Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

Mezi auty platí za legendu, to ale neznamená, že si svou pozici nemusí generaci od generace hájit. Zaslouží si i nová 911 své jméno?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

24.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mezi auty platí za legendu, to ale neznamená, že si svou pozici nemusí generaci od generace hájit. Zaslouží si i nová 911 své jméno?

Část ovladatelnosti vyprchala

Motor je výborný, převodovku můžete mít manuální a podvozek je úžasný. Přesto mi při jízdě s 991 něco chybělo. Byl to pocit, že se vůz stal částí vašeho těla, který 997 umí nastolit díky své skvělé čitelnosti a ovladatelnosti. Ten se u testované 991 nedostavil.

Velkou zásluhu na tom jistě měl automat, který vám podstatnou část kontroly nad vozem vezme, uměl bych si jej ale odmyslet. I tak mi ale ve vnímání auta cosi chybělo - jistá okamžitost, přímost, ochota dělat co si přejete a hlásit zpět, jak se to daří. Jako by se mezi mě a volant vecpal nějaký firewall, který informace mířící oběma směry začal přehodnocovat, jejich tok zbrzďovat a částečné je zahazovat zcela.

Nemohu jednoznačně říci, čím to bylo, rozhodně to nemá jedinou příčinu. Krom samočinného řazení mohu zopakovat i vlažnější reakce motoru v nižších a středních otáčkách, patrně největší „zásluhu” na tom ale měl elektrický posilovač řízení.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 51 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 43Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 52 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 44Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 53 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 49Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 54 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 50

Je na něm sice cítit, že někdo svěřil své životní know how tomu, aby s ním udělal, co se dá, ale stejně jako z některých věcí nelze uplést bič, nejde ani z elektrického posilovače řízení udělat komunikativní rozhraní mezi vámi a silnicí. Zjevně ne. Řízení je rychlé, přesné, samotné naposilování působí vcelku přirozeně. Ale tok informací zpátky k vaším rukám je absolutně nulový. Je to zero, nic, vymetený sklad.

Ano, naučíte se s tím žít, vnímat auto skrze jiné signály, ale stejně jako u start-stopu se musím ptát: bylo to opravdu nutné? Bylo nezbytné vyměnit tuto, u sportovního auta tak důležitou věc za o něco nižší spotřebu v eurotestu? Probůh, bavíme se o voze se kterým bude většina majitelů jezdit aspoň s patnácitlitrovou spotřebou, je v takových intencích jedno deci důležité? A nepřiplatili by si zákazníci raději za starou dobrou hydrauliku, třebaže Bruselu navzdory? A navíc, elektrický posilovač šetří jen když nezatáčíte, je takové ježdění pro 911, kterou velká část majitelů vytahuje jen na víkendové projížďky, zrovna typické?

Mám pocit, že toto je další věc, která se neměla stát. Špatné auto z dobrého to nedělá a zvyknout se dá na všechno, ale nejsem si osobně jist, jestli bych si sám zvykat chtěl. Proč také, tento „kompromis” by pro mě měl jen samá minus.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 55 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 60Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 56 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 62Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 57 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 63

Vstříc komfortu i zeleným ideálům

Musím říci, že ač jsem nikdy nebyl dobrý diplomat, najdete i v řadě mých testů rozličná decentní vyjádření, jejichž pravý význam si musíte domyslet. V tomto případě jsem ale nepovažoval za nutné brát na 911 podobné ohledy. Bylo by to nefér k ní samotné, toto vždy nasazovalo laťku tak vysoko, že by jej podobná přetvářka musela urážet. Napsal jsem tedy vše tak, jak to osobně vnímám - v pozitivním i negativním smyslu. Konec konců, snad mi alespoň pod tímto testem nikdo nebude vyčítat, že jsem zkoušený vůz neprávem vnímal jako sportovní...

V celé recenzi zaznělo na adresu nové 911 pár, někdy i vážnějších výtek, to ale v žádném případě neznamená, že by byla špatná. Je to stále vynikající vůz, který ve většině svých aspektů dalece překračuje to, co je ve světě automobilismu považováno za dobré. Některým zvláštním řešením se ale ani 991 nevyhýbá a považuji za nezbytné, aby se ve skutečném testu objevila zmínka i o nich. Je pak na každém z vás, jak moc velký význam té či oné nedokonalosti přisoudíte.

Mám-li vše zmíněné v krátkosti shrnout, pak musím konstatovat, že 911 si na jednu stranu udržela svou tvář. Tvář vozu, který dokáže jeden den skvěle posloužit jako obyčejné přibližovalo, druhý s nadhledem profrčet rozbitou okreskou, třetí s grácií pokořit stovky dálničních kilometrů a čtvrtý ovládnout závodní okruh. V žádné z těchto „disciplín” sice není tak dobrá jako auta stvořená přímo pro ten či onen účel, přesto jde spíše o mimořádnou kombinaci extrémů než obrovský kompromis. A hlavně to je tím, co mě na 911 bez nadsázky uchvacuje. Na druhou stranu se ale její nová generace nesporně posunula trochu jinam. Je o něco málo komfortnější svým vnitřním prostorem a některými prvky výbavy (to lze chápat, poptávka po takovém posunu jistě existuje), je také ale o něco méně „k řízení”, když se podřídila zeleným ideálům doby a vsadila třeba i na elektrický posilovač řízení nebo systém start & stop (to už lze chápat hůře, poptávka po takových řešení existuje leda ze strany těch, kteří si toto auto nekoupí).

Hlavně kvůli posledně zmíněnému jsem směrem k 991 nezahořel touhou, spokojen jsem ze setkání s ní ale odcházel. Krom pocitů a dojmů musím totiž také zapojit zdravý rozum - i když mi posun, který 911 zaznamenala, není ve všech ohledech úplně po chuti, tento trend není ničím novým. Z 997 by mi totiž po ježdění s 964 srdce také zrovna neexpolodovalo. Bude to především čas, který ukáže kvality nové 911 vedle jejích konkurentů. A právě za ně mám obavu, že za daných podmínek panujících na trhu to budou tak jako tak oni, kdo bude tahat za kratší konec provazu...

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 58 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 02Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 59 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 03Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 60 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 19

Základní cena vozu (911 991 Carrera): 2 418 000 Kč
Cena základního testovaného provedení (911 991 Carrera S PDK): 2 800 000 Kč
Cena testovaného vozu (911 991 Carrera S PDK + příplatková výbava): 3 651 737 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný plochý šestiválec uložený vzadu podél za zadní nápravou
Objem: 3 800 ccm
Největší výkon: 294 kW (400 k) při 7 400 ot./min
Největší točivý moment: 440 Nm při 5 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 302 km/h (6. rychlostní stupeň)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Zrychlení z 0 na 160 km/h: 9,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 12,2 l
Mimo město: 6,7 l
Kombinovaná: 8,7 l
Objem palivové nádrže: 64 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 491 mm
Šířka: 1 808 mm
Výška: 1 295 mm
Rozvor náprav: 2 430 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 490 kg
Užitečná hmotnost: 360 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 135 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.