Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

I Octavia nabízí oblíbenou kombinaci diesel - kombi - pohon 4x4, kterou je nyní možné doplnit i o automat DSG. Jak moc je výsledek lákavý?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

15.6.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I Octavia nabízí oblíbenou kombinaci diesel - kombi - pohon 4x4, kterou je nyní možné doplnit i o automat DSG. Jak moc je výsledek lákavý?

Strohý, ale žádaný

Interiér Škody Octavie je takový řekněme německý. Je strohý, funkční, dobře zpracovaný a pro někoho chladný. Kdysi jsem mluvil s jedním člověkem, který německé automobily vystihl naprosto přesně. Říkal, že to je stejné, jako se ženami. Italská auta (byl to totiž zapřísáhlý fiaťák), to je jako kdyby vedle vás seděla krásná, příjemná a trochu hádavá Italka. Za to německé vozy, to se vedle vás posadí chladná „gertruda“.

Ať je to jak chce, vytýkat cokoliv z pohledu ergonomie dost dobře nejde. Za dobu svého působení Octavia vyzrála v naprosto precizní vůz, u kterého během minuty přesně víte, čím se co ovládá. Svou zásluhu na tom možná bude mít také fakt, že jste před pořízením své oktávky mnohokrát jeli ve stejném voze vašeho známého, šéfa apod, ale nebudeme si to komplikovat. Snad jen vypínač tempomatu umístěný na páčce blinkrů je z pohledu ergonomie trochu nešťastný.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 10 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 23Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 11 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 25Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 12 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 24

Octavii jsem měl na test snad už popáté a popáté jsem měl radost z toho, jak chytře je vymyšlené ovládání všeho možného prostřednictvím pár tlačítek na volantu. Nevzpomínám si, že bych v nějakém jiném automobilu viděl lepší řešení. Dokonce, pokud máte ve výbavě připojení telefonu přes bluetooth, si můžete na multifunkčním displeji umístěném mezi otáčkoměrem a rychloměrem číst i sms zprávy. Text si posouváte opět pomocí tlačítek na volantu. Sympatické jsou odkládací přihrádky, kterých rozhodně není málo. Něco uložíte na klasická místa, drobnosti pak do schránky na palubní desce nebo pod sedadlo řidiče.

Že má Octavia tužší sedačky, to je známá věc. Pro někoho to není pohodlné, podle mého názoru přijde jasně vymezená opora těla vhod především na dlouhých cestách. Když zavzpomínám například na Volvo XC70, které mělo regulérní křesla absolutně bez jakéhokoliv bočního vedení, mohu s klidem konstatovat: „zlatá Škodovka“. Z Volva jsem po třech hodinách jízdy vystupoval a záda mně bolela takový způsobem, jako kdybych měl další týden nastoupit do důchodu. Co ale u Octavie zůstává velkým minus i po všech meziročních vylepšeních a velkém faceliftu jsou úzké sedáky předních sedadel. Vysportovaná modelka v nich strádat nebude, rozvalitá tychýně už přes ně ale bude poněkud přetékat. A vcelku průměrný chasník si v nich pak bude připadat jako na verpánku - zejména v přední části budou i muže relativně konfekční postavy tlačit do stehen.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 13 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 27Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 14 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 28Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 15 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 32

Jednoznačně největším lákadlem tohoto auta byl a stále je zavazadlový prostor. Základní objem přesahuje 600 litrů, což je sen mnoha českých chalupářů. Jak známo, v očích těchto lidí je lepší snad pouze Superb Combi. Naše verze neměla falešné dno, takže jsme se museli smířit s nákladovou hranou posazenou o cca pět centimetrů nad dnem zavazadelníku a se stejně vysokým schodem, který vznikl po sklopení zadních sedaček. Na závěr této kapitoly ještě jedna poznámka ke druhé řadě sedadel. Už se tady dá celkem pohodlně sedět (na rozdíl od první generace), ale to stejně všichni dobře vědí.

Ach ta zlodějina

Než se pustím do naftového motoru kombinovaného s automatem a mezinápravovou spojkou Haldex, chci se zastavit ještě u jedné věci. I když také tohle téma bylo mnohokrát probráno, je stále ještě aktuální (bohužel). Obliba u zákazníků je totiž stejně velká, jako obliba u zlodějů. Smutné je, že s tím nikdo nic nedokáže udělat a pokud parkujete někde na sídlišti, je dost pravděpodobné, že budete moci do diskuze přidat nějaký vlastní zážitek. Zloději jdou po Oktávce jako český prezident po chilské propisce. V první řadě je velmi žádaný navigační systém a je úplně jedno, za který konkrétně jste si připlatili.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 16 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 36Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 17 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 40Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 18 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 41

A když zrovna není odcizena navigace, pak dost často mizí světlomety nebo kapota. Je to asi dva týdny, co se na našem jižním sídlišti v Praze ráno objevila Fabia bez kapoty a o dvě auta vedle stojící Octavia sice zůstala s kapotou, ale bez světel. Policie vám na to řekne: „Když chcete své auto ochránit, musíte v něm spát.“ Jakkoliv za tyto nepříjemnosti vůz jako takový nemůže, pro mě osobně to je dost pádný argument na to, abych se zamyslel, zda bych si oktávku vůbec pořizoval.

Diesel a čtyřkolka umí i pobavit

Hlavní novinkou tohoto testu je kombinace naftového dvoulitru TDI s pohonem všech kol a hlavně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jak jim to spolu jde? Abych řekl pravdu, klape jim to slušně. Automatická převodovka dělá z obyčejné Octavie rázem pohodlnější auto. Otázkou na každého z vás je pouze to, zda za ni budete ochotni vynaložit další peníze, protože už takto není Octavia Combi 4x4 právě nejlevnější. Naftový dvoulitr je dnes už naprostá klasika. Pokud chcete mít pohon všech kol kombinovaný s automatem, dostanete slabší verzi naladěnou na 103 kW. V případě testovaného modelu to nijak zvlášť nevadí. Stejně na tom je i větší Superb, kterému by více koní pod kapotou určitě neuškodilo.

Pro naftové motory koncernu VW je typické, že mají troch hrubší chod, ale poměrně úspěšně maskují turbo-efekt. Další typická záležitost je rozumná spotřeba, která během testu oscilovala kolem sedmilitrové hranice. S trochou snahy můžete spadnout až pod šest litrů. I se slabším naftovým dvoulitrem je Octavia poměrně dynamický vůz a k tomu se jí samozřejmě náramně hodí pohon všech kol. Benzinová jedna-osmička TSI je sice v tomto ohledu ještě o třídu lepší, ale s dieselem si taktéž docela užijete, byť je logicky hlučnější.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 19 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 50Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 20 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 51Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 21 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 52

Stejně jako koncernoví sourozenci, také Octavia 4x4 standardně využívá ke svému pohybu kola přední nápravy a v případě potřeby připojí prostřednictvím poslední generace mezinápravové spojky Haldex zadní kola. Díky tomu, že je v systému použito elektrické čerpadlo, které vyrábí potřebný tlak na stlačení lamel bez ohledu na rozdíl otáček přední a zadní nápravy, je připojování zadku mnohem rychlejší a hlavně k němu dochází také v případech, kdy předek neproklouzne, ale řídící jednotka ví, že by k prokluzu mohlo dojít. Aktivuje tedy mezinápravovou spojku preventivně. Typickým příkladem této situace je rozjezd. V praxi systém funguje na výbornou a upřímně se nedivím, že Haldex používá s různými úpravami kde kdo od Saabu, přes Opel Insignia, Land Rover Freelander až po Lamborghini Aventador.

Jak nad tím tak přemýšlím, je Octavia s pohonem všech kol vlastně docela zábavné auto. Zadní hnanou nápravu oceníte nejen na sněhu a za snížených adhezních podmínek, ale také když si budete chtít užít v zatáčkách. Myslím, že budete překvapeni tím, co vám taková obyčejná Škodovka dovolí. Relativně těžký naftový motor u přední nápravy způsobuje výraznou nedotáčivost, ale systém pohonu všech kol ji dokáže do určité míry potlačit. Opět však musím podotknout, že kombinace 4x4 a 1,8 TSI je z hlediska jízdy minimálně o třídu zábavnější.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.