Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

27.11.2016 | Miro Mihálik | 9 příspěvků

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.

Kapku nákladná škola hrou

Nevím, jak přesně na vás Mazda MX-5 se slabším ze dvou nabízených motorů po přečtení pár odstavců prozatím působí, řekl bych, že spousta lidí nad ní ohrne nos i bez svezení a málo nebude ani těch, kteří to samé udělají po projížďce. Podle mě ale záleží, jak máte nastavená očekávání a jestli je pro vás důležitější charakter anebo čirá dynamika.

Pokud je vaše vnitřní ucho otrlé a potřebuje větší a větší dávky rychlosti, abyste z jízdy měli požitek, na patnáctistovku rovnou zapomeňte. Dost možná vám nebude stačit ani těch devětadvacet koní navíc z dvoulitru a jednoduše potřebujete jiné auto.

Nicméně v případě, že je pro vás důležitější bezprostřední pocit interakce, rádi pracujete s motorem, převodovkou, řízením, hrajete si s meziplyny díky výtečně rozmístěným pedálům a s chutí si tvrdě oddřete každý kilometr v hodině na tachometru a nečekáte za to teleport přemísťující vás mrknutím oka od zatáčky k zatáčce, možná si samou radostí... doplňte si sami. Nevzpomenu si teď na žádné jiné auto, které by podobně uspokojivým způsobem dokázalo zaměstnat ruce i všechny smysly a to počítám i talentovanou Toyotu GT 86 a jejího příbuzného od Subaru, které vedle MX-5 působí poněkud neohrabaně.

Chtěl bych napsat, že malá Mazda je ztělesněním rychlosti a zábavy pro každého, lidový sporťák pro masy, který naštěstí nevyhynul ani s módou SUV, zatímco jeho konkurenti nabírali na rozměrech, váze i nezáživnosti, ale nemůžu, protože MX-5 zase tak levná není. V základním provedení stojí 630 tisíc, což ji sice pasuje do role nejdostupnějšího roadsteru na trhu, ale pohybujeme se v nebezpečném teritoriu Golfu GTI či Astry OPC, kteří vedle něj sice vypadají jako mastodonti, jenže Mazdu ztratí ve zpětném zrcátku dříve, než řeknete hot hatch.

Tento mini-roadster navíc není bez tak chyb, jak by se mohlo zdát, protože skládá na oltář nízké hmotnosti i ceně pro mě docela důležité detaily jako je samosvorný diferenciál či ve dvou osách stavitelný sloupek řízení. Přesto bych MX-5 i v této specifikaci bral. Líbí se mi, co poskytuje a jak málo na to uspokojení stačí, počítám ale s tím, že s tímto názorem zůstanu spíše v opozici...

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 34 - Test Mazda MX5 1.5 027Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 35 - Test Mazda MX5 1.5 078Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 36 - Test Mazda MX5 1.5 134

Cena

Základní cena vozu (MX-5 1.5 Emotion): 629 900 Kč
Základní cena testované verze (MX-5 1.5 Emotion): 629 900 Kč
Cena testovaného auta (MX-5 1.5 Revolution): 749 900 Kč

Technická data

Motor

Zážehový, atmosférický řadový čtyřválec uložený vpředu podélně
Objem: 1 496 ccm
Největší výkon: 96 kW (131 k) při 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 150 Nm při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 204 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Katalogová spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,9 l
Mimo město: 4,9 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 45 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 915 mm
Šířka: 1 735 mm
Výška: 1 225 mm
Rozvor náprav: 2 310 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 050 kg
Užitečná hmotnost: 165 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 130 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 130 l

Diskuze 9 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše