Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?

Poučení z chyb minulých

Jak vešlo v obecnou známost, Audi A4 interně označené jako model B7 byl nejsportovnější vůz svého segmentu. Sportovní bylo všechno. Podélně uložený motor vysunutý před nápravou, pohon předních kol, diesel a možná i na chuti pochodovat ze zatáčky po čumáku bylo něco sportovního. Současné Audi A4 (B8) si ze sebe přestalo střílet a je pouze dobře, že se Seat dokázal poučit. Na svých stránkách sice v úvodu prezentace Exea zmiňuje ryzí dynamiku, ale to zase není až tak v přímém rozporu s tím, co tento vůz dokáže v rozumně požadované míře nabídnout.

Když se s ním pustíte do náročnější silnice, oproti bývalé A4 je patrný lehký posun k ochotnějším reakcím. Seat upravil přední zavěšení a celkově zpevnil podvozek. Původní chování Audi to zcela nevyléčilo a v nízkých rychlostech je kvalita jízdy nevalná, ale rozjeďte se a nebude tomu chybět grip a s delší a těžší zádí kombi verze ST ani lepší vyváženost a zřetelné stopy možnosti kontrolovat Exeo plynem. A taky řízením. Jedním z příjemných pozůstatků minulé generace aut je hydraulický posilovač. Jeho zpětná vazba byla odfiltrována, ale v jeho odporu je očividná přirozenost a linearita.

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 10 - Seat Exeo 20TDI 18Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 11 - Seat Exeo 20TDI 15Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 12 - Seat Exeo 20TDI 24

Shodou okolností se to samé slůvko dobře hodí i k popisu chování pohonné soustavy. Naše dlouhodobě testované vozidlo je vybaveno dieselovým čtyřválcem 2,0 TDI s výkonem 143 koní, nejvyšším točivým momentem 320 newtonmetrů a převodovkou s plynule měnitelným převodem CVT posílající vše na přední kola. Být to vznětová jednotka s manuálem, vadil by mi znatelný turboefekt a úzký rozsah využitelných otáček (ačkoli Exeo pracuje s vyspělejší jednotkou vybavenou vstřikováním common-rail, kterou minulá A4 nepoznala). A dostat variátor s atmosférickým benzínovým motorem je taky za trest. Aby to trochu i jelo, potřebujete vysoké otáčky, které ale jaksi zůstávají konstantní, závislé na poloze plynu a auto za doprovodu monotónního hučení připomínající prokluzující spojku nebo vysavač akceleruje. Exeo je trochu jiné.

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 13 - Seat Exeo 20TDI 10Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 14 - Seat Exeo 20TDI 11Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 15 - Seat Exeo 20TDI 12

Nevhodné ke sportování?

Také zde se vám při plném plynu stane, že začnete občas hledat ibuprofen, ale povětšinu času toto spojení skutečně funguje bez nadměrného otravování. Díky solidnímu výkonu v nižších a středních otáčkách a tudíž odpadnuvší potřebě hnát ručičku kamsi doprava netrpíte (na diesel) nadměrným hlukem a v zásadě ani nedostatkem rychlosti. Chce to pohybovat se plynule, popřípadě si pomoci jedním ze sedmi přednastavených virtuálních stupňů a výčitky z nedostatku schopnosti vybrat si normální auto by se neměly dostavit.

Je to jako dva fázové posuny špatným směrem, které se ale vzájemně vyruší a výsledkem je docela příjemně fungující celek. Opoždění za plynem multitronic rychle vyhladí odlehčením převodu a sílu ve středních otáčkách software převodovky vyhodnotí zase jako dostatečnou, aby nechal těžší převodový poměr. Otáčky se sice i zde mění permanentně podle polohy pravého pedálu a sklonu silnice, nicméně potřeby spíše defenzivního řidiče hledajícího vůz i na delší vzdálenosti to neuráží.

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 16 - Seat Exeo 20TDI 14Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 17 - Seat Exeo 20TDI 16Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 18 - Seat Exeo 20TDI 17

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.