Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard

Škoda Fabia Combi první generace byla v době svého uvedení na trh obrovským převratem oproti stařičké Felicii. Nyní jsme do rukou dostali úspěšného nástupce Fabia II ve verzi Combi s nejsilnějším vznětovým motorem 1,9 TDI PD, abychom mohli posoudit jeho konkurenceschopnost ve třídě kompaktních kombi. Uspěl?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard

29.8.2008 | Milan Šmíd | Přidat příspěvek

Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda Fabia Combi první generace byla v době svého uvedení na trh obrovským převratem oproti stařičké Felicii. Nyní jsme do rukou dostali úspěšného nástupce Fabia II ve verzi Combi s nejsilnějším vznětovým motorem 1,9 TDI PD, abychom mohli posoudit jeho konkurenceschopnost ve třídě kompaktních kombi. Uspěl?

Solidní jízda

Když má přijít na hodnocení jízdních vlastností nové Fabie, nelze pominout její technické předpoklady. V tomto směru totiž nová Fabia není až tak nová, stojí na upravené platformě první generace. To zní jako špatná zpráva, konkurence ale za uplynulých osm let nic lepšího „nevymyslela“, a tak je klasická kombinace MacPhersonu vpředu a klikové nápravy vzadu zcela standardní volbou.

Fabia Combi tak při jízdě působí nadmíru stabilně a nenechá se v přímém směru i v zatáčkách se nenechá vyvést z míry ani rychlostmi, které byly donedávna malým vozům zcela zapovězeny. Samotný podvozek je naladěn sportovněji, u vozu ctící německé tradice to ale nepřekvapí. Mj. tomuto naladění vděčí Fabia za své solidní jízdní vlastnosti, na druhou stranu kvůli němu nabízí tvrdší jízdu, než by se na rodinný vůz slušelo, obzvláště na rozbořených českých silnicích.

Míra ovladatelnosti je dána klasickým volkswagenovským trojlístkem - účinnými brzdami s problematickým dávkováním, nepříliš komunikativním řízením s někdy až příliš účinným posilovačem a trochu tužší, ale přesnou pětistupňovou manuální převodovkou. Překvapilo snad jen vadnutí brzd při větší zátěži, dané možná jen mírou opotřebení, jinak se vše neslo ve zcela očekáváných mezích.

Ze zbylých faktorů potěší účinné přední projektorové světlomet a mlhovky s tzv. corner funkcí, kdy se při nižší rychlosti jednotlivé mlhovky v zatáčkách rozsěcí a zvětšují tak osvětlenou část vozovky, resp. krajnice.

Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard - 13 - DSC_0020Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard - 14 - DSC_0001Test Škoda Fabia Combi 1,9 TDI: vyšší standard - 15 - DSC_0004

Relativně lehký, ale přesto prostorný

Verze kombi je samozřejmě zajímavá svými užitnými hodnotami. Hmotnost vozu, která je v porovnání se svými největšími konkurenty 207 SW a Clio Grandtour jednoznačně nejmenší, nás mile překvapila vzhledem k jisté robustnosti vozu. Zavazadlový prostor se chlubí hodnotou 0,480 m3 a je nejen o pěkných 0,054 m3 větší než u Fabie Combi  první generace, ale také patří k těm větším ve třídě. Co se týče jeho přístupnosti nebude si také asi nikdo stěžovat. Zadní sedadla jsou tradičně dělená v poměru 1/3 ku 2/3 a po jejich sklopení se zvětší objem zavazadelníku až na 1,460 m3 (o 0,235 m3 více než první generace). Vše výše uvedené ale platí, pakliže váš automobil není zohyzdněn pevnou přepážkou, která je základním parametrem pro uplatnění odpočtu DPH.

Na vrcholu segmentu

A jsme u peněz. Závěrem je důležité vědět, za jaký obnos si můžete nejlépe vybavenou Fabii Combi pořídit. Základní cena verze s touto pohonnou jednotkou a výbavou Elegance se pohybuje na částce 489 900 Kč (bez filtru pevných částic DPF) a 505 900 Kč (s DPF). Koncová cena testovaného Combi se vyhoupla až na 626 900 Kč. Ovšem v ceně je zahrnuta veškerá aktivní a pasivní bezpečnostní výbava jako boční, hlavové airbagy, stabilizační program ESP s protiprokluzovým systémem a ABS, parkovací asistent, navigace, tempomat a mnoho dalších zpříjemňujících prvků.

Fabii Combi v testovaném provedení si zřejmě nikdo nekoupí, cena 626 900 Kč se začíná blížit vozům o dvě třídy vyšším. Odhlédneme-li ale od tohoto aspektu a posadíme-li si Fabii Combi do běžnější specifikace, máme před sebou vůz, stojící na samém vrchol segmentu. Nenabízí sice žádnou mimořádnou vlastnost, svým charakterem je ale schopen uspokojovat široké požadavky zákazníků. Nejlépe pak vyhoví těm, kteří preferují jisté jízdní vlastnosti před vysokým jízdním komfortem. Ve verzi 1,9 TDI je pochopitelně určen zejména zákazníkům, kteří i s vozem této třídy hodlají zdolávat vysoké kilometrové nájezdy.

Zejména francouzská konkurence dokáže Fabii Combi potrápit na poli jízdního komfortu a kvality dieselových motorů, její komplexnosti ale konkurovat neumí.

Technické údaje

Motor

Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1 896 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 240 Nm při 1 800 ot./min
Palivo: Nafta motorová
Přenos výkonu: Pětistupňová ručně řazená převodovka. Pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,4 l
Mimo město: 4,1 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 45 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 992 mm
Šířka: 1 642 mm
Výška: 1 498 mm
Rozvor náprav: 2 462 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 170 kg
Užitečná hmotnost: 515 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 163 l

Milan Šmíd

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše