Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce
26.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.
Přehled kapitol
Barva na výběr
Dalším avantgardním řešením minulé generace byl displej suplující přístrojový štít umístěný uprostřed palubní desky. Novinka od toho upustila a přichází s klasickým provedením. Tedy s klasickým... Nový přístrojový štít je klasicky umístěný, ale netradičně řešený. Obsahuje pouze jeden analogový ukazatel, kterým je tachometr. Na „plnoformátovou“ ručičku ale zapomeňte, rychlost vám ukazuje pouze její malinký zbytek. Něco podobného najdeme třeba v o třídu větší C5.
Všechny ostatní informace s k vám dostanou prostřednictvím displejů, což platí jak pro otáčkoměr, tak pro ukazatel teploty chladicí kapaliny nebo stavu paliva. Největší displej umístěný uprostřed rychloměru je multifunkční a kromě jiného si na něm můžete zobrazit aktuální rychlost. To se vzhledem k čitelnosti tachometru docela hodí. Na digitální řešení přístrojového štítu si budete muset zvyknout. Abyste to měli jednodušší, dává vám Citroën možnost nastavení barvy. A pozor. Nastavit lze zvlášť barva displejů a zvlášť odstín stupnic. K dispozici je škála od bílé až po nepoužitelně sytou modrou. Jedná se o zajímavé možnosti, ale upřímně říkám, že mi snad ještě nikdy nic takového v žádném z testovacích aut nescházelo.
Citroën C4 jednoznačně boduje provedením palubní desky. Celý díl je vylisován z jednoho kusu měkčeného plastu. Je vám tohle řešení povědomé? No samozřejmě, podobný postup používá třeba Audi. Vyzdvihnout musím také panel s ovladači audiosystému. Nová generace je totiž první z francouzské nabídky, která nemá starý známý panel použitý dokonce i v DS3, kde působí tak trochu jako pěst na oko.
Komfortní i prostorný
Až na pár výjimek nabízí Citroën auta zaměřená především na komfort posádky, což platí také o testované novince. Kromě naladění podvozku, účinku posilovače a dalších atributů, ke kterým se dostanu později, poznáte toto zaměření podle naprosto precizně odhlučněného interiéru. K posádce se dostane pouze hluk od motoru pouze v případě, že ho vytočíte nad tři tisíce otáček. S autem jsem jezdil až 180 km/h, což je jeho reálné maximum, a ani v této rychlosti nebylo uvnitř slyšet nic jiného, než nepatrný svist od zpětných zrcátek.
Vnějším, poměrně výrazně zvětšeným rozměrům logicky odpovídá prostor pro posádku. Vpředu ani vzadu není nouze o místo. Pouze pokud sáhnete po panoramatické skleněné střeše, budou se muset zadní cestující smířit s omezeným prostorem pro hlavu.
Korunu všem nasazuje zavazadelník. Ten totiž nabídne v základním uspořádání objem 380 litrů (při sklopených sedadlech to je 1 183 l). Větší „nákladový prostor“ v daném segmentu jen u několika málo konkurentů těžko.
Naftová klasika
Váš nový Citroën C4 si můžete zkombinovat s jedním ze šestice známých motorů. Základ obstarává povedená jedna-šestka VTi s výkonem naladěným na 95 koní. Komu by to nestačilo, ten může sáhnout po stejné jednotce s maximem 120 koní. Nechybí ani přeplňované zážehové THP (156 koní), které je spojeno výhradně s robotizovanou převodovkou BMP6. Celkem náhodou jsem s ní ujel pár kilometrů a mohu vás ujistit, že výkonný motor spolehlivě brzdí. Zájemci o naftu mají na výběr 1,6 HDi ve výkonových variantách 92 nebo 112 koní, zapomenout nesmím ani na ekologickou verzi e-HDi se systémem start-stop (a zmíněnou robotizovanou převodovkou). Na vrcholu stojí dvoulitrové HDi (150 k).
Testu jsme podrobili slabší vydání jednotky 1,6 HDi s manuální pětistupňovou převodovkou. Kromě Citroënu C4 jej najdeme v mnoha dalších modelech koncernu PSA (Peugeot Partner, 207, 308, Berlingo, ...). V kombinaci s novým hatchbackem ho označím za vhodnou volbu. Na vůz této velikosti má dostatečný výkon a nízkou spotřebu. Příplatek za 112 koní nebo dokonce za naftový dvoulitr je dle mého názoru pro běžné využití zbytečný.
Jak už jsem napsal výše, také C4 je po vzoru svých starších sourozenců především pohodlný automobil určený pro klidnou a plynulou denní jízdu. Těmto účelům naftová šestnáctistovka bohatě postačí. Řidič se může spolehnout až na 92 koní výkonu pramennícího z nejvýše 230 Nm točivého momentu dostupného při 1 750 ot./min, což stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h během 12,9 sekund. Daleko důležitější je vzhledem k zaměření auta projev motoru. O něm už jsem ledacos naznačil. Také jej se totiž týkají věty o výborném odhlučnění. Když přimhouřím obě oči a uši, mohu napsat, že se z hlediska kultivovanosti chodu a hluku blíží benzinové jedna-šestce. Při jízdě tak panuje v interiéru příkladné ticho, za což si francouzská značka zaslouží velkou pochvalu.
Spotřeba se během klasického týdenního testu ustálila na čísle 5,9 l/100 km. Výrobce samozřejmě slibuje nižší čísla, zajímavé ovšem je, že ta nejsou zas až tak nereálná. Podle tabulek byste si měli v kombinovaném provozu vystačit s přídělem 4,6 l/100 km. Ano, rozdíl je více než litrový, ale já jsem půlku testu strávil ve městě a tu druhou na dálnicích (a že jsem občas spěchal). Když se budete snažit, určitě se pod pět litrů dostanete. Mimo město by měl být motor schopen pracovat pod hranicí čtyř litrů, ale to už se bavíme o těžko dostupných číslech.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva