Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 740d xDrive: čtyřkolka i s naftou
20.2.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
BMW se u své vlajkové lodi dlouho výhýbalo pohonu všech kol a později i jeho kombinaci s „dieselem”. Nyní tu máme verzi 740d xDrive, jaká je?
Přehled kapitol
Nohám se vzadu bude líbit
Cestující na zadních sedačkách se sice nemohou těšit z výrazného bočního vedení (M Paket se zadní lavice netýká), nicméně jim bude jistě dělat radost velký rozvor náprav, který je v interiéru znát. Řekl bych, že s místem pro nohy je na tom testovaný automobil ze všech relevantních konkurentů vůbec nejlépe a Audi A8, Mercedes S ani Lexus LS nenabízejí tolik. Než definitivně opustím interiér, nesmím zapomenout na kliky dveří, které mají elegantní tvar a vypadají prostě skvěle. Designéři odvedli výbornou práci a dokázali, že i takový v zásadě obyčejný díl může být pohledným.
Zavazadelník BMW 740d pojme náklad o objemu maximálně 500 litrů. Díky otvoru schovanému pod opěradlem prostředního pasažéra lze přepravovat také například lyže. S velikostí prostoru pro zavazadla na tom ale testovaný němec není nejlépe. Když ho opět porovnáme s nejbližší konkurencí, zjistíme, že Audi A8 je schopno přepravit o deset litrů, Mercedesu-Benz třídy S zvládne dokonce o 50 litrů více. Tento fakt je ale nutné brát s rezervou, protože si stejně nedovedu představit situaci, kdy majitel automobilu s pořizovací cenou přes dva miliony skládá do zavazadelníku takové množství věcí, aby jeho kapacitu plně využil. Podstatné je tvrzení, že se tam vejdou dva golfové bagy.
Výborný šestiválec. Ano, šestiválec
Po týdnu stráveném za volantem BMW 740d musím konstatovat, že jednou z jeho silných stránek je motor. Bavorská značka už dávno nedodržuje pravidla číselného označení, takže se můžeme setkat například s modelem 523i vybaveným třílitrem nebo 550i GT s pohonnou jednotkou o objem 4 395 ccm. Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že 740d má pod kapotou čtyřlitrový osmiválec, není to pravda. O pohon se stará třílitrový šestiválec, který má k osmiválci blízko hlavně svým výkonem.
Řadový šestiválec o objemu 2 993 ccm patří mezi absolutní špičku. Maximálně vyprodukuje 306 koní a k dispozici dává 600 Nm v rozmezí od 1 500 do 2 000 ot/min. To jsou parametry, které bohatě postačí i pro více než dvoutunový koráb. Na stovce jste za šest sekund (bez xDrivu je to o 0,3 s více) a maximální rychlost je obligátních 250 km/h. Motor vyniká také pružným zrychlením a dostatečný výkon dodává prakticky v jakýchkoli otáčkám, krom těch nejnižších.
Mezi šestiválci se hledá pro 740d konkurence jen těžko. Sice se můžeme setkat s obdobným vrcholem točivého momentu (např. Mercedes-Benz S350 CDI - 620 Nm), výkonem však nejbližší konkurence zaostává. Není bez zajímavosti, že Audi A8 osazená větším osmiválcem 4,2 TDI (350 k, 800 Nm), je ve sprintu na stokilometrovou rychlost rychlejší pouze o půl vteřiny. Naopak se spotřebou na tom je dle mých zkušeností o dva litry hůře.
Ano, právě spotřeba je u BMW 740d velkou předností, tedy alepoň pokud jej používáte jako komfortní křižník spíše rovnějších silnic. Výrobce slibuje přehnaně nízký průměr 7,0 l/100 km. V praxi redakčního testu jsem se pohyboval kolem devíti litrů. Jízda po městě představuje posune ukazatel spotřeby na 10 l/100 km, dálniční přesun stotřicetikilometrovou rychlostí znamenal pokles na 8,8 l/100 km.
Pochopitelně, s rostoucími nároky na dynamiku spotřeba roste a při opravdu rychlé jízdě není problém přiblížit se až k dvacetilitrovému odběru. Taková jízda ale i přes sportovnější pojetí BMW 7 vozu nesvědčí a nebude pro něj typickou. Pokud se budete držet převážně zkrátka tak jako já, přes 10 litrů průměrné spotřeby se nedostanete, svižné ježdění pak znamená přibližně dvanáctilitrový a ani hodně aktivní jízda nedostane spotřebu přes 14 litrů nafty na sto kilometrů.
Na pětimetrový a dvoutunový sedan vybavený pohonem všech kol a automatem to jsou stále čísla vynikající. Ještě připomeňme, že se test odehrával za mrazivých podmínek, což také nějaké to deci na spotřebě přidá. Odpovědi na nízkou spotřebu můžeme hledat například ve vysokotlakém vstřikování paliva, kdy se nafta do válce vstřikuje pod tlakem až 200 MPa.
BMW 740d xDrive je spojeno výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou (bez pohonu všech kol dostanete šestistupňový automat) a vytváří dobře fungující pár. Také zde je jedna z odpovědí na nízkou spotřebu při rozvážném ježdění, protože na dálnici při rychlosti 130 km/h motor točí zhruba 1 800 ot/min a ze svého potenciálu využívá pouze minimální část. Jednotlivé rychlostní stupně se vzhledem k malým změnám otáček mění velmi jemně a celý systém působí vyspělý dojmem. Nezmatkuje a reaguje rychle.
Nastavte si dle libosti
Obdobně jako například u Audi a systému Drive Select dává také BMW několik možností nastavení charakteru automobilu. Celkem můžeme vybírat mezi režimy Comfort, Normal, Sport a Sport+. Mění se nastavení tlumičů, řízení i chování převodovky. Jednotlivé režimy se od sebe podstatně liší. Já jsem nejčastěji na běžné jízdy využíval Comfort, protože vůz dokáže odfiltrovat prakticky veškeré nerovnosti, posádku hýčká vysokým komfortem a příjemně se pohupuje. Na dálnicích přijde vhod Normal nebo při vyšších rychlostech i Sport, a to především kvůli tužšímu podvozku a řízení. Řidič má tím pádem větší kontrolu nad automobilem. Komu by nestačily základní režimy, ten si je může nakombinovat dle libosti sám. V nastavení automobilu si určíte, jak se budou v dané konkrétní volbě chovat tlumiče, převodovka, řízení atd. Vzniká tak nepřeberné množství možností.
Bez ohledu na to, co si nastavíte, platí, že je BMW 740d příkladně tichým automobilem. Motor jednoduše není slyšet v žádném z uvedených režimů. Při plném zatížení se někde z dáli ozve jeho decentní zvuk, ale během klidné jízdy jak po městě, tak po dálnici o něm nevíte. Komfort cestování je na nejvyšší úrovni, jak se ostatně na vlajkovou loď značky sluší a patří. Navíc si k tomu připočtěte za všech okolností jisté jízdní vlastnosti.
Systém pohonu všech kol xDrive preferuje zadní nápravu. Typický charakter automobilů značky BMW tak zůstal do jisté míry zachován. Přes rozvodovku s ozubeným řetězem se do hry zapojuje dle aktuálních podmínek přední náprava. Můžeme říci, že se rozjezd vždy odehrává v režimu 4x4 a se vzrůstající rychlostí jde čím dál více výkonu na zadní nápravu.
Řízení je dalším důvodem, proč tvrdím, že je BMW řady sedm odlišné od ostatních luxusních vozů. Sedmička není tak netečná a poskytne řidiči alespoň nějaký příděl informací o dění pod koly. Když to přeženu, dá se říci, že je téměř zábavná. Posilovač řízení navíc v režimech Sport nebo Sport+ příjemně ztuhne. Nejsportovnější režim dokonce omezí účinnost stabilizačního systému a dovolí lehké ustřelení zádě. S xDrivem to snad někdo využije na sněhu, ale abyste rozhodili sedmičku s pohonem všech kol na silnici, museli byste s ní provádět věci, které s takovým autem jeho řidič určitě dělat nebude (vlastně dost pochybuji o tom, že s ní bude driftovat byť jen na sněhu...). Na kluzké silnici si testovaný bavorák počíná jistě, suchého asfaltu se pak i přes svou hmotnost drží jako klíště.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 5 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva