Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

27.11.2016 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.

Kapku nákladná škola hrou

Nevím, jak přesně na vás Mazda MX-5 se slabším ze dvou nabízených motorů po přečtení pár odstavců prozatím působí, řekl bych, že spousta lidí nad ní ohrne nos i bez svezení a málo nebude ani těch, kteří to samé udělají po projížďce. Podle mě ale záleží, jak máte nastavená očekávání a jestli je pro vás důležitější charakter anebo čirá dynamika.

Pokud je vaše vnitřní ucho otrlé a potřebuje větší a větší dávky rychlosti, abyste z jízdy měli požitek, na patnáctistovku rovnou zapomeňte. Dost možná vám nebude stačit ani těch devětadvacet koní navíc z dvoulitru a jednoduše potřebujete jiné auto.

Nicméně v případě, že je pro vás důležitější bezprostřední pocit interakce, rádi pracujete s motorem, převodovkou, řízením, hrajete si s meziplyny díky výtečně rozmístěným pedálům a s chutí si tvrdě oddřete každý kilometr v hodině na tachometru a nečekáte za to teleport přemísťující vás mrknutím oka od zatáčky k zatáčce, možná si samou radostí... doplňte si sami. Nevzpomenu si teď na žádné jiné auto, které by podobně uspokojivým způsobem dokázalo zaměstnat ruce i všechny smysly a to počítám i talentovanou Toyotu GT 86 a jejího příbuzného od Subaru, které vedle MX-5 působí poněkud neohrabaně.

Chtěl bych napsat, že malá Mazda je ztělesněním rychlosti a zábavy pro každého, lidový sporťák pro masy, který naštěstí nevyhynul ani s módou SUV, zatímco jeho konkurenti nabírali na rozměrech, váze i nezáživnosti, ale nemůžu, protože MX-5 zase tak levná není. V základním provedení stojí 630 tisíc, což ji sice pasuje do role nejdostupnějšího roadsteru na trhu, ale pohybujeme se v nebezpečném teritoriu Golfu GTI či Astry OPC, kteří vedle něj sice vypadají jako mastodonti, jenže Mazdu ztratí ve zpětném zrcátku dříve, než řeknete hot hatch.

Tento mini-roadster navíc není bez tak chyb, jak by se mohlo zdát, protože skládá na oltář nízké hmotnosti i ceně pro mě docela důležité detaily jako je samosvorný diferenciál či ve dvou osách stavitelný sloupek řízení. Přesto bych MX-5 i v této specifikaci bral. Líbí se mi, co poskytuje a jak málo na to uspokojení stačí, počítám ale s tím, že s tímto názorem zůstanu spíše v opozici...

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 34 - Test Mazda MX5 1.5 027Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 35 - Test Mazda MX5 1.5 078Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 36 - Test Mazda MX5 1.5 134

Cena

Základní cena vozu (MX-5 1.5 Emotion): 629 900 Kč
Základní cena testované verze (MX-5 1.5 Emotion): 629 900 Kč
Cena testovaného auta (MX-5 1.5 Revolution): 749 900 Kč

Technická data

Motor

Zážehový, atmosférický řadový čtyřválec uložený vpředu podélně
Objem: 1 496 ccm
Největší výkon: 96 kW (131 k) při 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 150 Nm při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 204 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Katalogová spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,9 l
Mimo město: 4,9 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 45 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 915 mm
Šířka: 1 735 mm
Výška: 1 225 mm
Rozvor náprav: 2 310 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 050 kg
Užitečná hmotnost: 165 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 130 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 130 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše