Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého
8.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Škoda na potřetí stvořila RS, které si zaslouží své jméno. Není tak ostré, Řidiče ale okouzlí, i když v jiných ohledech nestrádá.
Přehled kapitol
- Úvod, I drobné odlišnosti v designu dokážou zaujmout
- Kulatý volant vs. vyšperkované pedály, Nový 2,0 TSI je skvělý (+ video)
- Spotřeba je adekvátní, zvuk ne, Výborná ovladatelnost
- Jistá jízda i ve 250 km/h, XDS nepomáhá, ESP ale nevadí (+ video)
- Král středně rychlých šikan, Na Nordschleife není jen hostem (+ video)
- Přesto výborný cesťák, Kombík je jen o fous prkennější
- Závěr, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (180 foto)
Král středně rychlých zatáček
Musím říci, že už jsem pěkných pár let nevyzkoušel žádné nové auto tak dobře, jako novou Octavii RS. Vlastně jsem ani původně neměl v úmyslu ji nějak nadstandardně trápit, jenže jakmile se mi dostala do rukou, začala silně překonávat má původní očekávání. A byl jsem zkrátka zvědavý, co všechno ještě dokáže, kdy už vystřelí bílou vlajku z kufru a řekne, že to vzdává. Jenže ono se to pořád ne a nedělo.
Řeknu vám otevřeně, co jsem čekal, možná na tom budete podobně - relativně rychlé auto, které svede efektivní dálniční přesun za relativně slušného komfortu, při snaze využít všech 220 koní pod kapotou v trochu náročnějších podmínkách vám ale dá pěkně dočista vylízat talíř svých neduhů. Je to přece velké auto na podvozku kompaktu, takže je na místě očekávat jistou těžkopádnost v zatáčkách, je tu docela velký a vysoký zadní převis, který vůz musí rozhazovat pod brzdami, k tomu si připočtěte předem avizované nevypínatelné ESP, které tenhle komín z talířů začne chytat dříve, než se začne sypat a nakonec? Nakonec je tu ten proklatý velký kufr, který bude vždy představovat omezení pro naladění zadní osy - aby byl k něčemu, nebude přece nikdy moci být naladěna tak, aby filtrovala nerovnosti, jak je třeba a vůz nepřiváděla do dalších nesnází.
Pokud jste to nepochopili z předchozích řádků, řeknu to znovu: leccos z tohoto naznačí ještě verze 1,8 TSI (i proto jsem od 2,0 TSI nečekal zase tak moc jiného), RS to ale nedělá, v podstatě ani v náznacích. Tohle auto je úplně jiné, v rámci jeho rychlostního repertoáru mu jde prakticky všechno a pokud bych řekl, že mu něco šlo hůře, pak to byly omezenou trakcí přední osy stižené rychlé vracečky. Je ironií osudu, že klíčovým místem prezentace nového eReSa byl deštěm smáčený Transfagarasan, ale i na něm se auto chovalo solidně. Všechno ostatní mu jde ještě lépe.
Pokud bych měl ale najít podmínky, které mu opravdu sedí, jsou to středně rychlé zatáčky. Při přejezdech rumunských hor si takových podmínek užijete dosyta a musím říci, že právě tady se eReSo cítilo jako král. Bavíme se o rychlostech kolem stovky a suché silnici, klidně i trochu rozbité, na které už vůz nemá žádný problém s trakcí. Že cesta vede klidně i hodně do kopce je mu šumafuk, na trojku má v této rychlosti výkonu na rozdávání a ostatní auta při předjíždění neobjíždí, ale přeskakuje. Autu sice sedí i vyšší rychlosti, v těchto je ale neobyčejně jisté a proplétá se jimi s neobyčejnou lehkostí. Za takových okolností vám vůbec nedává znát, že byste na zadní sedadle mohli posadit celou rodinu Buda Spencera a do kufru si přidat pár zlevněných televizí z Electroworldu - je mrštné, rychlé, stabilní a přesné. Musím říci, že jsem se při prosmýkaní se těmito terény i bavil, takhle pěkně se za podobných okolností svezete s máločím, co stojí jako pár karbonových držáků na nápoje ve Ferrari.
Musím říci, že přivést Octavii RS do úzkých v jiných než dílčích ohledech je na běžných silnicích prakticky nemožné a to si myslím, že můj „brainless index” (index schopnosti jízdy bez zábran generovaných mozkem - nic moc populárního, ale pro testování aut se hodí co nejvyšší...) je pořád dost vysoký na to, aby potrápil i renomovanější auta. A tak jsme vymysleli jinou výzvu, rovnou tu největší - Severní smyčku Nürburgringu.
Na Nordschleife není jen hostem
Ještě před 14 dny by mě ani nenapadlo, že bych někdy mohl vážně uvažovat o testu Octavie RS na Nordschleife. Ani automobilka nenaznačuje, že by auto mohlo na patrně nejnáročnějším okruhu světa byť jen fungovat, natož aby se tam cítilo dobře. Jenže když auto obstojí před všemi silničními výzvami, co s ním můžete dělat? Najednou mi přišlo být dobrým nápadem jej vystavit zkoušce Zeleným peklem, místem, které úspěšně rozdrtilo iluze majitele nejednoho rádoby sporťáku o kvalitě jeho vozu.
Ve srovnání s Transfagarasanem je to úplně jiná výzva. Horská silnice zuřivě prověří leda kvality brzd, ale jinak? Je to v podstatě dětská zábava, asfaltový kolotoč, po kterém až do zblbnutí jezdíte na dvojku a trojku, sem tam si dáte jedničku a občas čtyřku. Ráno vás to baví, v poledne uspokojuje, odpoledne už se vám honí hlavou, že největší zábavou by bylo poslat auto ze srázu. Pak byste mohli osedlat místní krávu a vydat se do údolí, nebo zkusit podojit kozla a přežít pár dnů v horách, než přijede místní odtahovka.
To Severní smyčka klade na vůz podstatně vyšší nároky, na jejích 20 kilometrech je prakticky všechno - rychlé zatáčky, pomalé zatáčky, rychlá klesání, náročná stoupání, ostrá brzdění, asi 300 druhů asfaltu a k tomu nespočet změn počasí. Říkám zcela vážně - co funguje tady, funguje všude, proto tam také tolik automobilek testuje. Na Smyčce byla k vidění i nová Octavie RS, ale u některých výrobců je těžké rozlišit, kde končí vážně míněný test a kde začíná „špionážní marketing”. Takový Opel prý na Nordschleife něco vyvíjel, alespoň to tvrdil v tiskových materiálech (bavíme se o situaci pár let zpátky). Pak už se ale v souvislosti s jeho auty na Ringu psalo jen v článcích nadepsaných „Kouř u Adenau”.
Na Severní smyčce jsme chytili celkem typický „turistický den”. Pravidelně pršelo, občas ale trať osychala, a to je ideální podhoubí pro nehody. Nejdříve se vybili motorkáři, po jedenácté už snad nezbyl na trati jediný, pak přišlo na německé turisty s Passaty a francouzské s Peugeoty řady 400 a když tvrdost místních svodidel okusily první sporťáky, dalo se začít jezdit. Stihli jsme 6 ostrých kol, to je na jeden den na Nordschleife za takto spletitých podmínek docela dost a zažili v podstatě vše od trati totálně promáčené až po relativně suchou.
Ideální by byla ta úplně suchá, na které bychom se mohli pokusit i o solidní čas typu BTG (Brifdge to Gantry, celé kolo si při veřejných dnech neužijete), ale to se vám v tamním mixéru na počasí podaří vcelku zřídka. Přesto nepochybuji, že jsme Octavii RS podrobili tvrdé zkoušce a bez dalšího protahování musím říci - fungovala i tady.
Auto v prvé řadě opravdu nemá žádný problém s brzdami. Na prstech jedné ruky bych spočítal vozy, které vůbec vydrží objet jedno, natož pak dvě nebo více kol bez „brzdové úhony”. Nějak to třeba dojedou, nějak fungují, je na nich ale sakra znát, že mají jazyk na vestě, nebo jim tak nějak ze soucitu po cestě začnete povolovat, abyste si onen kouř u Adenau neprožili na vlastní kůži. Brzdy „O3 RS” jsou naprosto nad věcí, dovolují hraniční jízdu klidně i několik kol v řadě a už za to patří autu velký obdiv.
To by ale pro úspěch na Smyčce bylo málo. Tamní asfalt je zejména v prvních kilometrech trati neskutečně kluzký a do naha svlékne jakoukoli nevyváženost, kterou auto dokáže na suchu maskovat. Musím říci, že právě tady vynikne neutrální projev podvozku s lehkými, čitelnými a dobře kontrolovatelnými sklony k mírné přetáčivosti. Můžete si auto zcela nenuceně rovnat do následující zatáčky a jak sami spatříte na přiloženém videu, jen vaše přílišná snaha vás přinutí ke korekcím při nájezdu.
Trakce není přebytek, ale problém to rozhodně není a když už nic jiného, nezáludné prokluzy přední osy snadno a bez následků pořešíte volantem a plynem. Dále na tomto okruhu za náročných podmínek vynikne skvělá čitelnost a ovladatelnost, která vám z něj dovolí vymáčknout maximum. A to je něco, co se majitelům většiny potentnější sporťáků povětšinou nepovede ani zpoloviny.
Byl jsem až překvapen, jak mnoho dokázala Octavie RS na okruhu ten den předvádět. Nepředjelo mě za oněch 120 ostrých kilometrů jediné jiné auto a pokud se někdy budu nudit, udělám sestřih z toho, kolik lepších vozů, řízených často velmi kvalifikovanými piloty, se nakonec muselo přes eReSem sklonit. Jistě, je to nakonec v řidičích, ale necítím se být zase takovým esem, abych to svedl jen na sebe, ostatně tu Z4 v upoutávce řídil jeden z nejlepších pilotů, které znám. Nezbytná je zkrátka jak samotná rychlost vozu a využitelnost jeho výkonu, tak jeho ovladatelnost a čitelnost. Konec konců na přiloženém snímku uvidíte, jaké nemotorné kulisy se staly z dalších automobilů, které se v tu chvíli po Nordschleife pohybovaly. Byly to náročné podmínky, které vyžadovaly velkou přizpůsobivost na měnící se adhezi, ale právě to svědčí o kvalitách eReSa - číst takový povrch chce něco víc než dobré auto a oceníte na něm i lehkost a z ní plynoucí minimální setrvačnost.
Na videu uvidíte nejčistší kolo, které se nám podařilo zajet - podmínky někdy byly i lepší, ale čas kvůli nehodám nikoli. Lepšímu výsledku v tomto případě brání hlavně mokrá trať v úvodu a provoz na některých dalších místech, hlavně ve kolem Adenauer Forst a v klíčovém stoupání ke Karusellu. Též některé další části jsou mokré více, než by bylo ideální. I tak je výsledný čas okolo 8:48 BTG na dané podmínky velmi solidní a jsem přesvědčen, že na suchu by eReSo dalo plné kolo v čase mezi 8:30 a 8:35. Chcete další důkaz reálné rychlosti? Na tohle jste před pár lety potřebovali M3 za několikanásobně vyšší cenu. Pokud ani tohle nevěřící nepřesvědčí, kapituluji sám, žádné náročnější zkoušce už auto tohoto typu podrobit nesvedu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva