Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad
10.1.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová Octavia je velmi dobrá, ve většině verzí by ale mohla být ještě lepší, kdyby se vyhnula použití anachronické zadní nápravy.
Přehled kapitol
Nad velmi dobrým autem visí stín kliky
Zkušenost s provedením 1,8 TSI je mimořádně pozitivní, vyčítat tomhle autu mohu jen drobnosti a řeknu slova, která v mých testech padá sotva párkrát do roka: toto auto bych si klidně koupil. Je velmi dobré při naprosto obyčejném přesunu i schopné při náročné jízdě, má kvalitní a prostorný interiér, nadprůměrný podvozek a jedno z nejlepších čtyřválcových turb podobného výkonu či kubatury. Proč si nevzít za 509 900 Kč ve střední výbavě auto, které většina konkurence ani nenabízí, přitom svou hypertrofii nakonec nedává podstatně negativně znát na zjevu ani za jízdy?
Zní to fajn, problém je v tom, že tohle novou Octavii definuje jen v jediné verzi. Typické je z toho pro ní mnohé, po stránce kvality jízdy ji ale charakterizuje i řada neduhů pramenící z použití klikové zadní nápravy, s tou může na konkurenci střední třídě zapomenout. Už jsem to zmínil a řeknu to znovu - věřím, že s motorem 1,2 TSI ji jako potíž vnímat nemusíte, auto bude mít ostatně i jiné zacílení. Ale ve verzi 2,0 TDI? Se 150 koňmi? Za 540 tisíc Kč základní ceny? Pro takové auto to není adekvátní řešení. Ne na papíře, ale svým faktickým fungováním, sama si nakonec verzí 1,8 TSI ukazuje, kde by jen s jedním jiným technickým prvkem mohla být.
Řeknu to, co škodovka nepřizná: Octavia III se v tomto směru stala obětí koncernových plánovačů. Však komu by Der Golf, Das Auto u Volkswagenu prodávali, pokud by Octavia za podobné peníze nabízela více auta, které jinak nemá podstatné funkční nedostatky? Tak jí byly nějaké vnuknuty, zjevně uměle. U Golfu rozvržení klika/multi-link dává nějaký smysl (Volkswagen na něj jistě nepřišel náhodou), u Octavie je to truc. Truc, který se nakonec projevuje i v tom, že verze s dvoulitrovým dieselem podvozkově lépe funguje v jejím přímém předchůdci. Úplně vidím ten dopis z Německa zakončený slovy „Und viel Glück mit der neuen Hinterachse...”.
Že je mezi oběma dostupnými nápravami pro Octavii podstatný rozdíl, je zřejmé už na pohled. Je ale třeba uznat, že multi-link není nic pro opravdové charaktery... (slovenští čtenáři snad pochopí jazykovou nesprávnost danou snahou o zachování paralely s původním materiálem)
Nová Škoda Octavia III je tak jako tak dobré auto, jen prostě mohlo být i v méně výkonných verzích lepší, rozum velí, že takové být mělo. K vícero krokům vpřed přidává jeden vzad, přičemž toho vzad je jednoduše škoda, stát se nemusel, přijde mi vážně zbytečný. Nakonec to bude hlavně škodovka, která na něj doplatí, neboť pro část zákazníků půjde o podstatnou věc, kterou si u konkurence mohou dovolit nemít. Právě jí tím mladoboleslavská novinka bez boje nechává šanci vyniknout.
Skončím ale pozitivně. Nevěřím totiž tomu, že by Škoda chtěla vydržet s touhle konstrukcí na trhu do roku 2020 u všech uspořádání krom jediného. Ať už to já řeknu, nebo ne, zákazníci stejně nejsou hloupí a neduhy vyplývající z jednoduché konstrukce zadní osy budou minimálně u některých verzí jako je právě 2,0 TDI pociťovat příliš intenzivně. Proto dávám klikové nápravě pod kapotou silnějších Octavií rok, maximálně dva. A ani jsem nemusel lít olovo do studené vody jako Jiří Kodet. Dříve nebo později dojde jen pár kliky v excelovské tabulce (o mnoho více tato změna vyžadovat nebude) k rozšíření použití multi-linku na více verzí - on totiž Golf není to jediné auto, co si místo Octavie můžete koupit, více lidí může zamířit k jiným koncernům. A to si VW z ješitnosti nemůže dovolit.
Do té doby to berte jako varování - Octavia „na klice” má své limity a raději si sami zkuste, jestli právě na vámi používaných silnicích funguje tak, jak očekáváte. Třeba ano, třeba ne, předpoklad „bude to určitě stejně dobré nebo lepší jako to, co už mám” tady ale ve srovnání s Octavií II automaticky neplatí. Bez výhrad k okamžitému objednání doporučím pouze 1,8 TSI, u ní si mezigeneračně jen polepšíte a i vedle aktuální konkurence auto představuje jeden z vrcholů možností.
Cena
Základní cena vozu v 1. testované specifikaci (Octavia III 2,0 TDI Elegance): 589 900 Kč
Základní cena vozu v 2. testované specifikaci (Octavia III 1,8 TSI Elegance): 559 900 Kč
Tip: Projděte si všechny ceny nové Octavie III.
Technické údaje Škody Octavia III 2,0 TDI
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,0 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,1 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 330 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Technické údaje Škody Octavia III 1,8 TSI
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 798 ccm
Největší výkon: 132 kW (180 k) při 5 100 - 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 250 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 231 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7.3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,8 l
Mimo město: 5,1 l
Kombinovaná: 6,1 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 320 kg
Užitečná hmotnost: 585 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
před 10 hodinami„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
V dobách „motorové svobody” se v Evropě dalo koupit i tohle: Normální kompakt s motorem 2,0 V6
před 4 hodinamiAston Martin pustí 10 šťastlivcům nejrychlejší auta, která kdy vyrobil, nechá si za ně řádně zaplatit
před 6 hodinamiCosi piccola... Nový Fiat Panda se dočká menšího a ještě levnějšího sourozence, Italové s ním nebudou otálet
před 7 hodinamiBMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
před 9 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
před 10 hodinami