Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Nissan Qashqai 1,6: černá ovce i bílá vrána
24.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nejslabší Qashqai vypadá, jako by byl načapán na hranici mezi SUV a hatchbacky a dostal se do situace, kdy neví, jestli tam, nebo zpátky.
Přehled kapitol
Nevěřte na klišé
Oblíbeným argumentem těch, kteří považují kategorii crossoverů za všestranné dobro, je to, že lze s nimi kromě jiného jezdit skoro jako s běžným osobním autem. Viděno touto optikou by se měl Qashqai na silnici chovat zhruba na úrovni Volkswagenu Golf nebo Fordu Focus. Překvapivým rozuzlením pro všechny, kteří to budou náhodně, omylem nebo zcela záměrně zkoušet i na limitu, bude, že to dokáže, ale jen do první zatáčky. Nenechte se tím samozřejmě zviklat, na poměry svého segmentu Qashqai není špatný vůz, ale na fyziku zkrátka omluvenku nedostal. Takže když máte pod sebou auto s o devět centimetrů větší světlou výšku a téměř o čtrnáct centimetrů vyšší karoserii (nemluvě o delších dráhách pružení) než VW Golf, navzdory multi-linku na zadní nápravě se to někde projevit musí.
Nejdříve tedy určitě v náklonech. Qashqai možná ani nemá skutečnou snahu lehnout si v zatáčce na bok, ale jak sedíte na tom bidle, všechno se zdá být i v menších rychlostech mnohem dramatičtější. Ochota pokládat se do oblouků přitom není marná, podvozek nesoucí lehký motor dokonce výtečně potlačuje nedotáčivost, jenže měkké pružiny způsobují na nerovnostech vlnění a tlumiče místo poddajné komprese a důrazného odskoku předvádí pravý opak. Při naběhnutí na krátkou ostrou nerovnost jsou prkenné a tak se primárně zezadu ozývají rány. Okamžitý kontakt kola ze silnicí ale také nezajistí, a proto má karoserie tendence zhoupnout se.
Spojení nespojitelného
Klíčovou nevýhodou Nissanu přitom není fakt, že jde o důkaz, že se běžným hatchbackům prostě nevyrovná, tohle každý normální člověk předem vytuší nebo záhy pochopí, ale spíše to, že mladší konkurenti se ve stejných situacích chovají lépe. Mitsubishi ASX, Škoda Yeti nebo VW Tiguan jsou tiší a jejich kvalita jízdy lepší.
Qashqai si moc nepomůže, ani když se podíváme na zbytek techniky. Elektrický posilovač řízení snad má i slušný odpor, věnec dobrý průměr, tloušťku a na dotek vcelku věrohodnou napodobeninu kůže, ale točení volantem je stejně inspirativní jako Babicovo kulinářské umění.
S motorem se to má trochu jinak. Během pěti minut dokáže zalézt pod kůži každému, kdo má jen trochu rád atmosférické motory, jenže do těžkopádného Nissanu Qashqai se beznadějně nehodí. Abyste i s řidičem 1,4 tuny vážící vůz donutili k alespoň trochu záživné reakci, nesmíte nechat otáčky spadnout pod 3 000 ot./min. Zátah čtyřválce není lineární a při 3 500 otáčkách cítíte, že se probere podruhé, aby pak rafička otáčkoměru ochotně letěla za doprovodu až nepatřičně jadrného a možná poněkud hlasitého zvuku až k 6 800 otáčkám.
Je to sice uspokojivé, jenže naprostá většina majitelů crossoveru či SUV takto nejezdí a když, tak jen výjimečně. V každodenním provozu je vítanější nenucenější způsob dodávky výkonu a to Qashqai 1,6 neumí především proto, že se jej v poměru ke hmotnosti a v nízkých otáčkách moc nedostává. V těch vyšších by i byl, ale za cenu jedenácti litrů na sto, pročež možnost připlatit si za systém stop-start teoreticky šetřící pár deci vychází stejně smysluplně, jako šaman vzývající bohy deště v tropické bouři.
Mnohem smysluplnější by byla šestistupňová manuální převodovka s rychloběhem, která by při cestování konstantními rychlostmi na větší vzdálenosti rozhodně ušetřila snáze zaznamenatelný objem paliva a hodila by se nejen pro spotřebu. Pětistupňový manuál v Qashqai je jedním slovem tristní. Zadrhává, snahu o svižnější řazení doprovází podivné křupavé zvuky, je nepřesný a vůbec. Takhle „chlapsky” snad už nefunguje ani převodovka v Navaře.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva