Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý
16.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Peugeot GTi před léty něco znamenalo a s 208 GTi v nabídce zase znamená. Co na to 308 GT, je aspoň 2/3 GTi, jak značí její název?
Přehled kapitol
…má ale i své přednosti
Co můžu pochválit, je masážní funkce sedaček. Využívá bederní opěrku, kterou různě a na různých místech nafukuje, a tak se vám snaží masírovat bedra. Když tuto funkci poprvé zapnete, je to dost nezvyklé, ale po chvíli už vám to vůbec divné nepřijde. Je to tak přirozené, že když se program po nějaké době zastaví, chvíli vám trvá si uvědomit, že se tak stalo. Pokud máte v autech často problém s bolestí dolní části zad, tohle je vynikající způsob, jak pohodlí trochu vylepšit. A i pokud ne, na delších cestách je to příjemné zpestření.
Sedačky se celkově povedly, ty přední nejsou nepohodlné, mají dostatečné boční vedení jak na opěradle, tak i na sedáku. Mohlo by být trochu pevnější, to ano, ale nepřekulíte se přes něj jako přes měkkou peřinu. Sedák není příliš krátký a opěrky hlavy jsou naoko integrované, ale není tomu tak - dají se výškově nastavovat. Ale také je můžete nechat v nejnižší poloze a užívat si vzhled sedaček jako ze skutečného sporťáku.
Přední loketní opěrka je nastavitelná, dá se vysunout dopředu i trochu zvednout, takže si ji můžete krásně nastavit tak, abyste se mohli opřít a zároveň držet volant. Ten je totiž dost malý, což je fajn, když létáte zatáčkami, ale není to moc pohodlné, když máte před sebou několik stovek kilometrů po dálnici. Právě tehdy přijde polohovatelná opěrka velmi vhod. Jedním dechem však třeba dodat, že abyste pak otevřeli schránku pod ní, musíte opěrku zase zasunout zpátky - nedostanete se jinak k páčce. Volant nemusí být moc pohledný, ale padne do ruky velmi dobře. Věnec je dost členitý, takže si můžete vybrat, za jaký kousek ho budete držet, ale nejlepší přípravu má pro pozici „tři čtvrtě na tři“, jak je obvyklé.
Také se na všechna místa relativně dobře nastupuje, ani zadní dveře nejsou zas tak malé, třebaže nečekejte díru jako u MPV nebo u prodlouženého Mercedesu třídy S. Pomáhá ohromné okno zadních dveří, vážně se nestane, že by se někdo normálně vzrostlý udeřil do hlavy. Jen je potřeba mít na paměti, že to není plech dveří, který je nejdelší, ale právě to okno, když je otvíráte ve stísněných prostorách. I vzadu je ale slušně prostoru a potěší dva držáky nápojů v loketní opěrce. Je tu i průvlak na lyže, jenže je dost malý a dostanete tu tak dvoje „sjezdky“, když se budete opravdu hodně snažit, a budou zasahovat až přesně do místa, kde máte loket pravé ruky. A připomenou vám tak, že pořád sedíte v relativně malém autě.
Dost, ale ne příliš prostoru nenabídne ani zavazadelník (420 litrů). Rozměry Octavie samozřejmě čekat nelze, na to je záď přeci jen příliš krátká, ale i třeba již zmíněný Volkswagen Golf nabídne pro bagáž místa o trochu více. S elementární šikovností toho do něj naskládáte spoustu, ale čtvery lyže, čtvery boty a čtyři lidi najednou opravdu bez rakve na střeše neodvezete.
Proč je všechno dotykové?
Displej palubního systému je slušně velký, relativně dobře čitelný, trochu natočený k řidiči a ovládá se relativně snadno. Jenže to je jediné místo, kde můžete ovládat nejen rádio a navigaci, ale také klimatizaci. Základní ovládání rádia je i na volantu, ale proč nejsou pod displejem obyčejné ovladače klimatizace, je pro mě záhadou. Není to nedostatkem místa, jak vidno i na fotografiích.
Ovládání rádia a navigace na displeji palubního systému je věc samozřejmá a pochopitelná, nicméně kromě klimatizace tady je ještě několik dalších „tlačítek“, která jsou snad na všech ostatních palubních deskách na světě fyzická a umístěná někde, kde na ně snadno dosáhnete. Tak třeba zapínání předních parkovacích senzorů. Když zajíždíte do těsnějšího parkovacího místa a chcete si je zapnout, musíte se po levé straně dotknout symbolu auta a tady „stisknout“ ten správný symbol parkovacích senzorů. Adaptivní funkce tempomatu se zapíná také zde. A tlačítko k vynulování počitadla kilometrů je také na centrálním displeji, ale naštěstí je druhé i u budíků. Docela se divím, že tu není i zapínání výstražných blinkrů.
To je samozřejmě vtip, ale všimněte si na fotkách několika tlačítek pod štěrbinou ke vkládání CD. Klimatizace se ovládá kompletně přes displej, dokud nechcete zapnout vnitřní okruh ventilace nebo vyhřívání některého z oken - na to tu jsou fyzická tlačítka. A rádio se také ovládá displejem, dokud nechcete změnit hlasitost. K tomu zase slouží knoflík vedle štěrbiny pro CD nebo ovladač na volantu. Proč, ptám se? Proč není ovládání rádia celé na displeji a klimatizace všechno na středové konzoli? Nebo jakkoli jinak logicky, intuitivně?
Všimněte si také, že na centrálním displeji na fotkách jsou popisky v češtině, zatímco na displeji mezi budíky je angličtina. Každý displej hovoří jiným jazykem, což pro mě problém nebyl, ale ne každý je angličtiny znalý. Navigace na vás nicméně finsky nemluví a popisky na fyzických etiketách nejsou portugalsky, zas tak multikulturní Peugeot 308 není.
Infotainment nicméně funguje velmi dobře, umí přes Bluetooth ovládat i přehrávání hudby v telefonu, ukáže i název skladby. Celý playlist či možnost ho upravit tu nicméně není. Také lze samozřejmě telefonovat přes handsfree a pokud se poperete s nastavením, lze patrně smartphone používat i jako mobilní modem pro připojení auta k internetu. Samo o sobě to neumí, což má výhodu - je velmi jednoduché auto k internetu nepřipojovat.
Pár slov musí směřovat i k navigaci. Ta sice implicitně zobrazuje nadmořskou výšku, což je pro zvědavce, jako jsem já, naprosto nezbytná věc a velmi ji chválím, ale zadávání cíle je trochu chaotické. Můžete „vybrat z mapy“, ale to systém načte celou Evropu - a strašně mu to trvá, protože načítá snad všechny silnice i v takovémto měřítku - a vy se postupně prokousáváte k vesnici, která je od vás přes dva kopce, abyste tam zadali cíl.
Anebo můžete „zadat adresu“ a displej vám ukáže tři zdánlivě aktivní políčka, takže si myslíte, že můžete začít rovnou městem a systém si s tím poradí. Klepete tedy na políčko - a nic. Je totiž třeba vždycky začít zemí, Česká republika není přednastavena. Naštěstí však také lze prostě posunout mapu, označit místo a - dlouhý dotyk nefunguje, kurzor tu není, jak zvolit, že chci jet právě na tenhle kousek silnice? Je třeba se dotknout jednoho z „tlačítek“ v rohu displeje, které se však od ostatních moc neliší. Chce to trochu bádání, ale dá se na to přijít.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
dnes - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
včera - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nissan Juke už není takový hit, jakým býval, pouhý rok starou ojetinu ale koupíte levněji než Škodu Fabia
před 6 hodinami - Mechanismy nařizující elektromobily zkazí Vánoce tisícům kupců benzinů a dieselů. Své vozy nedostanou, ač na ně čekají u dealerů
před 8 hodinami - Výrobci aut konečně přestávají skákat, jak politici pískají, postavili se nesmyslnému vylučování starších modelů z nabídek
před 9 hodinami - Všechna elektrická BMW M dostanou bez výjimky čtyři motory, aspoň tím se pokouší být výjimečná
před 11 hodinami - Největší frakce europarlamentu chce oficiálně zrušit zakazování spalovacích motorů. Jde jí ale věřit, když doteď chtěla pravý opak?
dnes
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.12. 23:30 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.12. 22:43 - Truck Daškam
- Politický koutek 12.12. 22:16 - rhinos
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 20:27 - řidičBOB
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 12.12. 18:26 - M.Z.
- BMW Divize 12.12. 12:07 - pavproch
- Ochrana proti korozi NOXUDOL? 12.12. 08:42 - purpurboa
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 12.11. 14:24 - Vrooom