Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

Nové Clio není vůbec špatné auto, tříválec pod jeho kapotou ale naprosto selhává ve snaze zaujmout jakoukoli reálnou předností.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

26.12.2012 | Pavel Janda | 362 příspěvků

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl

/

Nové Clio není vůbec špatné auto, tříválec pod jeho kapotou ale naprosto selhává ve snaze zaujmout jakoukoli reálnou předností.

U Renaultu k sobě nebyli upřímní, já upřímný budu

Shrnu-li řečené, pak je nový Renault Clio solidní, rozhodně nadprůměrné auto své třídy, které dokáže zaujmout hlavně dobře naladěným podvozkem a krom drobných neduhů (takovým se asi žádné auto nikdy nevyhne) zklame hlavně využitím vnitřního prostoru. Ten navzdory nemalým vnějším rozměrům neskýtá slušný prostor ani pro dva dospělé a dvě větší děti.

Takto „pohodově” lze ale testované Clio vnímat jen tehdy, když pominete motor, který skutečně není s to dát na stůl jakoukoli silnou kartu, kterou by byl schopen alespoň kompenzovat, natož pak přebít nedostatky vyplývající z jeho tříválcové koncepce. Je nekomfortní, uživatelsky nepřívětivý, dynamicky nepřesvědčivý a efektivní leda při extrémně pomalé jízdě. Takovouhle kombinací vlastností není s to přesvědčit jakéhokoli zákazníka, zvlášť uvážím-li, kolik jakožto jeden z vrcholů nabídky stojí. Nedovedu si představit někoho, kdo by jej mohl od srdce chtít, kdo by měl důvod po něm po poznání jeho reálných vlastností toužit. Takový člověk se podle mě ještě nenarodil.

Možná si nyní říkáte, jak je vůbec možné, že se něco takového vůbec dostalo do sériové výroby, že nikdo z Renaultu za roky vývoje nepřišel na to, co já jsem zjistil za pár dnů. Odpověď není jednoduchá, ale opřu ji o dva klíčové aspekty.

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 59 - Test Renault Clio IV 09 TCe 025Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 60 - Test Renault Clio IV 09 TCe 037Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 61 - Test Renault Clio IV 09 TCe 035Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 62 - Test Renault Clio IV 09 TCe 049

Zaprvé jde o to, co jsem zmínil v úvodu - tenhle motor funguje v testu normované spotřeby a automobilce šetří velké peníze za pokuty Evropské unii. V kombinovaném režimu vykazuje spotřebu jen 4,5 litru benzinu na 100 km (v praxi zcela nedosažitelná hodnota), což odpovídá jen 105 g CO2 na kilometr, hodnotě plných 25 gramů pod současným limitem. Pro srovnání - slabší 1,2 se čtyřmi válci je na 127 gramech, přitom má o 12 kW nižší výkon.

To je velmi silný argument, který automobilku donutil o tomto řešení uvažovat, ačkoli si jistě byla vědoma i jeho limitů. Ale to stačí jen na ujití tak poloviny cesty k realizaci, chce to ještě druhou polovinu. A ta se podle mě opírá o nastolení vnitřního přesvědčení, že motor je vlastně uživatelsky dobrý a tudíž prodejný. A toho šlo dosáhnout jedinou cestou - nekonečným nalhávaním si něčeho, co není pravdou.

Ve velkých firmách je to vcelku obvyklá záležitost. Někdo, zpravidla z vedení, se chytne papírově dokonalé myšlenky na stvoření něčeho, co by pro firmu dobře fungovalo (zde šetřilo pokuty za nadlimitní emise) a začne to tlačit všemi směry. V následujícím procesu se pak sice ukážou praktické neduhy, nenajde se ale nikdo, kdo by byl schopen strůjci myšlenky do očí říci, že je to nesmysl, projev naprostého odtržení od reality a že ústupky z hlediska uživatelské atraktivity jsou za hranicí snesitelnosti. A tak projekt dokráčí až za mez, kdy do něj bylo nasypáno takové množství prostředků, že jej už bylo nemožné nedotáhnout do konce.

A ono to pokračuje dále, vídám to v automobilkách pravidelně. Nakonec i mnozí lidé z českých zastoupení jednotlivých firem nezřídka přejmou nějakou utopickou myšlenku a hlásají ji dále jako naprosto skvělou, i když jde o blud, který nejsou s to obhájit ani sami před sebou. Vše pak pokračuje dále až k marketingu, který vám vylíčí nefunkční motor jako následek božího zjevení. A nakonec to vlastně funguje i před některými zákazníky, ale jen před těmi, kteří daný vůz tak jako tak chtěli a marně tápou po argumentu, proč si jej koupit - najednou jej mají, vynikající motor 0,9 TCe, raritu ve své třídě, supepokrokovou jednotku s kombinovanou spotřebou pouze 4,5 litru benzinu na 100 km. Hit je ho mít.

Takže nakonec se motor i prodává, nejen těmto „nadšencům”, ale i těm, kteří chtějí dané auto s vyšším výkonem a mohou mít 0,9 TCe, nebo také nic. Alternativa neexistuje. To ale nejsou ti zákazníci, které by Renault (nebo jakákoli automobilka) potřeboval získat, u takových měl dávno vyhráno. Potřebuje ty, kteří srovnávají a vybírají to nejlepší. U nich ale nemůže s takovouto nabídkou pochodit, zákazníci obvykle nejsou hloupí, nenechají se nachytat na laciné vějičky a celý projekt skončí nutně fiaskem. Nakonec totiž poškozuje i jinak dobré auto, které by s jakýmkoli „normálním” motorem fungovalo lépe. Docela se těším, až zkusím Clio se základní jedna-dvojkou, jsem si s ohledem na mizérii tříválcového TCe celkem jist, že ho rozválcuje ve většině podstatných aspektů.

Nepochybuji o tom, že mě u Renaultu budou za tento test nenávidět, myslím to s nimi ale lépe než všichni ti, kteří jim v uplynulých letech lhali. Tento motor je omyl a čím dříve jej automobilka pošle do propadliště dějin, tím lépe udělá sama pro sebe, neboť jen tak učiní z Clia s podobným výkonem konkurenceschopnou nabídku. Naprosto chápu nutnost přizpůsobovat se nastaveným regulacím, při takové snaze je ale nezbytné nedokráčet za hranici, za kterou jsou zcela ignorovány zájmy zákazníka. Clio 0,9 TCe ji dalece překračuje...

Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 63 - Test Renault Clio IV 09 TCe 008Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 64 - Test Renault Clio IV 09 TCe 069Test Renault Clio IV 0,9 TCe: tragický motorový omyl - 65 - Test Renault Clio IV 09 TCe 121

Proč ho chtít?

Nové Clio s motorem 0,9 TCe je první auto, u kterého mohu s čistým svědomím říci, že neexistuje jediný racionální důvod, proč jej chtít. Vůz vybavený tímto motorem dalece zaostává za očekáváními ve smyslu dynamiky, jízdní efektivity, uživatelské přívětivosti i kultivovanosti. Zajmout dokáže jen svými papírovými parametry, které jsou ale v praxi zcela nedosažitelné. S jiným agregátem by se přitom důvody ke koupi našly. Krom design vůz osloví zejména dobře naladěným podvozkem a na svou třídu solidní kvalitou jízdy. Tříválcová pohonná jednotka ale dokáže i tyto přednosti zastínit nebo svým projevem přímo zdevastovat.

Proč ho nechtít?

Jednoznačně proto, že má pod kapotou nejhorší nový motor letošního roku, který není s to oslovit jakoukoli předností vedle srovnatelné jednotky s větším počtem válců či objemem. Je to nesmysl nehodný směny byť jen za jedinou korunu z vašeho rozpočtu. Pádným důvodem může být také omezený vnitřní prostor a pouze průměrná kvalita materiálů, montáže i ergonomie interiéru jako takového.

Cena

Základní cena vozu (Clio IV 1,2 16V Authentique): 229 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Clio IV 0,9 TCe Dynamique): 304 900 Kč
Cena testovaného provedení (Clio IV 0,9 TCe Dynamique + příplatková výbava): 341 900 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový tříválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 898 ccm
Největší výkon: 66 kW (90 k) při 5 250 ot./min
Největší točivý moment: 135 Nm při 2 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,6 l
Mimo město: 3,9 l
Kombinovaná: 4,5 l
Objem palivové nádrže: 45 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 062 mm
Šířka: 1 732 mm
Výška: 1 448 mm
Rozvor náprav: 2 589 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 084 kg
Užitečná hmotnost: 504 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze 362 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše