Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

11.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.

315 koní lační po vzduchu

Jak už to u nových generací chodívá, také Boxster S přivítal pod svou kapotou zase o něco silnější motor. Jde tedy stále o šestiválec s dvěma trojicemi protiběžných pístů a objemem 3,4 litru, nejvyšší výkon se ale posunul k hranici 315 koní dosahovaných při 6 700 ot./min. To nezní vůbec špatně s ohledem na to, že vůz váží v základu pouze 1 350 kilogramů. A víte co vám řeknu? Ono to vůbec špatné není ani ve skutečnosti.

Přesto musím úvodem jedno vcelku relevantní očekávání mírnit - nemyslete si, že tříapůllitrovému motoru s maximem výkonu posazeným do relativně nízkých otáček šlápnete kdesi ve 2 000 ot./min na krk a on začne trhat dlažební kostky. Nezačne, stejně jako v případě nové 911 platí, že na motoru je cítit obrovský bruselský, emisně-spotřebový flastr, který činí jeho projev v nižších a středních otáčkách dosti umírněným. Budu se jen opakovat, když řeknu, že jde o klasický mezigenerační motorový příběh posledních dekád - nejvyšší výkon vzrostl, pocit z agility ale paradoxně v podobné míře poklesl.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 16 - Test Porsche Boxster S 981 2012 125Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 17 - Test Porsche Boxster S 981 2012 127Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 18 - Test Porsche Boxster S 981 2012 126
Motor je někde v těchto místech...

Abyste se cítili lépe, Porsche vám k autu dodá přepínání jízdních režimů tlačítky Sport a Sport plus, která mění nejen odezvu motoru, ale i převodovky nebo chování posilovače řízení. Reakce samotného motoru se se zapnutím těchto režimů trochu zlepší, ale není to nic dramatického, v nízkých otáčkách dále pracuje s mírou.

Pokud si tedy chcete s Boxsterem S opravdu sjet, musíte ho točit. A pokud říkám točit, myslím tím přes 5 000 ot./min, teprve tam se dočkáte pořádného výkonového nášupu, ostrých reakcí a také pořádného zvukového projevu. V nižších otáčkách si šestiválcový boxer jen tak chroptí, snažíc se snad i předstírat chlazení vzduchem, ve vyšších otáčkách ale pošle tóny i míru zvuku o pořádný kus dále a vtáhne vás do hry.

I přes maximum výkonu ležící v 6 700 otáček má smysl motor točit až do omezovače, který zasáhne až někde poblíž osmitisícové hranice - takových 7 700 ot./min zvládne motor bez problémů a necítí se tam vůbec špatně. Rozsah použitelných otáček při ostré jízdě tedy není zdaleka tak marný, jak by se mohlo zdát, mezi pěti a skoro osmi tisíci otáčkami si dynamiky užijete habaděj. Jen je musíte motoru dopřát, jeho koně lační po vzduchu a pokud nepřitéká, necválají.


Dynamika Boxsteru S obrazem

Spotřeba? Pamatujte si číslo 26,9

O přenos výkonu na kola se v našem případě staral sedmistupňový dvouspojkový automat PDK. Automaty zrovna neadoruji, musím ale říci, že z podobných dvouspojkových skříní je to jedna z těch nejlepších. Poučen z předchozího testu 911 991 jsem už jen krátce vyzkoušel fungování převodovky v režimu Sport plus, které je po mém soudu hanebné. V rámci maximálního urychlení řazení spíná zejména při řazení nahoru spojky o hodně dříve, než stačí klesnout otáčky motoru, a tak se projevuje nelibým zvukovým projevem, nepřehlédnutelným škubnutím a pro nás, kteří dýcháme s technikou, také šrámy na srdci z toho, co musí tak „drsná” změna převodů udělat všem těm nebohým dílečkům skrytým v karteru. Ne, tohle se podle mě nepovedlo.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 19 - Test Porsche Boxster S 981 2012 088Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 20 - Test Porsche Boxster S 981 2012 098Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 21 - Test Porsche Boxster S 981 2012 099

Pokud ale zvolíte režim Sport, nebudete si stěžovat. Přijdete o trochu rychlosti, dočkáte se ale rychlého a čistého řazení nahoru a v drtivé většině případů i přesného a rychlého podřazování s jakž takž přesnými meziplyny. Výhodou PDK je, že za ni nemusíte tolik myslet, že si nemusíte před každou zatáčkou říkat: „Aha, automat potřebuje vědět, že budeme brzdit a už ne přidávat,” a tak půlsekundu jen brzdíte, aby si ten mnohozubý chlapec stihl srovnat spojky a pak postupně nasázet jeden nižší převod za druhým. Pokud mu to totiž nedáte jasně najevo, nechá si připravený vyšší stupeň a při snaze zařadit nižší se začne potácet tak, že už brzdění nikdy neuřadí.

PDK je v tomto mnohem rychlejší a můžete se tak v klidu soustředit na jiné aspekty jízdy. I pokud jdete z ostré akcelerace rovnou na brzdy, můžete okamžitě řadit dolů a převodovka se jen trochu zamyslí asi tak v jednom případě ze sta. Jen párkrát se mi přihodilo, že třeba z pětky na trojku šla tak, že zařazení čtyřky ani nedovolí poznat a s meziplynem zařadí až trojku. Je to trochu matoucí, ale na to se dá zvyknout.

Ne, ani tento automat bych si nekoupil, ale nevadil mi a myslím, že bych si na něj dokonce zvykl.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 22 - Test Porsche Boxster S 981 2012 024Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 23 - Test Porsche Boxster S 981 2012 027Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 24 - Test Porsche Boxster S 981 2012 032

Pokud se ptáte na spotřebu, je to znovu podobný příběh jako u 911. Nechápu, jaký má smysl neříkat zákazníkovi pravdu, ale Boxster S, i když spotřebu měří vždy, nikdy neukáže vyšší číslo než 26,9. Nemohu vás tedy seznámit s přesnými výsledky většiny měření, neboť rychlá jízda po dálnici znamená spotřebu 26,9, ostrá jízda po rychlé technické trati 26,9 a ostrá jízda po pomalé technické trati... no nebojte se to říci, 26,9.

Zkusil jsem tedy i jiné režimy a pomalu se dá jet s Boxsterem S bez problémů se spotřebou kolem 7 litrů, svižně kolem 10 a rozumná rychlá jízda v provozu se vejde do 15. To jistě nejsou špatná čísla. A že nakonec ani apetit při náročném ježdění nebude o tolik vyšší než oněch 26,9 litru na 100 km svědčí fakt, že za celý náročný test (to opravdu nereflektuje jakékoli normální užívání) činila spotřeba rovných 25 litrů benzinu.

Za takové číslo by většina podobně výkonných přeplňovaných agregátů dala i ojnici s šálami, problémem pro ně není ani apetit o 50 až 100 procent vyšší. Vyčítat zde tedy lidem od Porsche není co.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 25 - Test Porsche Boxster S 981 2012 035Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 26 - Test Porsche Boxster S 981 2012 036Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 27 - Test Porsche Boxster S 981 2012 037

Nekonečně neutrální

Na novém Boxsteru S mě ale nokouzlil v prvé řadě ani vzhled, ani interiér, ani motor, natož pak převodovka. Doslova do kolen mě dostává jeho chování na silnici, které je na auto dané třídy a ceny neskutečně dobré.

Většina automobilových konstruktérů by vám řekla, že si můžete na auto jakékoli jiné koncepce pozvat třeba celou pražskou filharmonii a stejně jej nenaladíte tak, aby se při ostré jízdě chovalo s takovou grácií jako vůz s motorem uprostřed. Chcete důkaz? Sjeďte si s novým Boxsterem.

Za poslední týdny jsem měl v rukou řadu povedených aut rozličných koncepcí od Mini Coupe JCW přes Jaguar XKR-S nebo BMW M5 až po Porsche 911. Dokážou na silnici předvádět skvělá představení, když se ale vydáte na technickou okresku s novým Boxsterem S, jejich chování se rázem zdá být marné jak pokusy Rusů zbavit se Vladimira Putina. Neznamená to, že jsou horší a už vůbec ne, že jsou pomalejší, rychlá jízda s nimi ale znamená větší boj.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 28 - Test Porsche Boxster S 981 2012 038Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 29 - Test Porsche Boxster S 981 2012 039Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 30 - Test Porsche Boxster S 981 2012 040

Tu se něčemu chce zatočit moc, tu zase málo, tu něco ztrácí trakci, tu ji to pro změnu ztratit nechce a vy to všechno musíte neustále korigovat. Jízda s Boxsterem je ale úplně jiná. Přiřítíte se k šikaně, do které musíte brzdit v mírné zatáčce, jdete na plné brzdy a... nic. Auto nemá ani pod maximálními brzdami při stálém zatáčení tendenci se kamkoli sunout přidí nebo zádí, jak přišpendlené dosedne oběma osami k silnici a vy si jej můžete při intenzivní deceleraci jen v klidu volantem dorovnat, kam potřebujete. Odbrzdíte, vrhnete se do zatáčky a auto opět s naprostým klidem na obou osách vykružuje táhlou vracečku na hranici svých možností. Vyjíždíte ven a nemusíte být ani nijak zvlášť citliví s plynem (tedy určitě ne v případě sériového Boxsteru S a suché silnice) a auto se opět přesně v kýžené stopě vrátí do plné akcelerace.

Při pomalé jízdě je Boxster S až nudně stabilní, ale přibližte se limitu a okusíte pravou radost. Radost ne z boje s nezkrotným autem, ale radost z rychlosti, s jakou jste schopni poletovat mezi zatáčkami. Neutralita nového Boxsteru S je fantastická a pokud se při brzdění do šikany nebo výjezdu z ní načapáte při korekci volantem, znamená to jen že jste udělali chybu. Při přesné jízdě (po kvalitním povrchu s neměnící se adhezí, samozřejmě) vůz nic takového nevyžaduje. Je až profesorsky přesný - dojet, dobrzdit, zatočit, přidat, odjet. A to pořád dokola s rychlostí, ze které zůstává rozum stát.

Jestli jsem se zprvu divil, že Boxster S má mít na Severní smyčce německého Nürburgringu čas pod osm minut, což je vzhledem k jeho výkonu hodně nízké číslo, už se nedivím. Takovéhle jízdní vlastnosti nemá v této třídě nikdo a nic a nepřipadá vůbec v úvahu srovnávat nový Boxster s Audi TT, Mercedesem SLK nebo BMW Z4. Po stránce jízdního projevu je to král vlastní ligy, ve které soupeří jen se stopkami.


Video s trochou jízdních záběrů

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše