Test Peugeot 301 1,6i: stroj času

(+ video) Tak přece jen existuje. Peugeot 301 je vážně skvělou příležitostí, jak se vrátit asi o 15 let zpátky do historie. Se vším dobrým i zlým.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času

21.11.2012 | Pavel Janda | 27 příspěvků

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Tak přece jen existuje. Peugeot 301 je vážně skvělou příležitostí, jak se vrátit asi o 15 let zpátky do historie. Se vším dobrým i zlým.

Rebela bez příčiny krotí jen svéhlavé ESP

Kdyby v 301 fungoval jen motor, bylo by to pro jakékoli pozitivní pocity málo. Ono v něm ale po jízdní stránce funguje prakticky všechno a to opravdu bez ohledu na to, jak budete s autem zacházet. Nemám přitom pocit, že by se o to v případě určitých režimů někdo v rámci vývoje snažil, ono to jen vyplynulo ze základních technických technických vloh 301, zejména pak její už zmíněné nízké hmotnosti.

Tohle auto, jednoduchý, očividně laciný sedan podivných tvarů koncipovaný primárně proto, aby za pár juanů udělal pomyšlení čínským vesničanům, můžete klidně „vzít huby” na technické okresce a on vůbec nebude protestovat. Podvozek je naladěn měkčeji, ale do nějakých extrémních náklonů neupadá a ani při jízdě na omezovači rychlosti se na rozhoupaném povrchu nenechá rozhodit. To vůbec není samozřejmé, jenže setrvačné tendence jeho lehké konstrukce jsou prostě o mnoho menší, než je obvyklé. Vůbec nepochybuji o tom, že pro podobné využití 301 nikdo ani omylem nekoncipoval, jenže auto je prostě lehké a jen s rozumně naladěným podvozkem si nechá líbit vše, co dovolí jeho dynamický potenciál. Možná za metou 188 km/h kapituluje, proto onen omezovač, ale to nemohu vědět, tak o tom nespekuluji. V dané situaci mi přijde být spíše zbytečným limitem dynamických možností, jakkoli nepochybuji, že 99,9 % kupujícím bude úplně ukradený.

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 25 - Test Peugeot 301 16i 034Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 26 - Test Peugeot 301 16i 029Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 27 - Test Peugeot 301 16i 033

A nejde jen o podvozek, hodně si nechají líbit i brzdy a všemu asistuje slušná ovladatelnost. Řízení sice nespadlo z Marsu, ale až na probíraný výkus ve volantu problémy nedělá, spojka je v pořádku, o převodovce jsme mluvili a o plynu jakbysmet. Jet s 301 1,6i pilu prostě jde a jde to dobře. Přiznám se - já jsem za volantem tohoto auta i bavil, ta jednoduchost, snadnost, čitelnost, nezdolnost... Vůz má na zadní ose bubnové brzdy, tedy něco, co se dnes nemontuje už ani na jízdní kola, přesto ubrzdil prakticky vše. Ne tolik, co třeba Rapid TSI, ale to už se bavíme hranici mezi extrémní a mozku-prostou jízdou, pro normální využití nemají brzdy žádný okusitelný limit.

Jenže všechno má svoje „ale”. U 301 je to stabilizační systém, který je standardem a v rychlostech nad 50 km/h se nedá vypnout. Znovu - vím, že to bude trápit možná jednoho majitele z pěti set, ale zmínit se o tom musím. ESP sice není naladěno úplně špatně, ani do dost rychlé jízdy obvykle nesahá, někdy si ale sáhne a to dost nevhodně. Je přecitlivělé zejména na vrtochy zádě, která má tendenci se pod brzdami odlehčovat a cestou do zatáčky vám pomáhat lehkým předbíháním přídě. To je fajn, jenže to se ESP nelíbí a ve vyšších rychlostech hodí na auto takovou deku, že z ladného průjezdu je najednou hadí pohyb, který navíc nejde ani regulovat plynem. ESP rádo a často (i při pouhých náznacích vrtošení zádě) odpojuje přívod paliva a znovu jej zapojuje jen velmi neochotně. Může se vám tak někdy stát (třeba při počátku ostřejšího předjížděcího manévru, ne nutně při nějaké divoké jízdě), že motor najednou pár desetin sekundy, možná i déle, prostě nereaguje a vy s tím nemůžete nic dělat.

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 28 - Test Peugeot 301 16i 056Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 29 - Test Peugeot 301 16i 055Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 30 - Test Peugeot 301 16i 059

ESP je evidentně staršího data zrodu, takhle už stabilizační systémy pár let nefungují. Mě by to bylo celkem ukradené, kdyby systém šel vypnout. Nikdy jsem nepochopil smysl nevypínatelné stabilizace a nepřejdu jej mlčky ani v případě tohoto auta. Kolik zákazníků získá Peugeotu taková fíčura? Existuje snad někdo, kdo řekne „tohle auto si nekoupím, protože ESP jde vypnout”? Ne, dozajista ale existují tací, kteří si jej nekoupí, protože vypnout nejde. Je to čistá ztráta bez jakéhokoli zisku, zvlášť u systému, který má mouchy, jako tento. Jedinou podstatnou vadu při aktivním jízdě si 301 způsobuje sama svou vlastní elektronikou, není to škoda?

Překvapivě kvalitní jízda

Zajímavější pro většinu zákazníků ale asi bude pohled na klidnější jízdu a to, jak ji 301 zvládá z hlediska komfortu nebo ještě lépe jakési příjemnosti. Na jednu stranu musím říci - nalaďte se na lacinou vlnu a akceptujte levný interiér a podobné záležitosti, tohle autu nikdo neodpáře a víte o tom i za jízdy. Jenže pokud budete sledovat čistě jízdní záležitosti, není na tom 301 vůbec zle.

Předně je třeba říci, že onen laciný interiér, když už nic jiného, držel pohromadě. Ano, auto mělo najeto stovky kilometrů, takže je otázkou, jak bude vypadat s větší porcí ujeté vzdálenosti, v případě tohoto testu ale nevydával žádné zvuky typu skřípání či drnčení. Čistě ušima byste prostě ony lacinosti nezaznamenali vůbec.

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 31 - Test Peugeot 301 16i 050Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 32 - Test Peugeot 301 16i 047Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 33 - Test Peugeot 301 16i 051

Dále musím podotknout, že jednoduchý interiér v docela velkém autě znamená i slušný vnitřní prostor. Do auta jsem se bez větších potíží naskládal čtyřikrát (popáté už bych se nechal doma, místo vzadu uprostřed není prima plácek pro výlet) a ačkoli všechny zmíněné záležitosti okolo nevytvářely pocit francouzského Bentley Continental a také pozice na sedadlech byly trochu komplikovanější, po stránce prostoru si opravdu nebylo na co stěžovat.

Na relativně kvalitní jízdě mají ale lví podíl dvě jiné vlastnosti - malý aerodynamický hluk, který ani na omezovači rychlosti neruší a měkčí a relativně tichý podvozek. Říká se všeho do času, u podvozku je limitem hlavně nepořádek na silnici (neodhlučněné podběhy vám protáhnou ušiska) a větší nerovnosti. Ty malé podvozek odfiltruje fakticky, zvukově a i jakž takž drží stopu, ale pokud si děláte čáku na řádění při přejezdu příčných prahů, máte smůlu. Jednodušší konstrukce zejména zadní nápravy už na to nemá, dočkáte se otřesu, rány i citelného odskoku.

Hovořit o 301 v tomto smyslu je ale těžké. Na jednu stranu za jízdy sakra dobře víte, že špička je mezi podobně velkými auty jinde a dokáže naráz spojit jistější podvozek s větším kvantem komfortu a ještě vás nezatěžovat interiérem z učebnice low-costu. Na druhou stranu je ale třeba si říci, cena 301 začíná na 220 tisících Kč a uvnitř má místo pro čtyř dospělé. Vzhledem k tomu je její jízdní projev jednoznačně nad očekávání dobrý.

Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 34 - Test Peugeot 301 16i 077Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 35 - Test Peugeot 301 16i 076Test Peugeot 301 1,6i: stroj času - 36 - Test Peugeot 301 16i 095

Diskuze 27 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.