Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času

(+ video) BMW 7 F01 už má svá léta, a tak se loni dočkalo faceliftu. Na kráse mu moc nepřidal, kvalitu i dynamiku jízdy ale citelně zlepšil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času

5.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) BMW 7 F01 už má svá léta, a tak se loni dočkalo faceliftu. Na kráse mu moc nepřidal, kvalitu i dynamiku jízdy ale citelně zlepšil.

Deset kilowatt k dobru asi nepoznáte, dvě rychlosti navíc ano

Nebudu se tvářit, jakou skvělou verzi jsme to k testu dostali. Tím ji nehodnotím z hlediska kvalit, ale spíše co do „novosti” - facelift mezi diesely přinesl sedmičce i zbrusu nový motor 50d známý z „naftové M5” a nepochybuji o tom, že test 750d xDrive by vás jako něco úplně nového zajímal více. Přesto předem říkám, že projev 730d před a po faceliftu je o dost jiný na to, aby si zasloužil vaši pozornost.

Samotný motor se přitom změnil jen mírně - zvýšení maxima výkonu o 10 kW na 190 kW při stejných 4 000 ot./min by zřejmě bylo prakticky k nepoznání, zlepšení výkonového projevu v nejnižších otáčkách naznačené zvýšením maxima točivého momentu z 540 na 560 Nm při jeho současném posunu dolů do 1 500 ot./min slibuje o něco více. Zejména druhý zmíněný parametr za jízdy zřejmě znát je, když motor nemá velký problém alespoň udržovat konstantní rychlost už při točení nějakých 1 100 ot./min a za hranicí 1 500 ot./min se servírovaný výkon dá označit za použitelný. Proč ta nejistota? No, ono je těžké přesně definovat drobné změny projevu motoru, když se auto současně dočkalo mnohem podstatnější novinky - osmistupňové převodovky.

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 19 - Test BMW 730d xDrive 2012 59Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 20 - Test BMW 730d xDrive 2012 58Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 21 - Test BMW 730d xDrive 2012 60

Musím říci, že osmistupňové skříně jsem nikdy moc neadoroval a šestikvalt mi v ani 730d před faceliftem nevadil. Z hlediska ryzí racionality nemám důvod tento pohled měnit, věc má ale z marxisticko-leninského hlediska (v tomto případě bohužel skoro doslova...) i druhou stránku. Automobilky se dnes více než o co jiného perou o snížení normované spotřeby paliva a jak to dopadne, když tuhle snahu ad absurdum aplikují na vůz vybavený šestistupňovým automatem, vám vykreslí nedávný test nového Lexusu GS 250. Pokud ho teď nechcete číst, řeknu to jedním slovem: tragédií.

Pokud zkrátka příliš „prodloužíte” převodovku vybavenou obvyklým počtem převodových stupňů, auto bez nadsázky zabijete z hlediska dynamiky i komfortu. A ačkoli si můžeme bez okolků říci, že Lexus se mohl více snažit a šestistupňovou skříň naladit jinak, aby slušně obstál před požadavky zákazníků i norem, optimální řešení dnes stejně vyžaduje něco jiného - více kvaltů. V tomto ohledu musím cestu zvolenou BMW kvitovat, neboť i když bere v potaz pro mě jakožto pro zákazníka absolutně irelevantní veličinu (normovaná spotřeba mě zajímá stejně jako soukromí Lady Gaga - pozor, to není ruské auto), nakonec zabíjí dvě mouchy jednou ranou. Před normou se tváří jako anděl (normovaná spotřeba klesla s faceliftem o 18 procent) a dynamický projev pro zákazníka se citelně zlepšil.

V druhém ohledu realitu docela dobře vykresluje zlepšení tabulkové akcelerace na stovku ze 7,2 na 6,0 sekundy, přičemž jen jednu desetinku ze zlepšení na sebe bere pohon všech kol. Jak můžete vidět na přiloženém videu, není to žádný nereálný slib, auto jede na dvoutunovou limuzínu s nejvýše 190 kW opravdu pěkně a ačkoli ani před faceliftem nebyl dynamický projev marný, tenhle je citelně lepší. Jistě se o něj nezasluhuje ani tak oněch 10 kW navíc, ale hlavně sedm krátkých kvaltů, které doplňuje ještě dlouhá osmička pro snížení nakonec nejen tabulkové, ale i reálné spotřeby zejména v dálničním režimu. Ano, tohle se mi líbí, o osmi stupních si můžete myslet cokoli, mají i odvrácenou tvář, ale co jim nakonec chcete vyčítat, když se auto hlavně díky nim podstatně zlepšilo z hlediska dynamiky a jak za chvíli uvidíte, i ve spotřebě si v některých ohledech polepšilo?

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 22 - Test BMW 730d xDrive 2012 30Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 23 - Test BMW 730d xDrive 2012 35Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 24 - Test BMW 730d xDrive 2012 36

Co charakter a zvuk? O obojím už byla v náznacích řeč. Průběh výkonu se s úpravami motoru o mnoho nezměnil a pokud vám přijde živější v nižších otáčkách, budou za to minimálně ve stejné míře jako dodatečné kilowatty moci kratší převodové stupně. Doménou třílitrového dieselu zůstávají silné středy, klasická verze 30d se pak nevyznačuje nikterak výraznou výkonovou špičkou - automat ji dovolí dotočit se v extrému bezmála k 5 000 ot./min, ale větší smysl to má leda při sprintu. Při svižnější jízdě si dobře vystačíte s nějakými 2,5 až 3,5 tisíci otáček, ve kterých je motor dostatečné výkoný a není už ani ještě citelně slyšitelný.

Tím se dostáváme ke zvukovému projevu, který je klasicky dieselový - dole rachtavý, nahoře hučivý až dunivý, uprostřed nevýrazný. Je ale třeba jedním dechem dodat, že ač samotný motor se nějak zvlášť kultivovaně neprojevuje, zbytek auta se stará o to, abyste o něm maximálně věděli. Jistě, pro vytříbená ouška tohle ne a není, ale nejsem snad zase takový traktorista, abych mezi dieselovými auty snášel jakákoli jiná než ta skutečně neobtěžující a přesto stejně jako předloni říkám - mně zvukový projev 730d nevadil. Nelíbí se mi, ale nevadí mi, dá se s ním v klidu žít, dynamika motoru je na auto daného typu dostačující a odměna v podobě spotřeby paliva a dojezdu na jedno natankování je jednoznačně příjemná.

Spotřeba a dojezd zůstávají silnou stránkou

Dvoutunová limuzína nejvyšší třídy s pohonem všech kol, třebaže s relativně skromným výkonem, to nezní jako lamač rekordů v economy runech. No, tím se BMW 730d xDrive asi vážně nestane, přesto k němu má mnohem blíže, než byste řekli.

v předchozím testu 730d jsem spotřebu paliva označil za pohádkovou a nedá se říci, že by se v těžším, výkonnějším a z hlediska pohonu kol náročnějším provedení podobným metám zásadně vzdálila - v některých režimech je spotřeba vyšší, v jiných je ale pro změnu nižší. O něco výše zamířila při náročnějších jízdách, což je pochopitelné už proto, že i servírovaná dynamika je lepší. Pokud při aktivní jízdě v provozu budete pokoušet nikterak extrémní dynamické možnosti 730d, počítejte s mírným pokořením patnácilitrové hranice. To je o 15-20 procent více než u předchozí verze, auto je ale přinejmenším stejnou měrou rychlejší.

O něco lépe si vede při. řekněme, „spotřebově nedbalé”, mírně nepředpisové jízdě. Pokud zkrátka jedete způsobem, který se pro vůz daného typu zdá být adekvátní při obsazení dvěma až třemi pasažéry, budete se se spotřebou pohybovat okolo 8,5 litru nafty na 100 km, což je o nějakých 5 procent méně než dříve. Zde se pozitivně projevuje hlavně šetřivá schopnost dlouhé osmičky, která při klidnějším cestování vyššími rychlostmi už přichází ke slovu. Ještě více se pak projeví při dálničním tempu. Pochopitelně, pokud pojedete na maximum, jste zase u výše zmíněné patnáctky, pokud se ale budete při více či méné konstantní jízdě s rychlostí do 200 km/h, těžko se podíváte výrazně za hranici 10 litrů nafty na 100 km. A to je vzhledem k poskytované dynamice a komfortu opravdu pěkné.

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 25 - Test BMW 730d xDrive 2012 24Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 26 - Test BMW 730d xDrive 2012 33Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 27 - Test BMW 730d xDrive 2012 29

Poctivý economy run jsem vzhledem k podmínkám panujícím při testu (na silnicích byl převážně rozbředlý sníh) nemohl dost dobře provést. Při klidné, mimoměstské, lehce podpředpisové jízdě po okresních silnicích bez větších komplikací se spotřebou dostal na úroveň rovných pěti litrů na 100 km, a to je přitom režim, ve kterém osmička vůbec nepřichází ke slovu.

Jinými slovy, faceliftovaná 730d dokáže jet lépe a pokud jejích možností využijete, připlatíte si pouze adekvátní množství paliva. Pokud naopak jejích možností nevyužijete, můžete v některých režimech jezdit hlavně díky převodovce s dlouhou poslední rychlostí jezdit i úsporněji. A to srovnávám předfaceliftovou verzi s pohonem zadních a pofaceliftovou s pohonem všech kol. Zadokolka má být (alespoň podle ne zrovna věrohodných tabulek) o dalších šest procent úspornější a ačkoli tomu nelze stoprocentně věřit, o něco méně paliva vzhledem k nižší hmotnosti a jednoduššímu přenosu výkonu žádat nutně bude.

Nevím, jak moc bude zájemce o auto s touto cenovkou zajímat rozdíl ve spotřebě paliva v řádu jednotek procent, asi ne příliš. Že zůstává nízká ale zajímavé bude, stejně jako fakt, že dojet na jednu plnou nádrž tisícovku více než důstojných kilometrů nepředstavuje větší problém.

Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 28 - Test BMW 730d xDrive 2012 32Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 29 - Test BMW 730d xDrive 2012 31Test BMW 730d xDrive 2013: rafinovaně proti zubu času - 30 - Test BMW 730d xDrive 2012 34

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.