Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Meriva 1,7 CDTI 96 kW: minimax k nepřeslechnutí
26.10.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek
Zálusk na trůn mezi malými MPV má dnes kde kdo, Meriva ale nabízí něco navíc. Stačí netradiční otevírání dveří na uchvácení dominance?
Přehled kapitol
Naftové vzpomínky na PD
Nabídka motorizací Merivy se až na výjimku v podobě základní atmosférické jedna čtyřky (74 kW) nese v přísném diktátu turbotechnologie. Benzínové výkony výrobce vyjma zmiňovaného základu tahá ze šestnáctiventilové čtrnáctistovky (88 a 103 kW), dieselové minimum obstarává agregát o objemu 1,3 litru (55 a 70 kW), my jsme však v naftové sféře jezdili s tím nejlepším, tedy motorem 1,7 CDTI s 95 kW ( k mání jsou i slabší modifikace se 74 nebo 81 kW).
První dojem přesto nebyl zrovna optimistický - naftový čtyřválec za studena lomozil jako TDI v devadesátých letech a co je horší, pověstné nýtování s příliš neztišilo ani po ohřátí. Konstruktéři přitom dělali, co mohli, aby navenek i dovnitř projev maximálně zkultivovali, což je patrné z množství izolačního materiálu pod koberci i v dutinách předních blatníků. Zajímavé je, že vnější dojem je ve výsledku kulturnější než poslech zevnitř. Po sebemenších vibracích přitom není ani památky.
Jízdní praxe bohužel odhalila nepříliš velkou uživatelskou vstřícnost papírově nadupaného motoru. Pes je zakopán ve výrazné turbodíře dlející mezi volnoběhem a 2 000 otáčkami. Do nějakých 1 750 otáček vám motor bezostyšným chvěním a totální absencí chutí do života dává jasně na srozuměnou, že by radši zdechl (což se mu okolo 1 000 ot./min. také nezřídka podaří), až na touto hranicí přichází náznak oživení následovaný nad dvoutisícovou hranicí výživným kopancem. Na rozdíl od starých „tédéíček“ motor v Merivě naštěstí zatahuje v poměrně širokém rozsahu a bez známek výraznějšího vadnutí jej dokonce lze protočit i 500 otáček do červeného pole. To se však bavíme o plném využívání výkonového potenciálu, běžnému jezdění už popsaná charakteristika svědčí o poznání méně, neboť pro dostatečnou dynamiku je nutné motor neustále udržovat v režimu nad 2 000 otáček, zpátky ni krok. Bdělost je tak nutné zachovávat například při snaze o bezpečné předjíždění, protože ani 1 900 obrátek vám pro svižnou akceleraci rozhodně stačit nebude.
Meriva je obligátně k mání se šestistupňovými převodovkami v ručním i automatickém provedení, které je v případě zájmu o naftu k mání pouze v kombinaci s nejslabší jedna sedmičkou. My jsme jezdili s manuální klasikou a výsledné dojmy jsou spíše průměrné. Šaltpáka má poměrně dlouhé a méně přesné dráhy (zejména u prvních třech stupňů), na druhou stranu se v kulise pohybuje docela snadno a také převodování nesnese větších výhrad. To už platí méně o spojce, jejíž vzhledem k charakteru vozidla zbytečně tuhý chod bude nejen křehkým bytostem při popojíždění v dopravních zácpách nemálo ztrpčovat život.
Zatím jsem pohonné ústrojí testované Merivy zrovna dvakrát nepřechvaloval, co však nadopovanému dieselu nelze upřít je velmi příznivá spotřeba paliva. Auto jsem přebíral s dost těžko uvěřitelným údajem 5,5 litru na sto na palubním displeji, při ojedinělé náladě k vyloženě spořivé jízdě jsem ale seznal, že není nereálné tento průměr udržet, ba dokonce mimo město i ještě trochu srazit. Při hmotnosti a výšce karoserie to vůbec není špatné, jakkoliv firemní tabulky zůstávaly zejména v případě kombinovaných hodnot v reálu poněkud z dostřelu. Dálniční limit znamenal 2 500 otáček a stále krásných 5,7 litru, ve městě se při klidném zacházení odběr šplhal k sedmi a půl litru. Kombinace se ve svižném jízdním podání s udržováním motoru v akceschopných otáčkách ustálila na 6,8 litrech. Podotýkám, že jsem za celou dobu jezdění nepociťoval potřebu jezdit s Merivou nějak skutečně brutálně - potom by jistě nebyl problém dostat spotřebu přes deset.
Jízdní vlastnosti na výbornou
Když tak člověk shlíží z vyvýšeného pracoviště za volantem, z jehož úhlu vzhledem k šoférovi se vám i v jeho nejnižší poloze odkrvují ruce, stěží by ho napadlo, že se Meriva řídí navýsost příjemně - samozřejmě vzhledem k charakteru dané automobilové kategorie. Konstruktérům od Adama Opela se totiž podařilo dorovnat naladění podvozku na úroveň, jakou bychom čekali spíš od Fordu. Meriva posazená na sedmnáctkových kolech se velmi dobře vypořádávala i s většími nerovnostmi, které podvozek absorboval s jistotou reprezentativního sedanu střední třídy, do kabiny navíc nepronikaly žádné větší hlukové rázy.
Vysoce hodnotnou nabídku má Meriva i pro řidiče se sklony k dynamickému stylu jízdy. V zatáčkách nejsou navzdory výšce karoserie příliš patrné její náklony a vrozená nedotáčivost se dostavuje mnohem dál, než by i optimista čekal. Docela příjemně mě překvapilo také řízení, které je na poměry „empévéček“ nezvykle strmé a k rukám řidiče pronikne tu a tam i něco víc než jen zpráva o tom, že se přední kola právě smýkají ve vyjetých podélných kolejích. Ne, že bych si tedy odpoledne vzal volno z práce a vyrazil s Merivou do omezení zdolávat oblíbenou zatáčkovitou trať, jistota jejího chování v mezních situacích však nese známku vysoké kvality včetně taktních zásahů vypínatelné stabilizace.
Malý-velký Opel přitom uspokojí i mnohem méně náročné milovníky klidné rodinné jízdy. Na jemně zvlněných vozovkách českého venkova s horším povrchem jsem dokonce zaznamenal i velmi příjemné jemné pohupování, prostě opravdu pohoda. S Merivou se proto komfortně cestuje i vysokými dálničními rychlostmi, kde velmi dobré odhlučnění kabiny (resp. podvozku) zdatně navozuje dojem mnohem menší rychlosti než, jaká je skutečnost. Při takové péči o akustickou pohodu je dvakrát škoda, že jediný nepříjemný hluk frenetického naftového vrnění line z motorového prostoru - víc odizolovat už ho ale v únosných nákladech zřejmě nešlo.
Co je naopak na dálnici nesmírně potěšující, je funkce pozvolného restartu tempomatu. V praxi tak motor po stisknutí příslušného tlačítka nezačne prudce upalovat do otáček, ale akceleraci zpět na stanovený limit „plechový řidič“ rozkládá do mnohem delšího časového úseku. Menší radost už jsem měl z brzd resp. jejich nevyzpytatelného účinku. Na sešlápnutí pedálu po většinu času reagovaly nebývale zprudka a o nějakém rozumném dávkování bych v tomto případě snad ani nehovořil. Polemizovat by se dalo i o trvanlivosti brzdného účinku u plně naloženého auta. Meriva má podobně jako většina nových Opelů elektrickou parkovací brzdu, jejímž příslušenstvím byl v našem případě i „hill-holder“ pomáhající méně zkušeným řidičům s rozjezdem do kopce.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva