Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

27.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.

Racionální volba

Těm, kteří v životě měli či lépe vyzkoušeli jen pár vozů, to možná bude připadat zvláštní, ale i stejné modely aut s různými motory se mohou setsakra lišit. Dáno to bývá různými faktory, nejčastěji ale tím, že jen daný typ stavěn z větší nebo menší části takříkajíc odspodu a s rostoucím výkonem postupně uzpůsobován předpokládaným rostoucím nárokům či specifikům dané pohonné jednotky (větší zatížení přední osy, vibrace, hlučnost...). Úplně se tomu nevyhýbá snad žádné auto a Škoda Octavia III není výjimkou, je ale z mého pohledu sympatické, že přinejmenším mezi dříve testovanou 2,0 TDI a nynější 1,2 TSI zásadní rozdíly v projevu - krom odlišností daných samotnými motory - jednoduše nejsou.

Ano, 1,8 TSI už je jinde a může se směle hrnout do soubojů o nejlepší auto třídy, 1,2 TSI takové ambice nemá. Přesto to není žádný „laciný střep”, drží si úroveň jízdně i kvalitativně nadprůměrného kompaktu, kterému přidává zejména výjimečný vnitřní prostor. Na ten dnes konkurence nemá v této třídě jedinou odpověď. Zaujme lehkostí vlastní konstrukce i uživatelsky přívětivým a nečekaně čitelným ovládáním, samotná pohonná jednotka pak není ostudou. Jistě neuspokojí řidiče toužící po nadstandardní dynamice, pro auto představuje fungující kompromis beroucí v potaz pořizovací cenu, výkon i spotřebu paliva. Je to zkrátka volba rozumu, ne srdce.

Auto by mohlo pomýšlet i výše, v testovaném provedení mu ale k „dokonalosti” chybí hlavně kvalitnější jízda daná konstrukcí podvozku i slyšitelnějším aerodynamickým hlukem. Ani jedno není pro zlost, špičky segmentu jsou ale výše.

Tuto Octavii prostě není možné brát jako volbu někoho, kdo touží po tom absolutně nejlepším. Je třeba dávat jednotlivé vlastnosti do souladu s cenou, která zůstává v méně vybavených provedeních dosti u země. V tomto kontextu je verze 1,2 TSI z mého pohledu dobrou volbou.

Škoda Octavia III se vrátí ve srovnávacím testu s Hyundai i30 a Volkswagenem Golf VII.

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 52 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 004Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 53 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 090Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 54 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 219

Proč ho chtít?

Je to především mimořádně prostorné auto, které je s to komfortně pojmout v rámci své třídy neobvyklé množství cestujících i zavazadel. Bude těšit ty, kteří jsou rádi v autě pánem, krom mrštnosti a výborné ovladatelnosti osloví i zajímavým poměrem dynamiky a spotřeby.

Proč ho nechtít?

Určitě nejde o vysněnou verzi řidičů toužících po jízdní dynamice, ani těch, kteří budou pravidelně využívat mimořádně přepravní kapacity vozu. I s motorem 1,2 TSI sice takové situace zvládá, skvěle se přitom ale necítí a příliš časté vystavování auta podobným situacím by takové pocity přeneslo i na vás. Bezvadnou volbou pak nebude pro ty, kteří jsou velmi vysazeni na schopnosti podvozku filtrovat „české nerovnosti”, tady má hlavně zadní náprava mezery.

Cena

Základní cena vozu (Octavia III 1,2 TSI 85 Active): 334 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Octavia III 1,2 TSI 105 Active): 364 900 Kč
Cena testovaného provedení (Octavia III 1,2 TSI 105 Elegance + příplatková výbava): 701 200 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 500 - 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,9 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 158/1 233 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.