Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města

Je Honda Jazz nákupní taška, nebo malé MPV? Tak trochu obojí a vlastně ještě mnohem více. Jedete nakupovat? Vezměte Jazz. Vyrážíte s rodinou za město? Vezměte Jazz. Chcete si užít agilní jízdy? Vezměte Jazz. Je s takovou vším a nebo vlastně ničím? Zjistili jsme to za vás.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města

11.2.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je Honda Jazz nákupní taška, nebo malé MPV? Tak trochu obojí a vlastně ještě mnohem více. Jedete nakupovat? Vezměte Jazz. Vyrážíte s rodinou za město? Vezměte Jazz. Chcete si užít agilní jízdy? Vezměte Jazz. Je s takovou vším a nebo vlastně ničím? Zjistili jsme to za vás.

Univerzální čtyřválec

Zážehový čtyřválcový agregát o objemu 1,4 l (ve skutečnosti je to spíše 1,3, přesně 1339 cm3), je vybaven plynule měnitelným zvdihem a časování ventilů i-VTEC. S rozvody SOHC nyní podává výkon 73 kW (100 k) při 6000 1/min s nejvyšším točivým momentem 127 N.m při 4800 ot./1min. Tolik čísla, co skutečnost?

Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 13 - honda_jazz_test_2008_44Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 14 - honda_jazz_test_2008_43

Motor je docela typickým Japoncem. Sází na lineární průběh výkonu postupně gradující až ve vyšších otáčkách, i když na stokoňovou 1,3 je nejvyšší výkon posazen docela nízko. Ani na pružný následný nástup dynamiky ve středních otáčkách si tak nelze stěžovat. Není to zkrátka závodník, který by potřeboval 6 000 otáček, aby se vůbec pohnul z místa, ale není to ani motor, který byste mohli držet ve 2 000 otáčkách a přejet tak celou Evropu. Prostě tak akorát, svým charakterem je s to uspokojit velmi široké skupiny řidičů. Ostatně mu ani mnoho jiného nezbývá, jde spolu s 1,2 o jediný motor v nabídce Jazzu, a tak zkrátka musí být kompromisem, univerzálním řešením.

Zvukovým projevem má motor dvojí tvář. V nižších a středních otáčkách je tichý a kultivovaný, v těch vyšších už jen kultivovaný. Při vytáčení se projevuje dost hlasitě, což zřejmě ocení fandové čtyřvalců Honda, ale běžný řidič asi moc ne.

Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 15 - honda_jazz_test_2009_11Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 16 - honda_jazz_test_2009_10

Co je horší, s vytáčením následně stoupne i spotřeba a to až k deseti litrům. Po městě jsem se pod hodnotu 7,2 l na 100 km nedostal. Při plynulé jízdě mimo město či po dálnici není problém potřebu srazit na 5,6 l na 100 km.

Překvapivě agilní jízda

Ovladatelnost Jazzu patří k nadprůměru, dnešní auta jsou mnohem odtažitější. Nedá se říci, že by se řidič Jazzu mohl mazlit s volantem prozrazujícím každý šutřík pod koly, řízení má ovšem velmi daleko k dnešnímu standardu, který neprozradí ani vyjeté koleje.

Lahodný je též „uživatelský výstup” přímo řazené pětistupňové převodovky, která přenáší výkon na přední kola. Rychlé, krátké převody a odpor řazení je zkrátka tak akorát, dobrý dojem ale kazí poměrně titěrná řadící páka. Že by opět ústupek ženám?

Vynikající je projev brzdového pedálu, kterým je možné přesně a postupně dávkovat brzdnou sílu. A jak za chvíli zjistíme, ani samotné brzdy na tom nejsou vůbec zle.

Kvalita jízdy velmi záleži na kvalitě povrchu. Jazz opravdu není netečný a pokud se s ním vydáte do víru velkoměsta, například toho pražského, plného nerovností, děr a výmolů, vůz se až nepříjemně rozhoupe. Míra houpání je samozřejmě úměrná výši rychlosti. Zpětné rázy silnějšího charakteru jsou v navíc interiéru hodně znát, a to nejvíce na zadních sedadlech.

Pokud se naopak pohybujete po udržované cestě bez výmolů a děr, dokáže vůz nabídnout komfortní svezení. O to více pak Jazz překvapí v zatáčkách kde by člověk čekal mnohem větší náklony, které se ovšem nedostavují. Jízdní vlastnosti při rychlé jízdě po kvalitním povrchu jsou zkrátka vynikající a ochota měnit směr i na velmi technické trati je skutečně překvapivá. Možná i kvůli tomu řízení působí dojmem, že by mohlo být strmější řízení, podvozek by zkrátka snesl „akčnější” naladění. Jenže pozor, sedíme v Jazzu, ne v Civicu Type-R...

Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 17 - honda_jazz_test_2009_23Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města - 18 - honda_jazz_test_2009_19

Na limitu se začne Jazz projevuje přirozenou drobnou nedotáčivostí, ale tu lze velmi snadno eliminovat a prací s plynem obrátit i v čitelnou přetáčivost. Podvozkem prostě Honda jak má být, co k tomu dodat.

Jediné místo, kde se vozu příliš nelíbí, jsou rychlostní komunikace jako například dálnice. Vůz je ve vyšších rychlostech náchylný na boční poryvy větru a jízda trvale vysokými rychlostmi za „složitějšího” počasí nesvědčí ani vozu, ani posádce.

Poklonu skládám brzdám, protože jsem opravdu nečekal, že si při prvním razantním sešlápnutí brzdového pedálu téměř vyrazím zuby. Na brzdnou sílu se proto zvyká velmi snadno a rychle protože nástup síly je tak rychlý a jistý, že dodává sebedůvěru. V případě smyku zasahuje ABS a je velice zajímavé, že díky zimním pneumatikám Dunlop Winter Response zasáhne stabilizační systém VSA jen málokdy, i pokud je řeč o mokrých kostkách. A v případě potřeby lze systém jednoduše vypnout pouhým stiskem tlačítka.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše