Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce
26.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.
Přehled kapitol
Jízda je lepší, ale stále francouzská
Obecně jsem byl nadšen tím, jak moc se model C4 posunul směrem k lepšímu. Bohužel zde ale zůstaly dvě věci, na kterých mohli v Citroenu zapracovat více. Řeč je o řízení a o řazení, zkrátka o francouzské klasice. Převodovka je pouze pětistupňová, což vám může přijít na první pohled trochu divné. Šestka ale nijak zvlášť neschází, protože čtyřka a pětka jsou dost natažené. Vyjádřeno řečí čísel točí motor na dálnici při obligátní rychlosti 130 km/h přibližně 2 500 ot./min. Jakmile zrychlíte na 150 km/h, začne ukazovat otáčkoměr 3 000 ot./min.
Typicky francouzský je chod řadicí páky. Pravda, v posledních letech už nemůžeme paušálně říci, že všechny převodovky použité ve francouzských autech jsou nepřesné (například Renault Mégane se v tomto ohledu výrazně zlepšil), nicméně testovaný manuál nepřesný je, a to dost výrazně. Občas budete nějakou rychlost lovit a smířit se také musíte s dlouhými drahami. Například když řadíte dvojku, dostává se hlavice páky přibližně dva centimetry k ruční brzdě - a to není zrovna ideální. Posilovač řízení je taktéž Francouz každým coulem. Otázkou je, zda to bude uživatelům Citroënu C4 vadit. Ve městě jeho silný účinek nevadí a slabší ženy se za něj určitě také zlobit nebudou. Mnoho informací od předních kol ale nečekejte.
A do třetice typická francouzská charakteristika - nastavení podvozku. „Cé-čtyřka“ je tichá, uvnitř luxusní a velmi pohodlná. Karoserie se houpe, v zatáčkách se naklání. Samozřejmě nejde o žádný extrém, ale například oproti nové generaci Fordu Focus je rozdíl propastný. Pořád si ale myslím, že to zákazníkům francouzské automobilky vadit nebude. Oproti předchozí generaci došlo k výraznému zlepšení, vůz je v zatáčkách daleko jistější, ale stále se hraje hlavně na komfortní notu. Pokud se chcete během jízdy radovat, pak je asi Focus nevyhnutelná volba. Jenže jestli chcete pohodlí, pak je pro změnu nevyhnutelnou volbou tenhle Citroën.
S cenou rozumně
Citroën C4 je aktuálně k dispozici za zajímavé zaváděcí ceny. Testovaná verze s motorem 1,6 HDI a manuální převodovkou vás vyjde v prostřední výbavě Tendance na slušných 369 900 Kč. Nabízí se otázka, zda se vyplatí příplatek dvacet tisíc za verzi naladěnou na 112 koní. Podle mého názoru ano. Není to ale kvůli motoru, i slabší varianta určitě potřebám běžných zákazníků postačí, ale především kvůli převodovce. Výkonnější naftová jedna-šestka je totiž spojena s lepší šestistupňovou převodovkou, která je o poznání přesnější než „pětikvalt“.
Když se podíváme na francouzskou konkurenci, zjistíme, že podobně vybavený Peugeot 308 vychází se stejným motorem o 10 000 Kč dráž. V tomto případě tak rozhodují osobní sympatie k té či oné značce. Naproti tomu Renault Mégane osazený naftovou jedna-pětkou s výkonem 90 koní je oproti testovanému Citroënu levnější o 20 000 Kč. Za stejných 369 900 Kč si pak můžete u Renaultu pořídit Mégane se silnějším agregátem (110 k) a šestistupňovou převodovkou. Pro Renault hovoří o pár litrů větší zavzadelník, Citroën má lépe zpracovaný interiér a nabídne větší cestovní komfort.
Když zavzpomínám na odstoupivší generací Citroënu C4 a porovnám jí s tou aktuální, musím francouzské automobilce zatleskat. Na novém provedení si dala hodně záležet a ve výsledku je to zatraceně znát. Design pominu, ten se nemusí líbit každému, ale interiér, ten je úplně někde jinde, ve srovnání s tím, na co jsme byli u předchůdce zvyklí. Materiály jsou o dvě třídy hodnotnější, cestovní komfort je o dvě třídy vyšší. V těchto ohledech učinila „cé-čtyřka“ s příchodem nové generace nikoliv krok kupředu, ale rovnou skok (a to pořádný). Nebráním se ani tvrzení, že jde o hatchback s charakterem luxusního automobilu (i když to může působit poněkud přehnaně). Má největší kritika směřuje pouze na převodovku.
Nová generace Citroënu C4 se povedla. S testovaným HDI jde o velmi příjemný a úsporný vůz. Škoda jen té nepřesné pětistupňové převodovky.
Základní cena vozu (C4 1,4 VTi 95 Attraction): 274 900 Kč
Základní testovaného provedení (C4 1,6 HDi 90 Attraction): 329 900 Kč
Cena testovaného provedení (C4 1,6 HDi 90 Tendance): 369 900 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 560 ccm
Největší výkon: 68 kW (92 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 230 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,2 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,2 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 329 mm
Šířka: 1 789 mm
Výška: 1 489 mm
Rozvor náprav: 2 608 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 205 kg
Užitečná hmotnost: 585 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 183 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva