Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde
6.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Původní americké vozy při vstupu na evropskou půdu obvykle pohořely na celé čáře. Dokáže to Dodge Journey maskovaný za Fiat změnit?
Přehled kapitol
Pro řidiče kvalitní
Usednutí do kapitánského křesla předně prozradí, že se ve státech konečně zamysleli nad kvalitou materiálů. Netrpím obsedantní poruchou poklepávání po plastech, ale panely v posledních modelech Dodge si v lecčems nezadali s pověstnými lžičkami z Pelíšků. Palubní deska Freemontu ale působí bytelně, využívá měkčené povrchy, volant je čalouněný na dotek hebkou kůží a jen když vám ruce zabloudí do nižších pater, narazíte na křehčí výlisky. Bohužel čím více se v ohledávání posouváte do zadní části, tím je to horší. Zadní stěna opěradel předních sedaček ještě ujde, ale povrch plastů v kufru připomínal po dvaceti tisících kilometrech rozervané zdi hladomorny.
Ale jak říkám, vpředu si na nedostatky tohoto druhu nevzpomenete, protože zde nejsou. Vše kolem sebe máte uspořádáno v docela intuitivním konceptu, ovladače mají dobře kalibrovaný odpor a hlavně jich není přespříliš. Středovou konzoli odlehčuje především volant s tlačítky na přední i zadní straně a dotyková obrazovka. Jedná se o základní systém bez navigace a proto je poněkud miniaturní, nicméně to není omluva. Větší displej a více barev dostanete v mobilu za pár korun. Tento problém by mohla vyřešit připravovaná multifunkční obrazovka, která jde svými rozměry do opačného extrému - bude zabírat celou plochu mezi výdechy ventilace a tlačítky klimatizace. A propos ve Freemontu je standardně třízónová a cestující vzadu nemusí jen pasivně přihlížet, co s výměnou vzduchu v zadní části kabiny provádí řidič, ale mají pod stropem svůj vlastní ovládací panel.
Bezplatně v ceně je také bezklíčový přístup. Odemykání a zamykání tlačítkem na klice je v pořádku, o startování a tankování se to ale říci nedá. K otevření víčka nádrže totiž musíte vyndat klíč z dálkového ovladače a k oživení motoru musíte podržet příslušné tlačítko.
Motor je kultivovaný jen někdy, kvalita jízdy je na špici vždy
Čtyřválcový diesel startuje při současných teplotách s poněkud menší ochotou a větším hlukem, po zahřátí ovšem nejtvrdší klapavé tóny zaniknou a Freemont se díky výborné izolaci změní na poklidnou oázu. Tohle mu jde ale obecně skvěle. Pokud velký Fiat něčím opravdu překvapil, tak je to špičková kvalita jízdy. Podvozek si hladce poradí s libovolnými výmoly, a když už v zatáčce na krátkých příčných nerovnostech poskočí, udělá to s utlumeným a jemným „žďuchnutím”.
Komfortem tlumení Freemont hravě zastíní třeba sedmičku od BMW i Audi A8, které si v žádném z režimů uspokojivě neporadí s nekvalitní silnicí a jejich podvozky mají permanentní tendenci vibrovat. Tohle ve Fiatu nezažijete. Pluje plavně, ale přitom ne rozbředle a více než cokoli jiného to připomíná sebevědomé projevy Fordu S-Max. Sympaticky se jevily rovněž náznaky chování na limitu, což rozhodně nebude typický způsob jízdy běžného majitele, nicméně dostat se do takové situace může být na celoročních pneumatikách Kumho nebezpečně snadné.
Až příliš brzy poznáte, že vůz má tendenci pozvolna přejít do bezpečné nedotáčivosti, což vám překvapivě sdělí také upovídané řízení se skvělým odporem. Je neobvyklé mluvit o tom v souvislosti s velkým a těžkým crossoverem, jehož ambice začínají ranním rozvozem děcek do školy a končí víkendovým nákupem na periferii, nicméně Freemont opravdu vykazuje všechny znaky starosvětských manýrů, kdy CO2 nebyl smrtelně jedovatý plyn a zpětná vazba od kol se neřešila, jelikož byla samozřejmou součástí. Klobouk dolu. Journey alias Fiat Freemont takový je, a i když se 170 koňmi pod kapotou nemůžete pomýšlet na rychlou jízdu, alespoň si můžete říci, že jste její součástí a nejen pouhým statistou.
Každopádně bylo by chybou tvrdit, že americký Fiat je se silnějším ze dvou dieselů líným autem. Na stovku se v kombinaci s hladce a přesně pracujícím šestistupňovým manuálem dostane za jedenáct sekund, což patrně není ten nejrychlejší způsob, jak rozhýbat dvoutunový kolos, ale příjemný zátah už od volnoběhu a dost síly ve středních otáčkách stačí k tomu, abyste si nepřipadali jako brzda provozu.
Čtyřválcový common-rail dokáže ještě na čtyřku vyhnat ručičku otáčkoměru až těsně k 5 000 ot./min., ale to má smysl zkoušet nanejvýš proto, abyste se o tom přesvědčili. Řaďte vyšší kvalty při tři a půl tisících a budete se pohybovat dostatečně svižně, abyste nepociťovali potřebu dál hecovat motor, i když přitom rozhodně nebude působit dojmem, že se trápí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 2 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 09:13 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 08:41 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch