Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá
28.7.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
Přehled kapitol
V jednoduchosti je síla
Ono je vlastně jedno, jak to auto vypadá - má vše, co mám mít. Čtyři kola, motor, karoserii se střechou, přes kterou neteče, podlahu a pět dveří. Důležitější otázkou je, jestli se dovnitř opravdu vejde sedm lidí a jak se přitom budou cítit.
Také z interiéru čiší snaha o dosažení plné funkčnosti při minimalizaci nákladů na vývoj i výrobu. Vše je sestaveno z velkých plastových dílů nekomplikovaných tvarů. Ještě že alespoň byly použity dvě barvy, jinak by ze záplavy šedého plastu mohla někoho začít popadat deprese. Říkám si ale, jestli byl nejlepší nápad použít krémovou na opěrky rukou ve dveřních výplních. Jsem si jist, že nebude trvat dlouho a bude na nich těžko odstranitelný nános špíny.
Jedinou extravagancí je horní panel středové konzole vyvedený z černého lesklého plastu. Možná se to někomu i líbí, proti gustu žádný dišputát, vypadá to ale všelijak. Jde na něm vidět každé smítko prachu a otisk prstu a pokud jste jen trochu citliví na pořádek v autě, je to jen pro zlost. To samé lze říct i o spodním rameni volantu, které je ze stejného materiálu. Pořád se v něm něco zrcadlí a odvádí to pozornost.
Použité plasty obecně jsou „dřevorubecké” kvality, v pozitivním slova smyslu. Žádná měkota, vše hezky pěkně natvrdo, ale bytelně. To ovšem platí i v případě schránek. Otevřít tu vlevo pod volantem chtělo pořádně zabrat, dokonce jsem si ze začátku ani nebyl jist, že tam schránka opravdu je. U té horní, prý třílitrové, si zase musíte dát pozor při zavírání jejího víka. Nemá žádné tlumení, stačí zlehka ťuknout a spadne s rachotem, za který by se nestyděl ani poklop u tanku.
Asi málokdo by čekal jinou polohu za volantem než tu sedícího autobusáka. A je to tak. Sedí se na vysoko a vzpřímeně. Volant je nastavitelný pouze vertikálně, tak může chvíli trvat, než si najdete tu správnou pozici. Ani pak se nebudete cítit úplně pohodlně. Sedák je krátký, opěradla zase plochá a o bočním vedení nikdy neslyšela. I věnec volantu mohl být silnější. Ani spolujezdec asi nebude zcela spokojen, sedalo totiž nelze odsunout nijak zvlášť dozadu, položku „možnost natažení nohou” někdo zapomněl dát do výbavy.
Třetí řada není jen na ozdobu
Další řady sedadel jsou na tom podobně. Míra pohodlí závisí na vzrůstu. Testovací skupina tří mužů se mi odmítla soukat na společně na druhou řadu sedadel, prý nejsou bratři v triku. Ten nejvyšší (cca 185 cm) z nich se rozhodl odejít do separé do poslední řady. Překvapivě se tam vešel a celkem pohodlně i usadil. Na dlouhou cestu by to dle jeho slov prý nebylo, ale hodinu až dvě by tam prý přežil. Jediné, co mu opravdu vadilo, byla podlaha příliš vysoko. Nohy tak měl ohnuty v kolenou v nepřirozeném úhlu. V prostřední řadě si dva zbylí pánové, oba také 180+ cm, docela pochvalovali dostatek místa i pohodlnou polohu.
Jak vidno, tvrzení Dacie o usazení dvou dospělých osob na třetí řadě sedadel není až tak daleko od pravdy, jen bych tam nepouštěl ty nadprůměrně rostlé. Jiný příběh je ale přístup zcela vzad. Pro ten je potřeba sklopit opěradlo prostřední řady a celé sedadlo pak překlopit vpřed. Opět jeden z dřevorubeckých prvků výbavy. Není to žádná hračka a nejedna dáma s tím bude mít problémy. Ještě že je prostřední řada dělená a na straně spolujezdce se manipuluje s její menší částí. Musím zklamat toho, kdo by chtěl Lodgy používat coby limuzínu. Výrobce nedoporučuje obsazování třetí řady v případě, že je druhá sklopená. Není mi úplně jasné proč, možná za to může chybějící aretace sedadel ve sklopené poloze.
Tím se dostávám k jednomu, dovolím si říci, unikátnímu řešení. Nic sofistikovaného, právě naopak, jednodušeji už to udělat nejde. V případě, že máte v autě obě zadní řady sedadel a zrovna potřebujete převézt třeba zdobenou skříň po babičce, můžete obě řady sklopit dopředu. Nejdříve se složí druhá řada, u třetí se pak nejdříve sklopí opěradlo a pak se s ní udělá další otočka o 270°. Sedačka je v tu chvíli jen volně opřena o druhou řadu a je nutno ji zajistit dvěma popruhy tak, jak vidíte na fotografiích.
Jednoduché a funkční. Jen si nedovedu představit, co by se v autě dělo v případě nehody doplněné válením sudů. Pochybuji, že by třetí řada zůstala na svém místě. Dle mého názoru je lepší ji, v případě potřeby maximalizace kapacity kufru, jednoduše vyháknout a nechat v garáži. Váží jen o kousek méně, než pytel cementu.
Kufr Lodgy je přímo snem každého českého kutila. Jeho maximální objem je 2 617 litrů, bohužel je spíše široký jak dlouhý, pro kempování je tak nepoužitelný. V pětimístném uspořádání s vytaženou třetí sedačkou je možno naložit 827 litrů. Možná mám jen malou představivost či malé nároky, ale potřebuje pět lidí za normálních okolností tolik zavazadel? No možná leda nějaká kapela s velkým bubnem a harmonikou. Se sedmi lidmi na palubě už lze naložit pouhých 207 litrů, to ale jistě vyřeší přívěsný vozík či rakev na střeše.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda