Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Poučení z chyb minulých
Jak vešlo v obecnou známost, Audi A4 interně označené jako model B7 byl nejsportovnější vůz svého segmentu. Sportovní bylo všechno. Podélně uložený motor vysunutý před nápravou, pohon předních kol, diesel a možná i na chuti pochodovat ze zatáčky po čumáku bylo něco sportovního. Současné Audi A4 (B8) si ze sebe přestalo střílet a je pouze dobře, že se Seat dokázal poučit. Na svých stránkách sice v úvodu prezentace Exea zmiňuje ryzí dynamiku, ale to zase není až tak v přímém rozporu s tím, co tento vůz dokáže v rozumně požadované míře nabídnout.
Když se s ním pustíte do náročnější silnice, oproti bývalé A4 je patrný lehký posun k ochotnějším reakcím. Seat upravil přední zavěšení a celkově zpevnil podvozek. Původní chování Audi to zcela nevyléčilo a v nízkých rychlostech je kvalita jízdy nevalná, ale rozjeďte se a nebude tomu chybět grip a s delší a těžší zádí kombi verze ST ani lepší vyváženost a zřetelné stopy možnosti kontrolovat Exeo plynem. A taky řízením. Jedním z příjemných pozůstatků minulé generace aut je hydraulický posilovač. Jeho zpětná vazba byla odfiltrována, ale v jeho odporu je očividná přirozenost a linearita.
Shodou okolností se to samé slůvko dobře hodí i k popisu chování pohonné soustavy. Naše dlouhodobě testované vozidlo je vybaveno dieselovým čtyřválcem 2,0 TDI s výkonem 143 koní, nejvyšším točivým momentem 320 newtonmetrů a převodovkou s plynule měnitelným převodem CVT posílající vše na přední kola. Být to vznětová jednotka s manuálem, vadil by mi znatelný turboefekt a úzký rozsah využitelných otáček (ačkoli Exeo pracuje s vyspělejší jednotkou vybavenou vstřikováním common-rail, kterou minulá A4 nepoznala). A dostat variátor s atmosférickým benzínovým motorem je taky za trest. Aby to trochu i jelo, potřebujete vysoké otáčky, které ale jaksi zůstávají konstantní, závislé na poloze plynu a auto za doprovodu monotónního hučení připomínající prokluzující spojku nebo vysavač akceleruje. Exeo je trochu jiné.
Nevhodné ke sportování?
Také zde se vám při plném plynu stane, že začnete občas hledat ibuprofen, ale povětšinu času toto spojení skutečně funguje bez nadměrného otravování. Díky solidnímu výkonu v nižších a středních otáčkách a tudíž odpadnuvší potřebě hnát ručičku kamsi doprava netrpíte (na diesel) nadměrným hlukem a v zásadě ani nedostatkem rychlosti. Chce to pohybovat se plynule, popřípadě si pomoci jedním ze sedmi přednastavených virtuálních stupňů a výčitky z nedostatku schopnosti vybrat si normální auto by se neměly dostavit.
Je to jako dva fázové posuny špatným směrem, které se ale vzájemně vyruší a výsledkem je docela příjemně fungující celek. Opoždění za plynem multitronic rychle vyhladí odlehčením převodu a sílu ve středních otáčkách software převodovky vyhodnotí zase jako dostatečnou, aby nechal těžší převodový poměr. Otáčky se sice i zde mění permanentně podle polohy pravého pedálu a sklonu silnice, nicméně potřeby spíše defenzivního řidiče hledajícího vůz i na delší vzdálenosti to neuráží.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva