Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák

Poslední generace Fordu Fiesta disponuje jedním z nejvýraznějších designérských zpracování ve své historii. Prozrazuje její designové pojetí jasné zaměření na mladší řidičskou generaci, nebo je i nejnovější Fiesta špičkovým mini skoro pro každého? Pojďte to zjistit s námi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák

26.3.2009 | David Siegl | 1 příspěvek

Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poslední generace Fordu Fiesta disponuje jedním z nejvýraznějších designérských zpracování ve své historii. Prozrazuje její designové pojetí jasné zaměření na mladší řidičskou generaci, nebo je i nejnovější Fiesta špičkovým mini skoro pro každého? Pojďte to zjistit s námi.

Pozice za volantem a ovladatelnost

Přední sedadla jsou příjemně pohodlná a poskytují i dobré boční vedení. Na zadních sedadlech už bohužel moc prostoru nezbývá, ostatně pohlédněte na přiložené fotografie. Málem bych zapomněl zmínit volant, který je pěkný na pohled, ovšem jeho ergonomie se míjí účinkem. Konkrétně mám na mysli zesílené plochy pro palce, které mají být kulaté a příjemné na dotek. Místo toho jsou zploštělé a polyuretanový povrch je hrubějšího rázu. Nastavit jej lze ve dvou osách takže s nalezením vhodné jízdní pozice není problém.

Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 19 - ford_fiesta_ghia1_2009_01Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 20 - ford_fiesta_ghia_2009_30Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 21 - ford_fiesta_ghia_2009_31 Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 22 - ford_fiesta_ghia_2009_28Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 23 - ford_fiesta_ghia_2009_29

U volantu chvíli zůstaneme, protože i přes nedokonalou ergonomii nabízí zajímavý kontakt s vozem. Ovšem jinak, než jsme u Fordu zvyklí. Prvním překvapivým aspektem je strmost samotného řízení. Od neutrální polohy k maximálnímu rejdu se dostanete už po jedné a čtvrt otočce. Proto nabídne, speciálně při jízdě po městě i mimo něj výborné manévrovací schopnosti.

Druhým překvapením, které u Fordu velmi zamrzí, je přílišný účinek posilovače řízení, kvůli kterému ve volantu postrádáte větší dávku citu. Proto člověk často ztrácí přehled co přesně dělají přední kola.

Stejné pocity se dostavují při sešlápnutí pedálu spojky. Doposud jsem se nesetkal s tak měkkou odezvou spojkového pedálu. Naproti tomu ovladatelnost brzd zůstává na úrovni standardů Fordu - žádné splašené reakce, ale dobře dávkovatelný postupný účinek brzd. Ty si mimochodem s vozem poradí bez větších problémů a neochabují ani při opakovaném brzdění.

Ani s řazením nebyl žádný problém. Řadička padne dobře o ruky a je i skvěle umístěna. Jednotlivé stupně jsou poměrně blízko sebe a s příjemnou přesností hladce zapadají do zvolených pozic. Přesně na to jsme u Fordu zvyklí.

Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 24 - ford_fiesta_ghia1_2009_03Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 25 - ford_fiesta_ghia1_2009_02

Příjemný motůrek

Zážehový agregát o objemu 1,25 l s výkonem 82 koní sice nepodává dechberoucí výkony, ale pyšní se velmi kultitovaným chodem. A když na to přijde, rád se nechá vytočit a dostat ze sebe více, než zprvu naznačí. Za svých šestnáct ventilů se zkrátka nestydí.

Při klidné jízdě motor vyniká především tichým chodem. Po většinu času tak o motoru prakticky nevíte, ozve se teprve při překročení hranice otáček 4500 1/min. Přísun výkonu je lineární a vždy stejný. Rozhodně jeho projev nebyl líný, zároveň bych ho ale nedeklaroval jako výrazně pružný.

Spotřeba agregátu nepřekvapí ani pozitivně, ani negativně. Při rozumné, ale nikoli defensivní jízdě lze dosáhnout rozumné „kombinace” mezi šesti a sedmi litry paliva na sto ujetých kilometrů.

Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák - 26 - ford_fiesta_ghia_2009_32

Agilní nejen ve městě

Fiesta bude ve většině případů sloužit jako příměstské vozítko a v této disciplníně si vede na jedničku. Ovládání vozu je velmi příjemné, zmiňovaný charakter řízení a naladění podvozku si vyloženě libují v proplétání nekonečnými proudy aut na cestách z městských aglomerací.

Vůz působí dostatečně živě i svým výkonem, nemohu si ale odpustit podotknout, že při převozu nákladu či více jak dvou cestujících vám připomene že není tak výkonný jak se na první pohled může zdát. Možná i proto, že převodovka je delší, než by musela být - je dobré si zvyknout, že první převodový stupeň řadíte ve městě nejen při rozjezdech a při stoupání to platí dvojnásobně.

Pokud se vydáte mimo město, oceníte zejména jistý podvozek. Při jízdě po členitější vozovce se chová velmi sebejistě, teprve až na hranici přilnavosti se dostaví známky nedotáčivosti, ale lehkým ubráním plynu se vůz vrací zpět do své stopy.

I přes tvrdší nastavení podvozku si tlumiče dokáží poradit s většinou nerovností a zároveň poskytují i příjemnou dávku jízdního komfortu. Na hodně rozbité silnici, nebo při sérii větších výmolů se dostaví nepříjemné rázy od podvozku, ale vzhledem k tvrdšímu podvozku a velikosti litých kol je to pochopitelné.

Celkově je vůz velice agilní a je zábava ho řídit. Speciálně na klikatých okreskách, kde se na plno projeví výborné naladění podvozku.

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše