Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

I Octavia nabízí oblíbenou kombinaci diesel - kombi - pohon 4x4, kterou je nyní možné doplnit i o automat DSG. Jak moc je výsledek lákavý?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

15.6.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I Octavia nabízí oblíbenou kombinaci diesel - kombi - pohon 4x4, kterou je nyní možné doplnit i o automat DSG. Jak moc je výsledek lákavý?

Vesměs expresní DSG

Automatická dvouspojková převodovka DSG (Direct Shift Gearbox, nebo chcete-li Direkt Schalt Getriebe) byla a stále je mnohými brána jako etalon automatických převodovek. Dříve takové označení platilo prakticky bezezbytku, v dnešní době už najdeme konkurenty, kteří se mu přinejmenším hodně blíží. Vzpomeňme například na TCT, které jsme vám nedávno představili v malé Alfě Romeo MiTo. Také je třeba říci, že i automaty s hydrodynamickými měniči se za poslední léta posunuly hodně vpřed a třeba takové převodovky ZF s naladěním od BMW fungují tak dobře, že jsou s to v některých ohledech dvouspojkové skříně překonat. A to zejména proto, že nic neočekávají a nepředpokládají, ale zkrátka řadí, když mají. Právě nutnost předvídatelnosti vašeho chování je u DSG největším neduhem a pokud preferujete aktivnější styl jízdy, nebudete si spolu rozumět. Ale začněme pozitivněji.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 22 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 30Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 23 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 29Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 24 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 31

Zejména při řazení při postupné akceleraci nelze mít k šestistupňovému DSG žádné námitky. Opravdu je lidově řečeno strašně dobrá - rychlá i jemná. Když ji nebudete připravovat nějaká překvapení, přeřadí takřka okamžitě. Jediná věc, která v automatickém režimu nefunguje zrovna nejlépe (a ono to už je svým způsobem překvapení) je zoufale pomalá reakce na kick down. Zkoušel jsem měřit prodlevu, mezi tím, kdy řidič přišlápne pedál plynu na podlahu a momentem, kdy vůz vyrazí kupředu. Trvá to více než dvě vteřiny, to vám někdy v reálném provozu přijde být jako nekonečno.

U naftového motoru se k tomu přidává ještě jedna negativní vlastnost. Dejme si modelový příklad. Jedu nějakých 70 km/h, vůz má zařazenou čtyřku a otáčky se „válí“ kousek nad volnoběhem. Sešlápnu plyn na podlahu, převodovka to během pár sekund schroupe, zařadí dvojku, otáčky vylítnou nad 4000 a ejhle, kromě toho, že motor začne bučet, se nestane vůbec nic. Musíme chvilku počkat, než na to převodovka přijde, přeřadí na trojku a motor se konečně dostane do otáček, kde může výrazně zatáhnout. Řešení je prosté. Musíte si na takové chování zvyknout a přizpůsobit se mu.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 25 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 15Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 26 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 21Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 27 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 20Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 28 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 22

Druhou možností je využít ručního sekvenčního řazení. Na vaše pokyny převodovka reaguje výborně a hned se snaží něco dělat, jak rychle ale váš pokyn splní ale opět záleží na tom, co o očekává. Pokud má připravenou vyšší rychlost a vy zvolíte nižší (nebo naopak), počkáte si na přeřazení přibližně sekundu. Právě v tomto režimu při aktivní jízdě je DSG „nejprotivnější“ - jednou přeřadí tak a jednou onak. Byť v jednom případě je to velmi rychle, celkový dojem je rozporuplný. Zkrátka stále platí, že pokud chcete dostávat od auta přesně to, co žádáte, musíte si to udělat sami...

Na vrcholu

A jak se tváří Octavia 4x4 na terén? Popravdě se na něj tváří asi tak stejně, jako se tvářila slavná dáma Havránková na nabídky od ŘSD na odkoupení jejich pozemků. Nakonec to možná jde, ale opravdu hodně to dře a to i v případě, že si připlatíte za „Paket pro špatné cesty“, tudíž za světlou výšku zvýšenou o 25 mm. Stále máte totiž k dispozici pouhých 163 mm a s tím se velká kouzla dělat nedají. Nicméně na polní cestu taková hodnota postačí a nic víc po Octavii ani nikdo chtít nemůže. Jak už na těchto stránkách bylo jednou napsáno, Octavia 4x4 je povedený Allroad.

Kombinace dieselu, DSG a 4x4 dělá z Octavie skutečně hodnotné a pohodlné auto. Škodovka si ale za to nechá zaplatit. Bavíme se tu totiž o vrcholném provedení s cenou přesahující minimálně 700 000 Kč. Náš testovaný kousek s výbavou Elegance nesl cenovku 752 000 Kč. Za takové peníze už je dostupná třeba taková Insignia taktéž s dieselem a pohonem všech kol. Pravda, nebude mít automatickou převodovku, jedná se ovšem o vůz střední třídy.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 29 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 11Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 30 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 13Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 31 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 14

Škoda Octavia Combi 4x4 působí jako velmi univerzální automobil, který uspokojí jak obyčejné zákazníky, tak movitější manažery. Dokonce dokáže řádně zatopit konkurentům pocházejícím ze střední třídy a v této specifikaci zastat práci několika aut rozličných tříd - dokáže být tak trochu limuzínou, tak trochu MPV i tak trochu SUV. K tomu samo řadí, solidně jede, nespotřebuje mnoho paliva a zvládne „sebeklouzavější“ povrch. Samozřejmě, nic z toho neumí tak dobře jako auto určené primárně pro ten či onen účel, ale podobnou univerzálnost jistě ocení více zákazníků než vyhraněný charakter.

Přiznám se, že škodovky příliš v oblibě z určitých důvodů nemám, ale Octavia mě už poněkolikáté přesvědčila o tom, že své nesporné kvality má a že jsou opravdu vysoké. Jestliže sáhnete po tomto modelu, chybu určitě neuděláte. Jediné, nad čím bych v pozici zákazníka váhal, je volba mezi naftou nebo výbornou benzinovou jedna-osmičkou. Jestli nutně potřebujete automat, pak si vybírat nemůžete, protože ten se v kombinaci TSI s pohonem všech kol nenabízí. Když se ale spokojíte s manuálem, získáte silný, příkladně tichý motor a s tou spotřebou to u něj také nebude kdo ví jak hrozné. Hlavně ale v případě benzinu 4x4 s manuálem ušetříte 80 000 Kč.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 32 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 02Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 33 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 23Test Škoda Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG: vše v jednom - 34 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 51

Základní cena vozu (Octavia Combi 4x4 1,8 TSI): 625 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Octavia Combi 4x4 2,0 TDI 103 kW DSG): 707 900 Kč
Cena testovaného vozu (Octavia Combi 4x4 2,0 TDI DSG Elegance): 752 900 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 200 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: neuvádí se (cca 10 s)
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,3 l
Mimo město: 5,2 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 569 mm
Šířka: 1 769 mm
Výška: 1 468 mm
Rozvor náprav: 2 578 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 520 kg
Užitečná hmotnost: 600 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 605 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 655 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše