Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard

Mercedes-Benz E500 kupé, to kombinace elegantní karoserie, velkého osmiválce a komfortního interiéru. Pro mnoho motoristů to je ztělesnění jejich automobilových snů, je ale realita taková, jak slibují papírové údaje a pověst vozů se Stuttgartu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard

29.11.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes-Benz E500 kupé, to kombinace elegantní karoserie, velkého osmiválce a komfortního interiéru. Pro mnoho motoristů to je ztělesnění jejich automobilových snů, je ale realita taková, jak slibují papírové údaje a pověst vozů se Stuttgartu?

Goliáš pod kapotou

Není úplně obvyklé, že člověk dostane příležitost otestovat automobil poháněný velkoobjemovým atmosférickým osmiválcem. S ohledem na to, že těmto motorům už zvoní hrana a pomalu a jistě jsou vytlačovány přeplňovanými šestiválci, jsem si této, dovolím si říci, cti vážil o to více.

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 13 - MB500E11

Pod kapotou E500 se ukrývá vidlicový osmiválec o objemu 5 461 cm3, jehož maximální výkon je 388 koní při 6 000 1/min a točivý moment vrcholí na 530 N.m v pásmu 2800 - 4800 1/min. Vzhledem ke svému objemu se nejedná o nejefektivnější motor na trhu, ale není to na závadu. Podstatnější je jeho charakter, kterým se velmi podobá elektromotoru. Od volnoběžných otáček má síly na rozdávání a po překročení cca 1 500 otáček se ručička otáčkoměru bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň žene vzhůru jako Saturn 5 při letu na Měsíc.

Nenechte se ale mýlit, motor sám o sobě, přestože je mu jedno, v jakých otáčkách se právě nachází, nijak nelační po vytáčení. Spíše si hoví v těch nižších, kdy víte, že máte pod plynem velkou zásobu výkonu na řešení různých situací. Má i velmi podmanivý zvuk.

S motorem je spřažen sedmistupňový automat klasické konstrukce. Přiznám se, že jsem si na něj pořádně nezvykl ani po ujeti více než 1 000 km. Pokud jedete umírněně, popř konstantně zrychlujete, automat řadí velmi hladce. Pokud ale přejdete do režimu Sport, o tom více později, začne řadit rychleji, ale trhaně. Také na manuální pokyny nereaguje nějak rychle. Zajímavé je, že směrem dolů řadí dříve než opačným směrem. V konečném důsledku se mi sním asi nejlépe jezdilo v manuálně komfortním režimu.

Na vzduch to nejezdí, ale jezdí to rychle

Nic není zadarmo a E500 je docela bumbrlíček. Nelze se však divit, velký V8 pod kapotou, automat a 1 700 kilo pohotovostní hmotnosti dělají své. Velmi poklidná jízda po dálnici s průměrem okolo 150 km/h a velkým podílem jízdy na tempomat znamená spotřebu 13,9 l/100 km. Odpolední projížďka po okreskách se spoustou zrychlování či prodírání se provozem na dálnici už si vyžádá okolo 19 l/100 km, spotřebu při jízdě na hranicích možností lze jen odhadovat, palubní počítač se zarazí na 20 l/100 km/h. Přesto jsem provedl výpočet a byť je jeho přesnost omezená, maximální spotřeba mi vyšla na 31 l/100 km.

Ta čísla vypadají hrozivě, ale vzhledem k tomu, co za ně člověk dostane, nejsou přehnaná, spíše naopak. Znám auta s přeplňovaným dvoulitrem pod kapotou, která jezdí za podobné množství paliva. Jediným problémem E500 kupé vzhledem ke spotřebě je malá nádrž. Má objem 66 l, což i při úsporném stylu znamená zastavovat každých 400 km. Ještě, že se ten bručoun pod kapotou spokojí s obyčejným Naturalem 95.

Abych zaplašil případné chmury vyvolané vysokými čísly spotřeby, uvedu několik naměřených hodnot, které E500 kupé dělají čest. Už jsem psal, že auto výborně zrychluje ať už je motor v jakýchkoliv otáčkách či je zařazen jakýkoliv stupeň. Z 60 na 160 km/h zrychlí za 9,8 s, z 0-100 za 5,7 s, na 160 km/h za 11,4 s, na 200 km/h za 17,3 s.

Všechna měření byla dělána ve Sport modu s automatickým řazením a několikráte opakována. Rychlost byla odečítána na rychloměru a prostřednictvím srovnání s GPS byla provedena korekce na jeho nepřesnost.

GT podvozek na výbornou

Podvozek E kupé zdědilo téměř beze změn od třídy C, přední McPherson i zadní víceprvek mají jen odlišné nastavení. Je to špatně? Vůbec ne, podvozek současného „Céčka” je celkem hravý a část této zábavnosti přešlo i na E kupé. Ale vezměme vše po pořádku.

Kupé třídy E je standardně vybaveno systémem SDD (Selective dumping drive, podvozek s proměnným tlumením), což není nic jiného, než tlumiče s proměnnou tlumicí charakteristikou. E500 má navíc tužší charakteristiku pružin. Auto se tak snaží „vyžehlit” nerovnosti a zmírnit náklony v zatáčkách. Zpočátku to vyžaduje určité zvykání si, karoserie se nechová úplně přirozeně, nekopíruje povrch tak, jak je zvykem u aut s konvenčním podvozkem. Pak si ale užíváte, s ohledem na sportovní charakteristiku a nízkoprofilové gumy, slušného komfortu i na českých silnicích. Velmi často se stane, že o nerovnosti vás informuje jen tupý úder, auto však zůstane v klidu.

Jak už bylo zmíněno, E kupé podědilo část zábavnosti třídy C. Platí to ovšem jen ve vyšších rychlostech v otevřených zatáčkách. Na velmi technické trati se zatížený předek projevuje nedotáčivostí a přesto, že řízení je hodně strmé, máte občas problém nasměrovat příď žádaným směrem. Svou roli zde hraje i nevypínatelné ESP, které znemožní rozhodit si záď. Tohle ale není režim jízdy, na který je E500 kupé stavěno.

Daleko lépe se cítí v rychle projížděných zatáčkách, kde je velmi stabilní a agilně reaguje na impulsy od volantu. Je ale potřeba dávat pozor na rychlost. Tu E kupé výborně maskuje, a tak se vám může stát, že před zatáčkou zjistíte, že jedete výrazně rychleji, než by bylo zdrávo. Výjezdy ze zatáček jsou zásluhou přebytku výkonu krásně nenucené a velmi rychlé. Jen je pak třeba včas sundat nohu z plynu a začít brzdit.

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 14 - MB500E06Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 15 - MB500E01

Kdo by si chtěl opravdu „zařádit”, pro toho je na palubní desce připraveno tlačítko s nápisem Sport. Po jeho zmáčknutí jsou přiostřeny reakce plynu, převodovky, řízení i podvozku a vlk shodí beránčí kůži. Přesto se z E500 kupé ani v tomto případě nestane agilní sporťák.

Brzdy, přestože dosahují velikosti kol od malého vozu, mají své limity poměrně nízko. Stačí se odvázat, párkrát auto pořádně rozjet a pak intenzivně brzdit před zatáčkou a zjistíte, že se od kol line hukot, ale auto nezpomaluje jak by mělo.

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 16 - MB500E04Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 17 - MB500E05

Z toho všeho vyplývá vlastně jediné, ze všeho nejlépe se E500 kupé cítí na dálnici. I při rychlostech na dotek od omezovače zůstává na palubě klid a mír a současně je auto velmi stabilní. I při rychlostech nad 200 km/h má stále dost výkonu k pohodlnému zrychlování, není tak problém zpomalovat a zrychlovat dle dopravní situace. Jediným omezením pak je kapacita nádrže.

Test Mercedes E500 kupé: německý bodyguard - 18 - MB500E12

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.