Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen

Citroën oprášil vzpomínky na své avantgardní období a vzepjal se k nevšednímu výkonu. Dostojí DS5 své neobvyklosti také na silnici?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen

18.4.2012 | Miro Mihálik | 10 příspěvků

Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Citroën oprášil vzpomínky na své avantgardní období a vzepjal se k nevšednímu výkonu. Dostojí DS5 své neobvyklosti také na silnici?

Technika pouze konvenční

Na to, jakou parádu na kolech Citroën spáchal, byste možná očekávali i odpovídající avantgardní techniku, hlouběji pod poslední módní vrstvou ale narazíte na poměrně konvenční jádro. Automobilka do své prozatímní špičky řady DS montuje výlučně přeplňované motory, v jednom případě i s elektromotorem u zadní nápravy a tudíž i částečným pohonem všech kol. Nám dělal společnost vrcholný diesel s výkonem 163 koní vybavený šestistupňovou automatickou převodovkou a klasickým hydrodynamickým měničem. Jak budoucnost podle Citroënu jezdí?

Osobně by se mi v takto extravagantním automobilu líbilo, kdyby výfuk a motorový prostor opouštělo tiché ševelení benzínového motoru se slyšitelným přebytkem výkonu. Přijít v příznivější době, nemusela by to být utopie, dnes ale je, ačkoli musím uznat, že zvuk a vibrace čtyřválcového dieselu v testovacím voze byly zatlačeny do pozadí docela dobře.

Dynamika je ale pouze průměrná. Na to konto ale musím říci, že motor samotný za to ani moc nemůže. Plně vybavený vůz i s řidičem atakuje hmotnost 1,7 tuny a něco se ztratí také v měniči, takže DS5 potřebuje na stovku přes deset sekund a ani plynový pedál důvěrně seznámený s koberečkem vás dále než za 215 km/h nepustí.

Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 15 - Citroen DS5 test 45Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 16 - Citroen DS5 test 13Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 17 - Citroen DS5 test 20

Ne že by měl příští majitel kvůli tomu jezdit kanalizací, ale... Od exotiky tak nějak mimoděk očekáváte exotické výkony a ty při vší vůli i úctě dvoulitrový diesel s automatem zajistit neumí. Svým charakterem, opožděnými reakcemi na plyn (alespoň vyhlazenými převodovkou), vadnutím ve vyšších otáčkách a relativně dobrou kultivovaností nutí zvolit poklidné tempo.

Neodoláte-li a začnete z něj ždímat zbytky, poslechnete si utrápený zvukový projev, za který vám palubní jednotka ještě vystaví účet na bratru třináct čtrnáct litrů na sto. Takže se po chvíli zase raději uklidníte a vrátíte tam, kde se posádka a 2,0 HDi cítí a projevuje nejlépe - mezi dvěma až tři a půl tisíci otáček. Pak můžete mimo město i pomýšlet na spotřebu šest litrů, což ale beztak z DS5 asketu nedělá.

Nicméně toto není jediný motor, který je pro DS5 k mání a pokud zatoužíte i po poněkud svěžejším výkonovém projevu, pohon HYbrid4 nebo benzinová 1,6 THP 200 jistě nabídnou více.

Komfort jízdy obětován stylu

Snahu o svižnou jízdu ovšem v případě testovaného provedení nemařil ani tak motor, ale projevy podvozku. DS5 se ani na hladkém asfaltu se nepohybuje s grácií hydropneumatických Citroënů - tomu určitě nepomáhá už přítomnost obyčejných ocelových pružin, na jakoukoli měkkost ale dávají zapomenout hlavně devatenáctipalcová kola.

Pohlcování dlouhých vln zvládá podvozek dobře a v dostatečně dlouhých dráhách zavěšení tušíte i jistou primární poddajnost. Jenže na menších příčných nerovnostech tomu tak není. Věřím přitom, že na základních šestnáctkách a sedmnáctkách DS5 funguje podobně jako C4, jejíž základ částečně využívá. Potvrzují to i lidé, kteří tuto kombinaci vyzkoušeli. Největší dostupná kola ale komfort jízdy rozsekají, semelou a zahodí. Pokud skutečně nechcete, aby vám tento vůz připomínal každý centimetr české asfaltové reálie nepříjemnými ranami do karoserie, nenechte si vymluvit gumy s normálním profilem. Nebo se přestěhujte do jiné země. I za tuto krásu se platí, na našich silnicích je ale ona daň příliš velká.

Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 18 - Citroen DS5 test 09Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 19 - Citroen DS5 test 11Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen - 20 - Citroen DS5 test 10

Na kvalitní silnici se vůz chová o poznání jistěji, i když vás zrovna nepokouší řezat zatáčky. Jak už bylo uvedeno, jde o docela těžký cestovní vůz a od takového nelze mrštnost očekávat. Mechanická přilnavost je ale dobrá, DS5 se v obloucích příliš nenaklání a pokud jednou zasedne v pružinách, nevlní se a nenechá se vyprovokovat ani ubráním plynu.

Řízení je lehké a u zpětné vazby lze mluvit jen o zbytcích, takže i v tomto směru se budete cítit lépe při přesunu na dálnicích než pokusech o rychlou jízdu na okreskách. To ale z principu neberte špatně, Citroën nikde neříká, že stvořil sportovní auto. Platí ale, že svou přitažlivou jinakost, ve které lze spatřovat i dosti dynamiky, za jízdy až tak nepodporuje.

Diskuze 10 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše