Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu
27.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.
Přehled kapitol
- Úvod, Rapid? Octavia? Nebo snad Superb?
- Kompakt pro klaustrofobiky, Základní motor není pro smích (+ video)
- Spotřebou potěší, Více než uspokojivá ovladatelnost
- Jízdní vlastnosti těží z lehkosti (+ video), Kvalita jízdy má mezery
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (222 foto)
Racionální volba
Těm, kteří v životě měli či lépe vyzkoušeli jen pár vozů, to možná bude připadat zvláštní, ale i stejné modely aut s různými motory se mohou setsakra lišit. Dáno to bývá různými faktory, nejčastěji ale tím, že jen daný typ stavěn z větší nebo menší části takříkajíc odspodu a s rostoucím výkonem postupně uzpůsobován předpokládaným rostoucím nárokům či specifikům dané pohonné jednotky (větší zatížení přední osy, vibrace, hlučnost...). Úplně se tomu nevyhýbá snad žádné auto a Škoda Octavia III není výjimkou, je ale z mého pohledu sympatické, že přinejmenším mezi dříve testovanou 2,0 TDI a nynější 1,2 TSI zásadní rozdíly v projevu - krom odlišností daných samotnými motory - jednoduše nejsou.
Ano, 1,8 TSI už je jinde a může se směle hrnout do soubojů o nejlepší auto třídy, 1,2 TSI takové ambice nemá. Přesto to není žádný „laciný střep”, drží si úroveň jízdně i kvalitativně nadprůměrného kompaktu, kterému přidává zejména výjimečný vnitřní prostor. Na ten dnes konkurence nemá v této třídě jedinou odpověď. Zaujme lehkostí vlastní konstrukce i uživatelsky přívětivým a nečekaně čitelným ovládáním, samotná pohonná jednotka pak není ostudou. Jistě neuspokojí řidiče toužící po nadstandardní dynamice, pro auto představuje fungující kompromis beroucí v potaz pořizovací cenu, výkon i spotřebu paliva. Je to zkrátka volba rozumu, ne srdce.
Auto by mohlo pomýšlet i výše, v testovaném provedení mu ale k „dokonalosti” chybí hlavně kvalitnější jízda daná konstrukcí podvozku i slyšitelnějším aerodynamickým hlukem. Ani jedno není pro zlost, špičky segmentu jsou ale výše.
Tuto Octavii prostě není možné brát jako volbu někoho, kdo touží po tom absolutně nejlepším. Je třeba dávat jednotlivé vlastnosti do souladu s cenou, která zůstává v méně vybavených provedeních dosti u země. V tomto kontextu je verze 1,2 TSI z mého pohledu dobrou volbou.
Škoda Octavia III se vrátí ve srovnávacím testu s Hyundai i30 a Volkswagenem Golf VII.
Proč ho chtít?
Je to především mimořádně prostorné auto, které je s to komfortně pojmout v rámci své třídy neobvyklé množství cestujících i zavazadel. Bude těšit ty, kteří jsou rádi v autě pánem, krom mrštnosti a výborné ovladatelnosti osloví i zajímavým poměrem dynamiky a spotřeby.
Proč ho nechtít?
Určitě nejde o vysněnou verzi řidičů toužících po jízdní dynamice, ani těch, kteří budou pravidelně využívat mimořádně přepravní kapacity vozu. I s motorem 1,2 TSI sice takové situace zvládá, skvěle se přitom ale necítí a příliš časté vystavování auta podobným situacím by takové pocity přeneslo i na vás. Bezvadnou volbou pak nebude pro ty, kteří jsou velmi vysazeni na schopnosti podvozku filtrovat „české nerovnosti”, tady má hlavně zadní náprava mezery.
Cena
Základní cena vozu (Octavia III 1,2 TSI 85 Active): 334 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Octavia III 1,2 TSI 105 Active): 364 900 Kč
Cena testovaného provedení (Octavia III 1,2 TSI 105 Elegance + příplatková výbava): 701 200 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 500 - 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,9 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 158/1 233 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva