Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Pro_Cee'd GT vs. Seat Leon SC 1,8 TSI: pomsta Ceedů
26.7.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Po letech v druhé lize má Kia konečně auto, s nímž se může pustit do boje s nejlepšími. Dokáže se GT pomstít za roky přehlížení?
Přehled kapitol
Dva hráči s ohněm, jeden i bez hasičáku v ruce
V nedávném článku upřesňujícím jízdní projev sériového Leonu SC jsem španělskému diblíkovi přiznal o poznání atraktivnější charakter, než kterým se projevoval při prvních testech. Jenže víte jak je to s tím silnějším psem... Pokud jde o jízdní agilitu, mrštnost a hravost, musí Leon SC před Pro_Cee'dem GT jednoznačně klopit hlavu.
Karty jsou přitom pro oba vozy rozdány velmi podobně. SC je skutečně agilní, po silnici poletující auto, za což krom své nízké hmotnosti a těžišti vděčí hlavně kratšímu rozvoru a naladění zadní nápravy, která se ráda obtáčí kolem té přední. Je „akční” tak moc, že vám ve vysokých rychlostech (bavíme se o 200 a více km/h, kterých ale s motorem 1,8 TSI dosahuje velmi snadno) vám to na technické silnici nemusí být úplně nepříjemné. Chce to cit hlavně v rukou při zatáčení a pravé noze při brzdění, abyste vůz zbytečné nezbavovali stability a využívali jeho neobyčejné mrštnosti. Relativně měkký podvozek přitom funguje i na horších površích a dává vám ochotně najevo, co hodlá udělat. Vším zmíněným vyloženě vyzývá k tomu, abyste si s ním hráli.
To je všechno skvělé, kde je tedy problém? Spočívá v něčem až neobyčejně banálním - nevypínatelném ESP. Jakmile okusíte, co Leon SC svede, k čemu vás navádí, chcete s ním jít dál a dál, elektronika vám ale dovolí ke skutečným možnostem vozu jen přičichnout. Nechci říci, že se s polovypnutým ESP nemůžete bavit, že nemůžete být rychlí. To jistě ano, tady se ale nebavíme o tom, kdo je dobrý, ale kdo je lepší. A to je prostě Pro_Cee'd, neboť tam, kde zábava s SC končí, s GT teprve začíná.
Naladění podvozku je přitom velmi podobné, u GT je jen o ještě o něco jemnější (co do filtrace nerovností) a elastokinematika zadní nápravy ještě agresivnější. Je to tak znovu stejná píseň o velmi nadstandardní ochotě vrhat se do zatáček a schopnosti je minimálně při deceleraci projíždět s lehce přetáčející se zádí. Ale zatímco u Leonu to jde jen trochu, jinak dostanete pohlavek od vždy pozorné elektroniky, se Pro_Cee'dem si můžete dělat co chcete, doslova. Znovu musím žasnout nad tím, do jakých eskapád se s tímhle autem můžete pustit, jak jim skvěle sekunduje a jak nezáludně vám znovu a znovu dovoluje pokoušet za volantem hranice možného. Je to hračka až za hrob, nepoznal jsem situaci, kdy by si tohle auto dovolilo zkazit zábavu. Jste to vy, kdo tady třímá otěže a stanovuje pravidla, nikdo jiný.
Dokud jsem jezdil jen s SC, přišlo mi také velmi zábavné, naladění podvozků je skutečně podobné a obě auta si říkají o stejné zacházení. Jsou to takoví hráči s ohněm, opravdu se nechají snadno strhnout k dravému jízdnímu stylu. Jenže zatímco Pro_Cee'd vám věří, že se sirkami a benzinem umíte zacházet a oheň řidičské vášně necháte rozhořet jen tak, abyste nevzpláli celí, Leon za vám stojí s hasičákem a zlije vás odpornou bílou pěknou, jakmile vám sotva začnou doutnat vlasy.
Musím znovu říci, že navzdory zmíněné podobnosti i v tomto případě platí, že Leon SC je o něco přesnější zatímco Pro_Cee'd tíhne k rozevlátějšímu stylu, nedovedu ale říci, jestli by to tak platilo, i kdyby ESP šlo zcela vypnout. Jsou prostě věci, které se v Leonu nedozvíte, které nevyzkoušíte, kterých si neužijete. Považuji to za zbytečnou chybu, neboť i když je mi jasné, že naprosté většině zákazníků bude nevypínatelné ESP putna, nedovedu si představit jediného, kterého by ona nevypínatelnost přilákala, zvláště když pro vypnutí musíte dnes tlačítko ESP držet třeba i půl minuty. To je zkrátka čistá ztráta, souboj o zábavnější auto si v tomhle srovnání Leon prohrává sám.
Platí tedy, že se v obou případech jedná o dravá auta. Relativně rychlá, mrštná, schopná. Ale zatímco pro Leon SC bych použil „jen” slovo dravec, Pro_Cee'd GT je takový „hravec” - dravý i hravý, co více chtít?
Slabší je rychlejší, jako gétéčka si ale mohou tykat
Zatím jsme se ale bavili o čistě subjektivních dojmech, jakkoli ty jsou u podobných aut dost podstatné. Pokud byste toužili pouze po rychlejším voze, není mnoho co řešit - tady má jednoznačně navrch Leon, navzdory nižšímu maximálnímu výkonu.
Už v povídání o motoru jsem zmiňoval podstatně živější projev 1,8 TSI, kterému pomáhá i citelně nižší hmotnost a v případě testované verze i prvních šest krátkých kvaltů sedmistupňového DSG. Akcelerace na dvoustovku se u Leonu odehraje o nějakých 8 sekund rychleji (můžete se toho dopídit z předchozích videí, tachometr Cee'du byl skoro přesný, tedy asi o 8 až 10 km/h přesnější než u Leonu), což je rozdíl tak obrovský, že by jej Pro_Cee'd nebyl s to zvrátit, ani kdyby měl o podobný parník lepší jízdní vlastnosti. A to nemá, netroufnu si z dosud provedených srovnání říci, které auto bude rychlejší v zatáčkách, jsem si ale jistý, že ať už to bude jakékoli, rozdíl mezi nimi bude jen malý.
Zajímavé přitom je, že Kia u Pro_Cee'du GT operuje s časem ze Severní smyčky Nürburgringu hodnotou 8:45, což je na 200koňový kompakt velmi slušná hodnota. Seat takový test s Leonem neprovedl, o jeho vyšší rychlosti jsem ale přesvědčen. SC by tak muselo zdolat Smyčku v čase pod 8:40, spíše pod 8:35, což by na 180koňové auto byl skoro zázračný čas. Dynamika vozu ale trochu zázračná je, i když nelze vyloučit ani to, že Kia se svým časem také trochu přehání. Asi to někdy vyzkoušíme, zájemci o test Leonu 1,8 TSI na Nordschleife se mohou přihlásit v diskuzi, s trochou motivace bychom se tam mohli jednoho krásného dne vydat...
Ale zpátky k současné realitě. Zatímco v případě rychlosti je Leon SC trochu nečekaně jasným vítězem, ve schopnosti uspokojovat nároky řidiče a posádky při více či méně běžné jízdy jsou si obě auta velmi blízká. Už v prvním testu SC jsem jej označil za španělský Golf GT a když si vezmete, že teď proti němu stojí Pro_Cee'd GT...
Oba vozy jsou, zvlášť přihlédneme-li k jejich schopnosti pobavit řidiče a snášet velmi aktivní jízdu, až neobyčejně schopné při standardních přesunech. Oba mají velmi jemné, poddajné podvozky, i když o něco málo lépe je na tomto v tomto případě Pro_Cee'd - Leon si na 18" kolech přece jen o něco ochotněji poskočí na větších příčných nerovnostech, třebaže ty hodně velké nedělají dobře ani korejskému sokovi. Velmi vysokými známkami je třeba hodnotit i schopnost těchto modelů odstínit aerodynamický hluk a vůbec nedávat posádce najevo ani velmi vysoké rychlosti. Jet s těmito gétéčky 200 po německé dálnici je nic, a to i po stránce nároků kladených na řidiče - dva prsty na volantu, dva prsty v nose, více netřeba..
Právě v tomto ohledu je znát alespoň mně osobně velmi sympatický charakter obou dnešních rivalů. Na jednu stranu jde o rychlé, zábavné kompakty, na druhou stranu o naprosto obyčejná auta schopná nenáročně zvládat běžné přesuny. Auta skoro pro všechno, chce se mi říci, i když v případě třídvéřových provedení jen pro dva. Oba modely se tedy dělají i s pěticí dveří, tady bych ale upozornil na nepřenositelnost dnešních hodnocení na klání Cee'du GT s pětidvéřovým Leonem. Zatímco u Cee'du při jízdě nepoznáte, o jakou jde verzi, u Leonu ano. Pětidvířko má delší rozvor a celkově jiný charakter, i když rozdíl to také není propastný.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva