Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Range Rover Evoque SD4: na oltáři stylu
6.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Zkušenosti s Evoquem nechávají vyvstat především jednu otázku: co vše jste ochotni obětovat tomu, že budete mít tak cool a trendy auto.
Přehled kapitol
Dobrou ovladatelnost kazí jen řízení, zato pořádně
Že Evoque dokáže trochu více zaměstnat řidiče, to už jsme si řekli, je to ale opravdu dáno jeho podstatou, nikoli samotným ovládáním. To je totiž až na jednu výjimku velmi přívětvé.
Začít mohu třeba u všech tří pedálů, které dovolují ovládat adekvátní části vozu bez většího nasazení. Spojkový pedál je přesný a má lehký chod, ten brzdový je rozumně naposilovaný a ovládá velmi schopné a odolné brzdy. Plyn pak v rámci možností dovoluje dělat s motorem, co uznáte za vhodné. Řazení šestistupňové manuální převodovky má trochu nepřirozenou kulisu, když její levá polovina (1. a 2. stupeň) je od středové polohy vzdálena méně než ta pravá (stupně 5 a 6) ale dá se na to zvyknout a po chvíli to nebudete považovat za problém. Její chod je jinak krátký, přesný, lehký, dokonce i odstupňování poněkud „neekologické” (rozumějte nikoli nepřirozeně dlouhé), zkrátka velmi dobré.
Bohužel je tu ještě řízení a jeho fungování má k dokonalosti daleko. Není to v maximálním rejdu nebo ostrosti, zde je vše v pořádku, ale zřejmě v nastavení posilovače, samozřejmě elektrického. Na „necit” v řízení už nás doba donutila si zvyknout a zvlášť u vozu tohoto typu bych ho snad ani nekritizoval. Jenže je tu něco jiného - řízení Evoqu se kolem neutrální polohy chová ve vyšších rychlostech mimořádně nepřirozeně. Nevím, čím to je, možná posilovač v těchto momentech úplně vypíná, ale při menším zatočení, které vyžaduje poměrně dost síly, nemá tendenci vracet se na střed. Jinými slovy, musíte volantem vydávat příkaz nejen k zatočení, ale i k vrácení vozu do přímého směru. A co více, jde při tom všem ztuha jako reznoucí kohoutek nad umyvadlem - je nezbytné přemoci menší odpor a pak se najednou vše pohne o větší kus, než jste chtěli. Je to tak trochu namáhavé a opravdu nepříjemné. Musím sice uznat, že jsem si na to po nějakém čase začal zvykat (on si člověk zvykne na vše), na realitě podivného stavu to ale nic nemění.
V terénu si nechá líbit hodně
Od auta vypadajícího jako Evoque byste patrně žádné větší terénní schopnosti nečekali, ale to by byl omyl. On je to totiž také Range Rover a výrobce zřejmě nechtěl dopustit, aby toto jméno náleželo nějaké rtěnce na kolech. A tak se v terénu chová naopak velmi přesvědčivě.
Po čemsi jako polní cesta se můžete prohánět stylem Sebastiana Loeba (skoro...), zde opravdu na meze možností vozu nepřijedete. Jeho schopnosti prověří až skutečný terén. Sáhnu-li opět ke srovnání s podobným BMW, pak tam, kde „iksko” končí, Evoque teprve začíná. Zejména kontrukce podvozku má zjevně dostatečně dobré vlohy na to, aby si poradila i s hlubokým bahnem vyžadujícím vyšší světlou výšku nebo náročnými terény, kterými se nepropletete bez adekvátní křižitelnosti náprav. Limitem se ukáže být až chybějící redukce, sofistikovanější řešení nápravových diferenciálů (Evoque je s to se „zaseknout” s protáčejícími se pravými či levými koly) nebo pochopitelně i silniční pneumatiky. Přesto jsem byl překvapen tím, co vše svede do chvíle, než boj s přírodou vzdá.
Nevím, do jaké míry jim napomáhají zvláštní jízdní režimy pro jízdu po trávě, blátem nebo pískem, neboť si hrají jen s elektronickými systémy a ty v takovém případě nejsou všemocné. Když už nic jiného ale pohyb v těžším terénu zpříjemňují - třeba asistent pro jízdu z kopce vám při pomalém klesání rozblácenou lesní cestou dovolí v podstatě lelkovat, krom základních pokynů kam a jak jet se o všechno postará sám.
Terénní schopnosti tohoto britského benjamínka jsou vskutku sympatické a docela chápu, že jej jimi u Range Roveru obdařili - jistě by se jinak dočkali mnoha kritických ohlasů zmiňujících cosi o svatokrádeži. Otázkou ovšem je, jestli pro tyto možnosti Evoqu bude mít někdo ze zákazníků využití, zda si někdo vůz koupí s tím, že jej v tak náročném terénu, který ještě zvládne, alespoň nárazově využije. Mám obavu, že na větší množství kladných odpovědí nenarazíme a vůz přitom není těmito schopnostmi obdařen bez negativního vlivu na schopnosti jiné. Já ale v tomto případě pouze konstatuji fakta - jak moc tato realita odpovídá vašim potřebám už si musíte říci sami.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva