Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 301 1,6i: stroj času
21.11.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Tak přece jen existuje. Peugeot 301 je vážně skvělou příležitostí, jak se vrátit asi o 15 let zpátky do historie. Se vším dobrým i zlým.
Přehled kapitol
Rebela bez příčiny krotí jen svéhlavé ESP
Kdyby v 301 fungoval jen motor, bylo by to pro jakékoli pozitivní pocity málo. Ono v něm ale po jízdní stránce funguje prakticky všechno a to opravdu bez ohledu na to, jak budete s autem zacházet. Nemám přitom pocit, že by se o to v případě určitých režimů někdo v rámci vývoje snažil, ono to jen vyplynulo ze základních technických technických vloh 301, zejména pak její už zmíněné nízké hmotnosti.
Tohle auto, jednoduchý, očividně laciný sedan podivných tvarů koncipovaný primárně proto, aby za pár juanů udělal pomyšlení čínským vesničanům, můžete klidně „vzít huby” na technické okresce a on vůbec nebude protestovat. Podvozek je naladěn měkčeji, ale do nějakých extrémních náklonů neupadá a ani při jízdě na omezovači rychlosti se na rozhoupaném povrchu nenechá rozhodit. To vůbec není samozřejmé, jenže setrvačné tendence jeho lehké konstrukce jsou prostě o mnoho menší, než je obvyklé. Vůbec nepochybuji o tom, že pro podobné využití 301 nikdo ani omylem nekoncipoval, jenže auto je prostě lehké a jen s rozumně naladěným podvozkem si nechá líbit vše, co dovolí jeho dynamický potenciál. Možná za metou 188 km/h kapituluje, proto onen omezovač, ale to nemohu vědět, tak o tom nespekuluji. V dané situaci mi přijde být spíše zbytečným limitem dynamických možností, jakkoli nepochybuji, že 99,9 % kupujícím bude úplně ukradený.
A nejde jen o podvozek, hodně si nechají líbit i brzdy a všemu asistuje slušná ovladatelnost. Řízení sice nespadlo z Marsu, ale až na probíraný výkus ve volantu problémy nedělá, spojka je v pořádku, o převodovce jsme mluvili a o plynu jakbysmet. Jet s 301 1,6i pilu prostě jde a jde to dobře. Přiznám se - já jsem za volantem tohoto auta i bavil, ta jednoduchost, snadnost, čitelnost, nezdolnost... Vůz má na zadní ose bubnové brzdy, tedy něco, co se dnes nemontuje už ani na jízdní kola, přesto ubrzdil prakticky vše. Ne tolik, co třeba Rapid TSI, ale to už se bavíme hranici mezi extrémní a mozku-prostou jízdou, pro normální využití nemají brzdy žádný okusitelný limit.
Jenže všechno má svoje „ale”. U 301 je to stabilizační systém, který je standardem a v rychlostech nad 50 km/h se nedá vypnout. Znovu - vím, že to bude trápit možná jednoho majitele z pěti set, ale zmínit se o tom musím. ESP sice není naladěno úplně špatně, ani do dost rychlé jízdy obvykle nesahá, někdy si ale sáhne a to dost nevhodně. Je přecitlivělé zejména na vrtochy zádě, která má tendenci se pod brzdami odlehčovat a cestou do zatáčky vám pomáhat lehkým předbíháním přídě. To je fajn, jenže to se ESP nelíbí a ve vyšších rychlostech hodí na auto takovou deku, že z ladného průjezdu je najednou hadí pohyb, který navíc nejde ani regulovat plynem. ESP rádo a často (i při pouhých náznacích vrtošení zádě) odpojuje přívod paliva a znovu jej zapojuje jen velmi neochotně. Může se vám tak někdy stát (třeba při počátku ostřejšího předjížděcího manévru, ne nutně při nějaké divoké jízdě), že motor najednou pár desetin sekundy, možná i déle, prostě nereaguje a vy s tím nemůžete nic dělat.
ESP je evidentně staršího data zrodu, takhle už stabilizační systémy pár let nefungují. Mě by to bylo celkem ukradené, kdyby systém šel vypnout. Nikdy jsem nepochopil smysl nevypínatelné stabilizace a nepřejdu jej mlčky ani v případě tohoto auta. Kolik zákazníků získá Peugeotu taková fíčura? Existuje snad někdo, kdo řekne „tohle auto si nekoupím, protože ESP jde vypnout”? Ne, dozajista ale existují tací, kteří si jej nekoupí, protože vypnout nejde. Je to čistá ztráta bez jakéhokoli zisku, zvlášť u systému, který má mouchy, jako tento. Jedinou podstatnou vadu při aktivním jízdě si 301 způsobuje sama svou vlastní elektronikou, není to škoda?
Překvapivě kvalitní jízda
Zajímavější pro většinu zákazníků ale asi bude pohled na klidnější jízdu a to, jak ji 301 zvládá z hlediska komfortu nebo ještě lépe jakési příjemnosti. Na jednu stranu musím říci - nalaďte se na lacinou vlnu a akceptujte levný interiér a podobné záležitosti, tohle autu nikdo neodpáře a víte o tom i za jízdy. Jenže pokud budete sledovat čistě jízdní záležitosti, není na tom 301 vůbec zle.
Předně je třeba říci, že onen laciný interiér, když už nic jiného, držel pohromadě. Ano, auto mělo najeto stovky kilometrů, takže je otázkou, jak bude vypadat s větší porcí ujeté vzdálenosti, v případě tohoto testu ale nevydával žádné zvuky typu skřípání či drnčení. Čistě ušima byste prostě ony lacinosti nezaznamenali vůbec.
Dále musím podotknout, že jednoduchý interiér v docela velkém autě znamená i slušný vnitřní prostor. Do auta jsem se bez větších potíží naskládal čtyřikrát (popáté už bych se nechal doma, místo vzadu uprostřed není prima plácek pro výlet) a ačkoli všechny zmíněné záležitosti okolo nevytvářely pocit francouzského Bentley Continental a také pozice na sedadlech byly trochu komplikovanější, po stránce prostoru si opravdu nebylo na co stěžovat.
Na relativně kvalitní jízdě mají ale lví podíl dvě jiné vlastnosti - malý aerodynamický hluk, který ani na omezovači rychlosti neruší a měkčí a relativně tichý podvozek. Říká se všeho do času, u podvozku je limitem hlavně nepořádek na silnici (neodhlučněné podběhy vám protáhnou ušiska) a větší nerovnosti. Ty malé podvozek odfiltruje fakticky, zvukově a i jakž takž drží stopu, ale pokud si děláte čáku na řádění při přejezdu příčných prahů, máte smůlu. Jednodušší konstrukce zejména zadní nápravy už na to nemá, dočkáte se otřesu, rány i citelného odskoku.
Hovořit o 301 v tomto smyslu je ale těžké. Na jednu stranu za jízdy sakra dobře víte, že špička je mezi podobně velkými auty jinde a dokáže naráz spojit jistější podvozek s větším kvantem komfortu a ještě vás nezatěžovat interiérem z učebnice low-costu. Na druhou stranu je ale třeba si říci, cena 301 začíná na 220 tisících Kč a uvnitř má místo pro čtyř dospělé. Vzhledem k tomu je její jízdní projev jednoznačně nad očekávání dobrý.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva