Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mini Cooper S 5D: zase více BMW a zase méně Mini
26.3.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Pár dveří navíc si vyžádal protažení vozu i odvahu čelit dalším soupeřům. Ano, Mini stále výtečně jezdí, ale postupy BMW už reflektuje až běda.
Přehled kapitol
Trochu změkl, ale jezdit pořád zvládá... na výbornou
V úvodu jsem čtenářům naznačoval, že minimálně třídveřové Mini bez zvýšené světlé výšky stále patří mezi jízdní etalony, které rozdávají radost všem, co nemají rádi jen prosté přesuny z místa A do místa B. Na seznamu jeho priorit se nadále nachází zábava, kterou rozsévá v rapidně vyšší míře než většina aut podobné velikosti. Takové Clio RS už dnes není, co bývalo a troufám si říci, že s pěticí dveří mu dává tahle novinka docela slušně na zadek - alespoň, co se týče zapojení řidiče do děje. Není to přitom jen zásluhou precizně fungující manuální skříně s adekvátně vymezenou kulisou a akurátně dlouhými drahami, velkou zásluhu na tom má její podvozek a vysoká tuhost karoserie.
Na rozdíl od Francouze, který se díky standardně dodávaným pěti vstupním otvorům dá považovat alespoň za vzdáleného konkurenta, či cenově a dynamicky velmi podobného (i když také podstatně praktičtějšího) Golfu GTI, nabízí Mini poměrně velkou hravost, kterou ani v pětidveřovém vydání naštěstí nepozbylo. Jednak je ve vysokých rychlostech díky většímu rozchodu kol ještě stabilnější a méně nedotáčivý a druhak také o mnoho tišší a ještě rychlejší. Pokud mu ale bude i nadále něco vytýkáno, pak bych si bez větších obav vsadil na tužší podvozek ne zcela vhodný na typickou českou silnici.
Předně vám řeknu, že na jízdy po městě bude jednoznačně vhodnější varianta s adaptivními tlumiči nabízená na přání za 13 tisíc korun, která disponuje i měkčím nastavením. Tahle, jenž se takovou funkcí pochlubit nemohla, totiž na určitých typech nerovností přenášela do kabiny občas rázy a pro posádku v kombinaci s tužšími bočnicemi pneumatik ne vždy přinesla ty nejpříjemnější pocity. Přesto mu šlo skrývat nedokonalosti vozovky o poznání lépe než ministru Babišovi neschopnost mluvit normální češtinou. Nebudu vám tedy tvrdit, že jde o kostitřas, ale pokud čekáte žehličku spravující jámy na mamuty, nadšení nadále nebudete, protože podvozek je jednoduše naladěn na sportovnější notu.
Jedině tak ale svede obstojně fungovat při ždímání maximálního potenciálu motoru, což zvládá doslova s brilancí sobě vlastní. Nebýt těch pneumatik šíře značky „podvyživené“, které měly problémy přenášet výkon motoru i za sucha, dalo by se mu snad pro jeho přilnavost říkat i Pattex Superfix. Skutečně takovou dávkou přilnavosti vládne jeho přední náprava. V součinnosti s vysokou ochotou tlačit se samovolně i v proklatě utažených zatáčkách k apexům jde také chování zadní nápravy, která pomáhá při jízdě na hraně hezky vykružovat oblouky. V kategorii „skandinávský drift“ Mini nadále bez debat vládne..
Můžete ho ve velmi vysoké rychlosti házet do zatáček a on se s tím vždycky bude schopen statečně poprat, provést vás celou zatáčkou bez dramatických pohybů ústící ve ztrátu kontroly nad vozem či nedotáčivý smyk. Tahle předokolka se vám aktivním chováním zádě snaží pomoci nasměrovat se správně pod brzdami do zatáčky a je mu docela jedno, jakou jedete rychlostí. V tomto ohledu vám zábava ani jakákoliv agilita chybět rozhodně nebude. Velký díl na tom nese také tuhost karoserie, jíž vpravdě ve srovnání s třídvířkem trošku ubylo. Stále je jí ale vcelku naprostý dostatek, stejně tak i schopnosti operovat s vozem dávkováním plynového pedálu, přičtěte si delší rozvor a máte ještě delší čas na to chytat v extrému vás předbíhající záď. Mini vás ale ani na nerovnostech nebude chtít vysypat na roletě ven do škarpy.
Výraznější problém bych tak v podstatě spatřoval jen v elektrickém posilovači řízení nahrazujícím hydraulické řešení jeho předchůdce. Popravdě patří rozhodně k těm lépe nakonfigurovaným variantám současného automobilového světa, přesto se nelze zcela zbavit pocitu, že znamená poměrně hodně ztráty interakce s celým vozem. Strmost nebo přesnost nejsou na seznamu negativ, ale cítění, kdy vás předchůdce při velké dávce plynu občas zatáhl varovně za volant tady prostě nezažíváte ani v nejmenším, pročež progresivní účinek také nebudou řidiči jen pochvalovat. Pokrok zkrátka vypadá jinak.
Co se však týče brzd, na seznamu stížností se nacházet nebudou - ani dávkováním, ani účinkem. Problém utahat je máte i při vulgárním zacházení. V mnohém si tedy nezadá ani s tou nelepší smetánkou nejlepších hot-hatchů s předním pohonem, které si v současnosti za tuhle cenu můžete pořídit. I zcela běžný řidič by snad ocenil jen o něco lepší odstínění hluku od pneumatik, jaký se kabinou začíná šířit v rychlosti nad 160 km/h. Suma sumárum, nakonec to nedopadlo pro Mini tak špatně, jak se mohlo zdát na začátku testu. I když ceny staví tohle auto vzhledem k jeho velikosti stále do kategorie nejluxusnějšího zboží...
Za vše si nechává pořádně zaplatit
Rozhodně jste zaregistrovali zmínku o tom, že se tohle Mini cenově přibližuje Golfu GTI, který je považován za plnohodnotné a rozhodně ne cenově nejvýhodnější ostré hatchbacky. Ano, je to pravda. Už základní třídvířko nedává svojí kůži nikomu za levno a pětidveřová varianta je ještě o 23 400 korun dražší. Asi jste už pochopili, že osobně bych designově méně atraktivní auto za takový příplatek s ohledem na napsané nevyměnil, ale v relativních číslech takový příplatek bude pro mnohé zájemce o Mini jistě lákavý.
Přesto je třeba počítat s tím, že s jídlem roste chuť a v tomto případě i rapidně pořizovací cena. V základu stojí pětidveřový Cooper S ještě docela nezcela odpudivě vypadajících 650 tisíc, avšak pokud zatoužíte po vozidle z fotografií, připravte se na příplatek rovnající se minimálně základní ceně jedné nové Fabie. Stylovka, jakou Mini touží od počátku být, si totiž nechá zaplatit za každou prkotinu počínaje pruhy na kapotě (3 tisíce), nebo černou střechu s chromovými detaily karoserie (4 tisíce) a korespondujícími kryty zrcátek (2 400 Kč). Ještě se tedy ani neposunete do interiéru a spolu s tónovanými okny platíte přes 20 tisíc korun navíc.
Pokračuje to zrcátky s tlumením odrazivosti (10 696 Kč), uvnitř antracitovým čalouněním stropu (4 264 Kč), výhřevem předních sedadel (7 748 Kč) nebo zadními parkovacími čidly (9 334 Kč). Můžete ale také sáhnout ještě po lepším audiosystému Hraman Kardon (21 086 Kč), head-up displejem (13 338 Kč) nebo paketu Chili s automatickou klimatizací, jízdními režimy, dešťovým a světelným senzorem, kombinací čalounění „látka/kůže“, výškovým nastavením sedadla řidiče, koberečky, palubním počítačem a ambientním osvětlením (72 098 Kč).
K tomu nakonec přidejte LEDková přední světla (21 086 Kč) a stejně provedené mlhovky (21 086 Kč), popřípadě navigaci, tempomat a loketní opěrku (45 136 Kč) a rázem jste na dohled milionu… Za to už se dají koupit podstatně praktičtější auta vyšších tříd, klidně i relativně slušně vybavený Passat, se kterým můžete jezdit proklatě dlouhé cesty levněji a podstatně pohodlněji, s celou rodinou. Vím, tady jde o styl a za ten se platí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva