Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá
28.7.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
Přehled kapitol
Nedokonalá úplnost
Ať už se na Lodgy podíváte z libovolného úhlu, všude mu něco chybí. Tu víc, jinde méně. Celý tento text je vlastně takovým přehledem spousty nedokonalostí. Jenže jsou to opravdu nedokonalosti? Není to jen naše zhýčkanost? Je, odpovím si.
Auto primárně vzniklo jako dopravní prostředek. Ano, od začátku musel mít ten či onen něco extra, protože se současně ihned stalo symbolem společného statutu. Stále ale platí, že hlavním úkolem automobilu je přepravit posádku a zavazadla z bodu A do bodu B. K tomu stačí 4 kola, motor, nějaký ten podvozek a karoserie. Jistě, od dob Fordu T se naše standardy ohledně aut přece jen posunuly o nějaký ten kousek dál. Do jisté doby se auta vyvíjela po technické stránce, jezdila čím dál tím lépe. Jenže to už je nějaký ten pátek za námi. Nové generace vozů jen přebírají techniku těch předchozích a k ní přidávají více futuristického designu a elektronických hraček. Vadí tedy, že Renault u Dacie jen oprášil osvědčenou techniku a obestavěl ji ryze funkčním zbytkem? Ne. Všechny ty ústupky, ty nedokonalosti nejsou vzhledem k ceně chybami, jsou to zkrátka vlastnosti. Lodgy takový měl být a konstruktéři ho tak schválně udělali - ne proto, že to lépe neuměli, ale proto, aby dosáhli atraktivní cenovky. A to se podařilo.
Možná to zní jako z nouze ctnost, ale já si opravdu myslím, že Lodgy je přes celou řadu svých nedostatků dobré auto. Zamyslete se nad každou jednou z mých výtek. Brání snad některá z nich každodennímu používání toho auta? Ne, v důsledku jde o to, jestli vám na večeři stačí chleba s máslem a sklenicí mléka nebo potřebujete klobásu se zelím a k tomu pivo. Nebo dokonce steak. Je to celé jen otázka uživatelských standardů. Nemáte-li nároky na prestiž, nemáte-li nároky na super komfort a vychytávky poslední doby nebo jen chcete větší nové auto za malý peníz, Lodgy může být právě tou pravou volbou. Nadšeni z ní asi nebudete, ale určitě vás nezklame.
Proč ho chtít?
Na trhu asi nenajdete jiný vůz, který by nabízel podobný poměr užitných vlastností a ceny. Nejlevnější varianta pro 5 pasažérů stoji 215 000 Kč a narvete do ní snad celou domácnost. Pak už se jen musíte rozhodnout, jestli chcete silnější motor či musíte mít nějakou tu výbavu. Ani příplatky za vyšší specifikace ale nejsou velké.
Proč ho nechtít?
Lodgy je zastaralý vůz, třebaže sympaticky. Auto s malým a. Dělá dobře to, pro co byl vytvořen, přepravovat a sloužit. Pokud budete chtít víc, nedá vám to.
Cena
Základní cena vozu (1,6i Access, 5místný): 214 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací i cena testovaného provedení (1,5 dCi Exception, 7místný): 369 900 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 461 ccm
Největší výkon: 79 kW (107 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 240 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,3 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 4,4 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 498 mm
Šířka: 1 751 mm
Výška: 1 682 mm
Rozvor náprav: 2 004 mm
Provozní hmotnost (s řidičem, 5/7místná varianta): 1280 - 1 337 kg
Užitečná hmotnost: 665 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru (7/5 míst): 207/827 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 2 617 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan