Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá

Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá

28.7.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?

Nedokonalá úplnost

Ať už se na Lodgy podíváte z libovolného úhlu, všude mu něco chybí. Tu víc, jinde méně. Celý tento text je vlastně takovým přehledem spousty nedokonalostí. Jenže jsou to opravdu nedokonalosti? Není to jen naše zhýčkanost? Je, odpovím si.

Auto primárně vzniklo jako dopravní prostředek. Ano, od začátku musel mít ten či onen něco extra, protože se současně ihned stalo symbolem společného statutu. Stále ale platí, že hlavním úkolem automobilu je přepravit posádku a zavazadla z bodu A do bodu B. K tomu stačí 4 kola, motor, nějaký ten podvozek a karoserie. Jistě, od dob Fordu T se naše standardy ohledně aut přece jen posunuly o nějaký ten kousek dál. Do jisté doby se auta vyvíjela po technické stránce, jezdila čím dál tím lépe. Jenže to už je nějaký ten pátek za námi. Nové generace vozů jen přebírají techniku těch předchozích a k ní přidávají více futuristického designu a elektronických hraček. Vadí tedy, že Renault u Dacie jen oprášil osvědčenou techniku a obestavěl ji ryze funkčním zbytkem? Ne. Všechny ty ústupky, ty nedokonalosti nejsou vzhledem k ceně chybami, jsou to zkrátka vlastnosti. Lodgy takový měl být a konstruktéři ho tak schválně udělali - ne proto, že to lépe neuměli, ale proto, aby dosáhli atraktivní cenovky. A to se podařilo.

Možná to zní jako z nouze ctnost, ale já si opravdu myslím, že Lodgy je přes celou řadu svých nedostatků dobré auto. Zamyslete se nad každou jednou z mých výtek. Brání snad některá z nich každodennímu používání toho auta? Ne, v důsledku jde o to, jestli vám na večeři stačí chleba s máslem a sklenicí mléka nebo potřebujete klobásu se zelím a k tomu pivo. Nebo dokonce steak. Je to celé jen otázka uživatelských standardů. Nemáte-li nároky na prestiž, nemáte-li nároky na super komfort a vychytávky poslední doby nebo jen chcete větší nové auto za malý peníz, Lodgy může být právě tou pravou volbou. Nadšeni z ní asi nebudete, ale určitě vás nezklame.

Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá - 34 - Test Dacia Lodgy 2012 exterier 15 Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá - 35 - Test Dacia Lodgy 2012 interier 03 Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá - 36 - Test Dacia Lodgy 2012 detaily 06

Proč ho chtít?

Na trhu asi nenajdete jiný vůz, který by nabízel podobný poměr užitných vlastností a ceny. Nejlevnější varianta pro 5 pasažérů stoji 215 000 Kč a narvete do ní snad celou domácnost. Pak už se jen musíte rozhodnout, jestli chcete silnější motor či musíte mít nějakou tu výbavu. Ani příplatky za vyšší specifikace ale nejsou velké.

Proč ho nechtít?

Lodgy je zastaralý vůz, třebaže sympaticky. Auto s malým a. Dělá dobře to, pro co byl vytvořen, přepravovat a sloužit. Pokud budete chtít víc, nedá vám to.

Cena

Základní cena vozu (1,6i Access, 5místný): 214 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací i cena testovaného provedení (1,5 dCi Exception, 7místný): 369 900 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 461 ccm
Největší výkon: 79 kW (107 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 240 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,3 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 4,4 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 498 mm
Šířka: 1 751 mm
Výška: 1 682 mm
Rozvor náprav: 2 004 mm
Provozní hmotnost (s řidičem, 5/7místná varianta): 1280 - 1 337 kg
Užitečná hmotnost: 665 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru (7/5 míst): 207/827 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 2 617 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše