Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl
26.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Nové Clio není vůbec špatné auto, tříválec pod jeho kapotou ale naprosto selhává ve snaze zaujmout jakoukoli reálnou předností.
Přehled kapitol
- Úvod, Místy hypertrofovaný sympaťák
- Méně plastů by bylo více, Motor je pozoruhodnou směsicí nedostatků
- Kdyby alespoň jelo... (+ video), Nízkou spotřebu pusťte z hlavy
- Ovladatelnosti nepomáhá ani řízení, Jízdní vlastnosti přitom neurazí
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (127 foto)
U Renaultu k sobě nebyli upřímní, já upřímný budu
Shrnu-li řečené, pak je nový Renault Clio solidní, rozhodně nadprůměrné auto své třídy, které dokáže zaujmout hlavně dobře naladěným podvozkem a krom drobných neduhů (takovým se asi žádné auto nikdy nevyhne) zklame hlavně využitím vnitřního prostoru. Ten navzdory nemalým vnějším rozměrům neskýtá slušný prostor ani pro dva dospělé a dvě větší děti.
Takto „pohodově” lze ale testované Clio vnímat jen tehdy, když pominete motor, který skutečně není s to dát na stůl jakoukoli silnou kartu, kterou by byl schopen alespoň kompenzovat, natož pak přebít nedostatky vyplývající z jeho tříválcové koncepce. Je nekomfortní, uživatelsky nepřívětivý, dynamicky nepřesvědčivý a efektivní leda při extrémně pomalé jízdě. Takovouhle kombinací vlastností není s to přesvědčit jakéhokoli zákazníka, zvlášť uvážím-li, kolik jakožto jeden z vrcholů nabídky stojí. Nedovedu si představit někoho, kdo by jej mohl od srdce chtít, kdo by měl důvod po něm po poznání jeho reálných vlastností toužit. Takový člověk se podle mě ještě nenarodil.
Možná si nyní říkáte, jak je vůbec možné, že se něco takového vůbec dostalo do sériové výroby, že nikdo z Renaultu za roky vývoje nepřišel na to, co já jsem zjistil za pár dnů. Odpověď není jednoduchá, ale opřu ji o dva klíčové aspekty.
Zaprvé jde o to, co jsem zmínil v úvodu - tenhle motor funguje v testu normované spotřeby a automobilce šetří velké peníze za pokuty Evropské unii. V kombinovaném režimu vykazuje spotřebu jen 4,5 litru benzinu na 100 km (v praxi zcela nedosažitelná hodnota), což odpovídá jen 105 g CO2 na kilometr, hodnotě plných 25 gramů pod současným limitem. Pro srovnání - slabší 1,2 se čtyřmi válci je na 127 gramech, přitom má o 12 kW nižší výkon.
To je velmi silný argument, který automobilku donutil o tomto řešení uvažovat, ačkoli si jistě byla vědoma i jeho limitů. Ale to stačí jen na ujití tak poloviny cesty k realizaci, chce to ještě druhou polovinu. A ta se podle mě opírá o nastolení vnitřního přesvědčení, že motor je vlastně uživatelsky dobrý a tudíž prodejný. A toho šlo dosáhnout jedinou cestou - nekonečným nalhávaním si něčeho, co není pravdou.
Ve velkých firmách je to vcelku obvyklá záležitost. Někdo, zpravidla z vedení, se chytne papírově dokonalé myšlenky na stvoření něčeho, co by pro firmu dobře fungovalo (zde šetřilo pokuty za nadlimitní emise) a začne to tlačit všemi směry. V následujícím procesu se pak sice ukážou praktické neduhy, nenajde se ale nikdo, kdo by byl schopen strůjci myšlenky do očí říci, že je to nesmysl, projev naprostého odtržení od reality a že ústupky z hlediska uživatelské atraktivity jsou za hranicí snesitelnosti. A tak projekt dokráčí až za mez, kdy do něj bylo nasypáno takové množství prostředků, že jej už bylo nemožné nedotáhnout do konce.
A ono to pokračuje dále, vídám to v automobilkách pravidelně. Nakonec i mnozí lidé z českých zastoupení jednotlivých firem nezřídka přejmou nějakou utopickou myšlenku a hlásají ji dále jako naprosto skvělou, i když jde o blud, který nejsou s to obhájit ani sami před sebou. Vše pak pokračuje dále až k marketingu, který vám vylíčí nefunkční motor jako následek božího zjevení. A nakonec to vlastně funguje i před některými zákazníky, ale jen před těmi, kteří daný vůz tak jako tak chtěli a marně tápou po argumentu, proč si jej koupit - najednou jej mají, vynikající motor 0,9 TCe, raritu ve své třídě, supepokrokovou jednotku s kombinovanou spotřebou pouze 4,5 litru benzinu na 100 km. Hit je ho mít.
Takže nakonec se motor i prodává, nejen těmto „nadšencům”, ale i těm, kteří chtějí dané auto s vyšším výkonem a mohou mít 0,9 TCe, nebo také nic. Alternativa neexistuje. To ale nejsou ti zákazníci, které by Renault (nebo jakákoli automobilka) potřeboval získat, u takových měl dávno vyhráno. Potřebuje ty, kteří srovnávají a vybírají to nejlepší. U nich ale nemůže s takovouto nabídkou pochodit, zákazníci obvykle nejsou hloupí, nenechají se nachytat na laciné vějičky a celý projekt skončí nutně fiaskem. Nakonec totiž poškozuje i jinak dobré auto, které by s jakýmkoli „normálním” motorem fungovalo lépe. Docela se těším, až zkusím Clio se základní jedna-dvojkou, jsem si s ohledem na mizérii tříválcového TCe celkem jist, že ho rozválcuje ve většině podstatných aspektů.
Nepochybuji o tom, že mě u Renaultu budou za tento test nenávidět, myslím to s nimi ale lépe než všichni ti, kteří jim v uplynulých letech lhali. Tento motor je omyl a čím dříve jej automobilka pošle do propadliště dějin, tím lépe udělá sama pro sebe, neboť jen tak učiní z Clia s podobným výkonem konkurenceschopnou nabídku. Naprosto chápu nutnost přizpůsobovat se nastaveným regulacím, při takové snaze je ale nezbytné nedokráčet za hranici, za kterou jsou zcela ignorovány zájmy zákazníka. Clio 0,9 TCe ji dalece překračuje...
Proč ho chtít?
Nové Clio s motorem 0,9 TCe je první auto, u kterého mohu s čistým svědomím říci, že neexistuje jediný racionální důvod, proč jej chtít. Vůz vybavený tímto motorem dalece zaostává za očekáváními ve smyslu dynamiky, jízdní efektivity, uživatelské přívětivosti i kultivovanosti. Zajmout dokáže jen svými papírovými parametry, které jsou ale v praxi zcela nedosažitelné. S jiným agregátem by se přitom důvody ke koupi našly. Krom design vůz osloví zejména dobře naladěným podvozkem a na svou třídu solidní kvalitou jízdy. Tříválcová pohonná jednotka ale dokáže i tyto přednosti zastínit nebo svým projevem přímo zdevastovat.
Proč ho nechtít?
Jednoznačně proto, že má pod kapotou nejhorší nový motor letošního roku, který není s to oslovit jakoukoli předností vedle srovnatelné jednotky s větším počtem válců či objemem. Je to nesmysl nehodný směny byť jen za jedinou korunu z vašeho rozpočtu. Pádným důvodem může být také omezený vnitřní prostor a pouze průměrná kvalita materiálů, montáže i ergonomie interiéru jako takového.
Cena
Základní cena vozu (Clio IV 1,2 16V Authentique): 229 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Clio IV 0,9 TCe Dynamique): 304 900 Kč
Cena testovaného provedení (Clio IV 0,9 TCe Dynamique + příplatková výbava): 341 900 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový tříválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 898 ccm
Největší výkon: 66 kW (90 k) při 5 250 ot./min
Největší točivý moment: 135 Nm při 2 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,6 l
Mimo město: 3,9 l
Kombinovaná: 4,5 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 062 mm
Šířka: 1 732 mm
Výška: 1 448 mm
Rozvor náprav: 2 589 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 084 kg
Užitečná hmotnost: 504 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva