Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe

Auta pocházející od Renaultsportu a lidi, kteří je staví, doprovází až magická aura. Je na faceliftovaném Méganu RS něco zázračného?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe

5.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta pocházející od Renaultsportu a lidi, kteří je staví, doprovází až magická aura. Je na faceliftovaném Méganu RS něco zázračného?

Mr. Hyde

Mít pod kapotou ostrého hatchbacku o velikosti Golfu dvoulitrové turbo, se s výjimkou Mazdy 3 MPS stala nebo brzy stane fakticky jednotná norma. Tedy než se v rámci pokračujícího dowsizingu nezačne ukrajovat i z tohoto objemu, jak už naznačila Giulietta Quadrifoglio Verde.

Když si vzpomenu na VTEC v Type-R nebo tři dvojku Alfy 147 GTA, někde v koutku v tichosti zamáčknu slzu. Kdo nezkusil, těžko pochopí. Proti síle turbomotorů a obecně přeplňování nic nemám, dostaly se opravdu daleko. Jenže bezprostřednosti a přímočarosti atmosférických jednotek se krátce řečeno nevyrovnají. Nebo?

Po prvním nastartování motoru v Mégane RS by vás asi nenapadlo, že je po faceliftu něco zásadně jinak. Dobře, auto dostalo patnáct koní a dvacet newtonmetrů navíc. Budu proto rychlejší? Ano, na stovce můžu být za rovných šest sekund, o desetinku dříve než kdysi. To ale pouze v případě, že neusmažím spojku, gumy nebo obojí a jinak než proti stopkám to nezjistím. Kromě toho můžu jezdit o devět kilometrů v hodině rychleji a dostat se tak na 254 km/h. Zajímavé to je, rozhodující výhoda patrně ne.

Pohonná jednotka reaguje na přidání plynu jako většina přeplňovaných dvoulitrů. Zašlápnete, okamžik se nic neděje a pak se současně s nádechem turbodmychadla vzedme od tří až tři a půl tisíce otáček mohutná vlna, která vás vystřelí silou nabitého praku k nejbližšímu horizontu nebo zatáčce.

Určitě je to působivé, nikoli však ohromující. Pocit jakoby gumového plynového lanka přetrvává, i když R.S. alespoň nemá zcela obyčejný zvuk. Není tak plochý a nevýrazný jako některé jiné přeplňované čtyřválce a k typickému vrčení přidává příjemné bručivé tóny, které ve vysokých otáčkách přebíjí syčivý zvuk z výfuku, ne nepodobný atmosférickému sání. Ale je to opravdu všechno? Ano je. Se zapnutou stabilizací zkrátka víc nedostanete.

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 13 - Renault Megane RS test 41Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 14 - Renault Megane RS test 42

...a Hyde Dopamin

Pravá zábava s motorem Méganu začíná až po třívteřinovém podržení tlačítka ESP. Odstavte elektronické andělíčky na místě a v rámci předstartovní přípravy se zvednou volnoběžné otáčky na rovnou tisícovku. Proveďte deaktivaci třeba na dvojce v třicetikilometrové rychlosti a auto poskočí vpřed, jakoby do vás zezadu vpálila rozjetá sanitka anebo naskočily další dva válce s nitrometanem.

Nemám přesnou představu, co se v té chvíli stane s mapou řídicí jednotky a vstřikováním, ale osobnost Méganu R.S. Cup to obrátí naruby. Ne že bych nevěřil na slušnou odezvu motoru s turbodmychadlem, ale jak říká klasik - vocaď pocaď. Až na to, že „pocaď“ tento Renault drze nerespektuje. Čekám, že se někdo ozve a vyvede mě z mého omylu, že neexistuje druhý dvoulitr s turbem reagující skoro k nerozeznání od atmosféry. Možné to je. Ale neznám takový.

Proměna vozu je skoro až fyzická. Francouzské ereso okamžitě reaguje na nejmenší pobídky plynem akcelerací, která agresivitou zastiňuje i Focus RS. Ohromná síla ve středních otáčkách nepoleví, ale špička je tím, co vás bude bavit. Mégane dosahuje maximální výkon 265 koní při docela nízkých 5 500 ot./min, ale kolem této mety rafička otáčkoměru proletí jako mrskající ocas.

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 15 - Renault Megane RS test 36Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 16 - Renault Megane RS test 37Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 17 - Renault Megane RS test 39

U spousty turbomotorů se ručička k vrcholu nějak dobelhá, zastaví a dál prostě nepokračuje, anebo mdle narazí na omezovač a elektronika ji nesmlouvavě hodí kus zpátky, jakoby tam neměla co dělat. U Renautu však s cvakáním a ječením osciluje kolem špičky v 6 500 otáčkách, jakoby se vám motor vysmíval, že jste zase nestihli včas odřadit.

To je ale skutečně pouze váš problém. Převodovka totiž konečně funguje tak, jak vždycky měla. Vzpomínám si na modrý Megane RS před faceliftem, a pokud mi u něj něco vadilo, tak to byla mírná neurčitost pohybu řadičky a poněkud gumové dorazy. Skříň v černém Renaultu však byla přesná, s tuhými zarážkami a hladce, bez zadrhávání toleruje i bleskové pohyby.

Dobré zprávy pokračují i ve sladění motoru s převodovými poměry. Z jedničky a dvojky musíte řadit po čertech rychle, chcete-li si místo ironického chichotu omezovače poslechnout dunivou ránu z výfuku. Trojka, čtyřka navazují naprosto plynule a na zatočených okreskách s nimi vyřešíte většinu situací. Na vyšší převody se motor trochu uklidní a při dálniční sto třicítce kultivovaně točí 3 000 otáček.

Odshora dolů po kvaltech to jde snadněji než běhání po schodech. Skvělé reakce na plyn a dobré rozmístění pedálů pomáhají s meziplyny, které vás budou bavit, i když je začínáte trénovat. Pamlskem za odměnu je palba do výfuku, kterou ojediněle uslyšíte i při pouhém ubrání.

Onen uspokojivý zvukový doprovod a hyperaktivní odezva motoru jsou sice v kontextu s jinými podobnými jednotkami vnímány jako menší zázrak, ani ten se ovšem bez dostatku, nebo spíše Niagary benzínu nekoná. Výsledná spotřeba 12,6 litru se nezdá extrémně vysoká a dokonce si myslím, že udržet ji pod devět litrů na sto při ustálené devadesátce nebude nesplnitelným úkolem. Budete mít ale dojem, že vaše odříkání hraničí se sebemrskačstvím. Okuste slasti renaultího nebe a vůz vám bez mrknutí vystaví účtenku na třicet litrů. To je asi jediná kaňka, no spíš skvrna na dynamickém repertoáru motoru, kdy si opět vzpomenete na staré dobré atmosféry se značně civilizovanějšími nutričními nároky.

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 18 - Renault Megane RS test 27Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 19 - Renault Megane RS test 23Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 20 - Renault Megane RS test 28

Přetáčivé čáry

Ve světě rychlých aut jsou inženýři Porsche po zásluze opěvováni za svou schopnost po krůčcích, ale s umíněností ledovce přestavět tu nejhorší možnou koncepci na naprostou sportovní špičku. Tyto zásluhy jim jistě nikdo nebere. Podle mě ale podobnou úctu zaslouží také tým z Dieppe za jejich talent udělat to samé s obyčejnou vlečenou nápravou s torzní příčkou v segmentu ostrých hatchbacků.

Abyste plně docenili jejich umění, svezení v běžném Méganu nestačí. Lehkonohé podvozky sériových modelů svou ovladatelností leckoho příjemně překvapí, ale to je všechno. Vozy od Renaultsportu fungují trochu jinak. Konstruktéři především poměrně úspěšně omezili přenos sil do řízení při změně výkonového zatížení pomocí těhlice nazvané PerfoHub (je to to samé, čemu Ford říká RevoKnucke - podstatou je co nejvíce k sobě přiblížit vertikální osu kola a osu svislého čepu řízení a tím omezit moment sily vznikající mezi těmito osami při záběru pneumatiky).

Lidsky řečeno, chytré hlavy potlačili tahání za volant při přidání plynu, což výkonné předokolky dělají rády a ještě radši, jsou-li vybavené samosvorným diferenciálem. A zrovna ten se ve spojení s tvrdším podvozkem Cup v Méganech RS vyskytuje. Geometrie zadních kol je pro změnu nastavena tak, aby vlečená náprava nezůstávala v roli mrtvého nosiče hmoty, ale při přenosu hmotnosti mezi přídí a zádí pomocí plynu nebo brzd pracovala jako aktivní prvek stáčivosti vozu.

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 21 - Renault Megane RS test 04Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 22 - Renault Megane RS test 20Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 23 - Renault Megane RS test 15

Není to převratná myšlenka, ale funguje to. Od řidiče se vyžaduje specifický styl řízení, který se nemusí líbit každému, podle mě je ale podstatou úspěchu vozů Renaultsportu.

Pokud chcete, můžete s Méganem R.S. Cup jezdit čistě a bavit se brilantně vyváženým řízení s perfektním odporem závislým také od zatížení v zatáčkách. Zmiňované Bridgestony začnou na suchém asfaltu v poměrně značném předstihu informovat o odcházející přilnavosti kvílením a jediné co se po vás požaduje, je strefit se do vrcholu zatáčky a pak naplno využít trakci podpořenou samosvorem.

Předně není těžké něco takového udělat. Řízení je kromě jiných předností také přesné a v tuhém brzdovém pedálu ovládajícím třmeny Brembo máte mimořádný cit dovolující při plném zpomalení vytušit hranici zásahu ABS a nepřekročit ji. Toto všechno zní možná jako věda, ale opak je pravdou. Předností Méganu je v tom, že přesnost ve všem, co dělá, vám dovolí řídit jej velmi intuitivně a brzy objevíte tempo, které vám bude vlastní. Takový typ chování je posléze velmi inspirativní a povzbuzující v hledání, co se bude dít dál.

Pak ale můžete poznat pravou tvář eReSa. Jaká je? Taková, jak ji budete chtít vnímat. Pokud někdo nesnáší přetáčivou charakteristiku, bude v Méganu RS Cup vidět zákeřnou bestii. Máte-li však chuť a schopnosti řídit auto v zatáčkách ťuknutím do brzdy, ubráním plynu nebo rychlým kontra, objevíte asi nejlépe ovladatelnou předokolku na trhu, která je v tom, co dělá, opravdu hodná. Do třetice zmiňované gumy Potenza RE050A když už ustřelí, nebo se chytnou, tak přitom nekoušou. Jsou nedílnou součástí charakteru auta a vůbec si netroufám hádat, co se stane, když tuto křehkou, ale fungující symbiózu narušíte jiným typem pneumatiky.

Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 24 - Renault Megane RS test 16Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 25 - Renault Megane RS test 17Test Renault Mégane RS Cup 2012: hot hatche mu říkají šéfe - 26 - Renault Megane RS test 26

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše