Test BMW M550d: mrštná lokomotiva

(+ video) Vedle M5 je tohle auto na první pohled k smíchu - motorem i hmotností se blíží dieselové mašině. Ale když dojde na akci, musí i em-pětka v lecčems krotit své ambice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva

24.8.2012 | Pavel Janda | 33 příspěvků

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Vedle M5 je tohle auto na první pohled k smíchu - motorem i hmotností se blíží dieselové mašině. Ale když dojde na akci, musí i em-pětka v lecčems krotit své ambice.

Nečekaně obratná

Schopnost jezdit rychle kombinovaná se schopností jezdit úsporně, třebaže ne současně, je jistě zajímavá. Ale jen z toho by M550d nevyžila, 535d je ostatně v těchto ohledech také docela daleko, přestože se dynamicky nemůže M550d rovnat. Jenže naftové eMko má v repertoáru ještě něco, co žádná dosadaní pětka nenabídla. A před čímž musí kapitulovat i „poctivá” M5.

Sjeďte si s novou pětkou, třeba s 535i, a po první sérii zatáček začnete instinktivně sahat po táhlu lodního klaksonu. To auto je prostě parník, na poměry třídy pořád neurazí, na poměry BMW ale není tak mrštné a obratné, jak byste mohli doufat. Přesedněte do M5 a loď vám připomene znovu. Jen ji budete muset přivést až k extrému třeba na závodním okruhu nebo klikaté okresce. Čekali byste od M550d více? Vážně ano? Pak musíte mít nad postelí plakát s naftovou Fabií RS, to jinak není možné.

Jenže realita je přesně taková. M550d je v rámci pětkové řady druhým nejtěžším modelem vůbec, s 1 970 kilogramy má už jen 550i xDrive o 5 kilogramů více. Přesto je z celé nabídky (tedy alespoň co jsem zatím poznal - 535i, 535d, 550i, M550d, M5) pocitově daleko nejlehčí a nejobratnější. Vyražte s ní klidně na tu nejabsurdnější trať plnou horských vraceček a bude se v ní chovat naprosto suverénně.

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 26 - Test BMW M550d 74Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 27 - Test BMW M550d 75Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 28 - Test BMW M550d 76

Těžko říci, čím vším to je, ale klíčovou zásluhu na tom jistě má naladění podvozku. Snad kvůli pohonu 4x4 mohli konstruktéři opustit opatrné ladění elastokinematiky zadní nápravy, která zadokolkám nedovoluje položit se do zatáček s náležitou vervou. U M550d to není potíž, té se do zatáček chce a svou „akčností” připomene podobně těžký a podobně nepochopitelně obratný Jaguar XFR. Co by za to M5 dala...

Jenže tady nejde jen o nějaké pomalé vracečky, M550d je velmi obratná v celém spektru dosahovaných rychlostí. Bez větších okolků se nechá lehce bokem poslat i do zatáček projížděných třeba i rychlostmi kolem 150 km/h a vůbec vám to nepřijde nepřístojné. Dokonce i setrvačné tendence dává najevo méně, za její jízdní vlastnosti zasluhují lidé z BMW M absolutorium.

Někdo v diskusi k našemu avízu tohoto testu, kde jsme operovali i s konkurenceschopností M550d i po boku čistokrevných sporťáků jako BMW Z4 M Coupe poznamenal, že je to něco jako naftový Nissan GT-R. A nemohu nesouhlasit - tohle auto na papíře vypadá jako nadstandardně silný naftový sedan vyšší střední třídy a nic víc. Jenže v praxi dokáže svou schopnost být pohodovou limuzínou pro čtveřici dospělých cestujících spojit s úchvatnou rychlostí a obratností i v těch nejnáročnějších možných podmínkách. M550d se majitelé skutečných M smáli, jenže na technické trati ji mohli jen obdivovat. Ne proto, že by si ji zamilovali, nikdo z nich po ní nezatoužil, ale před schopností dostávat takovou dynamiku s 380koňového naftového sedanu o hmotnosti dvě tuny je prostě možné tvářit se jen uznale. Vlastně ani nevím, jak něco takového v Mnichově dovedli, snad zavřeli Harryho Pottera do kufru. Smysl to nedává, jenže to tak je.

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 29 - Test BMW M550d 78Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 30 - Test BMW M550d 79Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 31 - Test BMW M550d 77

Přesto mají jízdní vlastnosti jednu slabinu - na špatném povrchu je jízda trochu nervózní. Nedá se říci, že by vůz ztrácel trakci, nebo byl vyloženě tvrdý, to ne, v extrému ale cítíte jisté vibrace, které jsou M5 cizí. Důvod? Tenhle kousek od M Performance má na rozdíl třeba o M135i runflaty. Bůh ví proć, ale má je a jízdě to neprospívá. Snad bude podvozek po jejich odstranění tak dobrý jako u M135i, v českých luzích a hájích vám nezbude než to zkusit...

Čitelnější než eMko

Naladění M550d ukazuje, jak důležité je pro vnímání kvalit dnešních aut naladění podvozku. Ovlivňuje totiž nejen jízdní vlastnosti, ale i čitelnost auta pro jeho řidiče. Vnímat vůz skrze jiné části nebo ovládací prvky je v současnosti obvykle skoro nemožné, a tak vás stále více zajímá, co všechno vám poví auto jako takové. Nedokážu říci, co všechno to ovlivňuje, ale na některých podvozcích si připadáte jako na létajícím koberci - něco se pod vámi hýbe, ale vy nevíte proč a jak. Někdy ale máte pocit, jako by vám k zadku přikovali skateboard.

V dnešní době a zvláště u aut této třídy je to pro ovladatelnost naprosto klíčové. Zpětná vazba ovládacích prvků prakticky neexistuje - elektrické posilovače řízení něco takového neumí, v Evropě se bůh ví proč stala normou sportovních aut automatická převodovka, a tak nemáte ani řazení, ani spojku a to do značné míry ovlivňuje i ovladatelnost motoru skrze plynový pedál. Brzdy jsou jediné čisté (i když někdy i ty devastují třeba hyperaktivní asistenti), ale jinak tady není co hodnotit. A tak vám zbývá jen to, zda auto jako celek následuje přesně vaše pokyny a dává vám nějak znát, co se s ním zrovna děje.

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 32 - Test BMW M550d 45Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 33 - Test BMW M550d 55Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 34 - Test BMW M550d 51

M550d není v prvně zmíněném ohledu výjimkou - řízení je sice přesné a dobře naposilované, cítíte přes něj ale leda kvalitu koženého obšití volantu. Řazení není a ačkoli automat je stále jeden a tentýž a je naladěn opravdu výborně, při aktivní jízdě je zejména při brzdění někdy těžké „docvakat” se včas správného kvaltu. Aspoň že díky pohonu 4x4 vám občasné přehmaty automatu (u dieselu jich není tolik, rozsah otáček je prostě menší) neblokují jen zadní osu. Ovladatelnost motoru má své limity už kvůli své multiturbové koncepci a jen s brzdami si můžete dělat co chcete. Dávkují se dobře a i jejich účinek je výborný - působily na mně i lépe než u M5, ale bylo skoro jistě jejich menším opotřebením.

Tohle není žádná sláva, jakkoli standardy třídy to všechno obvykle spíše překračuje. Výhodou ale je, že díky skvělému podvozku připomíná M550d onen přikovaný skateboard, a tak si s ní dovolíte velmi mnoho. M5 byla někde na půli cesty a někdy mi prostě utíkala z pod opratí. Může to být stejně dobře můj limit, ale nemám ten pocit - podvozek M550d je zkrátka naladěn o něco přetáčivěji, je také o něco málo měkčí a ve výsledku vám mnohem lépe dává poznat, co zrovna auto dělá a kdy už není radno pouštět si jej dál. Právě zmiňované mokré srovnání ukázalo, jak bezpečně se jde k limitům jízdních vlastností přibližovat i za velmi omezené adheze - s více nedotáčivou a tužší M5 se tak moc sžít nedalo a tuto jistotu vám jednoduše nedopřála.

Tohle všechno zní jak z diplomové práce, praxe ale je veskrze jednoduchá - M550d je akční, mrštná, poddajná, poslušná. Využívat její nemalý potenciál je docela snadné a to je prostě fajn. Právě to ji totiž dovoluje být tak rychlou - můžete mít dvakrát lepší poměr výkonu a hmotnosti, ale když se nedá využít...

Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 35 - Test BMW M550d 30Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 36 - Test BMW M550d 31Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 37 - Test BMW M550d 33Test BMW M550d: mrštná lokomotiva - 38 - Test BMW M550d 34

Diskuze 33 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.