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?

Jízdou blíže k SUV

Na začátku jsem psal, že BMW Gran Turismo představuje v mnoha ohledech mix automobilů z nejrůznějších kategorií. Karoserií se sice tváří jako větší pětimístné kupé, jízdním projevem ale daleko více připomíná SUV. Opět za to může vyšší hmotnost a vyšší stavba karoserie. Výsledkem je fakt, že jízda s Gran Tursimem není pro řidiče tak zábavná, jako tomu je u jiných modelů značky.

Zábavu na okreskách od tohoto automobilu ale nikdo nečeká, je to přeci jen vůz určený hlavně k dlouhým dálničním jízdám. I zde se ale komfortnější naladění podvozkových partií projevovalo. V táhlých zatáčkách projížděných vysokými rychlostmi se karoserie nepříjemně naklání a auto jakoby ztrácelo svou neochvějnou jistotu. Proto jsem vždy patřičným ovladačem aktivoval sportovní režim s tužším nastavením podvozku. Ve sportovním režimu se situace zlepší, ale pořád si budete připadat, jako byste seděli v  SUV. Fyzikální zákony zkrátka oklamat nelze. Jinak je BMW 535d Gran Turismo maximálně pohodlné. V režimu Comfort se karoserie příjemně houpe a podvozek účinně vyžehlí i tak „kvalitní“ silnice, jakými jsou dé-jednička nebo začátek hradecké dálnice nedaleko Prahy. Zde se cestuje první třídou.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 33 - Test BMW 535d xDrive GT 10Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 34 - Test BMW 535d xDrive GT 11Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 35 - Test BMW 535d xDrive GT 13

Novinkou je pro 535d Gran Turismo pohon všech kol xDrive. Jedná se o modernizované provedení známého systému, který díky dílčím úpravám (absence olejového čerpadla, o 2 kg nižší hmotnost) a vyšší účinnosti dokáže být až o pět procent úspornější než předchozí verze. Základní funkce ovšem zůstala nezměněna. Permanentně jsou hnaná zadní kola, k nim se pomocí rozdělovací převodovky připojují ta přední. Standardně jde více z výkonu motoru dozadu (poměr 40/60) tak, aby si vůz zachoval pro BMW charakteristické jízdní vlastnosti. Zajímavé je, že i při aktivované stabilizaci je vám dovoleno lehké ustřelení zádě. To ovšem neznamená, že by to byla nějaká velká zábava. Jak už jsem napsal, zadek automobilu je dost těžký. Drifty s tímto BMW mi připomínaly tanec s obézní ženou, která se zvolna rozpohybuje, ale pak se těžko zastavuje.

Díky tomu, že jsem dostal auto v té největší zimě, která letos panovala v České republice, prověřil jsem funkci xDrivu v praxi velmi důkladně. Jednou z novinek, které se dostavily spolu s novou verzí systému pohonu všech kol, je rozšíření zásahu do jízdy. Jinak řečeno je xDrive aktivnější a důsledněji reaguje změnou poměru přenosu výkonu motoru mezi přední a zadní nápravu podle toho, zda rozpozná vznikající nedotáčivost nebo přetáčivost. V praxi to funguje na jedničku a i na sněhu vůz prokazuje jisté jízdní vlastnosti. Dokonce by nemusel být problém zdolat zablácenou polní cestu. Změna z nafouknuté sedmičky na sedmičku pro volný čas je díky přítomnosti xDrivu dokonalá.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 36 - Test BMW 535d xDrive GT 14Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 37 - Test BMW 535d xDrive GT 16Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 38 - Test BMW 535d xDrive GT 17

Zadarmo to nebude

Z veškerých jmenovaných kategorií, které v sobě Gran Turismo míchá, vyniká především kombinace luxusní limuzíny a praktického MPV. Pokud chcete přesně tohle, pak je pro vás BMW jasnou volbou, protože na trhu se nic podobného prostě nenabízí.

Testovaná verze s nejsilnějším naftovým šestiválcem 535d xDrive GT začíná na sumě 1 630 000 Kč a díky nemalému počtu příplatkových prvků se její konečná cena vyhoupla až na  přibližně 2,4 milionu korun. Pokud bych si měl vybrat, pak bych v takovém případě sáhnul na místo Gran Tursima po 740d. Za tyto peníze si totiž můžete pořídit taktéž verzi se systémem xDrive a navíc získáte rychlejší, jízdně lepší a nakonec také úspornější automobil.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 39 - Test BMW 535d xDrive GT 08Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 40 - Test BMW 535d xDrive GT 26Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 41 - Test BMW 535d xDrive GT 63

Technické údaje

Motor

Vznětový, dvéma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 993 ccm
Největší výkon: 220 kW (300 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 600 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Osmistupňová automatická převodovka, pohon všech kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,9 l
Mimo město: 6,1 l
Kombinovaná: 7,1 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 998 mm
Šířka: 1 901 mm
Výška: 1 559 mm
Rozvor náprav: 3 070 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 110 kg
Užitečná hmotnost: 525 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 700 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše