Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce

Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce

26.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jaký je nový Citroen C4? Odpověď na tuto otázku jsem hledal v testu modelu s naftovou jedna-šestkou. V lecčems mě příjemně překvapil.

Jízda je lepší, ale stále francouzská

Obecně jsem byl nadšen tím, jak moc se model C4 posunul směrem k lepšímu. Bohužel zde ale zůstaly dvě věci, na kterých mohli v Citroenu zapracovat více. Řeč je o řízení a o řazení, zkrátka o francouzské klasice. Převodovka je pouze pětistupňová, což vám může přijít na první pohled trochu divné. Šestka ale nijak zvlášť neschází, protože čtyřka a pětka jsou dost natažené. Vyjádřeno řečí čísel točí motor na dálnici při obligátní rychlosti 130 km/h přibližně 2 500 ot./min. Jakmile zrychlíte na 150 km/h, začne ukazovat otáčkoměr 3 000 ot./min.

Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 29 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 13Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 30 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 16Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 31 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 17

Typicky francouzský je chod řadicí páky. Pravda, v posledních letech už nemůžeme paušálně říci, že všechny převodovky použité ve francouzských autech jsou nepřesné (například Renault Mégane se v tomto ohledu výrazně zlepšil), nicméně testovaný manuál nepřesný je, a to dost výrazně. Občas budete nějakou rychlost lovit a smířit se také musíte s dlouhými drahami. Například když řadíte dvojku, dostává se hlavice páky přibližně dva centimetry k ruční brzdě - a to není zrovna ideální. Posilovač řízení je taktéž Francouz každým coulem. Otázkou je, zda to bude uživatelům Citroënu C4 vadit. Ve městě jeho silný účinek nevadí a slabší ženy se za něj určitě také zlobit nebudou. Mnoho informací od předních kol ale nečekejte.

A do třetice typická francouzská charakteristika - nastavení podvozku. „Cé-čtyřka“ je tichá, uvnitř luxusní a velmi pohodlná. Karoserie se houpe, v zatáčkách se naklání. Samozřejmě nejde o žádný extrém, ale například oproti nové generaci Fordu Focus je rozdíl propastný. Pořád si ale myslím, že to zákazníkům francouzské automobilky vadit nebude. Oproti předchozí generaci došlo k výraznému zlepšení, vůz je v zatáčkách daleko jistější, ale stále se hraje hlavně na komfortní notu. Pokud se chcete během jízdy radovat, pak je asi Focus nevyhnutelná volba. Jenže jestli chcete pohodlí, pak je pro změnu nevyhnutelnou volbou tenhle Citroën.

Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 32 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 23Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 33 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 24Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 34 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 25

S cenou rozumně

Citroën C4 je aktuálně k dispozici za zajímavé zaváděcí ceny. Testovaná verze s motorem 1,6 HDI a manuální převodovkou vás vyjde v prostřední výbavě Tendance na slušných 369 900 Kč. Nabízí se otázka, zda se vyplatí příplatek dvacet tisíc za verzi naladěnou na 112 koní. Podle mého názoru ano. Není to ale kvůli motoru, i slabší varianta určitě potřebám běžných zákazníků postačí, ale především kvůli převodovce. Výkonnější naftová jedna-šestka je totiž spojena s lepší šestistupňovou převodovkou, která je o poznání přesnější než „pětikvalt“.

Když se podíváme na francouzskou konkurenci, zjistíme, že podobně vybavený Peugeot 308 vychází se stejným motorem o 10 000 Kč dráž. V tomto případě tak rozhodují osobní sympatie k té či oné značce. Naproti tomu Renault Mégane osazený naftovou jedna-pětkou s výkonem 90 koní je oproti testovanému Citroënu levnější o 20 000 Kč. Za stejných 369 900 Kč si pak můžete u Renaultu pořídit Mégane se silnějším agregátem (110 k) a šestistupňovou převodovkou. Pro Renault hovoří o pár litrů větší zavzadelník, Citroën má lépe zpracovaný interiér a nabídne větší cestovní komfort.

Když zavzpomínám na odstoupivší generací Citroënu C4 a porovnám jí s tou aktuální, musím francouzské automobilce zatleskat. Na novém provedení si dala hodně záležet a ve výsledku je to zatraceně znát. Design pominu, ten se nemusí líbit každému, ale interiér, ten je úplně někde jinde, ve srovnání s tím, na co jsme byli u předchůdce zvyklí. Materiály jsou o dvě třídy hodnotnější, cestovní komfort je o dvě třídy vyšší. V těchto ohledech učinila „cé-čtyřka“ s příchodem nové generace nikoliv krok kupředu, ale rovnou skok (a to pořádný). Nebráním se ani tvrzení, že jde o hatchback s charakterem luxusního automobilu (i když to může působit poněkud přehnaně). Má největší kritika směřuje pouze na převodovku.

Nová generace Citroënu C4 se povedla. S testovaným HDI jde o velmi příjemný a úsporný vůz. Škoda jen té nepřesné pětistupňové převodovky.

Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 35 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 05Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 36 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 31Test Citroen C4 2011 1,6 HDI: malá francouzská revoluce - 37 - Test Citroen C4 2011 16 HDI 47

Základní cena vozu (C4 1,4 VTi 95 Attraction): 274 900 Kč
Základní testovaného provedení (C4 1,6 HDi 90 Attraction): 329 900 Kč
Cena testovaného provedení (C4 1,6 HDi 90 Tendance): 369 900 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 560 ccm
Největší výkon: 68 kW (92 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 230 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,2 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,2 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 329 mm
Šířka: 1 789 mm
Výška: 1 489 mm
Rozvor náprav: 2 608 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 205 kg
Užitečná hmotnost: 585 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 183 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.