Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

Elegán, teréňák, SUV i sportovec v jednom balení - asi takové má být nové kompaktní SUV Mercedesu. Je ale GLA takové i v praxi?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

30.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elegán, teréňák, SUV i sportovec v jednom balení - asi takové má být nové kompaktní SUV Mercedesu. Je ale GLA takové i v praxi?

Kvalita jízdy je příliš závislá na typu silnice

Pokud jste si GLA malovali jako pohodlnější alternativu k jízdně nepříliš oslnivé třídě A, raději vezměte nový list papíru a začněte kreslit znovu. Všechno je jinak. Jestliže si někdo kupuje crossover, předpokládám, že nemusí čekat zrovna terénního přeborníka, ale vyšší míru pohodlí by dozajista chtít mohl. Bohužel si nejsem úplně jistý, zda v tomto ohledu bude GLA adekvátním zadostiučiněním. Jízdně totiž překvapuje v docela jiném smyslu.

Na hladkém asfaltu je vše v naprostém pořádku. Skoro bych i Mercedes podezříval z toho, že se s GLA vydal na lov titulu pro nejrychlejšího kompaktní crossover okruhů. Při rychlém tempu se zdá být lépe předvídatelným a dokonce i chvílemi zábavnějším strojem než Áčko. Kdo by o něho čekal velké náklony a nedotáčivost, nedočká se ani v jednom ohledu. Na asfaltu drží jeho podvozek přilepená kola má silnici zuby nehty a nechce si snad nikdy připustit, že by mohl kapitulovat.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 16 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 032Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 17 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 035Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 18 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 036

Navzdory zvýšené stavbě karoserie mu nečiní potíže ani rychlé změny směrů, nemá problém posádku zahrnout i jistou dávkou pohodlí, řidiče těší daleko posunutými limity i neutrálním chováním. Až jsem snad začínal chvílemi nabýval dojmu, že je pro mě GLA jedině příjemným překvapením a že s ním tvůrci opravdu udělali velký pokrok. Brzdová soustava nabízí velmi dobrý účinek i možnost dávkování pedálem, i když výdrž by mohla mít o něco delší. Něco podobného platí pro elektromechanický variabilní posilovač řízení.

Právě díky němu je řízení sice vážně přesné a pracuje i s celkem vhodným převodem, je ale stále nekomunikativní a chvílemi až moc naposilované. Pro valnou většinu uživatelů nebude naprosto žádným problémem a tradičním „mercedesářům“ se bude zamlouvat. O nějaké kapitulaci se dá mluvit až v rychlostech nad 100 kilometrů v hodině, kdy už nabudete odhodlání GLA vyždímat do poslední kapky. U této motorizace by se to však dalo jen stěží zařadit do seznamu nedostatků, jelikož jinak je celková ovladatelnost velmi dobrá. Dobrý dojem snad jen s výjimkou aerodynamického hluku od zpětných zrcátek pokračoval ještě cestou po pěkné dálnici. Koho by napadla aerodynamika jako taková, GLA může příjemně překvapit hodnotou součinitele cx=0,31, kterou se od Áčka zhoršilo zanedbatelně. A čelní plocha také zásadně větší není.

Jenomže stačilo potkat několik rozbitých silnic a GLA se mi rázem vyjevilo v jiném světle. Chování tohoto kusu s AMG paketem totiž výrazně podmiňovala kvalita povrchu. Nevím, zda si Mercedes pomohl tím, že adoptoval řešení dojezdových pneumatik run-flat, s nimiž si BMW užilo mnohé, jen ne nic dobrého. Vsadil bych se, že pro náš kraj to nebyla zcela dobrá volba. O výhře se bavit nemůžeme a tuplem ne s profilovým číslem 45. GLA snad díky velkým kolům, snad i kvůli sportovnímu podvozku prostě není schopné absorbovat příčné spáry s takovou brilancí, jaká by prémiovému crossoveru náležela. Schválně si s ním sjeďte D1 a vsadím se, že budete stavět v půlce na pauzu.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 19 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 039Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 20 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 040Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 21 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 041

Takřka každou výraznější nerovnost nevnímá jen řidič, nýbrž kvůli zcela slyšitelným rázům i zbytek posádky. Nepříjemné je to v zatáčce „ozdobené“ výmoly, ve které se GLA při rychlejším tempu občas vychýlí ze stopy, i při běžném piánku absolvovaném v tandemu s rodinou. Pohodlí zkrátka utrpělo až příliš a to by se u kompaktního SUV stávat rozhodně nemělo.

Po této zkušenosti jsem přesvědčen, že s tímhle konkrétním kusem z asfaltu prostě nesjedu, protože by mi jednak mohly ze zubů vypadat veškeré plomby a druhak by se mohlo stát, že píchnu a po zbytek testu budu nucen jezdit jen minimálně. Zřejmě to bude lepší se standardním podvozkem a menšími koly, jen si stále nejsem jistý, že by si někdo s GLA dokázal jakkoli užít cestu po něčem horším, než je polní cesta. Zadní lichoběžníky s vlečenými rameny na tom nemění skutečně nic.

Připouštím, GLA může umět v terénu s pohonem všech kol doslova psí kusy a nemusí mít vyjma delšího předního převisu závažnější problémy, ale už od podstaty se nemůže cítit tak dobře, jako větší bratři s písmenem G v názvu. Doplňky typu asistentu pro sjezd svahů a off-roadový režim automatu tak zůstávají spíše pozlátkem a heslo „Pocit svobody je nakažlivý“ pouze tím, čím vás bude Mercedes přesvědčovat k nákupu. Uvítat reálně můžete jen lepší krytí podvozku. Co na to řekne motor s převodovkou?

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 22 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 043Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 23 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 044Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 24 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 045

Úspornému turbodieselu automat vyhoví, 4Matic jim notuje

Dnes už poměrně starý turbodiesel 220 CDI z řady OM 651 s objemem 2 143 cm3 býval charakterově i akusticky velmi tvrdým a mnohdy tak nedokázal v menších modelech Mercedesu splnit roli příjemného společníka na cestách. Vypomáhat mu musela až dostatečná izolace mezi kabinou a motorovým prostorem a těšil snad jen nízkým odběrem. Automatická převodovka zase nebyla s to přinést motoru dostatečnou oporu a jízdu v jiném než v automatickém režimu neuměla dobře ani v benzinových modelech. Trochu jsem se tedy děsil, jak se bude toto duo chovat v útrobách malého GLA.

Nakonec jsem vůbec zklamaný neodcházel. Stejně jako v CLA se totiž jedná o docela dobře fungující motor. Navzdory nezměněnému výkonu až 170 koní dokázal kultivovanost zlepšit a nepatřičný zvukový projev slušně utlumit. „Měkkou” ani zcela tichou pohonnou jednotku z motoru nikdo nevyčaroval, ale k charakteru GLA byste zřejmě v ceníku vhodnějšího partnera hledali marně. Je už v podstatě bez podivu, že na mladší konkurenci 20d a 2,0 TDI nestačí dynamikou, ale spotřebou se s nimi minimálně rád pohádá.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 25 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 097Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 26 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 098Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 27 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 099

Nejlépe se projevuje ve středních a o něco vyšších otáčkách (řekněme nad hranicí 3 000 ot./min), slušné fungování ovšem zvládá už lehce na volnoběhem. Pokud ho pobídnete k dravějšímu tempu nemá problém se svižným výletem ani hranici čtyř a půl tisícovek otáček, kde už se jeho naftový hlas začne kabinou přeci jen šířit. Nic nepříjemného to ale není. Překvapivé je, že dokáže zajímavý charakter motoru smysluplně využít i sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT.

Její zpřevodování považuji za jedno z nejlepších, jaké teď Stuttgart vůbec nabízí. Do 100 km/h je schopná postupně naládovat čtyřku a ani ta není nikterak dlouhá. Ve slušné akceleraci tak pomáhá i tento stupeň bez toho, aby se motor dusil, což můžete uvítat třeba při předjíždění klidně z tachometrové osmdesátky. V podobném duchu je nastavená i pětka s šestkou a rychloběžkou na dálnici tedy zůstává pouze a jenom sedmička. Jediné, čím může rušit, je tradiční nesmysl - standardně dodávaný systém start-stop.

Pokud si pamatujete test zmíněného CLA (a pokud ne, najdete ho zde), pak věřte, že dynamicky není tenhle crossover svému bratru zásadně vzdálený, koneckonců liší se jen jinou hodnotou stálého převodu. V manuálním režimu od automatu velkou rychlost změn nečekejte - zejména při potřebě vícenásobného podřazování pádlem - samočinný režim však zvládá nadále zcela bez problémů. Pětku je ve jménu spotřeby schopná naložit už při 45 km/h, ale motoru to až tak nepříjemné není. Věřím, že u 136koňového základu 200 CDI bude tahle situace jiná.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 28 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 054Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 29 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 056Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 30 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 059

Pokud přijde řeč na spotřebu nenechá se ostřílený motor nikým zahanbit. Při 130 km/h na dálnici dokáže díky 2 200 otáčkám odebírat z nádrže pouze šest litrů nafty a pokud zrychlíte na cestovně ideálních 160, pak se vyhoupne hodnota nad stále dobrých sedm. S průměrem 100 km/h jsem bez většího snažení přesně zakončil dálniční část testu a to byl motor ještě relativně syrový. Pokud jsem se snažil o ekologickou jízdu, chvílemi mi na palubním počítači svítila i hodnota 4,5 l/100 km. Opačný extrém při jízdě s plným dlouhodobým využíváním všech 170 koní a hrátkami s převodovkou skončil na 15. Test jsem však přesto končil s dlouhodobým výsledkem 7,1 což mi přijde jako sympaticky skromný apetit - zejména u vozu s pohonem všech kol, který s 1,6 tuny hmotnosti dokáže jezdit rychleji než 200 km/h.

Nejsem sice fandou rozrůstání variant 4Matic, ale v GLA bych se jeho volbě v zásadě nebránil. Pokud odečtu půllitrový (v reálu snad litrový) nárůst spotřeby, 60 kilo hmotnosti a příplatek 76 tisíc, může se GLA 4x4 ve srovnání s předokolkou pochlubit schopností táhnout o 300 kilogramů těžší přívěs (1,8 tuny) a 6 litry palivové nádrže k dobru. Zároveň přidá něco málo na jistotě řidiče a v případě nepotřeby odpojuje zadní nápravu přes lamelovou spojku. Spolupráce AMG na vývoji této generace 4Maticu je znát v plynulosti přenosu výkonu a v takřka neznatelných tocích mezi jednotlivými nápravami. Jeho činnost odhalí řidič v podstatě jen na mokru díky lepší trakci a při jízdě na limitu, kdy je snaha stočit vůz do zatáčky elektronikou citelně větší než u předokolky. Pokud však žádáte kombinaci 4x4 a manuálu, pak u GLA neuspějete.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 31 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 058Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 32 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 069Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 33 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 070

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.