Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroën DS4 1,6 THP 200: není bohyně jako bohyně
21.11.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek
Po atraktivním modelu DS3 se Citroën vytasil také s přebroušenou „cé-čtyřkou“. Nabízí toho tolik navíc, aby si obhájil citelně vyšší cenu?
Přehled kapitol
Kultivovaná síla pod kapotou
Čtyřková stylovka využívá pro svůj pohon trojici zážehových motorů vyvinutých spojenými silami PSA a BMW a obligátně také dva diesely. V základu se musíte spokojit s atmosférickou jedna šestkou VTi, následuje jednotka stejné konstrukce avšak s přeplňováním (1,6 THP) se 115 kW. Dieselovou sekci zastupují „hádéíčka“ 1,6 a 2,0 litru s 82 resp. 120 kW. Motory 1,6 HDI a 1,6 THP 115 kW mají tu pochybnou výsadu užívat podivný transmisní hybrid jménem pilotovaná šestistupňová převodovka - po zkušenostech v C4 jí pro sportovně střižené DS mohu vřele nedoporučit. Nás ale samozřejmě bude zajímat vrchol nabídky motorizací alias přeplňovaný agregát 1,6 litru s označením THP a rovnými 200 koníky dobře známý z jiných vozů skupiny PSA nebo z Mini, třeba z Peugeotu RCZ.
Jednotky THP i VTi jsou obecně známé svojí nadprůměrnou pružností v nízkých otáčkách a ani v našem případě tomu nebylo jinak neboť solidní výkon pramenící z 275 Nm číhá už v 1 700 ot./min. O doping výchozího čtyřválce se stará turbokompresor Twin-Scroll, jehož výhoda spočívá v efektivnějším vedení proudění výfukových plynů, kdy se potrubí z jednotlivých válců nespojuje před turbínou, nýbrž až uvnitř. Tam jsou k dispozici dvě sady hnacích závitů (scrolls), přičemž do jedné komory jsou směrovány zplodiny z lichých válců a do druhé ze sudých. Výsledkem tohoto řešení je maximální možný tlak příchozích plynů. Aby toho nebylo málo, THP je vybaveno také přímým vstřikem benzínu, kontinuálním časováním vačkových hřídelí nebo řízením olejového čerpadla optimalizujícím jeho funkci. Lopatky turba se roztáčí už od tisíce otáček, takže se můžete spolehnout na živou odezvu na přidání plynu a rychlý úprk rafičky otáčkoměru k vyšším metám.
S přátelskou charakteristikou je spjatá minimalizace tuboefektu, ale pohříchu taky výraznějšího výkonového vrcholu, který se rozplývá v mocném zátahu. Tenhle motor je skoro až nechutný vzorňák, protože se bez výkyvů s chutí vytáčí v podstatě v celé povolené výseči. Přeplňovaná šestnáctistovka je prostě typickým motorem dnešní doby - výkonná, technicky vyspělá a uživatelsky nesmírně vstřícná. Až jsem si chvílemi říkal, jestli té uživatelské vstřícnosti není trochu moc. Lehkost s jakou jsem se s pětidveřovým „hatchem“ řítil jakoby nic 230 po dálnici ve mně vyvolávala podivné mrazení při vědomí, že v minulých dekádách bylo tohle „jako by nic“ vyhrazeno výhradně pravým sporťákům nebo prestižním limuzínám. Holt časy se mění. Motor je navíc příjemný i pro běžné jezdění po městě, kde je zhruba do třech tisíc takřka neslyšný, nad čtyři tisíce naopak potěší sympaticky hutným sportovním soundem se sotva patrným odfukováním turba při přeřazování.
Po zkušenostech s nefrancouzsky pregnantní převodovkou v DS3 jsem byl zvědav na řazení ve větším bratrovi a musím bohužel konstatovat, že „čtyřka“ v tomto případě zůstala poněkud za očekáváním, když nepřekročila neblahý stín minulosti. Jednotlivé kvalty šestirychlostní skříně sice zapadají relativně přesně, dráhy jsou však zbytečně dlouhé a tak nějak podivně kostrbaté. Při extrémním přeřazování v oblasti pomezí červeného pole otáčkoměru se mi také nejednou stalo, že jsem „spočítal“ zuby, nehledě na to, že pohyb páky v kulise je i za normálních okolností nepříjemně dobře slyšet. Bavím se samozřejmě o srovnání se špičkovými manuály, na poměry panující přinejmenším donedávna v PSA je to lepší průměr. Kapitolou samou pro sebe byla také nevyzpytatelně zabírající spojka vyžadující pro plynulé změny rychlostí hodně cviku.
Specifickým tématem u malolitrážních turbomotorů bývá tradičně spotřeba, která u DS4 podle způsobu jízdy uměla v reálu oscilovat mezi kombinovanými 7,9 litry při pohodové jízdě, čtrnácti při temperamentnějším stylu a klidně dva- až čtyřyiadvaceti litry, pokud si to se stádem dvouset koní rozdáte naplno. Je to rozptyl vcelku velký, na přeplňovaný motor této síly ale jde o velmi příznivé hodnoty. S většinou konkurenčních agregátů tohoto ražení se v extrému podíváte k ještě mnohem vyšším metám.
Velká kola žádají kvalitní asfalt
Signalizované dynamické zaměření auta ve mně vzbuzovalo optimistická očekávání stran jízdních dovedností a musím říci, že jsem nebyl zklamán. Konvenční podvozek z C4 posazený v našem případě na proklatě nízkých osmnáctkách je odladěný spíše do tvrda, takže jízdu po kočičích hlavách nebo silnicích nižších tříd mohu doporučit pouze osobám se silným chrupem po pravidelné technické kontrole. Menší nerovnosti zvládá DS4 ještě poměrně bohorovně, přejíždění těch větších už bohužel provází tupé rázy od kol a nepříjemné natřásání. To vše naštěstí bez výraznější zvukové kulisy neboť kabina je od okolí velmi dobře odizolována a také všechny interiérové díly lícují, jak mají.
V zatáčkách zvýšený crossover dlouho předlouho drží, nezvratný chtíč 1 316 kg vážícího auta opustit zatáčku přímým směrem pak ale přichází nečekaně jako podzim do Krušnohoří. Ubrání plynu v rychlé zatáčce má naopak za následek citelné smýknutí zádě. Na rozdíl od DS3 nemá čtyřka trvale vypínatelné ESP (jde to jen do 50 km/h), což se u všestranněji zaměřené DS4 nemusí zdát jako až taková tragédie, ale aspoň u testované motorizace výrobce mohl počítat s tím, že choutky k ostřejšímu jízdnímu stylu řidiče sem tam popadnou. ESP jim žel bohu vystaví stop hned v zárodku. Navzdory vyšší světlé výšce se DS4 naklání jenom minimálně a člověk vevnitř obecně nemá pocit, že by seděl nějak neobvykle vysoko, jak je to běžné u „esúvéček“.
Svým silným kultivovaným motorem a jistým chováním je čtyřka každopádně výtečným dopravním prostředkem pro rychlou jízdu po dálnici, kde lze bez mrknutí oka udržovat rychlost vysoko přes dvě stě (maximálka je 235 km/h). Řízení je k sympatickému projevu předurčeno jednak klasickým hydraulickým posilovačem a pak také ostřejším převodem či pozměněnou geometrií přední nápravy. V souboji se zatáčkovitou tratí lze tedy prostřednictvím pohybů volantu od předních kol vysondovat i něco víc, než že právě projíždíme hluboké vyjeté koleje nebo zprudka akcelerujeme ze zatáčky. Tuto disciplínu je u dvousetkoňového točivého motoru DS4 nutné absolvovat s citem, jinak si důrazně řeknete o necitlivý zásah protiprokluzu. Být tohle auto klasickým ostrým hatchbackem, nějaká forma samosvoru by zde již nejspíš našla své uplatnění. I tak jsou ale jízdní vlastnosti nadmíru jisté a vyvážené. Svým vyzněním jsou velmi podobné třeba takové Giullietě nebo Mazdě 3. Primárně silniční motokáry formátu Mini nebo vzpomínané DS3 jsou svojí mrštností samozřejmě někde jinde, stěžejními znaky jízdy s DS4 jsou především jistota, nezáludnost a vyváženost.
Bez připomínek byly zdatně fungující brzdy s pozvolným účinkem odolávajícím i opakovanému intenzivnímu používání. Příjemným městským pomocníkem je pasivní parkovací asistent, který vám po vyhození blinkru zaměří patřičný prostor mezi auty stojícími v řadě za sebou.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva