Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

Elegán, teréňák, SUV i sportovec v jednom balení - asi takové má být nové kompaktní SUV Mercedesu. Je ale GLA takové i v praxi?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

30.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elegán, teréňák, SUV i sportovec v jednom balení - asi takové má být nové kompaktní SUV Mercedesu. Je ale GLA takové i v praxi?

Prostornější? Záleží na interpretaci

Interiér jako takový mnoho nového větru do plachet GLA nepřinesl a kdo říká A, B, nebo CLA, nemýlí se ani v jednom případě. Když pomineme těch několik negativ, je převzatá palubní deska včetně veškerých ovladačů, displejů a multimediálního rozhraní jednoznačnou sázkou na jistotu. Mercedes nemusel vymýšlením nových věcí ztrácet čas a všechno tak převzal bez výčitek z ostatních modelů. Zpracování i kvalita použitých materiálů je tedy v této třídě na nejvyšší úrovni, dojem komfortu a luxusu je navozen takřka dokonale. Ostatně i soužití s veškerými ovladači a informačně zábavním rozhraním Comand Online se dostaví během několika kilometrů - ještě aby ne - vyjde vás totiž minimálně na dalších 84 tisíc.

Stejnou pochvalu zaslouží GLA také za slušná sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a červeným prošíváním (třebaže bez bederní opěrky), dále i za pozici za volantem (bohužel koseným, jestlipak už se objevil i v kamionech?) a také za velké množství odkládacích schránek. Vzhledem k tomu, že podrobnější rozbor palubní elektroniky zazněl (v recenzi třídy A), zaměřím se jen a pouze na rozdíly.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 34 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 047Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 35 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 049Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 36 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 050Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 37 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 051

Ty se ostatně omezují jen na verze vybavené pohonem všech kol. Řeč je samozřejmě o dvojici nových tlačítek nad panelem klimatizace. Levým se aktivuje off-roadový režim, který zvládá přizpůsobit odezvu plynového pedálu a chování převodovky mimosilniční jízdě a na centrálním displeji zobrazit náklony vozu ve všech možných směrech. Ten druhý s nápisem DSR umožňuje regulovat rychlost sjíždění svahů v rozmezí 6-18 km/h. Efektní hračka, ale s ohledem na jízdní zážitky si neumím představit, že by zrovna ve voze takové povahy byla pro řidiče něčím, bez čeho by nemohl žít.

Pokud už jste na nové GLA četli nějakou jinou recenzi, zřejmě jste se dozvěděli něco o prostornější kabině než té, co je v třídě A. Možná budu patřit k menšině, ale soudě dle oficiálních rozměrů a dřívějších zkušeností s jeho bratrem, je to pravda ani ne poloviční. Zanedbatelný nárůst šířky karoserie zhltly pouze nabobtnalé blatníky a delší karoserie neposloužila k nárůstu prostoru interiéru ani v podélném, natož pak v příčném směru. Se sedadly se zřejmě nijak nehýbalo a onoho protažení se dočkal pouze zadní převis. Pokud tedy tipujete větší zavazadelník, úvaha je to naprosto správná.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 38 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 061Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 39 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 062Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 40 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 065

Prodloužením ložné plochy o 10 centimetrů a nárůstem využitelné výšky se GLA podepsalo oproti A-Klasse přídavkem 80 litrů, tedy prostorem minimálně pro dalšího člena posádky. S hodnotou 421 litrů tak nyní nabízí sice stále o 40 litrů méně než třeba Audi Q3, ale v podstatě totéž, co umí BMW X1 v základní konfiguraci. Přestože tu nechybí užitečný průvlak na lyže a po sklopení opěráků ani téměř rovná plocha, nemusí se crossover zamlouvat zvýšenou nakládací hranou a už vůbec ne nepříjemnou absencí háčků na tašky. Pod jeho podlahou by navíc nebylo tolik prostoru, nebýt „dojezdového obutí“ a sady na opravu pneumatik.

Plnohodnotnou rezervu pro případ defektu? Nikoliv, tu Mercedes v ceníku nemá. Místo ní vám jako pomocnou ruku poskytne zmíněný run-flat, na němž sice můžete doskákat do servisu. Ale že budou mít na skladě zrovna stejnou značku a rozměr, vám nikdo zřejmě neslíbí. Na druhou stranu kufr objemem už postačí skromnější čtyřčlenné rodině a nabídne i možnost volby elektrického víka (12 tisíc Kč). Na to vše je „obyčejná“ třída A docela krátká.

Jedinou oblastí, kde tedy mercedesí novinka vyjma zavazadelníku převyšuje svůj technický vzor, je oblast hlavy (vpředu takřka o čtyři centimetry a vzadu pak o polovinu této hodnoty). Pokud si ovšem objednáte panoramatické střešní okno, budete o tuto výhodu dokonale připraveni. Vzadu sedící, ale i vyšší než jen průměrný řidič s ní může přicházet i se sedadlem v nejnižší poloze do kontaktu a to se od vozu podobného ražení rozhodně neočekává. Rozhodně ne poté, co si za takový úbytek připlatíte v dobré víře nemalých 37 tisíc.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 41 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 022Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 42 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 053Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 43 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 057Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 44 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 077Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 45 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 060Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 46 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 083

Vpředu však bylo v ostatních směrech prostoru dost. Ti vzadu by mohli za vysokými neskromnými postavami lehce strádat v oblasti kolen, za pidi lidmi možná i v oblasti loktů. Delší cesta se tamtéž absolvovat dá, blahem ale zřejmě nikdo vyjma dětí hýkat nebude. Přeci jednu podstatnější výhodu kabiny nacházím. Nebudu vás déle napínat - spočívá v jednoznačně snadnějším nastupování a vystupování, které je vyvozeno vyšší světlostí. Na druhou stranu kabina na mě působila velmi stísněně a důvodem bylo úzké boční prosklení, velmi tento vjem umocnilo GLA i černým čalouněním střechy.

Řidiči umí vůz znepříjemnit některé chvilky za volantem také nevalným výhledem šikmo vzad. Vzhledem k tomu, že sedíte o pár čísel výše nad silnicí a že střecha zároveň neumožňuje cestování žirafám, není pro šoféra nijak zázračný ani výhled na silnici těsně před vozem. To vše a mnohem více je dle mého soudu až příliš velkou daní za stylovější zevnějšek. Napadá mě tedy rčení o vytrpěné kráse, my se však nyní nebavíme o dámské obuvi ani o hubnutí, nýbrž o prémiovém voze za nemalé peníze.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 47 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 092Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 48 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 093Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 49 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 094

Hrátky s výbavou nesou ovoce, hlavně Mercedesu

Než se dostanu k finálnímu verdiktu, musím vzít v úvahu snad nejdůležitější faktor a tím je samozřejmě pořizovací cena. Základní benzinové a naftové GLA (verze 200) dosahuje na bezmála 750 tisíc korun. Ohlédneme-li se ke konkurenci, pak to není suma, za kterou bychom měli nové medvídě lynčovat. Vezmeme-li ale silnější motor s pohonem všech kol a automatickou převodovkou rázem je start před objednáváním rovnou 935 tisíc a to už zdaleka tak lákavě nezní, třebaže základní výbava by méně náročnějším klientům snad vystačila.

Pokud ovšem budeme brát v úvahu, že GLA je především věcí stylu, pak se se standardem jen tak někdo nesmíří. Velmi pravděpodobně k němu přihodí minimálně metalízu za 18 tisíc a hliníkové sedmnáctky za dalších 16 tisíc. Inteligentní bi-xenony pak přijdou bratru na 43 750 Kč a rázem jsme na milionu, ačkoliv jsme ještě nezamířili dovnitř. Příplatkové sady a linie samozřejmě přidají zvýhodnění balík prvků, avšak stejně to pro mnohé nebude dost. Minimem bude už jen dvouzónová automatická klimatizace za 16 tisíc.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 50 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 021Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 51 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 024Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 52 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 091

V testovacím voze připomínám paket AMG Sport (84 tisíc), devatenáctky (14 tisíc), determální skla (8 tisíc), elektrické páté dveře (12 tisíc), kožený volant (5 500 Kč), panoramatickou střechu (37 tisíc), navigaci (24 tisíc), systém Coman Online (84 tisíc) a asistent jízdy v pruzích (23 400 Kč). Výsledných 1 270 000 korun už najednou tak lákavě nezní, jelikož bychom našly stále mnoho věcí, které by si příplatek zasloužily.

Dalo by se to akceptovat u automobilu, který bude reálně zajímavější než třída A, jehož záběr schopností bude širší a vnitřní prostor o něco větší. Tady se mi ale bohužel zdá, že jde jen o snahu prodat existující kus techniky za ještě vyšší cenu než předtím. Pokud to někomu za těch padesát tisíc korun stačí, pak mu to ale nebudu nikterak rozmlouvat. A že se jich najde. Jen v březnu, kdy Mercedes zahájil prodej na českém trhu, přišlo si pro GLA třicet zákazníků.

Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 53 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 074Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 54 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 088Test Mercedes GLA 220 CDI: univerzálně neuniverzální - 55 - Test Mercedes GLA 220 CDI 4M 2014 064

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.