Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes-Benz GLK 320 CDI: hvězdné SUV
2.2.2009 | Jiří Kaloč, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Mercedes GLK rozšiřuje zatím relativně skromnou nabídku v segmentu kompaktních premiových SUV. Jaké má šance v boji s „trvalkou” BMW X3 a dalším nováčkem Audi Q5? GLK jsme vyzkoušeli v atraktivní kombinaci s turbodieselem 3,2 l a víme, co dokáže.
Přehled kapitol
Klasik pod kapotou
Dieselový šestiválec o objemu necelé tři litry je v případě Mercedesu tou nejosvědčenější technikou. V GLK disponuje výkonem až 165 kW a točivým momentem 540 N.m.
Samotný motor již léta stojí na špičce naftových šestiválců. V žádném ohledu sice vyloženě neexceluje, nemá ovšem ani výraznějších slabin. Jeho výkon není ani malý, ani velký, ani jeho charakter není nikterak oslnivý, ovšem také bude málokoho iritovat. Nejpozitivněji tak lze hodnotit jeho zvukový projev a kultivovanost - s benzinem si motor nespletete, polykat brufen před každou jízdou vás ale určitě nutit nebude.
Téměř 230 koní výkonu propůjčuje kompaktnímu GLK i před jeho menší nadváhu (1880 kg pohotovostní hmotnosti) nadprůměrnou dynamiku, která jej vystřelí ke stokilometrové rychlosti za méně než osm sekund. Také „maximálka” dotýkající se mety 220 km/h není žádnou ostudou.
Pro turbodiesel typicky nevyrovnaný charakter v tomto přípaďe umně maskuje standardně dodávaný sedmistupňový automat (jiná převodovka není v nabídce ani u ostatních motorů), který je naladěn v rámci hesla „kde výkon nestačí, pomůže měnič”. I z nízkých otáček tak vůz akceleruje celkem svižně a lineárně, ač by motor přirozeně nadychoval k životu pomaleji a přerývavěji - hydrodynamický měnič momentu si posune otáčky tam, kde slabiny mizí...
Samotný automat ale jinak řadí relativně rychle a čistě a spolu s motorem tvoří jednu ze silných stránek vozu.
Na silnici jako doma
Co si budeme povídat, do terénu si dnes SUV nekupuje prakticky nikdo. Automobilky by tak byly hloupé, kdyby svá „esúvéčka” ladily jako terénní auta - málokdo by to ocenil, zato by to mnohé obtěžovalo. Ostatně Mercedes má v živé paměti příběh modelu ML, který jakožto vyspělé SUV kdysi hvězdně vtrhl na americký trh. Jízdu na silnici sice zvládal obstojně, ale s žebřinovým rámem byl doma spíše v terénu. O pár let později byl na trhu převálcován novým BMW X5, které sice znejistělo i na polní cestě, na silnici ML ale o hlavu poráželo. Opakování tohoto příběhu ve Stuttgartu nemohli dopustit, a tak má GLK k teréňáku pořádně daleko.
Nemáme tak pochyb o tom, že prim v prodejích Mercedesu budou hrát GLK se Sport-Paketem, který disponuje sníženým podvozkem a devatenáctipalcovými koly a které budou na silnici jistě excelovat. Ostatně i „naše” off-road verze přesvědčila o tom, že jízdní vlastnosti na silnici budou patřit mezi chlouby tohoto modelu. Vůz se v zatáčkách nadměrně nenaklání, stopu drží do rychlostí, které by mu mohly závidět kdejaké starší osobáky a ani pocitově nepůsobí tak, že jej ostřejší jízda púo asfaltu vyvádí z míry. Spolehnout se samozřejmě můžete i na vynikající trakci pohonu všech kol.
Podvozek je zároveň přiměřeně tuhý i komfortní, jeho vlastnosti vás přitom nenutí nikam spěchat, a vy si můžete řízení nového GLK vysloveně užívat.
Příjemný pocit z agilní jízdy dodává i standardně nabízené parametrické řízení závislé na rychlosti a účinné brzdami, které i naložené GLK s dvěma tunami „živé váhy” krotí při rozumné jízdě s nadhledem.
V terénu spíše na výletě
Testovaný model disponoval příplatkovými dvacetipalcovými koly Pirelli P Zero, které sice trochu zhoršovaly komfort odpružení, ale na rovné silnici výrazně podporovaly zmíněnou agilitu.
Mimo silnice ale toto obutí neslibuje žádné dobrodružství, respektive dobrodružství to bude, pokud budete takto vybavené GLK trápit v terénu... Takový vůz dobře poslouží na lehce rozbité polní cestě, jakémukoli náročnějšímu terénu říká okamžitě jasné ne.
Mimo silnice jsme vyzkoušeli jiný model se stejným motorem obutý do sedmnáctipalcových pneumatik, který prokázal při jízdě po nerovnostech i ve zdolávání ostrých kopců dostatek kondice, přičemž se mohl spolehnout jak na účinnou regulaci prokluzu kol 4ETS, tak na již zmiňovaný systém DSR a také na systém HSA (Hill Start Assist), který umožňuje snadný rozjezd v kopci. Podobně vybavený vůz bude mimo silnice schopen alespoň důstojně „výletničit”, čekat od něj schopnosti skutečného off-roadu by ale bylo v jakékoli verzi naivní.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 8 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 11 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva