Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce
26.4.2011 | Martin Šimek | 12 příspěvků
Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.
Přehled kapitol
Citroën C4 dospěl. Přesně to byla první myšlenka, která mě napadla během našeho prvního setkání a která se potvrdila po ujetí prvních pár úvodních kilometrů. Předchozí generace byla v některých ohledech velmi odvážná. Vzpomínám si, jak jsme v redakci obdivovali odvahu designérů, kteří stvořili třídveřovou verzi označovanou jako kupé. Celý svět se také posadil na zadek z netradičního volantu využívajícího pevný střed. Nic z toho ale nová generace nemá. Možná že ji budete chtít označit za usedlejší, podle mě je ale daleko výstižnější hodnocení typu dospělejší nebo elegantnější.



Design kráčí ve stopách C3
S příchodem aktuálního vydání řady C3 nastartoval Citroën svou obměnu. Objevilo se nové, modernější logo a především se na motoristický svět znovu navrátil vůz nesoucí legendární písmena DS. Design jak nové „cétrojky“, tak jejího luxusnějšího derivátu si hodně rychle našel spoustu příznivců, takže není divu, že stylisté vycházeli z osvědčených tvarů také při vývoji nové generace hatchbacku C4.
Zapomeňte na avantgardně tvarovanou karoserii, novinka je střižená hodně dynamicky. Přední část jasně odkazuje na model DS3, přičemž přimhouřené světlomety jí skutečně sluší. Přední nárazník obdržel rozměrný otvor pro přívod vzduchu do motoru a menší takzvané „lízátko“. O tom, jak moc je výsledek sportovní, svědčí mimo jiné také fakt, že výše posazená DS4 je při pohledu zepředu téměř identická.
Z boku je nejvýraznějším prvkem kulatá střecha, která se plynule svažuje až k zadnímu nárazníku. Obdobně jako tomu bylo u menší „trojky“, i C4 dostala na karoserii různé chromové lišty. Ve výsledku tedy vyvolává dojem dražšího a hodnotnějšího automobilu. Zadní části pak dominuje především rozměrné logo automobilky pro jistotu doplněné o nápis „Citroën“. Můj názor na novou generaci francouzského hatchbacku je jasný: líbí se mi.
Design samozřejmě není jedinou změnou. Nová „cé-čtyřka“ narostla do všech směrů. Na délku přibrala rovných 50 milimetrů, je o 20 mm širší a výška povyrostla o 30 mm. Pětidveřový Francouz dostal míry 4 330 mm / 1 790 mm / 1 490 mm (délka / šířka / výška). Nápravy jsou od sebe vzdáleny 2 610 mm, což představuje nárůst o dva milimetry.
Revoluce v interiéru
Citroën C4 je napohled ve spoustě věcí oproti svému předchůdci jiný, ale také na něj mnoha prvky odkazuje. Mluvit tedy můžeme „pouze“ o výrazné evoluci. Nejvíce změn ovšem proběhlo v interiéru. Zde je zkrátka všechno jinak a použití slova revoluce je v souvislosti s kabinou zcela na místě. Zmizela veškerá netradiční řešení, zlepšila se kvalita zpracování a použité materiály jsou už na první pohled hodnotnější. Výsledek se povedl tak moc, že by se za něj... Zní to jako klišé, ale přesto řeknu: že by se za něj nemusely stydět ani modely postavené minimálně o třídu výše.
Jednoznačně nejdůležitější novinkou je již zmíněná absence pevného středu volantu. Těžko říci, co přesně automobilku vedlo k tomuto kroku. Někdo na pevný střed neustále nadával, jiný si jej nemohl vynachválit. Já jsem nakonec dospěl k závěru, že se jedná pouze a jenom o otázku zvyku a vzhledem k tomu, kolik tlačítek Citroën instaluje řidiči pod ruce, je snad dobře, když se neotáčí. Svou roli zde nakonec asi více než nevole některých zákazníku sehrály výrobní náklady. Klasická varianta je určitě výrobně jednodušší. Na každý pád patří pevný střed minulosti. Zastáncům původního řešení to nejspíše vadit nebude, všichni ostatní začnou jásat a automobilka ušetří na výrobě. Tento krok přináší samá pozitiva.
Z čeho se ale Citroën nepoučil, je množství ovladačů instalovaných na volantu. Je to snad jediná věc, za kterou bych novou generaci hatchbacku C4 pokáral. Čtyři skupinky tlačítek vyžadují zvyk a ač jsem se sebevíce snažil, stejně jsem si po týdnu stráveném za tímto novým volantem tu a tam některý ovladač popletl. Kromě klasických funkcí typu ovládání audia nebo telefonu připojeného přes bluetooth jsou zde ještě dva „čudlíky“ navíc. Jedním si můžete rozsvítit vnitřní osvětlení, což se hodí, ale neřekl bych, že se jedná o kdovíjaké terno, tím druhým si zhasnete celý přístrojový štít a displej navigace.
Na konto druhého zmíněného už budu pouze chválit. Svítit totiž zůstane jen prstenec rychloměru, jinak je před řidičem kompletní tma. Při nočních jízdách po neosvětlených komunikacích vás nic neoslňuje ani se nic neodráží v přední skle. Je to maximálně praktické a užitečné.
Následující >1 / 4
Diskuze 12 příspěvků
Bleskovky
- Řidič dostal postupně 78 pokut a přesto se nepolepšil, teď jde na 3 roky za mříže
25.1.2021 - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
22.1.2021 - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021
Nejčtenější články
- Zbavte se velkých SUV dřív, než bude pozdě, varuje Audi, BMW a Mercedes expert
28.12.2020 - Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát
29.12.2020 - Dostupná ojetá auta, na kterých už neproděláte: Může to být i Octavia nebo Passat
29.12.2020 - Nový Ford Mondeo nafocen zvenčí i zevnitř, je to úplně jiné auto než dnes
29.12.2020 - Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1
29.12.2020 - Jediný šéf významné automobilky dál odmítá SUV i elektromobily, argumentuje logicky
29.12.2020 - Muž ukradl Audi R8, při divoké jízdě s ním nechal omylem puštěnou palubní kameru
29.12.2020 - Manažer konkurenční značky se veřejně vysmál kvalitě Tesly, ani ji nemusel jmenovat
29.12.2020 - Němci změřili skutečný objem zavazadelníků aut a řekli, kdo s ním nejvíc přehání
29.12.2020 - Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom stále neví, jak s ním zacházet
29.12.2020
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01:48 - Zajda
- CNG? PHEV? LPG? co vybrat 23:26 - KrPtKn
- Elektromobily a vse kolem nich 23:07 - _sulcik_
- Ecoboost nebo atmosféra 22:08 - M.Z.
- BMW Divize 20:10 - ExFun
- Jaké nové MPV auto v ceně okolo 500 tisíc? 19:57 - Jenyk
- Politický koutek 19:50 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 16:59 - řidičBOB
- Koronavirus 15:30 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 11:22 - Snowman000