Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče

Vše nasvědčuje tomu, že žádný nový Saab 9-5 poslední generace už nikdy nebude vyroben. Zkusili jsme jedno z mála provedení 2,0T XWD s jasnou otázkou: je čeho litovat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče

30.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vše nasvědčuje tomu, že žádný nový Saab 9-5 poslední generace už nikdy nebude vyroben. Zkusili jsme jedno z mála provedení 2,0T XWD s jasnou otázkou: je čeho litovat?

Insignia v bledě modré? Ale jděte

Často jsem slýchal, že Saab 9-5 je vlastně jen trochu jinak poslepovaný Opel Insignia s výrazně tučnější cenovkou. A že když se nebude vyrábět, koupíte si prostě Opel a ještě ušetříte. Myslím, že něco podobného může říci jen ten, kdo si obou autech leda četl.

Je nepopiratelné, že oba vozy mají stejný technický základ, tím ale podobnost končí. Takový VW Scirocco R a Škoda Octavia 1,2 TSI mají také stejný technický základ, znamená to ale, že koupí Octavie dostanete eRko „za půl”? Asi ne. 9-5 je zkrátka jinou variací na do jisté míry totožnou techniku a s omluvou do Rüsselsheimu musím vzkázat, že o dost lepší.

Že 9-5 lépe vypadá je jen můj soukromý dojem, kvalitnější a lépe vybavitelný interiér je ale holý fakt. S Insignií jsem také něco najezdil a i když se ve zdejším testu objevilo vcelku pozitivní hodnocení jízdního projevu, testovaný Saab jej překračuje jak z hlediska mrštnosti při aktivní jízdě, tak z hlediska komfortu při jízdě pohodové. 9-5 zkrátka potenciál stejné platformy využívá o něco lépe, což by také měl. Je, nebo spíše byl přece jen o dost dražší.

Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 35 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 02Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 36 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 09Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 37 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 10
Testovaná 9-5 2,0T XWD tak trochu bledě modrá byla, s Insignií ale po stránce projevu tolik společného neměla

Postrádat bude co

Při jednom z mých dřívějších pozitivních hodnocení některého ze Saabů mi bylo brzy v přiložené diskusi vpáleno do očí, jak se zaslepen saabistickou vášní rozplývám nad jinak mizerným autem. Tak nevím, ale saabista si přijdu být asi tak moc jako slávista - na fotbale jsem v životě nebyl. Podobně pro Saaby hořím vášní podobnou té, s jakou vaše manželky očekávají začátek dalšího hokejového šampionátu. „Na Saabech” jsem nevyrostl, ještě před pár lety jsem měl s vozy této značky minimální zkušenosti. Pokud tedy o nějakém hovořím v pozitivních souvislostech, je to jen proto, že si to opravdu zaslouží.

Můžeme diskutovat o tom, jak moc mě v konečném úsudku ovlivnilo to, že do mrtvol se nekope, faktem ale je, že tato 9-5 mě opravdu oslovila. Dokonce natolik, že nebýt poněkud přemrštěné cenovky, kterou nepovažuji za zcela adekvátní, klidně bych si ji svého času pořídil, a to bych z tehdejších i dnešních aut řekl jen o máločem. Pro běžné přesuny aktivního řidiče s nemalými nároky na komfort nabízí přesně to, co má - vysokou kvalitu jízdy, agilní jízdní vlastnosti, slušnou ovladatelnost i kupodivu vcelku efektivně fungující motor. Toto auto je v máločem perfektní, některé dílčí vlastnosti ale dotahuje hodně daleko a jejich kombinací je do značné míry jedinečné.

Právě proto podle mě je nad čím si stýskat. Nevidím jiný vůz, který by dokázal 9-5 dokonale nahradit, malé švédské „éro” si i přes koncernovou techniku dále šlapalo svou vlastní cestou a nabízelo ve své třídě něco, od čeho už většina konkurence upustila - více auta a méně všech těch „serepetiček” kolem. Být o něco levnější, mohlo se setkat i se solidním tržním úspěchem.

Diskusi na téma „co by bylo, kdyby...” si ale můžeme s klidem odpustit. Teď už je jen čas dát Saabu 9-5 poslední adieu. Za sebe říkám: Sbohem, letče, budeš mi chybět.

Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 38 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 05Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 39 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 36Test Saab 9-5 2,0T XWD: sbohem, letče - 40 - Test Saab 9-5 20T XWD Aero 73

Základní cena vozu (9-5 Linear 1,6T): 849 900 Kč
Cena základního testovaného provedení (9-5 Aero 2,0T XWD M6): 1 209 000 Kč
Cena testovaného provedení (9-5 Aero 2,0T XWD M6 + příplatková výbava): 1 543 900 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 162 kW (220 k) při 5 300 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 2 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 12,4 l
Mimo město: 6,7 l
Kombinovaná: 8,8 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 5 008 mm
Šířka: 1 868 mm
Výška: 1 467 mm
Rozvor náprav: 2 837 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 575 - 2 025 kg
Užitečná hmotnost: 415 - 605 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 515 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.