Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes-AMG C 43 4Matic Kombi: je to vůbec ještě AMG?
15.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Můžete se jistě ptát, zda rychlé kombi s pohonem všech kol není typické spíš pro Audi, přiostřené Céčko se ale ani v neprobádaných teritoriích neztrácí.
Přehled kapitol
Méně koní, více hluku
Slabší varianta osmiválcového AMG má pod přední kapotou 476 koní, zatímco čtyřstovka třídy C s vidlicovým šestiválcem disponuje 333 koňmi. Jeden by si mohl myslet, že vůz pasující do této mezery bude mít někde kolem čtyř set koní třeba i proto, že právě tolik má i příbuzné AMG E 43 4Matic, nicméně realita je poněkud střízlivější, alespoň co se čísel týče.
AMG C 43 má nakonec „jen“ o 34 koní a 40 newtonmetrů navíc, takže jeho třílitr produkuje 367 koní a 520 Nm dostupných od 2 000 do 4 200 otáček za minutu. To se může zdát být málo (však i AMG A 45 má dvoulitr napumpovaný na 381 kobyl) a při pohledu do dokladů na provozní hmotnosti přesahující 1,7 tuny se tyto parametry zrelativizují ještě více, přesto kombík jako pomalé auto nepůsobí.
Stejně jako u rychlých Audi, ani tento vůz nelze pořídit jinak než s pohonem všech kol, každopádně i díky tomu dokáže akcelerovat z místa na stovku za 4,8 sekundy. To je hodně slušný čas srovnatelný se základním Porsche 911 s manuálem, a i když jeden standardní parametr pochopitelně prozradí jen část dynamického potenciálu, pokud si nepotrpíte na široký rozsah otáček srovnatelný s atmosférickými motory či štítky s podpisy jako při ručně stavěných agregátech AMG, tohle je rozhodně povedená pohonná jednotka.
V nižších otáčkách po sešlápnutí plynu motor poněkud zaváhá a nechá vás na moment čekat, netrvá to ale natolik dlouho, abych tento detail vnímal jako problém a co přijde pak, vám to sympaticky vynahradí. Kopanec do zad není maniakální, je ale dost rázný a intenzivní, abyste tohle auto subjektivně vnímali jako cosi s váhou nižší o dobrý metrák až dva.
Se stoupajícími otáčkami se reakce významně zrychlí, a přestože využitelný rozsah možná není tolik zajímavý a i digitální našeptávač mezi budíky blikne rudě v rozmezí od pěti a půl do šesti tisíc, zvukový doprovod nakonec dělá z každého zrychlení či zpomalování s podřazováním chuligánské divadlo. Už v základním módu startuje V6 s hutným duněním. Co pod kapotou utlumí turbodmychadla, to dohání brblání koncovek a přepnutí do sportovního režimu případně zmáčknutí samostatného tlačítka pootevře klapky a částečně vyřadí z činnosti tlumiče ve výfukovém systému.
Šestiválec začne od té chvíle hrozivě chroptět a doslova řvát. S chutí vypálí do otáček, při zařazení vyššího kvaltu práskne do výfuku a pak se tento tyjátr opakuje znovu a znovu. Někomu to může ve srovnání s osmiválcovými bestiemi s výkony přes pět set koní připomínat plytkou estrádu, jenže 43 je vážně dost rychlá, abyste na křižovatce vedle ní neměli vůbec čas přemýšlet, jestli tomu tak skutečně je. Zmizí, než se stačíte vzpamatovat.
Motor samotný ale není dost dobrý, aby mladší sportovní dorost Mercedesu udělal díru do světa. Velkou zásluhu má na tom nová devítistupňová automatická převodovka.
Jestli si právě teď klepete na čelo, jestli jsem se nezbláznil, že zde adoruji cosi, co skutečné řidičské zážitky jednoznačně rozmělňuje, tak nezbláznil. Jasně že bych bral raději manuál. V této verzi se ale můžete postavit třeba na hlavu a stejně ho nedostanete a navíc jde o jeden z těch automatů, který sice jistou přehradní hráz mezi autem a řidičem zákonitě postaví, frustrující ale není.
Je notoricky známou věcí, že dřívější automaty Mercedesu braly svou práci s klidem Saturnina, a to i při pokusu pobídnout je manuálně pákou voliče. Obvykle se zamyslely, něco udělaly, pořád jste se ale nemohli zbavit dojmu, že vaše rozkazy a přání skrze povely pádlem berou pouze jako informativní doporučení. Devítikvalt je jiný. V každém ze dvou dostupných sportovních režimů řadí velmi rychle a se zápalem aportujícího ovčáka bleskově reaguje na každý impuls a to i při spěšném podřazování na brzdách.
Převodovka si navíc s motorem opravdu rozumí. Právě díky ní v plně automatickém režimu jen málokdy narazíte na moment, kdy by vám hrdost našeptávala, že byste tady a teď vybrali a zařadili lépe.
Stinnou stránkou velkých přeplňovaných motorů bývá zpravidla jejich žravost a za osobitých podmínek takový třílitr být umí, ve finále však umí překvapit i příjemně. Na dálnicích se při lehce nadlimitních rychlostech vejde do jedenácti litrů a takový byl i dlouhodobý průměr (přesně 10,6 l/100 km), nicméně ani svižnější tempo na okreskách se neprojeví horšími čísly než dvanácti až sedmnácti litry na sto kilometrů.
Pakliže chcete z výfuku vyhnat i posledního pavouka, skutečného Drákulu mezi stroji AMG z C 43 sice neuděláte, spotřeba se však vyhoupne až ke třicítce, takže jeden nemusí být genius, aby si sečetl, jak rychle třílitr vysaje 66litrovou nádrž - více jak 200kilometrový dojezd při ostré jízdě tento stroj nenabízí.
Ovladatelnost téměř na jedničku
Abychom si to tedy zrekapitulovali. Máme zde méně jedovatou sportovní zálohu vrcholného Mercedesu AMG s přitažlivým motorem a výkonem tak akorát, rychlou převodovkou, která jej podrží ve všech situacích a po dynamické stránce pořád dost hbitý vůz, aby nedělal Affalterbachu ostudu. Asi není nutné nějak zvlášť připomínat, že tohle sice zní jako docela férová nabídka, pro zapálené řidiče s menším rozpočtem by to ale plnohodnotná náplast jejich potřeb nebyla. To by AMG C 43 muselo nabídnout něco navíc a je příjemné vědět, že ono opravdu umí.
Nechci zobecňovat, ale mé dosavadní zkušenosti s aktuálním céčkem nebyly po stránce kvality jízdy právě nejlepší. Verze se vzduchovým pérováním byla jedním slovem úděsná. Mlátila snad i tam, kde byste byli ochotni odpřisáhnout, že jedete po zcela hladkém povrchu a o moc lepší nebyla ani standardní verze s klasickými pružinami. Také proto jsem od třiačtyřicítky nejenže nečekal mnoho, ale spíše jsem doufal, že podvozek postavený na devatenáctkách svým chováním alespoň nedegraduje tohle auto do role extraktoru zubních výplní.
A víte co? Tenhle podvozek je naprosto skvělý. Nevím a asi to ani není pro tuto chvíli tolik důležité, abychom pátrali, co všechno bylo přepracováno. Podstatné je, že to je zcela jiný vůz a nejen tím, že nemusíte mít obavy o plomby, pokud trefíte propadlý kanál.
Odpružení je logicky tužší než u základních modelů, zároveň je ale dostatečně poddajné a tlumiče při kompresi natolik progresivní, že většina nerovností k posádce pronikne jen ve formě zdvořilého zhoupnutí a jízda se obejde bez dalších nepříjemných škubání, ran či odskakování kol. Rozdíly v tuhosti mezi jednotlivými režimy nejsou natolik výrazné, ale mezi nejpohodlnějším „komfort“ a neostřejším „sport plus“ odlišné nastavení rozhodně poznáte. V tom prvním si auto zachovává pořád dost stability, aby bylo možné využít jej na rozbitých okreskách, pro ten poslední pak potřebujete rovný asfalt, pořád vás ale nevyžene chiropraktikovi.
Stejně sympaticky je pak naladěná také čtyřkolka. V přímém směru je to zkrátka Mercedes, snadno ovladatelný a stabilní vůz v jakýchkoli rychlostech, ukažte mu ale chuť svézt se a ukáže vám i svou druhou tvář. V závislosti na odvaze řidiče sešlápnout pořádně pravý pedál se mění chování systému 4Matic od neutrálního po překvapivě výrazně přetáčivé, a protože stabilizaci lze vypnout a většinu výkonu může přenášet zadní náprava, tohle auto se nechá hravě vodit čitelným jemným skluzem anebo úhly, na které jsme zvyklý spíše u výkonných zadokolek.
Je poněkud škoda, že tomuto nastavení už tolik neasistuje řízení. Není přehnaně lehké, nechybí mu vyváženost, přesnost, nechtějte ale po něm zpětnou vazbu. Kontakt se silnicí a vozem samotným nepovažuji za zcela tupé, v chování posilovače však změny zatížení předních kol nepoznáte, nemluvě o tom, že kvalita povrchu silnice vám zůstane utajena. Splašený věnec bych v tomto voze nečekal, to si můžeme říct narovinu, alespoň změnu odporu v závislosti na ztrátě trakce předních kol bych ale uvítal.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
před 3 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
1.11.2024 - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 16 minutami - Dnes nepochopitelný symbol lidového luxusu 90. let se dá koupit pořád sotva jetý po 1. majiteli, všechny ostatní sežrala rez
před hodinou - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
před 3 hodinami - Mazda letos v prodává v USA rekordní počet aut, i když tam nenabízí ani jeden elektromobil
před 4 hodinami - Šéf Fordu je pod palbou kritiky za otevřené obdivování čínských aut, i když je sám označuje za „existenční hrozbu”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva