Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník

(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník

24.8.2013 | Pavel Janda | 21 příspěvků

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.

Solidní jízdní komfort

Nevím, jak moc bude pro potenciální zájemce o 2008 zajímavý fakt, že auto dokáže až s nadšením odrážet pokusy řidiče přivézt jej do úzkých, zanedbat to ale nelze. I pokud neplánujete s tímhle modelem provádět nějaké silniční výtržnosti (což tak nějak očekávám...), určitě vám nebude proti mysli, že se dokáže s nadhledem vypořádat s hraničními situacemi. Aktivní bezpečnost je pořád cennější než ta pasivní a u 2008 ji jdou na ruku i jiné záležitosti - třeba schopnost opakovaně zpomalit z rychlostí až kolem 200 km/h k nule bez toho, aniž by brzdy dávaly najevo zásadnější známky vadnutí.

Zajímavější ale přesto jistě bude jízdní komfort, který je u 2008 na solidní úrovni. Už jsme probírali motor, který je slyšet jen v extra vysokých otáčkách, též naladění podvozku vychází pohodě vstříc. Tento stav panuje i do vysokých rychlostí, kdy se ale přinejmenším u testovaného exempláře přidal do hry nevelký, ale také nepřeslechnutelný aerodynamický hluk slyšitelný hlavně od panoramatického okna. Nevím, jak se 2008 bude v tomto ohledu projevovat bez něj, věřím ale, že to bude hodně dobré. Ono to totiž ani s ním vysloveně špatné nebylo.

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 43 - Test Peugeot 2008 16 VTi 029Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 44 - Test Peugeot 2008 16 VTi 030Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 45 - Test Peugeot 2008 16 VTi 031

Tak trochu jsem dosud obcházel terénní schopnosti vozu, ne však nutně proto, že by byly úplně nulové. Vůz je přece jen vyšší, podvozek je relativně poddajný a i když pohon předních kol toho moc nesvede, alespoň volič jízdních režimů se z něj snaží vytáhnout více. Protáhl jsem 2008 alespoň pár lesními a polními cestami či staveništi a musím říci, že minimálně po stránce komfortu zvládá i tyto podmínky slušně. Lesní cesta s vyjetými kolejemi, tam je jako doma.

Nic více nečekejte, ale ony jízdní režimy úplně k zahození nejsou. Sice to trochu připomíná další pokračování seriálu „pleteme s exkrementy”, neboť systém pouze různým způsobem pracuje s přibrzďováním hnaných, popř. i nehnaných kol. Jenže i podobné aktivní chování je lepší než tupé reakce elektronické stabilizace - někdy to pomoci může.

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 46 - Test Peugeot 2008 16 VTi 034Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 47 - Test Peugeot 2008 16 VTi 037Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 48 - Test Peugeot 2008 16 VTi 056

A vlastně proč ne

Musím říci, že Peugeot 2008 mě příjemně překvapil. Podobný stav je nutně dán skromnými očekáváními, nebylo by ale fér říci, že 2008 dělá dobrý dojem jen za takových okolností. Je to zkrátka velmi dobře fungující auto, které na malých základech dokáže vykouzlit velice slušnou využitelnost. Na místě otce rodiny s menšími dětmi, který má na nový vůz relativně omezený rozpočet, si jej dokáži představit jako velmi uspokojivou volbu pro řidiče i pro pasažéry. Auto navíc není tak velké, aby bylo neefektivní při sólo-jízdách a svou snadnou ovladatelností a manévrovatelností nebude proti mysli ani řidičsky obvykle méně nadané manželce, která jej může bez problémů užívat. Je to takový malý univerzál, který se navíc nenechá vyvést z míry ani v blízkosti extrémů - je dosti komfortní, aby zvládl mizerné české cesty a můžete jej přitom vzít i pořádně úst, když někdy budete sami spěchat třeba do práce.

To není špatná sada vlastností a je třeba dodat, že Peugeot za tohle auto nechce moc peněz. Testovaná specifikace s řadou příplatků sice úplně levná nebyla, tak už to u novinářských aut chodí, i levnější verze by ale většinu zmíněného zastat měly. Nečekejte ode mne, že vám podobné auto budu vnucovat, ale nakonec říkám - proč ne? Pokud se vám 2008 zamlouvá, nenarazil jsem při tradičně nesmlouvavém testování od (v případě 2008) nesmyslného silničního řádění až po cesty s dětmi na koupaliště na funkční nedostatek, který by pro koupi tohoto vozu měl být blokující.

Znamená to tedy, že takový crossover je vlastně dobrý nápad a můj přístup k nim ničím nepodloženým odporem? To bych neřekl. Peugeot 2008 funguje, zcela nepochybně, nemusel ale vypadat jako Hugo z hor, aby to dovedl. Podobně poddajný podvozek lze ještě snáze dopřát 208 (nechápu, proč jej, krom GTi, nemá), podobný vnitřní prostor jakkoli zvětšenému autu, které mohlo zůstat klasickým MPV a takto bych mohl okomentovat každou pozitivní vlastnost. Na těchto vozech mi zkrátka nutně nevadí jejich funkční projev, ten může být dobrý, ale ona faleš, hra na něco, čím nejsou. Já prostě nechci cestou s dětmi na ono koupaliště vypadat jako domestikovaný Vinnetou, kterému vadnou jeho barevná péra už momentě, kdy se z dáli ozve první výstřel. Takovému člověku přitom Peugeot nic nenabízí, není žádná praktičtější 208 nehrající si na SUV, prostě není.

Jestliže vám ale tohle nevadí, není důvod se 2008 bránit, je to dobré auto. Sám mám ale ve zvyku kupovat si džíny bez blyštivých cvoků a vlajících třásní...

Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 49 - Test Peugeot 2008 16 VTi 007Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 50 - Test Peugeot 2008 16 VTi 080Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník - 51 - Test Peugeot 2008 16 VTi 185

Cena

Základní cena vozu (2008 1,2 Access): 300 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (2008 1,6 VTi Allure): 406 000 Kč (kompletní ceník)

Technické údaje

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 88 kW (120 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 160 Nm při 4 250 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová přímo řazená převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,7 l
Mimo město: 4,8 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 159 mm
Šířka: 1 739 mm
Výška: 1 570 mm
Rozvor náprav: 2 537 mm
Provozní hmotnost DIN/EU: 1 195 kg/1 270 kg
Užitečná hmotnost: 374 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 360 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 194 l

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše