Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

Nové Clio není vůbec špatné auto, tříválec pod jeho kapotou ale naprosto selhává ve snaze zaujmout jakoukoli reálnou předností.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

26.12.2012 | Pavel Janda | 362 příspěvků

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

/

Nové Clio není vůbec špatné auto, tříválec pod jeho kapotou ale naprosto selhává ve snaze zaujmout jakoukoli reálnou předností.

Ovladatelnosti nepomáhá ani řízení

Znovu raději řeknu, že Clio není jen motor, jenže jednotka s tak ubohým projevem velmi negativně promlouvá i do vlastností, které nejsou ryze „motorové”. Jednou z nich je pochopitelné i uživatelská přívětivost - motor, který neposlouchá a má charakter sériového vraha asi nepotěší ani ty, kterým je celkem ukradené, jestli mají pod kapotou 90 nebo 70 koní a jedou za 5 nebo 6 litrů.

Odhlédneme-li od tohoto aspektu, nepracuje se s Cliem špatně. Za nepovedené bych označil jen řízení, které by se svým projevem mohlo poměřovat leda s počítačovými periferiemi. Je naprosto umělé, nevyzpytatelně naposilované (ve městě všechno, na dálnici nic) a při práci s ním máte pocit, jako byste v rukou cítili, kterak jeho pastorek pochoduje po ozubené tyči. Je to jako by vám rukama probíjelo pár voltů, zároveň jde ale o jedinou zpětnou vazbu, které se dočkáte. Ze vzdálenějších částí celého mechanismu k vám neputuje nic.

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 45 - Test Renault Clio IV 09 TCe 086Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 46 - Test Renault Clio IV 09 TCe 088Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 47 - Test Renault Clio IV 09 TCe 087Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 48 - Test Renault Clio IV 09 TCe 089

Za překvapivě dobré musím označit řazení. Příjemně se projevuje svým čistým pohybem v kulise a přesvědčivá je i jeho synchronizace, která se dokáže s nadhledem poprat klidně i s ne úplně přesným řazením bez použití spojky. Pro řidiče, kteří nedbale sešlapávají levý pedál, tak bude dobrým partnerem. Se samotnou spojkou se ale též pracuje lehce a čistě, takže k tomu snad ani nebude důvod, brzdy jsou leda poněkud přeposilované (mimochodem, Clio má vzadu vždy bubny). Ale i to je dobová móda, které se lze v dnešní automobilové produkci těžko vyhnout a u Clia je projev brzd spíše lepší než horší.

Celkově se ale s Cliem zachází docela snadno, tedy pomineme-li motor. Ani ono řízení nakonec nebude proti gustu třeba méně náročným řidičkám, které jeho hyperaktivní posilovač v nízkých rychlostech možná i ocení. Ani mě by se s autem nejezdilo špatně, mít pod kapotou motor a ne tříválcovou tragikomedii.

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 49 - Test Renault Clio IV 09 TCe 026Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 50 - Test Renault Clio IV 09 TCe 027Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 51 - Test Renault Clio IV 09 TCe 029

Jízdní vlastnosti ani kvalita jízdy přitom neurazí

Jednoznačně největší předností nového Clia je podvozek. Člověku chvíli trvá, než začne být schopen ignorovat motor trápící se navzdory mizernému předváděnému představení, když se mi to ale povedlo, musel jsem říci jednoznačně - tohle auto jinak není vůbec špatné.

Podvozek je velmi dobrým kompromisem mezi jistými jízdními vlastnostmi a na svou třídu velmi slušnými schopnostmi filtrovat nerovnosti. Řekl bych, že je přitom trochu hlučnější, než by musel být, nic to ale nemění na schopnosti dobře kopírovat povrch od nejnižších rychlostí a přitom s nadhledem zvládat i ty nejvyšší. Právě tohle malá auta nezřídka trápí - buď jsou komfortní při pomalé jízdě a při rychlé se podvozek rozutíká pod vaší majestátem jak obsah roztrženého pytlíku s hráchem, nebo je jistý klidně i při dvoustovce, ale na pražské magistrále z vás vytřepe duši. S Cliem si u Renaultu vyhráli a pokud mohu srovnat s jedním podobně čerstvým a v tomto směru také ne špatným konkurentem, Peugeotem 208, roznáší jej v obou ohledech na kopytech.

Podvozek je navíc i hravý, auto inklinuje při odlehčené zádi k mírné přetáčivosti a do zatáček se skutečně vrhá s nadšením. Dokáže to na dokonale rovné silnici, dovede to i na typické české okresce, aniž by ve vás vyvolávalo strach. Limitem jsou mu až opravdu velké příčné nerovnosti, na těch začíná ztrácet glanc a i vyluzovaným zvuky říká: na tenhle stroječek je to moc.

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 52 - Test Renault Clio IV 09 TCe 040Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 53 - Test Renault Clio IV 09 TCe 041Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 54 - Test Renault Clio IV 09 TCe 042

S ohledem na možnosti podvozku není pozitivem nevypínatelné ESP, neobjevil jsem možnosti ani omezit protiprokluz ASR. Funguje tedy s citem a vyplaší jej až divoká jízda, přesto mi to (jako vždy) přijde být naprosto zbytečným limitem. Talentovaný podvozek by si s vám hrál, někdo ale na jeho šikovné ruce nasadil pouta, aby svůj um mohl předvést jen do určité chvíle. K čemu je to dobré, nevím.

Co kvalita jízdy? Ta do značné míry vychází z již řečeného. Podvozek filtruje nerovnosti velmi slušně a i když je přitom trochu hlučnější, v rámci možností malých aut je to stejně nadprůměr. Příjemná je nízká hladina aerodynamického hluku, i když tu u auta s reálně dosažitelnou maximální rychlostí do 160 km/h asi moc neoceníte. Ale třeba se jednou Clio dočká lepšího motoru. Zbytek dělá motor, marno mluvit, já už se k němu vracet nechci.

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 55 - Test Renault Clio IV 09 TCe 048Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 56 - Test Renault Clio IV 09 TCe 051Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 57 - Test Renault Clio IV 09 TCe 053Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 58 - Test Renault Clio IV 09 TCe 055

Diskuze 362 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše