Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroën C-Elysée 1,6 VTi: přesný zásah mimo sféry Rapidu
14.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když má být auto především levné, zázraky se od něj neočekávají. Kouzlit neumí ani nová C-Elysée, příjemně překvapit ale umí.
Přehled kapitol
Motorizace se závanem let devadesátých...
Ze tří dostupných motorizací nám Citroën nabídl silnější zážehovou šestnáctistovku o výkonu 115 koní a nejlépe vybavený diesel 1,6 HDi Exclusive s 92 koňmi. Bral jsem benzín a to ze dvou prostých důvodů. Nejdražší naftová C-Elysée stojí 326 tisíc, což mi jako typická volba zákazníka s omezeným rozpočtem nepřipadá. Na druhou stranu 1,6 VTi Tendance začíná na pořád přitažlivých 270 tisících a pro předpokládaného klienta, který obrací každou korunu a obává se dynamiky tříválce, by mohla být zlatá střední cesta tím správným tipem. Navíc má zmíněných 115 koní a to je o dost víc než 92 u dieselu, který je o 56 tisíc dražší.
Hned na začátku můžu prozradit, že čtyřválec známý napříč koncernem PSA a z několika Mini nezklamal. Přestože byl jeho výkon symbolicky přiškrcen, zajišťuje rozpohybování masy o hmotnosti jen 1 090 kg. Citroën uvádí čas akcelerace na stovku 9,4 sekundy a nejvyšší rychlost 188 km/h. Na samou hranici maximálky jsem se nedostal, nicméně podle ochoty zrychlovat na čtyřce i pětce (nijak divoce, přesto ale citelně) bych proklamované hodnotě věřil. Z chuti nechat se vytáčet a lineárně táhnout se však subjektivně zdá být udávané zrychlení poněkud podhodnocené, rozporovat jej ale nechci, orientační měření stopkami číslo potvrzuje.
Také v reakcích tohoto motoru se zdá, že si konstruktéři museli nechat líbit trojského koně EU hlídajícího emise, akorát mám dojem, jakoby se jeho přítomnost dodatečně pokusili omezit na minimální možnou míru. Po sešlápnutí plynu následuje pauza, ovšem měřitelná v spíše v setinách a nástup doprovází mírné cuknutí. Není to tak intenzivní, dokonce ani otravné, jak se z popisu může zdát, přehlédnout jej ale neleze.
Půl dne jsem se snažil poctivě jezdit pouze na okreskách a i když nemůžu říci, že by mě charakter čtyřválce vzal za srdce, bylo docela příjemné vrátit se zpátky v čase, kdy bylo přeplňování hlavně výsadou Porsche, Saabu a dieselů. Šestnáctistovka v C-Elysée je zkrátka stará škola vyžadující otáčky klikové hřídele a nikoli spoléhání se na bezstarostnou jízdu na vlně síly krátce po překročení volnoběhu.
Abychom si ale rozuměli, sympatické na Citroënu je hlavně to, jak snadno jej díky lehoučké karoserii rozpohybujete i na vyšších kvaltech a z toho vyplývající řidičské vstřícnosti. V takových chvílích téměř zapomenete, že sedíte v autě, které má být především levné, užíváte si jemné hvízdání motoru kolem špičky a snažíte se nestrefit omezovač, protože jakýsi génius považoval za nutné označit červené pole od pěti tisíc otáček, ačkoli elektronika zasahuje o půl druha tisíce později. Pokud to mělo být levnější řešení nahrazující šipky upozorňující na moment přeřazení, tak mi to připadá jako stejná pitomost, mám ale za to, že tady šlo spíše o další úsporu ve smyslu jeden otáčkoměr pro všechny motorizace. To si ale budu muset ještě ověřit.
Zapomeňte na poslání nového Citroënu a při intenzivnějším ohřívání planety se vám může stát, že každých 100 kilometrů bude mít za následek odčerpání přes osmnáct litrů benzínu. Na atmosférický motor se to zdá být hodně, s realitou to má ale pramálo společného. Při normální jízdě se i v hustém městském provozu dá bez omezování pohybovat za osm litrů a při dlouhodobější snaze o úspornější jízdu při průměrné rychlosti 72 km/h se dá atakovat pětilitrová hranice. Tady by bylo další hledání problému zbytečné.
Pokud bych měl mermomocí píchnout do nějaké nectnosti, mohlo by to být u lacinějších aut častěji pozorované horší odhlučnění. Tu se navíc hluk z motorového prostoru, který mně osobně zase tolik nevadí (pokud nezní utrápeně a to není tento případ), mísí s bubnováním kamínků v podbězích, což pro změnu nemusím. Neměl jsem ale dojem, že by to překračovalo únosnou mez, anebo bylo horší, než u aut za podobnou cenu, třebaže jsou i taková, která to dokáží.
...a podvozek ještě o dekádu starší v dobrém i zlém
Od živého atmosférického motoru jen minimálně postiženého bitvou úředníka za planetu bez oxidu uhličitého, se patrně nic jiného, než že bude standardně dobrý, očekávat nedalo. Poněkud větší neznámou byl podvozek „se zvýšenou světlou výškou a uzpůsobený náročnějším podmínkám“. Zkušenosti velí překládat si podobná vyjádření jako impotentní v zatáčkách a vyvolávající kinetózu na nerovnostech, ale snad jsem čekal až příliš málo, protože C-Elysée se nakonec ukázala v dobrém světle.
Schopnost zavěšení nenechat se vyhodit z rytmu a ignorovat přitom i větší nerovnosti včetně retardérů, se snad z použití delší dráhy propružení a vyššího profilu pneumatik dala i předpovědět, přiznávám ale, že jsem nečekal, s jakým půvabem to C-Elysée dokáže. Do kabiny proniká jen velmi málo hluku a skoro žádné sekundární vibrace. Komfort jízdy je na dnešní poměry v mainstreamu nepochybně nadprůměrný a mnoho takových aut se už neprodává.
Tím nechci Citroën nijak glorifikovat, pouze konstatuji, že pokud by se někdo snad cítil byt dotčen zařazením našeho trhu mezi ty, které potřebují speciálně laděné, zesílené podvozky s měkčím odpružením, tak C-Elysée je důkazem, že to opravdu funguje a podle mě je jeho kvalita jízdy lepší než v C4.
Milým zjištěním je také to, že od auta v zatáčkách můžete chtít vzhledem k charakteru odpružení víc, než byste si mysleli nebo doufali. Motor v přídi rozložení hmotnosti příliš nenarušuje, což Citroën potvrzuje slušným nadáním odolávat nedotáčivosti, ale větší náklony karoserie a především odtažité řízení s elektrickým posilovačem jsou hlavními důvody, proč nakonec nevyhledávat společnost C-Elysée pro jízdu samotnou.
Radost nepřináší ani řazení. Pětistupňový manuál jako takový by snad své místo po boku šestnáctistovky obhájil, jak je ale možné i dnes vyrábět kulisu, ve které má řadicí páka zasunutá v kvaltu větší vůli, než většina převodovek v neutrálu, je pro mě záhadou, respektive záhadou je spíše to, jak může kdosi považovat něco takového za normální.
Ne zcela běžná je také konstrukce brzdového systému, i když vedle retro motoru a retro podvozku už jaksi retro zadní bubny nepřekvapí. Větší podíl práce jde na vrub předních kotoučů a jako celek brzdy dokáží dost dlouho vzdorovat vadnutí i při nepřiměřeném zacházení, takže za jednodušší konstrukci bych je z principu nehanil. Oni ale snesou i objektivní kritiku, čímž bych rád ukončil možné diskuse o jejich poddimenzování.
Váhám už jen nad tím, zdali některou z uvedených vlastností považovat za neobyčejnou. Nabízí se komfort a s tím se asi opravdu nedá nesouhlasit, protože v kombinaci s měkkými sedadly jej novinka skutečně servíruje plnou měrou. Něco vám to připomíná? Mě taky. Ve stařičkých Citroënech jsem se svezl pouze párkrát, ale C-Elysée (i když si nepomáhá hydro-pneumatikou, ani odpružením torzními tyčemi) v tomto navázala na nejlepší tradici, přestože důvody jejího vzniku vznešené zrovna nebyly.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry