Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 301 1,6i: stroj času
21.11.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Tak přece jen existuje. Peugeot 301 je vážně skvělou příležitostí, jak se vrátit asi o 15 let zpátky do historie. Se vším dobrým i zlým.
Přehled kapitol
V jednoduchosti vážně může být i krása
U vnímání Peugeotu 301 jde v prvé řadě o to, co od auta očekáváte. Budu chvíli mluvit za sebe - sám chci především to, abych si za volantem nepřipadal jako idiot, kterému bylo naservírováno auto fungující optimálně jen v předem jasně naspecifikovaném režimu a jehož rozhodnutí ve všech směrech musí být třistakrát zvážena elektronikou, jenž je buď přehodnotí, nebo vůbec neudělá. Prostě očekávám to, co bylo donedávna v automobilismu zcela běžné, na čem jsem řidičsky vyrostl a co mi vyhovovalo.
To není projev postoje zahořklého libertariána, nakonec se za tímto vyjádřením skrývají docela obyčejné věci - chci, aby se auto nevzdalo svých primárních (tedy jízdních) schopností výměnou za papírovou pasivní bezpečnost (protože bude těžké a ve svých možnostech omezené), aby se nevzdalo své ovladatelnosti a dynamiky pro papírovou úspornost (protože bude mít uškrcený motor, dlouhé převody a rozličnou „zelenou elektroniku”) a tak podobně. K tomu ocením, když se primární pozornost soustředí na techniku a ne palubní elektroniku a auto je pochopitelně dostatečně komfortní na to, aby se jeho vlastnosti daly vůbec rozumně využívat v běžném provozu. Jednoduše řečeno: aby se s ním dalo jezdit, což je dnes dost výjimečný stav. A výměnou za tuto možnost se klidně vzdám části nadstandardního pohodlí a podobných záležitostí - snáze snesu špatný navigační systém než třeba odbytý podvozek.
Tyto vlastnosti sice očekávám o pár tříd výše v kombinaci s trochu vyšším výkonem, ale 301 je „v malém” svým způsobem naplňuje. Nebýt onoho nevypínatelného ESP, nemám k němu z hlediska jízdního projevu větších výhrad - bez ohledu na zvolenou rychlost. Je to takový stroj času, jízdou s 301 si připomenete to, co si bylo možné koupit před nějakými 15 léty, i když dokonalá kopie to rozhodně není. Z obecného pohledu má kvůli všemožným lacinostem (které připomenou minulost ještě o dalších 15 let starší) k perfektnímu autu hodně daleko, ale když jsem do ni posadil jednoho staršího potenciálního zákazníka, liboval si nad tím, jak se mu s autem pěkně jede, že něco takového už roky v šestnáctistovce nezažil. A když jsem mu začal ukazovat různé chybějící či ošizené prvky, které by jednoznačně mohly být lepší, řekl mi jasně: „A k čemu by mi to bylo?”
Ano, takovým lidem odvede 301 skvělou službu. Pro dojetí do práce, na nákupy, na chatu prostě s omezeným nároky na „nejízdní” záležitosti lepší auto nepotřebujete. Výměnou za to dostanete velmi příjemný jízdní projev a ovladatelnost a navíc i onu velmi nízkou cenu - tohle všechno je vyjádřením krásy jednoduchosti Peugeotu 301. Testované auto stálo už ve střední výbavě Active s trochou příplatkových prvků 277 500 korun (kompletní ceník napoví více) a to je dost málo peněz vzhledem k tomu, co všechno umí.
Mě je 301 sympatická a myslím, že pro řadu zákazníků jde o řešení, které jim bude vyhovovat. Pochopitelně jsem při testovaní 301 myslel i na Rapid a souhlasím s kolegovým závěrem, že pro Peugeot není konkurencí. Ne kvůli jinak řešenému zavazadlovému prostoru nebo francouzské značce, ale prostě proto, že teprve 301 je tím levným autem, na které někteří čekali. Ve srovnávacím testu Rapid porazí 301 ve většině ohledů na hlavu, jenže je to při rozdílu v ceně skutečné vítězství? Jsem přesvědčen, že Rapid je pro spoustu zákazníků zbytečně dobrý (sic) a nemají důvod si za něj oněch několik desítek tisíc korun navíc připlácet. Dostanou jen věci, které nepotřebují...
Proč ho chtít?
Vzhledem ke své ceně je to především překvapivě dobré auto ze všech relevantních jízdních hledisek. Je dostatečně dynamické, úsporné, dobře se ovládá a jízda je krom pohybu po extrémně rozbitých cestách nad očekávání kvalitní. Také prostoru uvnitř je pro posádku i zavazadla spousta, na veškerý komfort od vypiplaných materiálů až po špičkovou elektroniku ale musíte absolutně zapomenout.
Proč ho nechtít?
V podstatě je to auto, které můžete bez uzardění nazvat „laciným pekáčem”, nemůže ho to urazit. Krom příjemné jízdy nenabízí nic navíc a zejména v interiéru dává najevo, jak moc se na něm šetřilo. Pokud vám tohle vadí, rozhodně od něj dejte ruce pryč. Pokud ne, dočkáte se výměnou za to opravdu nízké ceny.
Cena
Základní cena vozu (301 1,2i Access): 220 000 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (301 1,6i Active): 270 000 Kč
Cena testovaného provedení (301 1,6i Active + příplatková výbava): 277 500 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosférický řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 587 ccm
Největší výkon: 85 kW (115 k) při 6 050 ot./min
Největší točivý moment: 150 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,8 l
Mimo město: 5,3 l
Kombinovaná: 6,5 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 442 mm
Šířka: 1 748 mm
Výška: 1 477 mm
Rozvor náprav: 2 652 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 165 kg
Užitečná hmotnost: 434 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 640 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před hodinou - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch