Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času
5.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) BMW 7 F01 už má svá léta, a tak se loni dočkalo faceliftu. Na kráse mu moc nepřidal, kvalitu i dynamiku jízdy ale citelně zlepšil.
Přehled kapitol
Deset kilowatt k dobru asi nepoznáte, dvě rychlosti navíc ano
Nebudu se tvářit, jakou skvělou verzi jsme to k testu dostali. Tím ji nehodnotím z hlediska kvalit, ale spíše co do „novosti” - facelift mezi diesely přinesl sedmičce i zbrusu nový motor 50d známý z „naftové M5” a nepochybuji o tom, že test 750d xDrive by vás jako něco úplně nového zajímal více. Přesto předem říkám, že projev 730d před a po faceliftu je o dost jiný na to, aby si zasloužil vaši pozornost.
Samotný motor se přitom změnil jen mírně - zvýšení maxima výkonu o 10 kW na 190 kW při stejných 4 000 ot./min by zřejmě bylo prakticky k nepoznání, zlepšení výkonového projevu v nejnižších otáčkách naznačené zvýšením maxima točivého momentu z 540 na 560 Nm při jeho současném posunu dolů do 1 500 ot./min slibuje o něco více. Zejména druhý zmíněný parametr za jízdy zřejmě znát je, když motor nemá velký problém alespoň udržovat konstantní rychlost už při točení nějakých 1 100 ot./min a za hranicí 1 500 ot./min se servírovaný výkon dá označit za použitelný. Proč ta nejistota? No, ono je těžké přesně definovat drobné změny projevu motoru, když se auto současně dočkalo mnohem podstatnější novinky - osmistupňové převodovky.
Musím říci, že osmistupňové skříně jsem nikdy moc neadoroval a šestikvalt mi v ani 730d před faceliftem nevadil. Z hlediska ryzí racionality nemám důvod tento pohled měnit, věc má ale z marxisticko-leninského hlediska (v tomto případě bohužel skoro doslova...) i druhou stránku. Automobilky se dnes více než o co jiného perou o snížení normované spotřeby paliva a jak to dopadne, když tuhle snahu ad absurdum aplikují na vůz vybavený šestistupňovým automatem, vám vykreslí nedávný test nového Lexusu GS 250. Pokud ho teď nechcete číst, řeknu to jedním slovem: tragédií.
Pokud zkrátka příliš „prodloužíte” převodovku vybavenou obvyklým počtem převodových stupňů, auto bez nadsázky zabijete z hlediska dynamiky i komfortu. A ačkoli si můžeme bez okolků říci, že Lexus se mohl více snažit a šestistupňovou skříň naladit jinak, aby slušně obstál před požadavky zákazníků i norem, optimální řešení dnes stejně vyžaduje něco jiného - více kvaltů. V tomto ohledu musím cestu zvolenou BMW kvitovat, neboť i když bere v potaz pro mě jakožto pro zákazníka absolutně irelevantní veličinu (normovaná spotřeba mě zajímá stejně jako soukromí Lady Gaga - pozor, to není ruské auto), nakonec zabíjí dvě mouchy jednou ranou. Před normou se tváří jako anděl (normovaná spotřeba klesla s faceliftem o 18 procent) a dynamický projev pro zákazníka se citelně zlepšil.
V druhém ohledu realitu docela dobře vykresluje zlepšení tabulkové akcelerace na stovku ze 7,2 na 6,0 sekundy, přičemž jen jednu desetinku ze zlepšení na sebe bere pohon všech kol. Jak můžete vidět na přiloženém videu, není to žádný nereálný slib, auto jede na dvoutunovou limuzínu s nejvýše 190 kW opravdu pěkně a ačkoli ani před faceliftem nebyl dynamický projev marný, tenhle je citelně lepší. Jistě se o něj nezasluhuje ani tak oněch 10 kW navíc, ale hlavně sedm krátkých kvaltů, které doplňuje ještě dlouhá osmička pro snížení nakonec nejen tabulkové, ale i reálné spotřeby zejména v dálničním režimu. Ano, tohle se mi líbí, o osmi stupních si můžete myslet cokoli, mají i odvrácenou tvář, ale co jim nakonec chcete vyčítat, když se auto hlavně díky nim podstatně zlepšilo z hlediska dynamiky a jak za chvíli uvidíte, i ve spotřebě si v některých ohledech polepšilo?
Co charakter a zvuk? O obojím už byla v náznacích řeč. Průběh výkonu se s úpravami motoru o mnoho nezměnil a pokud vám přijde živější v nižších otáčkách, budou za to minimálně ve stejné míře jako dodatečné kilowatty moci kratší převodové stupně. Doménou třílitrového dieselu zůstávají silné středy, klasická verze 30d se pak nevyznačuje nikterak výraznou výkonovou špičkou - automat ji dovolí dotočit se v extrému bezmála k 5 000 ot./min, ale větší smysl to má leda při sprintu. Při svižnější jízdě si dobře vystačíte s nějakými 2,5 až 3,5 tisíci otáček, ve kterých je motor dostatečné výkoný a není už ani ještě citelně slyšitelný.
Tím se dostáváme ke zvukovému projevu, který je klasicky dieselový - dole rachtavý, nahoře hučivý až dunivý, uprostřed nevýrazný. Je ale třeba jedním dechem dodat, že ač samotný motor se nějak zvlášť kultivovaně neprojevuje, zbytek auta se stará o to, abyste o něm maximálně věděli. Jistě, pro vytříbená ouška tohle ne a není, ale nejsem snad zase takový traktorista, abych mezi dieselovými auty snášel jakákoli jiná než ta skutečně neobtěžující a přesto stejně jako předloni říkám - mně zvukový projev 730d nevadil. Nelíbí se mi, ale nevadí mi, dá se s ním v klidu žít, dynamika motoru je na auto daného typu dostačující a odměna v podobě spotřeby paliva a dojezdu na jedno natankování je jednoznačně příjemná.
Spotřeba a dojezd zůstávají silnou stránkou
Dvoutunová limuzína nejvyšší třídy s pohonem všech kol, třebaže s relativně skromným výkonem, to nezní jako lamač rekordů v economy runech. No, tím se BMW 730d xDrive asi vážně nestane, přesto k němu má mnohem blíže, než byste řekli.
Už v předchozím testu 730d jsem spotřebu paliva označil za pohádkovou a nedá se říci, že by se v těžším, výkonnějším a z hlediska pohonu kol náročnějším provedení podobným metám zásadně vzdálila - v některých režimech je spotřeba vyšší, v jiných je ale pro změnu nižší. O něco výše zamířila při náročnějších jízdách, což je pochopitelné už proto, že i servírovaná dynamika je lepší. Pokud při aktivní jízdě v provozu budete pokoušet nikterak extrémní dynamické možnosti 730d, počítejte s mírným pokořením patnácilitrové hranice. To je o 15-20 procent více než u předchozí verze, auto je ale přinejmenším stejnou měrou rychlejší.
O něco lépe si vede při. řekněme, „spotřebově nedbalé”, mírně nepředpisové jízdě. Pokud zkrátka jedete způsobem, který se pro vůz daného typu zdá být adekvátní při obsazení dvěma až třemi pasažéry, budete se se spotřebou pohybovat okolo 8,5 litru nafty na 100 km, což je o nějakých 5 procent méně než dříve. Zde se pozitivně projevuje hlavně šetřivá schopnost dlouhé osmičky, která při klidnějším cestování vyššími rychlostmi už přichází ke slovu. Ještě více se pak projeví při dálničním tempu. Pochopitelně, pokud pojedete na maximum, jste zase u výše zmíněné patnáctky, pokud se ale budete při více či méné konstantní jízdě s rychlostí do 200 km/h, těžko se podíváte výrazně za hranici 10 litrů nafty na 100 km. A to je vzhledem k poskytované dynamice a komfortu opravdu pěkné.
Poctivý economy run jsem vzhledem k podmínkám panujícím při testu (na silnicích byl převážně rozbředlý sníh) nemohl dost dobře provést. Při klidné, mimoměstské, lehce podpředpisové jízdě po okresních silnicích bez větších komplikací se spotřebou dostal na úroveň rovných pěti litrů na 100 km, a to je přitom režim, ve kterém osmička vůbec nepřichází ke slovu.
Jinými slovy, faceliftovaná 730d dokáže jet lépe a pokud jejích možností využijete, připlatíte si pouze adekvátní množství paliva. Pokud naopak jejích možností nevyužijete, můžete v některých režimech jezdit hlavně díky převodovce s dlouhou poslední rychlostí jezdit i úsporněji. A to srovnávám předfaceliftovou verzi s pohonem zadních a pofaceliftovou s pohonem všech kol. Zadokolka má být (alespoň podle ne zrovna věrohodných tabulek) o dalších šest procent úspornější a ačkoli tomu nelze stoprocentně věřit, o něco méně paliva vzhledem k nižší hmotnosti a jednoduššímu přenosu výkonu žádat nutně bude.
Nevím, jak moc bude zájemce o auto s touto cenovkou zajímat rozdíl ve spotřebě paliva v řádu jednotek procent, asi ne příliš. Že zůstává nízká ale zajímavé bude, stejně jako fakt, že dojet na jednu plnou nádrž tisícovku více než důstojných kilometrů nepředstavuje větší problém.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva