Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák
26.3.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Poslední generace Fordu Fiesta disponuje jedním z nejvýraznějších designérských zpracování ve své historii. Prozrazuje její designové pojetí jasné zaměření na mladší řidičskou generaci, nebo je i nejnovější Fiesta špičkovým mini skoro pro každého? Pojďte to zjistit s námi.
Přehled kapitol
Pozice za volantem a ovladatelnost
Přední sedadla jsou příjemně pohodlná a poskytují i dobré boční vedení. Na zadních sedadlech už bohužel moc prostoru nezbývá, ostatně pohlédněte na přiložené fotografie. Málem bych zapomněl zmínit volant, který je pěkný na pohled, ovšem jeho ergonomie se míjí účinkem. Konkrétně mám na mysli zesílené plochy pro palce, které mají být kulaté a příjemné na dotek. Místo toho jsou zploštělé a polyuretanový povrch je hrubějšího rázu. Nastavit jej lze ve dvou osách takže s nalezením vhodné jízdní pozice není problém.
U volantu chvíli zůstaneme, protože i přes nedokonalou ergonomii nabízí zajímavý kontakt s vozem. Ovšem jinak, než jsme u Fordu zvyklí. Prvním překvapivým aspektem je strmost samotného řízení. Od neutrální polohy k maximálnímu rejdu se dostanete už po jedné a čtvrt otočce. Proto nabídne, speciálně při jízdě po městě i mimo něj výborné manévrovací schopnosti.
Druhým překvapením, které u Fordu velmi zamrzí, je přílišný účinek posilovače řízení, kvůli kterému ve volantu postrádáte větší dávku citu. Proto člověk často ztrácí přehled co přesně dělají přední kola.
Stejné pocity se dostavují při sešlápnutí pedálu spojky. Doposud jsem se nesetkal s tak měkkou odezvou spojkového pedálu. Naproti tomu ovladatelnost brzd zůstává na úrovni standardů Fordu - žádné splašené reakce, ale dobře dávkovatelný postupný účinek brzd. Ty si mimochodem s vozem poradí bez větších problémů a neochabují ani při opakovaném brzdění.
Ani s řazením nebyl žádný problém. Řadička padne dobře o ruky a je i skvěle umístěna. Jednotlivé stupně jsou poměrně blízko sebe a s příjemnou přesností hladce zapadají do zvolených pozic. Přesně na to jsme u Fordu zvyklí.
Příjemný motůrek
Zážehový agregát o objemu 1,25 l s výkonem 82 koní sice nepodává dechberoucí výkony, ale pyšní se velmi kultitovaným chodem. A když na to přijde, rád se nechá vytočit a dostat ze sebe více, než zprvu naznačí. Za svých šestnáct ventilů se zkrátka nestydí.
Při klidné jízdě motor vyniká především tichým chodem. Po většinu času tak o motoru prakticky nevíte, ozve se teprve při překročení hranice otáček 4500 1/min. Přísun výkonu je lineární a vždy stejný. Rozhodně jeho projev nebyl líný, zároveň bych ho ale nedeklaroval jako výrazně pružný.
Spotřeba agregátu nepřekvapí ani pozitivně, ani negativně. Při rozumné, ale nikoli defensivní jízdě lze dosáhnout rozumné „kombinace” mezi šesti a sedmi litry paliva na sto ujetých kilometrů.
Agilní nejen ve městě
Fiesta bude ve většině případů sloužit jako příměstské vozítko a v této disciplníně si vede na jedničku. Ovládání vozu je velmi příjemné, zmiňovaný charakter řízení a naladění podvozku si vyloženě libují v proplétání nekonečnými proudy aut na cestách z městských aglomerací.
Vůz působí dostatečně živě i svým výkonem, nemohu si ale odpustit podotknout, že při převozu nákladu či více jak dvou cestujících vám připomene že není tak výkonný jak se na první pohled může zdát. Možná i proto, že převodovka je delší, než by musela být - je dobré si zvyknout, že první převodový stupeň řadíte ve městě nejen při rozjezdech a při stoupání to platí dvojnásobně.
Pokud se vydáte mimo město, oceníte zejména jistý podvozek. Při jízdě po členitější vozovce se chová velmi sebejistě, teprve až na hranici přilnavosti se dostaví známky nedotáčivosti, ale lehkým ubráním plynu se vůz vrací zpět do své stopy.
I přes tvrdší nastavení podvozku si tlumiče dokáží poradit s většinou nerovností a zároveň poskytují i příjemnou dávku jízdního komfortu. Na hodně rozbité silnici, nebo při sérii větších výmolů se dostaví nepříjemné rázy od podvozku, ale vzhledem k tvrdšímu podvozku a velikosti litých kol je to pochopitelné.
Celkově je vůz velice agilní a je zábava ho řídit. Speciálně na klikatých okreskách, kde se na plno projeví výborné naladění podvozku.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 2 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 5 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage